Forumsvar skapade

Sida 109 av 144
  • sailortrash

Medlem
    4 augusti, 2014 vid 18:21 som svar på: Gear Need and Greed

Om det är ett cambersegel…så kan som sagt Rod-delen åkt in i tubdelen av lattan. Då kan du skruva spännskruven hela vägen in och det kommer inte bli ngn spänt.

• sailortrash

Medlem
    4 augusti, 2014 vid 18:15 som svar på: Köpa kite på alibaba?

Alla bättre kiteprofiler är ju säkert patenterade, så om de inte blir stämda stup i ett betalar de antingen patentavgifter, och då blir det ju svårt att hålla nere priset tokmkt, eller så kopierar de utgångna patent. I vilket fall får man vad man betalar för, och det är isåfall inte det senaste landvinningarna inom vare sig material eller form. Det behöver ju inte vara dåligt, men man får vad man betalar för.

• sailortrash

Medlem
    4 augusti, 2014 vid 07:20 som svar på: Köpa kite på alibaba?

Att det är samma fabrik behöver nog inte betyda att det är samma produkt.

• sailortrash

Medlem
    3 augusti, 2014 vid 19:34 som svar på: Stockholm

Trälhavet höll 5-8 hela dan, mkt bra segling för formula men inte för ngt annat…

• sailortrash

Medlem
    3 augusti, 2014 vid 17:11 som svar på: Köpa kite på alibaba?

Bra grejer kostar, kopior är en chansning. Ibland funkar det ibland inte. Just med såna här prylar hade jag i te chansat. Bättre betala och kräva ansvar om ngt skiter sig

• sailortrash

Medlem
    3 augusti, 2014 vid 07:06 som svar på: Vindsurfingbräda för insjöbruk

det beror ju på sjön…vättern (och vänern) är ju på gränsen till innanhav, så vindarna blir ju både bra och stabila. då finns det ju massa olika brädor att välja på

annars kan ju vindarna vara väldigt ostabila på mindre vattenytor och blåsa i cirklar, då vill man ju ha en bräda med centerbord och med bra flytkraft. alt. till kona kan ju vara ngn större freeride med centerbord. Det har körts en hel del kona där jag brukar segla, och de brukar komma igång runt 7 m/s, alltså typ som en vanlig freeride runt 150 l. Men de är ju väldigt långa och man ser att nosen ofta ligger och dunkar i vattnet när de planar (men kanske inte i en sjö med plattvatten). vanlig freerideshape går ju snabbare och bättre.

men Kona är ju en stor tävlingsklass om man gillar sånt

• sailortrash

Medlem
    3 augusti, 2014 vid 06:59 som svar på: Utochin…

@Milkman 725620 wrote:

När kiten slagit sig fungerar alla system med fyra linor som vanligt. Det är bara femlinors-systemen som man bör vara påläst på innan man råkar ut för det.

fast med sämre depower, i mitt fall. men det kanske går att justera om man drar en bra bit i trimlinan. utöver sämre depower tyckte jag även att draken blev tyngre i styrningen. men visst, det gick ju att köra. skulle inte vilja göra det i hård vind dock…

• sailortrash

Medlem
    2 augusti, 2014 vid 18:38 som svar på: Köpa kite på alibaba?

jag skulle inte köpt det. säkert bara massa skit, med dåligt detaljarbete och sömmar som går upp, dåligt limmade ventiler och sånt. säkert kass presetanda också, såvida du inte vet att just dessa noname kites är rip off på ngn höjdarmodell..

bra grejer från kina kostar lika mkt som bra grejer överallt annars i världen. man får vad man betalar för..

Switch kites däremot. de får ju grymt bra recensioner och ligger en bra bit under det generella priset. gott om reservdelar, och bra garantier….jag tänkte försöka spinna vidare på Naish men det blir nog switch istället till nästa säsong…deras prisnivå känns mer rimlig. det kostar såklart att utveckla bra produkter, men som sagt borde det bli billigare för kunden om man kapar grossisterna..

eller varför inte bara köpa en två år gammal modell här på konfen till 50% rabbat..

• sailortrash

Medlem
    2 augusti, 2014 vid 15:17 som svar på: köpråd NS Warp 2012. 11 m2

hmm…ok jag har kört med denna reptil ett slag..2 år allafall och den har hållt. tänkte mer om seglet är konstruerat med för mkt cambertryck eller så, har inte hört så mkt om 2012 modellen..

• sailortrash

Medlem
    31 juli, 2014 vid 17:32 som svar på: Stockholm

Nu har jag testat Brevik (österåker) på väst, och fick fin 7.5 segling på 125 l. Var lite fler folk ute med liknande utrustning, och såklart några formula borta vid Österskär. Det blåser nog 5-7 i grund och 9-10 i byarna. Glest med båtar och varmt i vattnet, en perfekt dag. Brevik funkar mkt bra på västvindar

• sailortrash

Medlem
    31 juli, 2014 vid 17:26 som svar på: Kristen surfklubb?

Detta var skumt…massa hatiska inlägg.

Vad har Den kristna guden med surf att göra? I USA blandar folk ihop Gud och surfing också…but why?

Men om ni ber om vind och det funkar vill jag va med.

• sailortrash

Medlem
    30 juli, 2014 vid 12:09 som svar på: Askrikefjärden imorrn?

Ngn som provat att gå i vid bogesund? Mindre resväg för mig då…

• sailortrash

Medlem
    29 juli, 2014 vid 07:47 som svar på: Gear Need and Greed

Ok
    Det där vecket på lattan känner jag igen. Jag hade ett sånt på en 9.5 XO Silverline en gång. Den lattan gick till mittcambern av tre st ( eller om de var den första…). Det tog ett tag innan jag fattade problemet, och det visade sig att den mjuka delen av lattan som böjer sig och skapar buken vid masten (Rod kallas den) hade tryckts in i mittdelen (tube). Rod var inte trasig, men den lilla plastbussningen som kopplar samman dessa delar (Connector tror jag de kallas) hade går sönder (vilket är bra, hellre den än delar av lattan). Jag hade dragit för lite nedhal, och försökt trimma bort veck med lattan, sen seglat. Ta ut lattan och se efter, jag vet inte om cross har cambers, men om du har lyckats upprepa min bedrift så borde det allafall vara lätt att få tag i reservdelar.

• sailortrash

Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:49 som svar på: Några frågor angående SUP

Vad vill du? Vindsurfa eller paddla? Kona planar fint från ca 7 m/S, den är nog mer vindsurfbräda än ngt annat. Men den går att paddla på, det har jag sett. Om den är en ok sup vet jag inte…förutom vågridningen har jag verkligen inte fattat grejen med sup..

• sailortrash

Medlem
    28 juli, 2014 vid 19:42 som svar på: Gear Need and Greed

Åright..ingen skog men man kan ju alltid snickra på kåken när det inte blåser. Jag har heller inga surfpolare i Sthlm, om jag inte kör i Österskär, då brukar det va ett gäng som kör formula. Annars solar jag runt med mina småsegel (<7.5)...mest norr om sthlm..posta ngt om du ska mot vaxholmhållet eller mot trälhavet så kan vi säkert mötas upp ngn dag...

Annars hade jag tänkt testa nynäs ngn gång i år…om det börjar blåsa gn gång alltså..

Sida 109 av 144
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA