stickan
Forumsvar skapade
-
Vi har kört ca 125-130 cm mellan truckarna på våra ”Västerås brädor” (4 medars) och brädlängd på 150 cm. På min första bräda med samma byggkoncept hade jag något kortare mellan truckarna men kommer inte ihåg måttet men skulle gissa att det låg på 115-120 cm. Mindre avstånd mer sväng….
När det gäller medlängder kör jag på 400 mm medar för slalom, sen har jag kört med 600mm medar bak och 400 fram för speed och på min ”stora” bräda har jag 900 mm bak och 600 fram. Testade att köra med 600 bak när jag körde slalomsvängar men då märks det att det bromsar i tajta svängar. Det ”skrapar” helt enkelt i isen. Längderna jag anger är total längder och inte åkyta, måste kolla ritningarna.
Min uppfattning är att långa medar ger bättre glid rakt fram och bättre grepp medan korta bromsar mindre i tajta svängar. När det gäller vinkeln på slipningen är jag nog mera inne på att man kan ha betydligt vassare än 90 grader, framförallt när det är kall och hård is. Många hänvisar till hur isjakterna slipar men en isjakt har en helt annan belastning på medarna där trycket nedåt mot isen ökar (lä meden) i hårdare vindar. På en isbräda är det tvärt om eftersom seglet ger ett lyft istället, i alla fall om man vågar hänga i lite i seglet ;). Nackdelen med för vassa medar att man måste slipa ofta…mer eller mindre varje gång man seglat….
-
Åker strax efter lunch, vem ska du handla av? förmodligen någon jag känner?!
Mvh Stefan
-
Ring mig, åker i morgon, vilket håll ska grejorna?
070-5941173 -
Kul att forumet vaknat till liv 🙂 Vintern är alltså snart här!
Har precis fått ihop en trave med lite ”nya” material till hösten byggen. Blir minst en ny snabbsvängade slalomisbräda av lite lättare slag anpassad för STS. En ny snöbräda där vinkel på backhopparskidorna kommer att vara ställbara under segling. Skissar också på en ny medinfästning med integrerad egentillverkad truck som liknar den truckbreddare som jag tillverkade till förra vintern! Tanken är att vinkeln ska vara ställbar på ett enkelt sätt likande på Hibernan.
-
Tyvärr blev det lite fjasko med min GPS, den har inte sparat några loggar, någon felinställning verkar det som. Eftersom jag inte inte har haft den så länge har jag inte brytt mig om att läsa ur det tidigare då det inte har varit några ”snabba” loggar. Nu när jag skulle läsa ur den så fanns det inte något varken på interna minnet eller minneskortet. i alla fall inte vad jag kan hitta…:(
Men jag har pillat lite nu så jag tror jag får med det nu, så nästa gång ska jag ladda upp min logg 🙂
-
Fast vi pratar ändå om pumpar som kan trycka upp 100 000 liter på dryga timmen, inte 6 liter per minut 😉
Kan man blöta igenom snön bra, sen låta den återfrysa något dygn och sen återigen gå på med vatten för att få en slätare yta så är frågan hur resultatet blir.Lite tråkigt så här på fredagskvällen i fjällstugan i Lofsdalen så jag räknade lite på snösmältning 🙂
Enligt wiki så består nysnö av ca 5-15% vatten, vi kan då omvandla detta till is, om vi antar att vi vill smälta bort 50 mm snö motsvarar detta alltså 7,5mm (15%) fruset vatten.
Värmekapaciteten för fasövergången mellan is och vatten är 334 kilojoule per kg, En joule är alltså en wattsekund. Värmekapaciteten för is är däremot bara 2,1 kJ/kg C, alltså bara 1/160 del så mycket energi som det krävs för att smälta isen.
Så skillnaden mellan snö som är -1 och – 10 grader tar vi inte hänsyn till. Vi antar också att 1kg is = 1kg vatten = 1 liter. Vi får även anta att isen under inte suger åt sig allt för mycket av energi vilket inte är sant.
Om vi håller oss till en kvadratmeter för att göra det enkelt att räkna så har vi alltså 100 dm x0,075 dm = 7,5 kg is. Huua det låter mycket, jaja vi får se var vi landar…
Ok vi behöver alltså 7,5 x 334 kJ = 2505 kJ energi för att smälta denna mängd is (snö).
Vi antar nu att vi kan få upp vatten som är 4 grader, man får nog ta vattnet ett antal meter ner under isen. Vatten har en värmekapacitet på 4,2 kJ/kg C, detta betyder att energimängden i vattnet vi får upp innehåller 4x 4,2 = 16,8 kJ/kg
Då ska vi se…
2505/16,8 = 149 kg vatten per kvadratmeter för att smälta 5 cm snö, ajdå, det här bådar inte gott :/Om vi då ska spola rent en yta som är 100×100 meter behöver vi alltså få upp 1 490 000 liter, pumpen pumpar alltså 1200liter per minut. Det tar då alltså 1241 minuter eller ca 20 timmar att spola rent isen.
Dock lär man borra ett antal hål båda för att pumpa upp vattnet men också så vattnet kan rinna tillbaka, vi ska inte ha simtävling på isen. Man kanske då kan anta att mycket av snön faktiskt följer med vattnet utan att behöva smälta.
Så kontentan är ju, hur mycket tid skulle det ta att ploga denna yta med en liten 4-hjuling kontra spola rent med vatten. Sen som sagt så kanske men inte behöver smälta bort all snö utan bara blöta igenom den helt och hållet för att sedan låta den återfrysa vilket verkar mer rimligt
Oj orka ni läsa ändå hit 🙂
Over and out! -
Cramo har pumpar för uthyrning, 170-250 kr ink moms/dag + soppa!
600-1200 liter per minut…då kan man nog spola en ganska stor yta relativt fort om vi inte ska ha bort flera decimeter snö.http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7547&epslanguage=SV
Vem testar? 🙂
-
När det gäller pump, tror ni inte att det går att låna/hyra detta från brandkåren? Borde ju finnas beredskapslager på såna pumpar som används för att tömma översvämmade källare m.m. Alternativt diesel drivna brandsprutor som borde ha bättre räckvidd så man slipper dra runt på slangen så mycket om man ska spola en större yta.
Är tanken att ”vattna” bort snön är det nog bra att ta upp vattnet så djup som möjligt så vattnet är så varmt som möjligt och kan smälta snön effektivt. Vore jäkligt kul att testa detta redan i vinter så vi kan utvärdera det tills nästa vinter.
-
Mycket bra initiativ!
Nu vet jag inte om du tänker dig en lokal isseglarklubb i Stockholmstrakten eller en mer landstäckande förening.
Jag har diskuterat mycket med Kitewing-gänget (Lasse W, Alex L, mfl.), både tidigare och under WISSA hur vi ska kunna organisera oss. En bra möjlighet är att ansluta oss till svenska isseglarförbundet. Det går då att bilda en sällskap som ligger under förbundet. Idag finns det ett sällskap för Kitewing, skridskosegling, DN jakt osv.
http://iof2.idrottonline.se/SvenskaIsseglarforbundet/Isseglingsverksamhet/Vi har då alternativet att antingen skapa ett eget sällskap för is/snöbrädor men vi måste då ha en egen styrelse med Ordförande/kassör etc.
Det andra alternativet är att vi slår oss samman med Kitewing gänget för att slippa onödig administration, nackdelen med detta är att vi då måste dela de ekonomiska medlen som tilldelas de olika sällskapen vilket ut ett ekonomiskt perspektiv är sämre.
Man kan nämna att Kitewing och Skridskoseglar sällskapet har slagit sig samma för att minska administrationen, ”vi” har också fått inviten att slå oss samman med detta sällskap men vi behöver då några ambassadörer som kan föra våran talan samt lägga en del tid på detta.
Har Tobias B, Mården, Anders B, Claes NK eller andra några ideer att fylla på med?
En annan fråga är också hur stort intresset är att skapa tävlingar? Själv tycker jag att det är superkul att köra race, speciellt STS och skulle gärna se att vi får till ett till race innan vintern är över!
När det gäller förutsättningarna att skapa ett sällskap tror jag tävlingstbiten är viktigt för att motivera ”skapandet” av detta för isseglarförbundet.
MVH Stefan
-
Japp vi kommer upp på söndagen eftermiddag/kväll, Båten går kl 13 på söndag från Umeå , så 4,5h båt + 20 mil med släp.
När åker du hem?
-
Tycker du ska sponsra sig själv med en bräda och åka dit! 😉
