stickan
Forumsvar skapade
-
Apropå “Konfen räv”
Blir nästan lite nostalgisk, har inte varit inne på “Steffo” på väldigt länge men fick för mig att logga in idag 🙂
Började scrolla bland mina egna gamla inlägg och mitt allra första inlägg 23 sep 1999 (24 år sen) var just i en diskussion där Ola H skrev om brädkonstruktion i tråden “Bygga bräda”Jag frågade hur en sandwich bräda var uppbyggd som jag på den tiden inte hade någon aning om. Ola förklarade då hur de olika lagerna laminerades!
-
Haha!
Dags att börja klura inför vintern 2018 kanske 😉
Ny tråd? -
Bara lite nyfiken på hur du menar med att medarna var svårare att slipa. Var det att jag har tunnare material så det blir instabilare när man ska hålla meden mot bandet eller är det materialet i sig?
MVH Stefan
-
Själv kör jag även med en sån här för att skydda rygg, axlar och armbågar
http://www.pocsports.com/en/product/1392/spine-vpd-2-0-jacket
samt såna här för höfter och svanskotan
https://www.youtube.com/watch?v=ECfN_zcDYQYMVH Stefan
-
Själv körde i stort sett bara med mitt KA Race 7,9 samt TR6 5,5 förra vintern. Tycker inte att det är nått stort problem att hoppa mellan dessa så länge det är bra is. Möjligen körde jag med mitt gamla NP Expression 6,1 vid något tillfälle.
På snö kanske det kan vara en fördel att klämma in ett till segel mellan dessa.
Mvh
Stefan -
Här kommer mina teorier 🙂 Japp nu har jag vaknat upp ur sommar dvalan 😉
När det gäller STS så är ju nyckeln att kunna göra tighta och snabba svängar med bibehållen fart precis som på sommaren. Hur tight man kan svänga beror ju till största delen på hur bra grepp man har samtidigt gäller det ju att man hänger med med seglet och inte får backvind m.m.
Men om vi bortser från seglaren själv så är det greppet som är helt avgörande så länge styrningen inte är för sladdring eller för hård. Sladdrig styrning gör att brädan inte går rak på rakorna och vobblar i svängarna. Jag tror nog inte det spelar någon roll att den seglade sträckan blir något längre när det vobblar däremot måste man tänka på att varje lite sväng bromsar. Sen är det ju svårare att hålla balansen om det vobblar. Så “mjuka” men tight svängar med en så rund radie som möjlligt är bäst.
Att tänka på är att ju längre medarna är desto mer bromsar det när man svänger. En för hård styrning gör ju att man inte kommer runt tillräckligt tight.
Vad som är bra är nog någon man måste experimentera fram själv.
Tillbaka till greppet…För att behålla grepper i svängarna är i alla fall min teori att ju jämnare trycket fördelas på alla medar ju bättre grepp får man. Är spårvidden för smal blir det ett högre tryck på innermeden i svängen medan den yttre knapp har något belastning alls, inte bra för greppet…
Men man får också tänka på att en större spårvidd gör styrningen känsligare när isen är skrovlig. Är isen ojämn och friktionen mellan höger och vänster meden varierer ökar momentet på trucken om spårvidden är stor och brädan gör då små mikrosvängar som bromsar. Viktigt att trucken är tight och inte kan svänga så länge brädan är horisontell.
Ser ingen anledning att ha olika bredd mellan fram och bak, det resulterar bara i ojämn belastning mellan medarna. Kör numera med en spårvidd på 500mm både fram och bak.
Om vi kollar på axelavståndet (längden) så handlar det nog mer riktningsstabilitet och balansen på brädan. Fotplaceringen och tyngdpunkt i svängen är betydligt viktigare, samma sak här att det är viktigt att trycket fördelas mellan fram och bakmedar, på en för kort bräda blir det svårt att få bra balans.
Hur man står styrs ju till stor del av var mastfoten sitter i förhållande till medarna. Tidigare hade jag mastfoten längre fram och fick nog lite för mycket tryck på frammeden i svängarna vilket ökar risken för sladd på bakmedarna.Dina siffror på 140-160 känns ganska bra med ett axelavstånd på 125-140.
Själv kör jag 150/130.Mest betydelse för greppet har så klart medarna, själv kör jag med väldigt vassa medar och när isen är hård har jag nog runt 50-60 grader. Är isen lite mjuk blir det dock en riktigt fartdödare. Det fick jag erfara i Finland i vintras när det var sorbe fläckvis och vid rundningsmärkena och farten bara försvann…
En annan nackdel med vassa medar är att dom blir slöa snabbare och det blir mycket slipande för minsta lilla hack.
När det gäller flex finns det många teorier, själv tror jag på lagom flexiga brädor som kan ta upp ojämnheter i isen och därmed även behålla iskontakten så bra som möjligt. Hur mjuk brädan ska vara beror ju på hur mycket man väger. För mig som väger runt 80 funkar 4x4mm bra med ett axelavstånd på 130, då är även brädan svagt välvd.
Vikten på brädan tror jag inte är så kinkig så länger det inte är för tungt. (kanske beror på att jag inte har någon fin kolfiberbräda ;)) I lättare vind är det nog en fördel med lite lättare bräda men samtidigt har man ju med sig lite mer massa när man väl fått upp farten. Kanske det blir lite lättare att behålla farten i svängen men en något tyngre bräda. För friktionens skull tror jag inte vikten spelar någon roll alls.
STS race från Wissa 2015, se 5:40 in i klippet!
https://www.youtube.com/watch?v=iVYMbACKJekJippar på mälaren januari 2015
https://www.facebook.com/arne.edman/videos/584904328321088/Mina brädor:
http://alpha-iceboards.com/MHV Stefan
-
Har varit lite frånvarande här på forumet ett tag men kul att ni rapporterade lite från WISSA.
Tyvärr hänger ju dom flesta på FB nu för tiden!Blev ett otroligt rolig event och det gick ju bra seglingsmässigt också 🙂
Blev även ett litet reportage på SVT när jag kom hem.
http://www.svtplay.se/klipp/2707803/mot-varldsmastaren-i-issurfing -
Sammanställning av resultatet hittar ni här:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1f7ofsv2CBdGLlSTZa9-m5AKjy9DtqD-A027k_0fHVJk/edit?usp=sharing
-
Jag tycker alla ska som issurfar ska blir medlemmar oavsett om man vill tävla eller inte, som sagt, 50 kr är inte ens en lunch…
Men varför?
Det är inte främst de 50 kr som är viktiga för sällskapet utan att vi har många medlemmar. Detta är extremt viktig när vi söker medel hos isseglarförbundet, där konkurrerar vi om anslagen med de olika isjaktssällskapen och ju flera VI är ju lättare är det att få loss pengar till både elitsatsningar så som deltagande på EM/VM men främst för satsningar på andra event/aktiviteter, ungdomsverksamhet, inköp av material m.m.
Det blir också lättare när vi vill ta diskussioner med kommuner etc. när det gäller plogning och andra stöd.
Tänk på att om man vill delta på SM så måste man tillhöra en klubb som är ansluten till Isseglarförbundet. Kan tyckas lite krångligt men det är grundreglerna från RF för att man ska kunna får delta på ett sanktionerat SM.
MVH Stefan
-
Jag spinner väl vidare lite på tråden, vet inte hur många som hänger här och inte som inte kollar på Icecup guppen på FB.
Men…Vad tror ni om att testa detta när vi kör STS i vinter? En 300×30 cm skiva med ett par skruvar ner i isen som man får springa på för att få upp glidfart i starten. Det är inte tillåtet fortsätta springa efter träskivan. Vi testade detta på EM i Riga förra vintern och jag tycker det funkade väldigt bra! Alla får samma förutsättningar att komma iväg och man får upp lite fart och därmed även friare vind även om man startar längst ner på linjen.
-
Så otroligt bra jobbat!
Med mycket envishet kommer man långt!!!Jag är nu mest orolig att ni 08or får alldeles för mycket slalomträning i vinter 😉
Hur som helst så fick jag hem sällskapets nya banflaggor idag. Dessa kommer att användas till rundningsmärken när vi kör STS (Short Track Slalom) i kombination med de mjuka gummi pinnarna vi testade förra året. Dessa kräver dock en isborr men är betydligt bättre än koner som vi kört med förut.
En uppsättning kommer att finnas i Stockholm och en i Västerås
-
stickan
Medlem10 november, 2014 vid 21:05 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown? -
stickan
Medlem10 november, 2014 vid 11:46 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Kul att det blivit lite diskussion 🙂
När vi nu är inne på 4-3-1 medars varianter….
Kommer inte att hinna med att bygga nått denna vinter men jag har en galen ide om en 2 medars bräda för slalom! Sug på den ni 😉
Den får ni kanske se vintern 2016…. -
stickan
Medlem9 november, 2014 vid 14:17 som svar på: Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?Skulle inte Pirate brädorna gå bättre om meden kunder röra på sig på ett liknade sätt som Mårdens 3-medars. Har inte studerat hur vinkeln på meden är men beror inte issprutet till viss del på att bakkanten (avslutet) på meden är väldigt skarp? Man åker helt enkelt på “hälen”?