Forumsvar skapade

Sida 1 av 15
  • rille

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:34 som svar på: Bussen

    Hehe, ja, hoppas det går bra för honom att ragga med bussen. Han var 49 år och singel. Schysst kille.

    Ja, precis. Jag hade haft den i elva år så det var dags för en förändring. Efter småbarnsåren får det bli en ny. Större med mer fokus på komfort.

  • rille

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:17 som svar på: Bussen

    Till slut så. Trodde nån hardcore dude härifrån skulle köpa den direkt men så blev det inte. Istället gick den till en kille från Nässjö som skulle åka på dansbandsfestivaler med den…. 🙂 Inte riktigt vad jag tänkt mig för fortsättning för den men så blev det..

  • rille

    Medlem
    17 april, 2014 vid 20:03 som svar på: Bussen

    Vilken anstormning 🙂
    Vore som sagt kul om den fick fortsätta göra surftjänst men bör ju få den såld oxå så snart går den ut på blocket. Lägg ett bud på PM.

  • rille

    Medlem
    12 april, 2014 vid 07:48 som svar på: Bussen

    Info:

    Volkswagen Transporter 2,5 TDI lång och hög – 96
    102 hk
    Mätarställning: 24800 mil
    Färg: Vit
    Mörkgrå tygklädsel i bra skick och en-passagerar stol. Mellan stolarna finns en förvaringslåda.
    Radio och CD-spelare med USBingång samt fjärr.
    Airbag förare. Fast dragkrok, larm finns men jordfel någonstans. Eluppvärmda speglar, elektrisk motorvärmare, servostyrning, justerbar stolvärme fram, svensksåld, manuell 5-växlad låda, låg förbrukning. Den är husbilsregistrerad vilket innebär lägre försäkring samt man får forma inredningen mer som man vill. Den är inredd för övernattning för 1-2 personer och med möjlighet att laga mat.

    Välskött och servad både servad av märkesverkstad och av mig själv. Jag har haft bilen sedan 2003. Kamremmen bytt 2003 vid 11600 mil samt vid 2011 vid 21700 mil och vid båda tillfällena på märkesverkstad. Bilen servades precis innan den ställdes av i november 2013 med ny olja och nytt oljefilter. Nytt luftfilter nu vid påställningen. Bränslefiltret byttes senast i juni 2013.

    Den har varit avställd på vintrarna fr o m 07-08 till denna förutom förra vintern 12-13. Den har också blivit linoljebehandlad två gånger så den är fräsch undertill och ok i lacken, men lite smårost finns i skärmkanterna. Har lagat ytrost en gång 2005 och målat över med grundfärg och täckfärg.

    Avgassystemet börjar dock bli lite anfrätt och slutljuddämparen byttes 2012. Första kröken efter katalysatorn sitter lite utsatt för vägsprut och borde bytas av någon som är bra på svetsa, men med lite avgasbandage så går det igenom besiktningen. Styrväxeln gick ner sig förra året så det sitter en ny begagnad på plats sen juni 2013. I övrigt har bilen gått väldigt bra utan driftsproblem,

    Det medföljer fem st 15” plåtfälgar i bra skick. På dessa sitter fyra äldre regummerade dubbdäck med bra mönsterdjup men tyvärr har regummeringen har släppt på två däck. Dessa är mao inte så mycket att ha. Som reservhjul sitter undertill ett gammalt sommardäck på ok plåtfälg.
    På alufälgarna på bilden sitter sommardäck som går en eller två säsonger till.

  • rille

    Medlem
    12 april, 2014 vid 07:45 som svar på: Bussen

    Tänkte avsluta denna tråd genom att berätta att den är till salu pga detta 🙂

    Ska knåpa ihop en annonstext och lägga ut på Blocket. Helst vill jag att någon annan surfare tar över den så jag avvaktar lite. Vad tror ni är lämpligt pris för den? Det är ju inte en dussinbil direkt map ålder, skick, driftskostnader, reggning och inredning.

  • rille

    Medlem
    2 april, 2014 vid 15:07 som svar på: Bussen

    Till kaptensbädden så satte jag några båtinstrument, dvs termometer, hygrometer och barometer. Bara därför att… 🙂 I princip helt i onödan. Men det blev rätt ok ändå.

  • rille

    Medlem
    2 april, 2014 vid 15:02 som svar på: Bussen

    @sailortrash 722155 wrote:

    varför inte bara el-filt och bilbatteri=)

    Ja, ibland undrar jag om jag inte gör saker onödigt komplicerat… det enklaste är ju ofta det bästa. Lysande idé faktiskt.

    Tack för hatten av, även om jag inte riktigt vet om jag gillar det där med “tysk” 🙂 Den är iaf mer funktionell och praktisk än estetiskt tilltalande i design och formspråk och sånt där. Det är bruna vinklade träskivor typ.

    Men apropå design. Jag hade faktiskt lite byggångest våren efter den var färdig och då gjorde jag det här. Bara för skojs skull…

  • rille

    Medlem
    1 april, 2014 vid 17:35 som svar på: Bussen

    Ja, det var INTE helt samma lösning :D. En ordentlig gjutjärnskamin på min ära. Fattas nu bara att någon åker omkring i Sverige med en hederlig gammal kakelugn 😉

  • rille

    Medlem
    31 mars, 2014 vid 19:50 som svar på: Bussen

    Lite off-topic på detta forum kanske. men att få med sig den gamla knarren var ett krav också vid byggandet av inredningen. Tar inte lång tid att lasta då man kör in hojen och sen tar två spännband kring vardera styrhalva och sen drar hojen något bakåt med spännbandet kring bakhjulet. Då spänns de främre spännbanden och hojen står det bergsfast och det utan att behöva spänna ner framgaffeln. Lite öglor fastsatta i bussen var det enda som behövdes.

  • rille

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 19:46 som svar på: Bussen

    Det blev lite muppigt, men rätt enkelt ändå. Man skruvar bort en skruv på nummerplåten, fäller ner den och bakom blottar sig då ett 12V uttag samt ett stort hål i dörrplåten och en stos. Man hämtar värmepaketet, sätter det på stegen bakpå bussen, kadasch, fiskar upp 12V sladden ur lådan och ansluter den, samt en lös slang mellan värmaren och stosen och drar igång.

    Nu är det ju rätt enkelt, ingen termostat och bara två lägen på värmaren, men faktum är att det stämde rätt bra tempmässigt och som sagt, skönt med friskluft.

    Om man inte använder värmaren så kommer friskluften in via ventiler i golvet och på den ena finns det en fläkt med om det är tokvarmt ute (vilket inte händer såå ofta i Sverige på natten, men ändå).

    Ventilen på taket “drar” ut luften i bussen när det blåser över den.

  • rille

    Medlem
    26 mars, 2014 vid 19:36 som svar på: Bussen

    Det här är transportläget. Värmaren sitter inbyggd tillsammans med en dunk fotogen i den svarta lådan av plåt. Lådan i sig sitter fast mot mellanväggen mha neodymmagneter i varje hörn + ett av fästena som man använder sen när värmaren är igång.

    Då mellanväggen lutar utåt precis ovanför värmaren så tar den inte så mycket plats egentligen.
    Men var i h-e sitter den då när den används. Där på bilden skulle den ju bara skicka värmen rakt ut…

    Ja, det där var inte så lätt att få till, men tanken på en 20 år gammal brandbomb inne i bussen gjorde att jag byggde bort riskerna med brand och annat samt slapp fixa någon genomföring för skorstenen genom att sätta den på utsidan…
    Sen visade det sig att den går som en klocka efter strulet i början, men en annan fördel att ha den på utsidan är att den skickar in friskluft. Varm friskluft 🙂

  • rille

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 21:56 som svar på: Bussen

    Just ja. Värme pratade vi om förut. Det är skönt. Tänkte först klara mig utan det (bussen är varmare än tält oavsett), men det är faktiskt skönt att kunna sova utan alltför mkt runt om kring i 20 graders värme. Men nu började det bli fullt. En båtvärmare skulle det vara, men var och hur??

    Hittade en gammal Wallas för en billig peng som jag fick att fungera efter lite inledande strul. Rätt kul sak. När den kommer igång så boffar det till och så kommer det lite rök och så blir det varmt och luktar jetflygavgaser, precis som på jobbet.

  • rille

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 21:50 som svar på: Bussen

    Nu börjar det bli inte så mycket kvar att visa. Jag gjorde en invändig mr Bean med för att göra det lite svårare att bryta sig in i bussen.

    Det andra hänglåset kommer man åt att låsa och låsa upp genom öppningen i mellanväggen. Annars blir det svårt….
    Med de här på plats så går det fortfarande att slå ut bakrutan, men det går inte att öppna någon dörr och blir svårt att få ut något.

  • rille

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 21:12 som svar på: Bussen

    Jo, om man bara ska stanna och äta nåt lätt så fixar man ståbord genom att lägga skivan på det här sättet. Vid “garderoben” finns det en list och så ser listen på skivan till att skivan inte kan ge sig iväg åt höger i bild. Smidigt och återigen guld värt med högtak. Tror det är drygt 190 cm i ståhöjd.

  • rille

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 21:05 som svar på: Bussen

    Träskivan himself. Observera utskärningen för handtaget 🙂
    Den lilla listen upptill är viktig också.

Sida 1 av 15

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums rille

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.