

seeberg
Forumsvar skapade
-
Z0=70, Z2=72 cut 2. På bilden är den översta Z2, de båda andra Z0. Finns tyvärr ingen info att tillgå…vi snackar custom custom här, garagetillverkning av en kille i Estland som är flygplansingenjör och bara hobbyverksamhet ännu så länge…liksom Kashy…Man undrar ju varför ingen standardleverantör kan tillverka bra fenor till betydligt billigare priser..men men det är väl handpåläggning/tim som gör att det blir dyrt. Några på VM har kört dessa med gott resultat, Arnon D o Alberto M är testkörare, samt några till.
Jag kör på Exocets nya BM. Kommer testa fenorna på min gamla 160 också, för o se om jag märker nån skillnad. O även jämföra med min gamla FRB7 och VMG70…
-
Premiären avklarad, dock i Pozo GC 🙂
-
Sicket initiativ, grymt. Jag är anmäld nu.
-
Kan inte snön försvinna snart….
-
seeberg
Medlem19 oktober, 2009 vid 09:17 som svar på: Inbjudan Formula Bootcamp/klinik Stockholm 17/10Tack för credsen! Till våren blir det repetition på samma upplägg, kanske med max 5 deltagare istället. Blev en väldigt bra interaktiv diskussion av det…
-
seeberg
Medlem16 oktober, 2009 vid 08:20 som svar på: Inbjudan Formula Bootcamp/klinik Stockholm 17/10Vi kör på lördagen, kl 10-16. Samling vid klubbhuset. Är det för kallt att vara på vattnet är vi på stranden och trimmar prylar.
Mvh Olaf
0733-585835 -
seeberg
Medlem12 oktober, 2009 vid 10:47 som svar på: Inbjudan Formula Bootcamp/klinik Stockholm 17/10Påminner om helgens klinik! Svar till (oseeberg@hotmail.com) senast fredag.
På fredag meddelas också om vi väljer att skjuta på kursen till söndag.
Det här är ett bra tillfälle även för dig som har funderingar på Formula, men ännu inte har kommit till skott. Ev kommer det finnas utrustning som går att låna. Focus kommer i första hand ligga på individuell anpassning och trim.
Mvh/Olaf Seeberg
-
seeberg
Medlem25 september, 2009 vid 07:36 som svar på: SM Formula, RM Bic Techno. Deltävling 5 och final i SWT 2009.Nu är vi här, strandvillan.
-
Rasmus; Ha i kroken bara när du har full planing, o seglet är ”rakat” max. När vinden inte räcker för planing så står man o håller riggen upprätt utan att vara ikrokad. 24 borde räcka för en bra stance, alt 32 när det är mega hårdvind o du seglar mycket utskotat. Försök hugga någon erfaren på stranden o checka av lite mer./O
-
Är det inte bättre prognos på söndag? Vore ju skönt om vi slipper sitta o vänta på vind….
-
Undrar vad arrangören tänkte på när de väljer o inte märka ut alla grund, sicken roulette……helt sjukt! Undrar hur många som körde med Kashy som rök.
-
Följer er från läktaren :o) Se till o kamma hem fina vinster!
-
Allegro Cup går just nu i Leba, och Uffe SWE-8 är med och seglar grymt inför EM.
-
Lätt skada o laga, man lägger på lite längre remmar bara. Betalade 500 kr förra sommaren för en likadan skada. När seglet har legat länge o torkat, så händer de skadorna oftast, ungefär som ett par gamla jeans…Se bara till o våta ner det ordentligt innan du drar max nedhal.
Intressant läsning om Formula oskulden, du gjorde väl de misstag alla gör innan man har läst på ordenligt…Testrigga istället, så du vet exakt hur det funkar tills nästa gång du ska ut. Använd markeringspenna eller skriv ner inställningar, så du kommer ihåg. Riggen är lite bökig att få till första gången, men sen så…Använd också en spännrem som upphalstamp som du kan fästa i hängselekroken med en ögla, på ca 1 m, ej de du kan köpa i butik. Då slipper du bli utmattad av att dra upp riggen.
-
seeberg
Medlem13 juli, 2009 vid 09:10 som svar på: Mellansvenska cupen1+freeridetävling -1000 kr presentcheck lottas utMSC Öregrund: Perfekt dag för racing, kul med många nya ansikten! Många är givetvis bortresta på semester varför så få dök upp. Bara Formula seglare på banan.
Prognos 6-9 m/s med ökande framåt dagen. Väl på plats blåste det ca 10 m/s.Osäker på segelval, men valde o gå ut med 9.0 för o kunna orka dagen, låg stadiga 10-12 där ute. Andra valde 10-11 m2. I R1 var 9.0 helt klart rätt val för mig, där jag kunde segla brädan och 9.0an som en liten slalombräda, men i R2 och R3 mojnade vinden ner till 6-10 m/s och då gick det inte längre att speeda på, förlorade mkt på det. Johan leder med 2 spikar vid lunch, jag tog 1.
Efter lunch ökade det på igen, till 10-12m/s. Vågade inte chansa den här gången så nu fick det bli 10an. Betydligt bättre drag. Fick till starterna bra, laylines och höll undan bra för Johan, hade något bättre boardspeed än honom, spikar 2 race. R6, får en bra start men slarvar och trillar i vid kryssmärket, väl uppe igen ser jag att Johan ligger ca 300 m före mig, Johan förseglar sig så jag lyckas speeda ifatt och på andra varvet vid kryssmärket är jag ikapp och går förbi inför sista slören. Johan går något djupare och vi når slörbojen samtidigt i 20-25 knop, med mig liggandes i lä, varför jag tvingas falla av något. Johan trycker sig förbi på insidan och går i mål före mig och vinner med en halvmeter ! Sicket race.
Imponerande första debut av Erik S med sina 60 kg bemästra 9.5 m2 i dessa vindar och dessutom så jämn serie. Stort tack till arrangören och de i startbåten som stod ut i blåsten.