s
Forumsvar skapade
-
Det såg ju bra ut! Det är man inte van vid på bilder från Guincho… Men det är klart, det är världsseglare och det är Carter som tar bilderna…

/Staffan
-
Svar till:
Ah, och här kommer petimeterteoretikern in i handlingen sådär lagom oväntat (och jobbigt).
Var F2 verkligen först med kort och brett?
Naish Flygande Gris, 239 lång 2002?
Mistral Score och Twister (framförallt Twister)?
AHD Maxxride 64, 250 lång 2001?Jag tycker att F2 blev korta, under 250, först 2004? Visst, 248 fanns 2003, men då fanns det ett gäng fresstyleplankor i samma längd eller kortare, väl? (AHD = 250, Flygande Gris = 240, Fanatic Skate 100 = 249, Skate 90 = 245, Mistral Joker 249 resp 251, Starboard = 249 och 250 etc…)
Ah, se det som lite ”inget att göra på jobbet och roar mig med att petimetra lite i tråden” tyck.
Att sedan F2 2003, mer 2004 och än mer uppenbart 2005 tillhört kategorin klart dedikerade freestylebrädor är väl inte mycket att orda om.
Kort På!
[/ QUOTE ]
Jajaja… Jag reviderar. F2 var först med korta och breda brädor som var BRA!

Men det sista du skriver är helt sant. Och det verkar hålla i sig, F2 gör de mest dedikerade freestylebrädorna. Vill man ha en som man skall freeridea på och göra lite freestyletrick då och då så kan man ju köpa super-X brädan! Eliminator. Den lär ju vara snabb och går dessutom utmärkt att göra freestyletrick på. Men den kanske inte är lika stabil som en ren freestyle.
För min egen del så vill jag ha en ren freestyle, inget freeride! Det är ju skittrist att segla fram och tillbaka! Det är ju tricken man lever för!
För övrigt fick jag SMS från Niklas S igår, då hade han satt Gozzada med 4.2:an i Pozo!!!! Stylepimpz regerar!
/Staffan
-
Den är riktigt bra!
F2 har enligt mitt tycke gjort de bästa freestylebrädorna senaste åren. Moderna i design och helt rätt i mått. De var de första med breda och korta brädor (men jämför man med dagens mått så är inte 248 så kort, men då var det så). Sedan har de varit inovativa med shape och kanter även om vissa av dessa trappsteg och liknande kan kännas lite onödiga… Det har varit många som kopierat spocktailar, fasningar etc. Men en kopia blir inte riktigt så bra som ett original… 😉
Chillin är också en klar utveckling från förra årets Compstyle. Även om jag var fruktansvärf nöjd med min bräda och inte trodde att det kunde bli så mycket bättre…
Men det är det!Årets Chilli är rundare i outline och har en annan bottenform. Den är inte och upplevs inte lika ”paddig” som förra årets Compstyle. Det enda jag var kritisk mot förra året var att Compstylen svängde lite dåligt, det gjorde det svårt att i full fart komma in i manövrar då det var lite stökigare förhållanden eller om man var överriggad. Det har de fixat till med Chillin. Chillin svänger riktigt bra och den är mycket bekvämare att segla i stökiga förhållanden med. Det går faktiskt att rida vågor med den också, men man får vara lite observant på att inte sätta ner nosen för mycket i bottensvängen – för det är inte mycket scoop på den.
Planingsegenskaperna är trots att Chillin är rundare och smalare lika bra eller bättre. Detta var jag skeptisk mot i början och det krävde ett par gånger innan jag kom på hur den fungerar jämfört med Compstylen. Men om jag nu kliver över och seglar Compstylen (som min flickvän har) och jämför så tar jag inte riktigt lika bra höjd (för compen är kantig och bred bak) men å andra sidan känns brädan lättare under foten och är lättare att tricka med även i tveksamma förhållanden. Och jag kan pumpa upp mig i planing även i väldigt medioker vind.
Manövermässigt är Chillin grym! Den svänger som sagt bättre och alla klassiska trick är därmed enklare. Sedan är den väldigt lätt att poppa runt i manövrar! Och den slajdar fint runt, även i medel fart. Jag har aldrig lyckats sätta så många fullplaningsmanövrar som på Chillin. Den är helt enkelt väldigt villig att tricka med. Det är ju också ett resultat av att den blivit mer lättsvängd, det är enklare att komma in rätt i manövern och smacka dit den!
Med sin bredd på 67cm och sin runda outline så har den blivit lite vingligare om man står och snurrar segel i 2m/s (som ju händer ibland då vinden droppar) jämfört med Comstylen som var 68,5 och kantigare. Men det är en vanesak. Och dessutom är det ju sällan man vill vara ute i sådana förhållanden!
/Staffan
-
Svar till:
Jag är på!!! Start Vinga eller Hönö Mål Skagen eller Fredrikshavn. Rak nord 8-12m/s en 100-110 liters slalom och 7.5-8.0.
Jag tror Christoffer Rappe körde från Fiskebäck GBG till Varberg med formula och 9.0 för några år sedan på 2-3 timmar!
Några Norrmän körde väl Kristiansand-Hirtshals på slalom brädor …. det är respekt!!
Läs nedan gå till ”projekt”
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm
http://www.boxill.net/n41/ramme.htm[/ QUOTE ]
Respekt!
Fem timmar drygt. Och mellan Göteborg-Fredrikshamn är det kortare, men inte så mycket kortare. Kanske 3-4 timmar.
Jag träffade Rappe då han kom in i Apelviken efter att han seglat från Fiskebäck. Han lånade min mobil och ringde polaren som var på väg ner och hämta honom! Coolt!
Han tyckte det var jobbigt i benen då han stog på en bog hela tiden. Han hade då en 9.0:a och jag har för mig att vi gick ut med typ 5.4 i Apelviken, så han hade nog bra tryck i grejerna!
Jag vet att han sa att det var lite obehagligt långt ut då han lämnade sydspetsen på Onsalahalvön för att sikta på land borta i horisonten… Det var väldigt mycket vatten runt om honom. Men han hade å andra sidan ingen följebåt./Staffan
-
Svar till:
Jo visst är det lite träligt på jobbet just nu…
På 83 kg kommer Skate 112 gå rätt bra i 7 m/s och 7.0. Sätt på en lite större fena än originalet så kan den kanske klara 7.5 men jag tror inte det ger specielt mkt tidigare planing. När det gäller snabbheten så körde några i Fanaticteamet superX med skate 04 på Fuerte förra året.
En mkt bra bräda som min sambo har tagit över nu.
/adde
[/ QUOTE ]
Intressant att hon ”tagit över” din Skate! Det är ett fenomen jag råkat ut för också. Man lånar ut en sak till flickvännen och helt plötsligt säger hon ”min kolbom” och ”min freestylebräda” när jag skall använda dem igen… Då vet man! Det är kört, det är övertaget och alla chanser att sälja och få in lite kosing är brända!!!

/Staffan
-
Svar till:
Gör detta om du kan, Michael Flatley!
[/ QUOTE ]
Kolla hur håret flyger på killen då han utför piruetten!!!

/Staffan
-
Svar till:
Vore det inte kul att windsurfa från göteborg till danmark?
Denna fundering hemsöker mig titt som tätt och jag skulle lätt ha gjort det redan om jag bara haft en följebåt och någon som kunde köra den… Slänger därför ut frågan helt på chans här på konfen. Ta en dag med bra vindprognoser, Syd-ost runt 10 m/s som idag till exempel. Tänk bara och ligga på slör i timme efter timme över dyningar, med följebåten nära som filmar naturligtvis. Säkert och minnesvärt för livet.
Oooooooyeah

[/ QUOTE ]
En normal båt klarar inte den sjö som är ute på havet! I alla fall inte i de hastigheter du tänkt surfa i!
Du behöver nog en ribb-båt med kraftigt bra sjöegenskaper om du skall lyckas!
Jag var ute och åkte ribb i 12m/s i hamninloppet för någon månad sedan, det var inte lätt att köra snabbare än 20knop i dyningen. Väldigt studsigt då man körde snett mot vågorna, läns gick lite lugnare men då kunde de inte dra på så mycket för att den kunde dyka!Båten vi hade had typ 650hk och gjorde 55 knop eller nått. Den var INTE billig i drift! Jag tvivlar på att du ens kan köra den över till Skagen utan att lasta den full med diesel.
Ett alternativ är att ta en Stridbåt 90 – de klarar också resan men är heller inte billiga!
Eller en följehelikopter!

/Staffan
-
Svar till:
”OBS! Vindstyrkan som visas är sannolikt i knop och inte m/s.”

Ingen webcam på g?
[/ QUOTE ]
Jag har hört det ryktas om två! Och dessutom bredbandsuppkoppling med snabb uppladdning så att man kan se om seglarna planar!

Men vad vet jag – det är bara rykten. Den som lever får se!?!?
/Staffan
-
Svar till:
Tjäna.
Jag tillbringade hela förra vintern på Bonaire, och kan nog svara på de flesta av dina frågor.
Mat kostar ungefär som hemma, kött är billigt, importerade saker dyra. Billigt boende – under några månade kan du komma ner till ca 2000 i månaden, ännu billigare men då blir det sunkigt. Är du där länge vill du nog bo i eller nära Kralendijk. Kolla exempelvis [url=”http://www.sunbelt.an.”]www.sunbelt.an.[/url] Prylar är nog inte kanon att köpa, det mesta är väldigt använt. Nytt kan gå att få billigt om du blir polare med Ernst som har Jibe City. Där bör du också förvara dina prylar, att ta med dem från stan är jobbigt. Det gjorde jag ett tag, men jag hade en van. Att ta med prylar från Sverige kostar bara 40 euro per kolli och väg, ett kolli får väga 23 kg. Kan alltså vara mycket smidigt. Många locals har i princip bara ett femhalv sådär, men två-tre segel kan vara bra. Har du grejorna riggade på Jibe City och sedan köper en gammal sunkig moppe eller liftad så har du det skönt.
Skulle i alla fall definitivt rekommendera att ta med prylar och ha dem förvarade där.
För fler frågor kan du maila mig på [email protected], jag kan arrangera lite kontakter om det skulle behövas.
Bonaire är för övrigt en förbaskat trevlig ö, väldigt lugn och sävlig stämning men underbart!
Jacob[/ QUOTE ]
Är det inte så att vinden ofta kommer på kvällen? Det var i alla fall den uppfattningen jag fick då jag hörde om MC:s resa dit. Han sa att de som hade prylarna i centret (som stängde typ 17-18 tiden) missade den bästa seglingen. Hade han haft prylarna där hade han inte fått mycket segling, men nu fick han nästan full pott på tre veckor.
Var det en unik säsong som MC var där eller är det så alltid?Undrar Staffan
-
Nja… Inte till Torkelstorp men väl till Olofsbo. Lite längre bort, lite bättre?
Annars verkar Klagshamn gå av nu… http://www.frv.dk/ifm/oceanografi/oceandata/graphs/1040_dk.htm
/Staffan
-
Svar till:
Tja
Idag kommer jag ner. Nu är gipset av och jag skall testa surfa lite försiktigt.
Kelso[/ QUOTE ]
Du får lova att INTE GÖRA NÅGRA FLAKA!!!!

OK?
[img]http://www.bolminger.se/staffan/galleri/200505/IMG_1677.JPG[/img]
/Staffan
-
Svar till:
Låter som att jag måste bli en bättre meterolog! Räcker tydligen inte att bara sitta glo på DMI.
[/ QUOTE ]
DMI i all ära men de är bara bra på korta prognoser. Vi brukar säga att trenderna ser man på Windguru, Wetteronline, FNOC etc. Men då det närmar sig så fastställer DMI prognosen för de närmaste timmarna.
Långresor kräver lite planering och det gäller att lära sig var det är bra under vissa förhållanden samt att lära sig att läsa av vädersystem, hur de vandrar normalt. Vid onormala förhållanden (då lågtrycken kommer från söder eller nått annat konstigt) och osäkra prognoser (vind och vädermässigt) så är det mindre sannolikt att lyckas. Men om det är normala förhållanden så kan man vara ganska säker även om man åker långt. Men desto längre jag åker, desto bättre prognos vill jag ha.
Sedan är det ju mycket erfarenhet av hur olika vindriktingar beter sig, hur olika lågtryck brukar vara (regn eller inte) och erfarenhet från olika ställen också. Faktum är att när vi kommer till ett ställe brukar vi ha bättre koll än localsen. Vi har analyserat stället och vädret – de seglar bara då det råkar blåsa i viken…

Men jag tror jag och MC leder åkarligan! Ola P och det gänget börjar bra också tycker jag! Niklas glider med

Min bensinräkning för maj varpå 3600kr… Det vara BARA surfresor
12 dagar blev det, 300kr per dag alltså… Plus slitage, plus prylar, plus… plus… Vi slutar här va?/Staffan
-
Svar till:
Jisses där ligger man i lä
16 dagar på Maui förvisso men det betyder att du har ca 25 tillfällen på svenskt vatten, respekt!!!Vad är lyckoformeln: lättviktare, stort kitt, tidig säsongspremiär?
[/ QUOTE ]
Basse är ingen lättviktare…

Jaga vind! Kolla prognoser över landet! Våga åka! Våga chansa! Det är inte alltid man lyckas men åtta av tio ger lätt utdelning om man lär sig läsa prognoser bra./Staffan
-
Svar till:
Har 42 dagar med planing iår. 15 eller 16 av dem på Maui. Detta kommer bli mitt överlägset mesta surfår. Det roliga är att jag helt klart har blivit bättre.
[/ QUOTE ]
Dagar på vatten ger utdelning! Jag har helt klart blivit bättre seglare generellt genom att segla mycket freestyle även i marginella förhållanden. Det enda som man inte blir direkt bättre på genom att segla freestyle med 6.4:a är att hoppa, framförallt loopa. Det gick inte så bra sist det blåste vågor i Varberg…
Hittills har jag 35 dagar på vattnet. Därav 10 på Maui. Men jag kommer förhoppningsvis ikapp och om dig Basse! Vi har bokat tre veckor till Sydafrika i höst! Moahahahaaaa!!!
http://www.surfdagboken.se håller på att uppdateras med de senaste fem dagarna. Har haft lite mycket att göra mellan blåsdagarna dock. Men det kommer.
/Staffan
-
Svar till:
Vilka av Prolimits vågfenor funkar bäst för dej Staffan?
[/ QUOTE ]
Jag har förra årets modell av Freestyle (lite kortare i längd och längre i basen än årets) samt Teamwave (som verkar se ut som i år men jag har inte klämt på dem).
Båda fungerar super!
Freestylen gllar jag för att den är rak (som ger lyft), kort (som ger manöverbarhet) och att den har ganska fet profil hela vägen ut (som gör den förlåtande och klarar stora påfrestningar utan att släppa). De är också korta i basen vilket gör den snabba från kant till kant.
Jag skulle gärna testa nya freestylen för det tror jag kan passa min Chilli bra. Ännu lite smalare i basen gör att den blir snabbare från kant till kant. Jag tycker de verkar lite långa i år dock. Inom freestyle äts fenorna upp av grunda bottenförhållanden och ivriga seglare – så de blir snart någon centimeter kortare än originalet…
Teamwave är styva och har profil ända ut. Snabba, greppar bra och är väldigt snärtiga på toppen. Profilen gör att de greppar bra och är förlåtande för sneda landningar och att de svänger runt bra. De är också bra bakåtsvängda så de svänger väldigt bra. Brädan känns livligare med dessa än en traditionell med smal och flexande topp.
Någon skriver här att Teamwave flexar. Det gör inte mina alls. Tokstyva. Man det kanske är en annan årsmodell som de har./Staffan
