Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Hur vill vi tävla i vinter?

  • Hur vill vi tävla i vinter?

    Publicerad av stickan på 7 oktober, 2014 vid 22:23

    Hej!

    Nu har även jag vaknat till liv här på forumet 🙂

    Som representant för issurfarna i sällskapet skridskoseglarna där vår klass nu ingår är jag lite nyfiken på hur vi vill tävla m.m. i vinter. I sällskapet skridskoseglarna ingår de gamla hederliga drakseglena, kitewing, vingsegel och från förra säsongen även vintervindsurfing (Isbrädor och snöslädar)
    http://www5.idrottonline.se/SSSkridskoseglarna-Issegling/

    Precis som tidigare år är så klart planen att ordna IceCup på några platser, Mer info om IceCup kommer lite senare. Just nu försöker vi få ihop en dag där vi ska träffas och planera inför vintern. Om DU är intresserad att på något sätt hjälpa till med våra IceCup event är det bara att höra av sig.

    Jag gissar även att King of the Ice som Anders roddade med förra vintern blir av. Vi får hoppas att killarna på gps-icesailing ger oss lite mer support i vinter då flera rekordresultat aldrig blev godkända förra säsongen.

    En nyhet för i år är att våran klass nu är godkännd av Iseglarförbundet som en egen klass och därmed också en klass under RF!

    Detta gör det bland annat möjligt att ordna ett officiellt SM. Så frågan är om det finns ett intresse för att ordna SM för oss i vinter. Kitewing och Draksegel kommer att köra SM och har om jag minns rätt är detta under ett par helgen. Vi kan så klart samköra SM med kitewingarna vilket är enklast organisatoriskt. Ett annat alternativ är att vi bakar ihop SM med IceCup.

    Dock vill jag tillägga att seglare som vill delta på ett SM också måste vara medlemmar i sällskapet samt någon förening som även är ansluten till Isseglarförbundet och RF. Avgifter för sällskapet är 50kr per år vilket är en struntsumma som jag tycker alla som issurfare ska betala in till vårt Plusgiro nr 54 10 33-7. Obs kom ihåg att ange namn och e-postadress på inbetalningen (om det får plats).

    Så…Vad vill vi och hur tänker vi om tävlandet? Låt ideerna och kreativiteten flöda 🙂

    Det vore superkul om vi kunde bli flera på startlinjen i år! Förra året blev vi 13 startande på eventet i Västerås. Mitt mål är att vi i alla fall ska vara >20 deltare totalt på Icecup i issurfingklassen. Kanske inte vid varje event men i alla fall totalt i hela cupen?

    De som även är intresserade att tävla internationellt ska inte glömma att det faktiskt finns möjlighet att få ett ekonomiskt stöd för detta. Tillexempel kommer WISSA att gå i USA i år. Dock är det sällskapet som avgör till vem stödet går.
    Vi har även börjat diskutera om vi kanske ska försöka ordna ett EM här i Sverige. Dock ligger detta på idee stadiet än så länge, men vi får se!

    Missa heller inte IceCups FB!
    https://www.facebook.com/groups/icecupsweden/
    Och låt dit inspireras av vår lilla film från Västerås förra vintern!
    http://vimeo.com/86240269

    MVH Stefan

    stickan svarade 9 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stickan

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 19:54

    För det som är intresserade att delta på vårt planeringsmöte för IceCup kan gärna signa upp på länken nedan med förlag på några olika datum! Planen som det ser ut nu är att mötet kommer att hållas i Kvicksund. Tror dock att det kommer att åka en bil från Stockholmsområdet alternativt att ni kan delta via skype eller telefon.

    http://doodle.com/wwnfi4w6fpstmg56

    I övrigt skulle det vara kul med lite feedback på min tidigare fråga om vad vi har för idéer runt tävlandet!

    MVH
    Stefan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    25 oktober, 2014 vid 09:31

    Härligt engagemang Stickan! Västerås har imponerat med de i särklass bästa arrangemangen! Fortsätt gärna på den linjen! Det blir svårt för andra att prestera något liknande!

    Ett önskemål är att man vid banläggning, om möjligt, försöker reducera avståndet mellan bilparkering och banor för att åkarna ska ha möjlighet att byta brädor och riggar. Man får då även fler åskådare. Senaste icecup i Västerås var bra exempel på avvägning mellan vind och närhet till parkeringen! När en bräda pajade var det möjligt att hinna in och byta.

  • stickan

    Medlem
    13 november, 2014 vid 20:21

    Jag spinner väl vidare lite på tråden, vet inte hur många som hänger här och inte som inte kollar på Icecup guppen på FB.

    Men…Vad tror ni om att testa detta när vi kör STS i vinter? En 300×30 cm skiva med ett par skruvar ner i isen som man får springa på för att få upp glidfart i starten. Det är inte tillåtet fortsätta springa efter träskivan. Vi testade detta på EM i Riga förra vintern och jag tycker det funkade väldigt bra! Alla får samma förutsättningar att komma iväg och man får upp lite fart och därmed även friare vind även om man startar längst ner på linjen.

    http://youtu.be/W41wtNLbAc8

  • marden

    Medlem
    14 november, 2014 vid 12:14

    Verkar som en smart idé, lättare för alla att förstå vart startlinjen är. fast någon ska bygga dom och släpa dom ut och hem också..

  • marden

    Medlem
    14 november, 2014 vid 12:15

    Annars vill jag tävla även på längre slalombanor +300m iaf om det blåser mera.

  • vindsokaren

    Medlem
    14 november, 2014 vid 23:40

    Å jag vill bara ha fisvindar annars blir jag frånåkt!

  • kinetic

    Medlem
    15 november, 2014 vid 00:19

    Jag vill ha nån “redig speedtävling” om säkra, relativt blanka isar o bra vindar behagar infinna sig. Typ “50 knots Challenge”. Jag är säker på att Jeff Browns rekord ryker om vi får bra förhållanden, ligger närmast till hands att tro att Mården blir den som sätter rekordet, tror jag :). Själv är jag nog för feg för att köra så hårt som vissa gör, Mården, Stickan & Trimmarn är väl de jag tänker på i första hand. Blir det en bra is-vinter så tror jag att Torkelstorp i Götet kan vara en bra rekord-spot, Mården var väl där för nåt år sedan o fick utmärkta förhållanden, har jag för mig…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 november, 2014 vid 12:19

    Sedan hoppas säkert flera av oss att det blir repris på King of the Ice, som Kinabalu drog igång förra säsongen. Även Jeff lade ned jobb på detta. Vi får inte missa att nämna Kinabalu, Vindsökarn m fl i sammanhanget. De ligger hack i häl på de övriga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 november, 2014 vid 14:19

    För Er som tävlar i vinter är det dags att betala medlemsavgiften till Sällskapet Skridskoseglarna. Följande info finns nu tillhanda:

    Hej alla glada skridskoseglare!

    Årsmötet beslutade nyss att medlemsavgifterna för säsongen blir oförändrade.

    Medlemsavgift för säsongen 2014-2015
    Junior 1-21 år, till det kalenderår du fyller 21 år: 20 kr

    Seniorer +21 år fr o m det kalenderår du fyller 22 år: 50 kr

    Familjemedlemskap** dvs alla bokförda på samma adress: 75 kr

    Startavgift 2013-2014
    Startavgiften är 100 kr. Gäller alla klasser coh åldrar. Du behöver endast betala en startavgift även om du tävlar i flera klasser samtidigt.
    Viktigt! Startavgiften ska vara betald och noterad på Skridskoseglarnas konto senast 4 dagar efter att SM seglats. Har du inte betalat eller inte betalat i tid stryks du från resultatlistan

    Betala in avgifterna till Plusgiro nr 54 10 33-7
    Obs kom ihåg att ange namn och e-postadress på inbetalningen (om det får plats).

    Finns på hemsidan: http://www5.idrottonline.se/SSSkridskoseglarna-Issegling/Omoss/Medlemsskap/

    Kalla seglarhälsningar
    Skridskoseglarna

  • stickan

    Medlem
    16 november, 2014 vid 21:01

    Jag tycker alla ska som issurfar ska blir medlemmar oavsett om man vill tävla eller inte, som sagt, 50 kr är inte ens en lunch…

    Men varför?

    Det är inte främst de 50 kr som är viktiga för sällskapet utan att vi har många medlemmar. Detta är extremt viktig när vi söker medel hos isseglarförbundet, där konkurrerar vi om anslagen med de olika isjaktssällskapen och ju flera VI är ju lättare är det att få loss pengar till både elitsatsningar så som deltagande på EM/VM men främst för satsningar på andra event/aktiviteter, ungdomsverksamhet, inköp av material m.m.

    Det blir också lättare när vi vill ta diskussioner med kommuner etc. när det gäller plogning och andra stöd.

    Tänk på att om man vill delta på SM så måste man tillhöra en klubb som är ansluten till Isseglarförbundet. Kan tyckas lite krångligt men det är grundreglerna från RF för att man ska kunna får delta på ett sanktionerat SM.

    MVH Stefan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Hur vill vi tävla i vinter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.