s
Forumsvar skapade
-
Det är lätt att tro att denan har mindre betydelse på en vågbräda då den dels är mindre men också pga att man inte tar stöd så mycket på den då man seglar i vågor. Men rätt fena är grymt! Fel fena är eländigt! Och det är inte lätt att veta vilken som fungerar eller inte.
Jag testade lite olika fenor och även placering av dessa på min nya RRD Hardcore Wave Small. Det var en väldig skillnad i karaktären hos brädan med olika fenor, men även placeringen hade mer betydelse än jag tidigare trott.
Originalfenan är en Maui Fin Company Wave 21cm (med FPT – Future Prepreg Technology). En tunn fena (smalast på marknaden sägs det) men med relativt stor yta.
Jag testade även med Pro-Limit Teamwave 20cm samt 21cm. Dessa fenor är mer profil i, även längre ut på spetsen, men har en mindre yta än MFC.Med Pro-Limits fena så fick brädan alldeles för mycket lyft, den blev väldigt orolig och studsig då jag hade fart. Detta var naturligtvis mest märkbart då jag var lite överriggad och det var lite stökiga förhållanden. Om det är riktigt glassy så är det säkert annorlunda. På vågen var den således lite orolig i bottensvängen men snärtig på toppen.
Brädan kändes också som att den bromsades av det fetare profilen.
Jag fick också lite mer spin-out släpp men dessa var väldigt lätta att häva.
RRD:n trivdes inte med denna fena. Lite ovant för mina tidigare F2 vågbrädor har funkat väldigt bra med dessa.MFC Wave var helt annorlunda då jag satte på denna. Brädan blev betydligt lugnare och jag hade inte alls den okontroll då vinden drog i – även om jag gick upp en cm i storlek. Greppet och lugnet i bottensvängen var bättre men på toppen inte riktigt lika snärtig.
Och jag tyckte att det kändes som att brädan gick fortare.
Inga direkta tendenser till att släppa greppet i spinout.
En väldig skillnad mot den fetare pro-limit fenan. Det märks att RRD haft denna fena med i utvecklingen av brädan, för den passar verkligen!Sedan testade jag även placeringen av MFC Wave. Jag testade med att skjuta fram den en bit, ca en centimeter i taget. Men det märktes direkt att detta inte var vidare bra. Det kändes som om brädan fick svårt att plocka höjd och den fick dessutom mer spin-out tendenser. Mitten eller kanske lite längre bak om man vill ha än mer kontroll funkar bäst på RRD Hardcore Wave Small.
Men detta är mina åsikter, en annan typ av seglare kan ha andra referenser!
/Staffan
-
Svar till:
Så, Staffan. Kan du rekommendera mig någon sjysst bräda? Du som har kört så många olika brädor!!!
…och jag knappt någon 
[/ QUOTE ]
Dude! Det är klart jag kan, men först får du allt avslöja vad du vill göra med brädan! Analysera dig själv

/Staffan
-
Svar till:
Debatten påminner lite om när carvingskidorna kom. Nuförtiden hör man sällan någon dissa det konceptet. Man väljer den svängradie, längd och flex man vill ha, utan att snacka så mycket skit om de skidor som har andra egenskaper. Samma sak kommer att hända med ”Stubbies” kontra klassiska brädor. Beroende på vad man prioriterar väljer man olika brädor. För västkustsegling är stubbien helt rätt, om vågridning är prioriterad, och freestylewave om man föredrar fart o hopp…
Personligen är jag fantastiskt glad över att dagens brädor är så bra, nästan allihop.[/ QUOTE ]
Nja, det går inte riktigt att jämföra. Carving inom skidor var en mindre revolution då de kom.
Carving dök upp i Sverige i slutet på säsongen 96 på allvar (det cirkulerade lite prototyper innan dess). 98 var det ingen av de duktiga som körde något annat (förutom i slalom där det var några som fortfarande körde på sladd). Och likadant är det idag. Som du säger väljer man idag svängradie, flex, bredd etc. Men alla sidor har idag sitt ursprung i carving mer eller mindre. Och åkstilen likaså.Denna mindre revolution står inte stubbien för! Det är ett nytt koncept, men de kommer inte ta över marknaden såsom carving. Helt enkelt för att de inte är tillräkligt bra för en så stor grupp som carvingskidorna är, och framförallt inte så bra för de riktigt duktiga som är med i utvecklingen av brädor. Om vi jämför med carvingskidorna så ser man idag skidor som mynnat i dessa på friåkare, puderåkare, portåkare, ja i stort sett alla utom störtloppsåkarna. På vindsurfingens arenor, där de duktiga hänger och utvecklingen sker världen över (Californien, Mexico, Maui, Australien, Frankrike etc) seglas det fortfarande mest klassiskt i vågorna – och kommer troligen förbli så. Förhållandena och seglarna kräver dessa egenskaper. Utvecklarna av de klassiska kommer naturligtvis att snegla på stubbies och försöka plocka lite goda egenskaper, men att stubbien kommer bli grunden till allt har jag mycket svårt att tro! Stubbies har sin egen utveckling och möter den kundgrupp som inte har dessa förhållanden och den kunskap som en klassisk bräda önskar.
Men jag håller med dig om Cult 84:an! Den är riktigt bra. Men RRD går också sin egen väg då de utvecklar brädor och sneglar inte så mycket på de andra – de är annorlunda än de andra stubbiesarna. Jag seglade för övrigt en sväng på WC68:an igår. Nice!
/Staffan
-
Svar till:
riktigt stort för att vara lejet..
[/ QUOTE ]
Högre än ”knähögt i Läjet” alltså?
Ett begrepp i vindsurfingkretsar! Moahahaaa!!! -
Svar till:
Nä, jag hade bara tråkigt..
[/ QUOTE ]
Inget bra surf i morse eller???

Torkels var inte det ni önskade va?/Staffan
-
Hahaha!
Jag visste det!
Svaret från Ola skulle komma som ett brev på posten! (Går det att säga så nuförtiden?).
Men jag trodde faktiskt att det skulle vara lugnt ett par dagar för jag trodde han redan var på Maui. Men han tog naturligtvis en sista koll på Konfen innan han drog!Vi är väldigt överens egentligen.
Och vi uppmanar hela vindsurfingsverige att analysera mera! Fram för mer teorier och mångkultur bland brädinköpen! Bara för att din polare säger att en bräda är bra så är den kanske inte alls det för dig, se bara på mig och Mattias. Han kör bara stubbies, jag har ingen. Fråga varför den är bra, vad som är bra och dåligt och fundera på om dessa egenskaper passar dig./Staffan
-
Svar till:
Hur kan man umgås med sin nya kärlek när hans kärlek till brädan och seglet är större än till mig?

[/ QUOTE ]
Ett vanligt fenomen (vill inte säga problem
).Jag hittade en artikel på nätet för ett par år sedan som en flickvän till en vindsurfare skrivit. Dels i frustration men också av faschination (och förhoppningsvis kärlek). Den var riktigt kul! Jag skickade den genast vidare till min (då) nyvunna kärlek! Hon fattade nog inte då, det gör hon nu…

Hittar inte samma artikel på nätet nu, vet någon?
/Staffan
-
Jag har också något kryptiskt inskrivet i almanackan! SURF står det! Aha, jag är på!
/Staffan
-
Svar till:
Nå vad säger ni nu då efter någon säsong med stubbisar och andra nya vågisar/freewaves?
*Rockar de fett och var/är de så bra som ni hade hoppats på i svenska förhållanden?
[/ QUOTE ]
Äääh! Nu har jag testat rätt många stubbiesar och jag gillar inte konceptet direkt! De är korta och breda, inget fel med det, men de är även LÅNGSAMMA!
En stubbie passar för någon som gillar att rida slöa vågor. Det gör jag. Men jag gillar även att hoppa på vägen ut, och då är stubbien inte mitt val! Då vill jag ha en snabbare och livligare bräda som inspirrerar mig att feta på! En stubbie är där alldeles för lugn, ligger tryggt som ett dasslock i vattnet – livar inte upp dig så du vågar dra på nått fetare! Och du får stampa av på tailen (den breda tailen) mer än med hjälp av fart. Och med lite fart så får man ingen höjd = tråkigt!

Om man då ser målgruppen, onshoreseglaren i Europa, så kan stubbien vara bra för de som enbart vill rida och är rädda för fart och att hoppa högt. Men för oss andra, som även gillar att hoppa, så är den snabbare (i de flesta fall väldigt mycket snabbare) freestyle wave brädan ett mycket bättre val. Och den rider bra den också, men man får ha lite mer teknik än med en stubbie. Stubbien är ju för snäll, för lugn och du kan inte göra fel i vågridningen… Det är ju så trist och det utmanar inte till att förbättra din teknik. Ja, du lyckas bättre i onshorevågridning – men du blir inte bättre vindsurfare. Hårt sagt. Svider det? Moahahahaa

Förresten så tycker jag de flesta stubbiesar (finns fina undantag dock) är lite stockiga att få in i bottensvängen (det kan ju vara bredden på tailen som påverkar…), men väl där i bottensvängen greppar de bra. Det är steget in som man får trycka ner tailen med bakfoten för att de skall reagera. Alltså, en bräda för bakfotsseglaren = stor del av svenska seglarna. Men alla vill väl egentligen rida frontfoot med fart!? (Eller är det bara jag som vill ha mer fart i vågen?) Så varför köpa en bräda som inte vill det? Moahahahaaa!!!

En Freestyle Wave bygger på en annan shape (generellt sett). De är lite smalare och tunnare i tailen men för att få farten och planingsegenskaperna så är de rakare i rockern. Detta ger mer fart och tidigare planing. Men de är lite klurigare att rida med, de är enklare att få in i svängen med sin smalare tail men de är ju raka i rockern så man får inte döda farten med att stå fel. Detta kräver lite kännedom om brädans egenskaper – men då ni fått klämm på detta så rider en FSW snabbare än en stubbie.

En FSW är även mycket roligare att hoppa med då den planar upp snabbare och har mer fart till luftfärder. Du får fler och högre hopp!

Om jag generaliserar lite mer i mitt teoriteriserande så är den klassiska vågen ännu lättare att få in i svängen, den välter nästan in av sig själv! Men i riktig onshore så kan det vara klurigt att behålla farten i ridningen upp på toppen. Men med lite bättre teknik, och en klassisk utmanar dig att skaffa detta, så funkar det alldeles utmärkt! Och då har du alla fördelar med en klassisk kvar; snabbare, kontroll i hårdvind, roligare under foten, ger mer tillbaka till seglaren, lättare att hoppa med, lättare att ställa ner feta bakåtar med. Ja, allt talar för den klassika shapen!

Och det verkar som om stubbieshapersarna har fattat detta också, för nu börjar de göra brädor som ser ut som stubbies men skall fungera mer som klassiska! Moahahaaaa!!!
Planingsmässigt så planar stubbien tidigare än den klassiska vågisen, men absolut inte tidigare än Freestylewaven! Och vill man segla onshore och ha kul så vill man plana tidigt! Eller hur? Stubbien håller planingen rätt bra i vindsvackor tack vare bredden, men det går långsamt. Freestylewaven behåller farten mycket bättre med mindre tryck i riggen. Vem vill glida runt i lugn och ro på en stubbie då man kan feta på loopar med en FSW?

Så min slutsats är därmed:
Stubbies – är bra för de som bara rider och som gillar långsamma brädor.
Freestyle wave – är bra för de som gillar att hoppa och som har en någorlunda teknik på vågridning. Ger fart och ger mycket tillbaka till seglaren!
Klassiska vågisar – är roligast! De rider bäst i hög fart och är absolut roligast då det dra i lite! Men de kräver mer teknik från seglaren – men ger också mest respons och utveckling tillbaka!
OK, det finns vissa stubbiesar som jag gillar mer än andra (bland annat RRD Wave Cult – men den har ju draging mot klssisk
). Men jag måste vara motvalskärring mot alla dessa som säger att stubbiesar är så himla bra. OK, de är bra för vissa men verkligen inte för alla! Inte för mig.Svar till:
*Vad tror ni om 06ornas vågshapes?
[/ QUOTE ]
Tja, vad tror du att jag tror? Stubbietrenden (japp, trend) kommer dö ut! OK, inte helt dö då de kommer hitta sina köpare. Men stubbie är inte en universallösning.
Svar till:
*Måste erkänna att RRD har en väldigt stark ”köpmagnet” inför nästa säsong. Men är det Culten eller Freestylewave man ska satsa på? Marknadsföringen går ihop och man kan få bägge till ”vågbrädor” om man vill.
[/ QUOTE ]
Mest rida = CULT
Mest hoppa = FSWMen Culten är en riktigt bra bräda som jag gillade mycket också! Den var hoppvänlig och väldigt kompakt i luften. Men jag vill ändå säga att du skall välja denna om du är mer dragen åt att rida.
Är du är mer dragen åt att hoppa så är det FSW. FSW är favoriten för mig. Den rider bra också men kräver lite mer av dig för att du skall få den goa farten i ridningen. Men hoppen blir riktigt feta för du har MASSOR av fart med dig uppför vågen! Har även en lite smalare nos med en harmonisk rocker som noslandar bra!
Svar till:
*EVOn är alltid intressant men är det mer än enbart en vågridare?
[/ QUOTE ]
Gå med i min kampanj : Sälj din stubbie till Ola H!

Svar till:
*Nån som testat något annat nytt kul?
[/ QUOTE ]
Alltid, om mer blir det. Håll utkik på http://www.surfdagboken.se – det kommer med jämna mellanrum. Just nu ska jag plita ner lite om RRD Hardcore Wave. Förhoppningsvis dyker det upp lite nya freestyles inom kort.
Svar till:
Är det läge för debatt eller är vi för tidigt ute?
[/ QUOTE ]
Absolut inte för tidigt. Jag har redan kompisar som köpt och sålt sina stubbiesar för att de inte trivdes på dem. Och fler borde analysera sig själva innan de köper en bräda. Vad gillar du? Vad passar då dig?
Svar till:
I morgon blir det förhoppningsvis vind i Skåne!
[/ QUOTE ]
Och här i Götet blåser det nu!
Surf’s up!
/Staffan
PS. HAHA! Nu ser jag fram emot många mothugg från de ”frälsta”!
DS. -
Ööhh!
Slut lägga in så stora bilder att hela skärmen blir fylld och man får scrolla i sidled för att läsa! Jag sitter ändå på en 20” skärm!/Staffan
-
Svar till:
tjena,
det blåser från april tom september varje dag och vädret är samma period likandan: varje dag sol och värme.
Kusten bjuder på spektakulär vindsurfing året rund, nästan, och oftast logo högt eller större (förutom sommaren). Själva bukten ger allt från fet bump o jump till gräsligt plattvatten med 4.2an
ALOHA
ARNOUT, S-106[/ QUOTE ]
Hmmmm…. Låter gott!!! Vi funderade på att dra till Marocko sommaren 2006 (för sjunde gången), men Californien är ju helt klart ett alternativ! 30:e breddgraden är ju det man skall hålla till runt!
Får vi guidning till alla secret spots om vi kommer över?

/Staffan
-
Hallå, ingen som har tips till en förstagångssydafrikaresenär?
/Staffan
-
Reklammakarna hade inte råd att köpa honom en rash-guard! Han står i vanlig T-shirt! Fattigt!
/Staffan
-
Svar till:
Menar du verkligen att man inte skall behöva betala vikten på emballage och väska när man fraktar brädan?? Om jag förstår dig rätt så väger du brädan innan du packar in. Kan man göra så?
.s
[/ QUOTE ]
Exakt.
Det är väl inte ditt fel att du får packa in brädan i massa extra emballage för att flygbolagen krossar grejer? Det ska väl inte du behöva betala för?Väga brädan kanman göra på många olika sätt. Ett enkelt är att man ställer sig på vågen med brädan i händerna och sedan jämför då du står på vågen utan brädan. Eller så har du en våg där du kan balansera grejerna på den direkt.
/Staffan
-
Svar till:
S.. vem kontaktar man om man vill förbetala? Har för mig att de sa till mig att det inte går utan allt sköts vid incheckningen. Vilket bolag åker ni ner med?
Tror ni det är okay att ha ett normalt bagage som är 2m långt, men smalt? Exempelvis 4 segel rullade i två fodral. Det är ju definitivt inget besvärligt paket.[/ QUOTE ]
Japp, det görs vid incheckningen. Men det är inte alla bolag man kan göra det med heller. Vi åker med KLM (eller var det Lufthansa…) denna gång. Airfrance gick också att förbetala med (men de missade att ta betalt då vi checkade in i Sverige så vi ville inte påminna dem 😉
/Staffan
