Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 19:22

    Man skulle nog kunna ha en öppen skåra rakt genom Piratebrädan istället för en fenbox. Med bilden som utgångspunkt kanske vi kan ta upp frågan kring exakt var på meden rotationsaxeln bör placeras. Vi ser på bilden att den sitter ganska mitt på meden. Är det annars inte så att axeln brukar sitta ca 2/3 bakom framkanten? (Jag har ingen med hemma fn och kan inte mäta.)

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 19:30

    Det sitter ju en öppen “skåra” redan, eller hur menar du? En seglare i Norrköping har experimenterat lite med rotationsaxelns placering, inga super-duper skillnader men det finns kanske lite fart att hämta, kanske…Min ide till Pirate var “dubbla boxar”, dvs först fenan som vanligt i en “box” sedan denna box i brädan men med en “axel” i längsgående riktning, dvs fenan skulle kunna röra sig upp/ner men även vicka åt sidan…Vi kom dock fram till att det blir meckigt värre med konstruktionen, o en bra synpunkt vara att det är rätt sannolikt att “vickutrymmet” sätts igen av snö/is vilket gör den helt överflödig, Dessutom, hade det gjort någon skillnad för svängegenskaperna? Vi vet inte*haha*. Vad man funderar på är hur man skall kunna bygga en bräda med endast EN med, men med helt annorlunda placering så den kan köras på denna med endast, dvs hela plankan i luften. Det byggdes en sådan proto för nåt år sedan, men det fanns en hel del att slipa på, o så vitt jag vet så har man inte lagt ner iden än iaf. Grundtanken är alltså en med mer centralt placerad så man “flyger” över isen när man kör fort(-are). Vid sväng är tanken den att även övriga plankan skall komma i spel, men som sagt brädan finns endast på proto-stadiet med stort P. Det största problemet är som vanligt tiden att hinna med att bygga dessa prototyper, på sommaren så badar de allt som oftast i beställningar av windsurfbrädor, kitebrädor o nu även “bärplan med tillhörande kite-bräda”. På vintern bygger man diverse olika varianter av snowboard men även några få par skidor…Utöver detta är avsaknaden (allt som oftast dessvärre) av is/snö ett problem, förvisso har man Alperna runt hörnet (ca 60 mil) men så var det det där med tiden igen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 20:28

    Ja, sorry, skåra är det ju. Jag tänkte egentligen mer på upphängningen och axeln. Att meden skulle kunna gå mer genom brädan och att axeln skulle kunna ligga ovanpå samt att man flyttar rotationspunkten något.

    Vill man ha en Pirate med tremedarsalternativ som glider på snön får man hitta en omvänd truck som sitter ovanpå främre delen av brädan. Jag har för mig att jag sett några äldre varianter på truckar som fästs ovanpå. Om det var möjligt skulle man ha en bräda som både går på snön och kan köra med tighta gippar.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 20:34

    Det finns en special variant av Pirate-plankan i Norrköping, med fästen för “truck” i fören. Plankan är även ca 7cm bredare. Har för mig att man kom fram till samma slutsats som du, det blir rätt “vingligt” med smala truckar, typ.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 21:01

    Nej, det är ju aldrig enkelt med innovationer. Den blir ju då lite smal när man ska trycka på kanten inför gippen. Man kliver lätt bredvid kanten. Jag löste i f o s det med en skiva plywood ovanpå men då å andra sidan känner man ju inte riktigt igen den gamla Piraten. Hur man än vrider sig så har man ändan bak(!). Två “gipp-vingar” på sidorna för tryck med foten i gippen kanske kunde se spacat ut?

    Hursomhelst är det otvetydigt så att de mått som Piraten har även lämpar sig för tremedars: avstånd mellan anläggningsytor fram o bak, avstånd mellan mastbox och stroppar, avstånd mellan fram o bakstropparna med mellanrummet där man kan placera en fot innan man kliver i bakstroppen samt ungefärlig längd på ekipaget.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 21:20

    http://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20141109_214924_zpsa7b9db90.jpg.html?sort=3&o=0
    Hittade denna i förrådet hade den till snöåkning när jag lånade en pirate bräda.
    kanske så enkelt att slipa bort mera mat. på fenan så den inte bottnar och skär fast i fram eller bakkant.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 21:30
  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 21:43

    Säkert värt att testa. Urfräsning kan vara en bra idé men meden får inte trilla ur.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 21:51

    Vindsökaren: Dina ritningar beskriver nästan hur det ser ut idag, med den skillnaden att axeln är snarare 4 mm, inte 16mm, samt att den dras bakåt efter att ha satts i “spåret”, varvid det sitter en enkel skruv framför fenan som hindrar den från att glida framåt o därmed ut från “fenboxen”. Frigång i “framkant” justeras enkelt genom att fasa av fenans ovansida mer, det som stoppar fenan från att röra sig allt för mycket “uppåt mot brädans ovansida” är att bakstroppens främre fäste sitter ovanför “fen-spåret”. Det är enkla justeringar, men frågan är hur mycket skillnad det gör? Fasar man av fenan mer i ovankant så lär man nog bli tvungen att även ändra “radien”, det gäller att pröva sig fram.

    Förtydligande: Idag så sitter hela fenan från främre delen till där den bakre av fasningen är, inne i boxen. Det man kan göra är: Ändra radien. Ändra avfasningens storlek på ovansidan. Ändra storleken på den bakre avfasningen, men det är nog rätt viktigt att inte ta bort för mycket, det bör ta stopp rimligt fort mot brädans botten, gissar jag…

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:00

    Såå nu väntar vi bara på 20ms,salsagolvsis och stoora ytor. 🙂
    Men i USA kommer man nog försöka bättra på sina Alpha farter

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:04

    Haha…Nånting säger mig att kommande säsong kommer bli isfattig dessvärre. Kollar man jänkarnas “långtidsprognoser” så säger de att kylan kommer först i januari? O de har haft rätt om hösten, ovanligt varm o lång, o än är det inga minusgrader i sikte. Haven är rätt “varma” än så det behövs massor med minus för att havsisarna skall lägga sig…
    Dessutom 20m/s är för mycket, 12-16m/s är mer än tillräckligt 😀

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:14

    Jeff replikerar. Som sagt, det vore kul om någon single- eller tremedarspeedare gav sig in på ice-forumet och utvecklade våra erfarenheter.

    Anders, there is a lot to be credited to the sailor’s abilitiies! wink

    However, there is some consideration for the equipment with control and ease of handling. Very good sailors develop thier skills around thier specific equipment designs. For instance, I could not be as fast as you on your designed board as you are more familiar with it. You would bring more “guts” by sailing your board than you would on someone elses.

    Both 4 & 3 blade boards have been around for a long time. There are proven advatnages & disadvantages for each.

    4 blades on a skateboard truck platform turns the easiest, but requires more skill to make it go fast in control with no wobbles. The bushings must be fine tuned for performance for speed activity, vs slalom.

    3 blade boards with a single steering front and fixed axel paired runners on rear, are very fast, but have the worst steering performance and suffer control issues due to that.

    3 blade boards with single fixed blade on rear, and paired blades that turn on the front, are very controlable, turn easy, but are too slow by comparison because the rear single blade digs in very deep. It may feel quite controlable, in which you can push very hard with foot pressure against the rear blade. But this control costs significant speed performance.

    There should be more thoughtful considerations for the blade/runner designs than the boards. We have refined our runner designs to perfection.

    Having the right ice & wind conditions is just as important as having the right tuned gear as well.

    Most everyone here in the US have the same exact 4 blade boards and the same runners. Our speeds are not only very close to each others, but we have many of the top GPS speeds for windsurf/sled class. We are easily able to swap & sail each others boards effeciently as our designs are so similar.

    But, I would value a day of great ice & wind conditions to sail against and test many other types of board designs!

  • vindsokaren

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:15

    Kungsängen hade ca 15ms förra året när jag körde.
    Mina första riktiga speedrepor så lär väl gå att trimma in grejorna ännu mer.
    samma medar som slalom men skarpare vinkel
    Kämpade på med gammalt North 5.0-95 3cambrat men det pajjadeoch ingen 4,7a med mej.
    Körde sedan vågsegel 4,0 med vanligt uthal och nedhal och då kom farterna.

  • kinetic

    Medlem
    9 november, 2014 vid 22:29

    Jag TROR så här: Trimmarn satte ju 49 med ett “felriggat” 5.0 ute på Muskö, har för mig det var liiite nedhal och myyycket uthal. Minns jag rätt så berättade han att han “trimmade” om ut på Mysingen till denna setting och att det gav honom “några extra knop med en gång”. I Kungsängen körde han väl en TR6 5.5 har jag för mig, hur det var riggat har jag inte den blekaste om. Jag tror, åter igen, att riggningen kan göra stor skillnad på farten. Det är inte helt osannolikt att man kan segla i dubbla vindhastigheten i vindar på 15m/s, dvs runt 30m/s vilket betyder en fart på över 100km/h….

  • maglu

    Medlem
    10 november, 2014 vid 09:40

    Pirate-meden-funderingar. Med bara en med och en enda tryckpunkt mitt på meden utan minsta fjädring borde största problemet vara denna ofjädrade punkt, som måste igenom varje ojämnhet = issprut. Dessutom rätt vass egg jämfört med iaf mina fyrmedars, så blir det in ispik-effekt som hackar ned i ojämnheter och slår bort is. Med fyrmedars och en flexig bräda kan medarna röra sig i höjdled både pga truckens möjlighet att röra sig i höjdled och brädans flex (förutom medens rörlighet på axeln). På pirate står man rakt på meden.
    Men….känns svårt att göra en fjädrande konstruktion. Skulle det gå att få till bättre med två upphängningspunkter på meden på något vis, så den kan “svälja” ojämnheter?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Någon som står upp för tre-medars mot Jeff Brown?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.