stickan
Forumsvar skapade
-
Vi hade halvpension och då ingick ju frukost och kvällsmat så jag har egentligen inte så bra koll vad det kostade. Vi var lite fräcka också och gjorde några mackor på frukosten som vi ”smugglade” med oss.
En rolig grej om man ska snorkla är att ta med en brödbit ut i vattnet (i en plast påse) som man sen matar fiskarna med, och då blir det mycket fiskar kan jag lova.Mvh Stefan
-
Ta det säkra före det osäkra…käka på hotellen. Maten var ok på våran hotell resturang men man kan inte jämföra att käka på resturang här hemma. Kan säga att det inte så speciellt frestande att käka på nån resturang som inte ligger på ett hyffsat hotell.
Jag käkade några mag tabletter som man kunde köpa på apoteket för säkerhets skull och klarade mig rätt bra. Lite orolig i magen blev man ändå men inte farligt. En kompis käkade inte och blev lite mer orolig men inte utslagen på nått sätt. Tänk på att man ska börja käka såna piller några dagar INNAN man åker.Vi fick tipset att man skulle kolla toaletterna på resturangen innan man sätter sig vid ett bord. Är dom fräscha så är oftast köket det också. Vet inte om det stämmer.
Mvh Stefan
-
Vi var där precis för ett år sedan men hade otur med vinden. Blev bara två dagars segling (på en vecka) varav en dag med 7,5. Åkte till luxor en blåsig dag (typiskt) och seglade 3,6 sista dagen. Hur det blåste under dagen vet jag inte riktigt eftersom det inte var så bra…Det enda centret som hade prognåser var Tommy F procenter och där sa dom att det skulle blåsa de dager det gjorde det. De andra visste typ inte vad en prognås var….typ Öhhh det blåser varje dag….konstigt att det inte gör det idag.
Angående vågor är det olika vid Happy surf som vi seglade vid första tillfället var det inga vågor alls eftersom det låg en sandbank en bit upp. Vid Tommy F blev det en del chop att hoppa på.
Hurghada är långt och från downtown som vi bodde i var det minst en mil till TFC. Det finns många små center vid nästan varje hotell med oftas gamla halvtrasiga prylar från de stora centrena. Förhållandena skiljer sig med andra ord en hel del beroende var man är.
Mvh Stefan
-
Jo det finns minst fyra bra center. Planet windsurf har två center ett i downtown och ett längre söderut. HappySurf center och så det största Tommy Fridel Procenter (stavas inte riktigt så). Alla dessa har bra kvalite på prylarna, F2 JP är vanligt förekommande lika så NP och NS på segelsidan. Dock är det ganska dyrt att hyra enstaka dagar, betalade närmare 600kr för en dag hos Tommy F men de är nog dyrast.
Några andra tips är att ta med alla tillbehör så som sele,våtdräkt,hägseletampar…allt kostar extra att hyra och är inte billigt.
Några allmänna tips:
När du kommer ut från terminalen möts du av vänliga mäniskor som rycker i din packning. De försöker självklart inte sno det men när du sedan är framme vid bussen ska dom ha pröjs. Där står du utan småpengar och då blev det dyrt. Små pengar är också nått man ska vara rädd om se till att alltid ha det. När du ska åka taxi eller buss är det bra att kunna betala det övernskommna priset (du får sällan växel tillbaka) lika så när du handlar typ frukt och andra små prylar. Lär dig också att ignorer eller säg tydligt NEJ till alla som tjatar om att de har fina grejor och du ska komma och titta, om du inte är intresserad förståss och när du väl ska köpa nått PRUTA. Bjud inte mer än 1/4del 1/3 del av det priset som säljaren säger. Sen är det bara att gå om ni inte kommer överens. Kommer dom efter så får du förmodligen prylen till det bud du gett, Om inte… gå in (eller bli indragen) i nästa affär 15meter bort, ge samma bud till slut funkar det.Det finns mycket att se och dykning/snorklingen är grymm!
trevlig tripp!!
Mvh Stefan -
Ytterligare en kalldusch men här på mälaren!
-
Tja! Ska försöka svara på dina frågor:
Du kan ju börja med att studera bilden… Brädan jag kör på har inte jag byggt utan en kompis som nu byggt ny som är ruggit bra men väldigt avancerad. se länk:Dock funkar min bra (så länge man inte testat hans : ))
Det första man ska fundera på är hur man vill använda sin bräda. Vill man ha den för att göra manövrar är det inte så noga med detaljerna. Vill man däremot speeda och verkligen köra fort för det finns det potential till så det blir över så måste brädan vara mer avancerad. Nu till dina frågor:
Frågor om brädan.
– Hur bred bör brädan vara?
Den jag håller på att bygga nu som har vanliga breddade skatetruckar och är ca 25cm bred den jag kör fort med är runt 50cm bred– Hur lång bör brädan vara?
svårt att säga men 120-130cm kan vara lagom (ungeför som en vindsurfingbräda bakom masten)– Vilken form bör brädan ha? (duger det med ”skateboard- utseende”?)
Spelar nog mindre roll är nog mer en estetisk fråga.– Har du någon ”kick” i bak på din bräda? (upphöjning som i bak på en skateboard)
nej vad skulle den vara bra för??– I vilket material, tjocklek osv bör brädan göras?
Speed varianten bör ju en stabil trä skiva användas (marinplywood kanske). På min sitter det längs monterade trä ribbor som man kan sätta fötterna mot, det är i sin tur iskruvat massor med bultar som sticker upp för att man inte ska halka. Detta styvar ju upp hela konstruktionen också.Manöver varianten kan ju vara lite tunnare. Jag har en plywood skiva som jag antingen kommer att stadga med ett par aluminium T profiler på undersidan alternativt lägga på glasfiber på var sin sida. Om man lägger glasfiber kan man ju också göra halkskydd på ovansidan i epoxyn precis som man gör på VSbrädor dock kanske det kan vara lämpligt att använda grovt socker då….
Halkskydd behövs defenetivt på nått sätt. Det blir alltid lite is och snö antingen under skona eller på brädan och ni vet ju hur det är att ha en VSbräda med dåligt halkskydd. Nu är det hårdare att ramla…
– Var bör mastfoten sitta på brädan? (framför/bakom främre trucken, % av längden mätt fram eller bakifrån)
Rakt ovanför eller bakom främre meden. Detta beror ju lite på om man vill kunna stå framför masten eller inte.
Manöver varianten kan det kanske vara en fördel att ha någon dm framför masten dock bör man inte kliva framför truckarna.Frågor om ”truckarna”.
– Vilken typ av truckar bör det vara? (kan du rekommendera ett märke/modell)
Speed varianten bör man nog försöka bygga egna truckar med mindre vinkel. En enkel beskrivning på hur detta kan göras:
Sätt en bult genom brädan så den sticker ut på undersidan. Försök att få tag på en gummibussning som går att trycka på bulten, alternativt klipp ut cirklar av cykelslang. Ta en relativt tjock rektangulär plåt med ett hål när ena kortsidan och tryck på på bulten. Andra kortändan kan antingen kan antingen spetsas till (tänk att hela plåten ser ut som en husgavel med vinkel tak). Alternativt att man sätter en bult i den änden också som vilar mot undersidan av brädan. Detta för att plåten sak kunna vicka i sidled när man trycker på kanterna. Tjockleken på gummibussningen bestämmer nu vinkeln. Sätt sedan ”armar” som går ut år varsitt håll där du sedan kan fästa dina medar.På vanliga truckar har jag dålig koll men jag köpte truckar av en långboard åkare i Stockholm som hade breddat dom. Hör med honom om han har fler eller kan komma med tips återkommer med telefon och mail senare…
– Var kan man köpa bra truckar?
Vet jag inte bättre än du…skate affärer…se punkten ovan…– Hur breda bör truckarna vara?
Som brädan eller något bredare. Breor ju på om man vill att medarna ska sitta på utanför eller under Tänk på att när man svänger kommer medarna att viklas och även brädan så det finns en risk att brädan ”lägger” sig på medarna vilket gör att man inte kan svänga hur mycket som helst.– Hur breddar man truckarna?
Bygger man egna bestämmer man ju det när man bygger annars punkten längre upp.Frågor om medarna.
– Vilket material har du gjort medarna av?
Vilket material som är bäst vet jag inte exakt men vanligt bandjärn funkar. Även rostfritt men det är ju ganska dyrt
och enligt isjaktsseglarna är det bättre glid i vanligt bandjärn (fråga mig inte varför).
Några tips:
Gå till närmsta ishall och fråga snällt om de har några ismaskins skär som är kasserade. De är bra material i dom men jobbigt som f.. att kapa upp. Är ca 10 m.m tjocka och ca 75mm breda (när dom kasseras) och ca 1,5meter långa. kapa upp i lagom längd och börja slipa till eggen. En ordenlig vinkelslip är att rekomendera. Tänk på att som jag skrev tidigare att medarna måste vara V slipade och det funkar inte något vidare om du slipar från ena hållet l/ l. trust me!
Annars kanske det kan finnas någon skrot i närheten där du kan hitta något som kan passa.
En annan variant är att kolla om det finns någon isjakts klubb i närheten. Där borde du om du har tur kanske kunna få köpa ett par medar. Annars borde du åtminstone kunna få hjälp att slipa till dina medar men det kan ju vara bra om du gjort grov slipningen själv först. Men som sagt en ordentlig vinkelslip är ett måste…försöka stå och slipa för hand är bara att glömma.– Har du gjort medarna själv? (om inte var kan man köpa dem?)
Inte till den förstsa men den jag bygger nu har jag gjort det– Hur fäster man medarna i truckarna?
Det är bara en fördel att ha tjocka medar speciellt vid infästningen, om du har tunna medar kan man skruva fast tjocka plåtbleck alternativt trä på sidorna. då kommer medarna att sitta stabilare i sidled men se till att borra rakt. Använd sedan muttern som håller hjulen normalt. men se till att medarna kan ”rotera” dra alltså inte för hårt.En viktig detalj är att fästa medarna ca 1/3 del bakifrån och inte på mitten längsled. Då kommer de att svälja ojämnheter mycket bättre och du får bättre glid.
– Behöver man ”trimma vinklarna” på truckarna? (toe in/toe out osv.)
Trimma och trimma det bereor hur hur rakt du satt dit dom från början : )
Medarna ska sitta helt parallelltSegel
– Hur stort segel är stort? Kan man köra med ett 5.7 kvm segel?
Visst men inte när det blåser lite mer. Man får ”häng” även med små segel eftersom man har en heltt annan fart gämfört med sommaren. Själv kör jag med en lite äldre 3,7a (det är det jag har) men det är mest för att speeda. Får se vad som funkar med min nya bräda. Polaren kör men en 3.0 när det blåser lite mer.– Mycket eller lite buk?
Speeda platt som en pankaka.
Manöver varianten skadar det inte med MYCKET buk så man lätt får upp farten i lätta vindar. Man anväder ju seglet i ett mycket lägre vindregister än vad det är gjort för vilket gör att det inte blir så bändigt ändå. Gäller ju så klart i lätta vindar– Mycket eller lite nedhal?
Beror ju på hur mycket det blåser
Bara att experimentera– Camber eller camber-löst?
Vi har kört med vågsegel men visst kan ett cambersegel funka om man ska speeda. Är sugen på att testa det men vill inte köpa nått lite camber bara för att testa…-Har jag missat någon väsentlig fråga?
Förmodligen men läs fundera. Det finns inte nått som är helt fel eller helt rätt. Men jag hoppas att du/ni kan få lite ideer på hur man ska utforma just SIN is surfer.
Och till sisst:
ANVÄND ALLTID HJÄLM, HA ISDUBBAR OCH KOLLA ISEN NOGA knä och arbågs skydd är också bra att har. En polare slog i huvudet och fick hjärnskakning när han is surfade utan hjälmLycka till och kör så isen sprutar !!
Ska försöka ta lite bilder och lägga ut när jag plockat ner brädan från mina föräldrars vind.
Mvh Stefan
Ring om ni har frågon 070-594 11 73
-
Allt häger på att man får till ett par bra medar. Medarna ska vara V slipade och mycket vassa, en bandslip är att rekomendera när man slipar sina medar. En annan detalj som också är mycket viktigt med medarna är att ingången är mjuk, alltså den rundning fram på meden presis som ett par skidskor. Åkytan bör alltså vara betydligt kortare än medens längd ca 60-70%. Längden anpassas efter hur man vill anväda sin is-surfer. Vill man åka FORT (då menar jag fortare än de flesta vågar) bör man ha långa medar 60-70 cm (titta på DN jakternas medar) men vill man ha mer manöver orienterat funkar det med 20-40cm. Dock går det inte att köra så fort utan att det börjar vobbla och att man tappar greppet med så korta medar, speciellt inte när det börjar bralla +10m/s.
Nog om medar, i stort set lika viktigt som medarna är styrningen eller truckarna. här gäller att man har riktigt hårda truckar och några OK-skate truckar funkar inte (har testat) Det börjar vobbla hejdlöst redan vid 30-40km/h och det är inte kul. Alternativet om man vill köra FORT så bygger man egna med mindre vinkel (ca 10 grader) som är riktigt stabila. Håller på att bygga en ny ”manöver” bräda som har vanliga men breddade truckar som ska bli kul att testa.
Och till sisst brädan som inte är helt oviktig den heller speciellt om man vill (hmm) åka FORT. Brädan bör då vara riktigt tung min väger uppåt 50kg med barlast för att få bra tryck på medarna. Dock har jag lite korta medar och med 70cm medar behövs inte riktigt samma tyngd. Vill man ha en manöver bräda är de ju att rekomendera en så lätt bräda som möjligt för att i lätta vindar få fart på prylarna.
Stora segel behövs defenetivt inte. Brukar själv köra med en 3,7 och det räcker gott
Bara att sätta igång och bygga…man kanske skulle kunna träffas och köra lite i vinter om isen blir bra. Bor i Västerås och här är vi ett par tre som kör… kanske blir några till i vinter..
Mvh Stefan
-
Inget extremt….
Bara en bild från Egypten…. -
-
En annan tanke kan ju också vara att köra 430 och 460 om du kan tänka dig att ha ca 7,5 som störst. En 7.5 går oftast på en 460 (kanske inte årets modeller som verkar ha fått tok långa master) och då har du ju faktisk möjligheten att använda både 430 och 460 masten på mellan seglet. Det kanske inte är optimalt att använda fel mast men du slipper rigga ner det minsta alt det största om du vill använda mitten seglet när du vill byta ner alt upp dig. Själv kör jag 5.0-6.0-7.4 på en 430 och en 460. Dock på en 100 liters bräda och du kanske vill ha ett större största segel ??
Mvh Stefan
-
Är inte ett gammalt liggunderlag som man klipper i en lagom bit ett bättre alternativ än skummgummi. Det suger ju inte något vatten och så får man ju lite bättre flytkraft i brädan på köpet!!
Mvh Stefan
-
Om man ska linda tråd runt bommen behövs nog lite tjockare tråd för att den inte ska gå av, även om man tejpar in den. Den jag använde 0,01mm går nästan av bara man tittar på den. Problemet blir då att den får för låg resistans och detta gör att det blir ganska stor ström. Det kan ju lösas med att använda en mycket längre tråd men då blir ju effekten lägre på längdenhet. För hög ström gör att batteriet tar slut fort och det blir för varmt….
Lämpligare är i så fall att använda kanthal tråd som har högre resistans och som bl.a annat används i elelement, kupevärmare m.m. Man får då titta vilken tjocklek och längd som är lämplig. Effekt=Spänning*Ström, Ström=Spänning/Resistans
En uppvärmd bom skulle ju vara smidigt men det blir ju grymmt mycket effekt som går till spillo. Och det blir ju bara effektivt om man inte har nått på händerna vilket kanske behövs om det är riktigt kallt. Att koncentrera effekten där de behövs är nog bättre….men visst som nån nämde….har man en formula så är det ju bara att spänna fast ett bilbatteri…då kan man ju även sätta en lampa i masttoppen….kanske hänga på en lite eldrivenbåtmotor om vinden skulle ta slut…
Nä nu spåra det ur

Mvh Stefan
-
Claes-Olsson har flera sorters laddningsbara högprestanda (Ni-MH) batterier med då är det lösa celler, men om man vill bygga sitt eget batteri så är det billigare än att gå till en hobby affär. Och 10 priset är ännu bättre! från 42kr/cell(1500mAh) till 195kr/cell 7500mAh.
Obs ELFA är inte billiga på batterier.
Mvh Stefan
-
Som tidigare nämts så skulle ju ett laddingsbart batteri som de man anväder till radiostyrda bilar m.m vara ett lämpligt alternativ men det kan nog vara en god ideé att sätta den i nån tät låda. Det finns Sådana ”accar” med 3 Ah och det skulle ju betyda att de skulle räcka ca 1-1,5 timme för två element. Dock kostar de 600-700 kr. En switch kan ju också vara bra att ha så man kan stänga av vämen när det inte behövs, vilket i sin tur skulle göra att batterierna räcker ännu längre!
Mvh Stefan
-
Aj då ja den kanske inte var så smart…; )
Nu när det ändå är för sent så kan jag ju lägga ut en bild som jag precis tog…Kan ju tillsägga att jag la trådarna rakt och fint i början men när det var lite för mycket trå på slutet så tryckte jag bara dit det med en tejp vilket kanske syns på bilden
Mvh Stefan
