Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

  • Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

    Publicerad av herr-pelegrin på 6 november, 2014 vid 20:46

    På general-forumet gps ice-sailing i översta tråden om wobbling så kan man väl säga att vår vän Jeff Brown dissar tre-medars! Någon som står upp mor mästaren?

    “Here is the US we all sail 4 blade designs and are not a problem with speed wobbles. I think the key is to address what kind of bushings are in your trucks and how to tighten them.

    The Hiberna boards have developed thier own truck design and although I have never sailed one, I have seen them up close and see just how wobbly that system is. Those boards are designed for slalom races, as those race organizers have created.

    Again, here in the US, when we do slalom racing, we allow the course to have enough room for very fast and wide curcumfrenced turns. We would use the same board/trucks but tune the turning radius to allow easier mark roundings.

    For speed, tighten the trucks.

    I see no need for 3 blade designs, I have built them, raced them and speed sailed with them. They are more unstabile and slower than the 4 blade designs we use. The single rear blade may be slightly more stabile, or controlable than the single front blade, but is most certianly slower as the blade digs in deeper…..which equals slower.”

    herr-pelegrin svarade 9 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    7 november, 2014 vid 14:51

    Så Jeff säger alltså att Mårdens 3-medars är långsam med 49.3knop i topp eller?

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2014 vid 15:28

    Eller Pedros 49 knop i topp med “en-medars”…Nej jag tror så här: Ju mer det blåser ju mindre spelar de små skillnaderna i motstånd någon roll. Snabbast är den som vågar att pressa mest :). Kollar man från sidan när en “en-medars” bränner förbi så ser man formligen hur det sprutar “is-kross” åt sidorna…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 november, 2014 vid 18:44

    Kinetic – Jag tror som Du har rätt att i dessa farter handlar det mer om “guts” än brädtyp. Här hemma är ju Trimmarn, Mården o Stickan ungefär lika snabba med helt olika brädor. Det finns knappt några likheter alls mellan konstruktionerna. Skulle man dessutom ta hit någon utifrån med en tremedars med en fram och två bak så kanske det skulle gå att komma upp i samma farter. Kan därmed åkaren vara viktigare än brädan?

    Vindsökarn – Jag tänkte just det! Att någon kunde ge Jeff svar på tal!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 november, 2014 vid 18:53

    Kinetic – Jag missade en sak! Jag tror att det skulle kunna gå att minska motståndet på Piratemeden och slippa sprutet. Jag gjorde ju om en till tremedars och fick ännu mer sprut med originalmeden. Sedan gjorde jag om konstruktionen med byggbeslag och annan med bak och då försvann sprutet. Det kan vara upphängningen – att den går lite för mycket på bakre delen av meden men jag är osäker…

  • marden

    Medlem
    7 november, 2014 vid 19:26

    Jag tror den holländska triangel brädan är “snabbast”, men hur kul är det att knappt kunna svänga?

  • vindsokaren

    Medlem
    7 november, 2014 vid 20:09

    Jag gillar å svänga lärde mej monkeyjibe förra året och har några nya manövrar att lära mej iår.
    bla. upwindduckjibe så freestyle e kul!
    De va först förra året som jag byggde en speedbräda så behöver köra mer
    Speed på isen verkar vara att hitta perfekta förhållanden fin is.ytor och över 15ms
    Titta bara Jeff´s rekord åk han åker sjukt långt på en bog för till slut komma upp i 53knop
    Tremedars med en med fram gav jag upp på en gång efter test

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2014 vid 23:36

    Jag tror till o med att det kan vara en fördel med EN med endast när det blåser riktigt mycket. Fördelen är att eftersom man har endast en med så kan man fortfarande hålla bra “tryck” mot isen även om det kommer “en aning ojämn is”, man kan således bränna på fullt, om man vågar. Jag skulle vilja att vi fick någon/några dagar med riktigt säkra “blanka” isar o bra med vind så man kan se hur snabbt det kan gå. Så här i backspegeln så var det ju kalas-förhållanden den vintern (2010?) när Pedro satte 49 ute på Muskö, o Mården 60 (?), Iofs körde de lååååångt ut på Mysingen men fick bra betalt för modet 🙂

  • stickan

    Medlem
    9 november, 2014 vid 14:17

    Skulle inte Pirate brädorna gå bättre om meden kunder röra på sig på ett liknade sätt som Mårdens 3-medars. Har inte studerat hur vinkeln på meden är men beror inte issprutet till viss del på att bakkanten (avslutet) på meden är väldigt skarp? Man åker helt enkelt på “hälen”?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 14:35

    Stickan – Jag tror att Du har rätt! Det blev, som sagt, ännu mer tydligt om man sätter en truck fram och höjer fören på brädan. Bakkanten på meden “käkar” då ännu mer mer is. Med vissa justeringar tror jag meden skulle göra mindre motstånd. Ställer man sedan Trimmars på brädan får Du och Mården en match!

    Vindsökarn – Jag tror att grabbarna från Baltikum håller med Dig:

    https://www.youtube.com/watch?v=kYfmxa6oONw

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:32

    Helt klart kan man ändra/förbättra meden. Pirate-meden är ju inte hightec direkt, att fixa annan/bättre radie är väl peanuts för den som kan… Sen det där med att “får du o Mården en match” är ju en sanning med stor modifikation. Redan idag med originalmeden på Piraten så är det hugget som stucket om vem som är snabbast. Jag sätter dock mina slantar på att om man utgår från att gubben på respektive planka vågar satsa lika mycket så kommer Piraten att segra av den enkla anledningen att man har lättare att hålla en stance som är snarlik den i speedsurfing på vatten, o därmed kunna pressa mer…O när man närmar sig 50+ knop så vill det till att prylarna är “säkra”. Min åsikt är att Piraten är den säkraste av de alla, minst känslig för knöggel/dubbelis/whatever. Man kan till o med köra över en öppen vak (ryktas att Freddan gjorde just det ute på Muskö, ofrivilligt….)

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:37

    @Stickan 728991 wrote:

    Skulle inte Pirate brädorna gå bättre om meden kunder röra på sig på ett liknade sätt som Mårdens 3-medars. Har inte studerat hur vinkeln på meden är men beror inte issprutet till viss del på att bakkanten (avslutet) på meden är väldigt skarp? Man åker helt enkelt på “hälen”?

    Stickan:Nu vet jag inte hur Mårdens med rör sig, men Piraten har alltid haft en med som kan röra sig (pivot-point), den “följer” isen så att säg. Sen kan man experimentera med var man sätter “pivot-pointen” samt medens radie. Jag tror snarare att det är Mården som kopierat Pirate-iden, o säkerligen anpassat den efter sin bräda?

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 15:51

    Så här såg det ut den 15:e februari 2014 (Trimmarn var även han i Kungsängen, han har felaktig angivit Görväln)
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=forum&forum=2&val=11942
    http://www.gps-icesailing.com/?mnu=forum&forum=2&val=11941

    Som synes så skiljer det noll och inget på snabbaste run o 2 sek max.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 18:26

    Ahh grym dag även om alla speedare ville ha mer*vind.fick köra 4.0
    Om jag hade en pirate bräda så skulle jag bygga om den direkt.
    Låta meden vara” lagrad”med infräst axel.
    Hört nåt mer om point6 rena issegel?

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 18:35

    Han gör ju samma sak hela tiden:-)
    Men visst trots värsta raceseglet så ser gipparna lätta ut.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 19:08

    Vindsökaren: Hur menar du med “infräst” axel? Det sitter ju en axel redan i fenan, denna axel löper i ett spår i fenboxen. Monterad sitter fenan “löst” den kan röra sig fritt o “följa isen så gott det går”. Eller hur menar du?
    Point-6??? 😀 Point-7 väl 😀 ? Har inte sett till “isseglet” på deras hemsa, tror att marknaden är liiiiten för en så speciell produkt…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.