Forumsvar skapade

Sida 108 av 269
  • styret

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 16:05 som svar på: Öland på söndag?!

om det tränger ner dit så funkar det ju på nordväst. så funkar gör det ju, bara det att vindområdet itne låg vid haga.

fan att jag missade det, flickvännen var på besök, hade inte träffats på en månad så…

• styret

Medlem
    17 oktober, 2005 vid 16:02 som svar på: gotland och öland går av

det blir ju trångt att parkera i trollis om man är tre gubbar där…

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:58 som svar på: Vilka drar till Öland till helgen?

hörde att habolocals bara har med sej freestylepryttlar, se då till att vara nere i kleva istället för haga som sunkar igen totalt på nord. jag kommer vid kvart över två och tokladdar till halvfyra. sen bär det av till släktkalas

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:36 som svar på: Andrasegel

för litet med 5.0 i 11 meter? ja precis på gränsen isåfall. visst är det ett stort glapp men jag tycker itne det är orimligt. om du tänker kolla på duke så kolla på 5.4an den bästa storleken i hela linjen. iallafall 04linjen. jag är tokigt nöjd med mina duke.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:29 som svar på: Freestyleplanka runt 100 liter…

alla brädorna är bra.
    lite hugget som stucket vilken man tar skulle jag vilja säja. ta den du kommer över till bäst pris och som du tycker verkar ballast. det spelar in rätt mycket.

jag tror att det itne görs några direkt dåliga brädor från dom större märkena längre. snarare tvärtom.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:26 som svar på: Världspremiär ”Wet and Salty”

hör av dej när dom anländer.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:23 som svar på: Lagning av 15cm spricka?

klart epoxi är farligt men det leder ju itne till böld i hjärnan, andnöd och boende i tält i skogen resten av livet efter att ha lagat en bräda…

men visst det är inte nyttigt. kan vara bra att låta bli att klia sej i ögon och sånt med slipdamm på händerna.

men better safe than sorry så använd hanskar och mask isåfall, jag ahr aldrig gjort det och inte kännt nått.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 11:49 som svar på: Lagning av 15cm spricka?

oftast ser det ut såhär. inifrån och ut. kärna, sandwich, fiberväv, top/gelcoat, färg.

så ahr mina brädor sett ut iallafall.
    förutom nu den senaste som bara verkar ha väv direkt mot skummet i botten. iallafall framme i nosen.

slipa för hand. manskiner har en förmåga att gå för djupe.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:22 som svar på: Öland på söndag?!

jag vet inte om trollis funkar på ren nord. kan säkert göra det. har som sagt dålig koll där uppe. funkar trollis så är det bra ridning, men högst uppe vid inloppet är det inte särskillt ridbart. ett par km norr om shipwreck

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:20 som svar på: Lagning av 15cm spricka?

köp ett epoxikit på nån båtaffär, tex watski. brukar finnas kompletta kit med epoxi, härdare, väv och ofta limfiber och microballonger för spackeltillverkning.
    om inte det finns komplett så är det som behövs epoxi, glasfiberväv (obs INTE glasfibermatta), och microballonger.

nu är det lite svårt att se på din bild om kärnan och sandvichen är mycket söndertryckt. men det märker du när du har slipat upp den.

slipa upp ett område cirka 5 centimeter större än själva skadan åt alla håll ända ner till sandwichen (ligger precis under fibrerna) och ytterliggare 4-5 centimeter runt om det ner till väven så att din nya väv har nått att fästa i.
    svårt att se där på den lilla sprickan, troligen ingen spricka genom fibrerbna där utan bara i översta lagret, kläm och kolla och känn efter. är det inget sånt utan bara en spricka i topcoaten så är det inget att bry sej om och behöver alltså isåfall inte slipas upp.

om du har tagit in vatten i brädan så skruva ur luftskruven och låt den ligga såhär inomhus ett par dagar så det torkar ur ordentligt.

hur ser det nu ut i sanwichen. r det bara nån liten glipa, vilket det ser ut att vara så räcker det med att spackla igen den, spacklet blandar du av epoxi, härdare och microballonger, instruktioner finns nog på paketen. låt härda ordetnligt och nu är du redo att börja laga.

klipp till bitar som täcker det uppslipade området ganska exakt av glasfiberväven. något något mindre bitar är bättre än något för stora. det underlättar finnisharbetet senare.
    klipp till så smånga du tror du behöver. 3-4 lager brukar jag ta, vet inte om det är för mycket eller för lite, känns lagom tycker jag

blanda epoxin efter instuktioner på flaskan och pensla det tunt över hela det uppslipade området, läpp på första biten flasfiber och pensla ner den i epoxin tills väven blir nästan genomskinlig, du märker skillnaden mot när en är torr. se till att få bort alla luftbubblor och att hela väven än helt genomblött. kör på nästa lager och fortsätt till du har lagt på dina 2-3-4 lager (hur många du nu väljer). man rukar kunna lägga runt 5 lager i varandra blött i blött.
    blaska inte på för mycket epoxi! bara så det blöter igenom glasfibrerna ordentligt.

när det är torkar och klart så slipar du ölver det en gång för att få bort ojämnheter och lösa trådar med mera.

blanda epoxispackel igen och spackla och slipa så många gånger det behös för att få en snygg finnish, använd det du lärt dej i träslöjden. grova sandpapper i början och finare och finare mot slutet. här fuskar vi alla rätt ofta, jag är askass på att orka engagera mej i snygga spacklingar och slipningar. om du vill kan du ju skita i spackel och slipning totalt, när brädan är plastad och klar så kan du kasta den i vattnet igen men det är ju roligt att ha en snygg lagning med.

hitta en färg som passar så bra som möjligt med den gammla och måla. använd sprayfärg och många tunna lager så du får snygga övergångar och slipper rinningar.

halkskyddet fixar du genom att pensla på epoxi och sen strö bordssalt över. se till att det är torr luft där du jobbar med det här sista steget eftersom salt binder fukt så kommer det klumpa ihop sej istället för att ligga som enskillda saltkorn över ytan. när epoxin har härdat sopar du av överflödigt salt och sen spolar bort det som har härdat fast, strävt och fint.

blev jävligt långt, men men… har beskrivit så bra jag ahr kunnat. lycka till.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 08:12 som svar på: Öland på söndag?!

kör genom byxelkrok och längs neptuniängar på vägen upp och spotchcka lite där. har hört att det vågsurfas en del där. har hört nått om neptuni reef av några danskar men har aldrig riktigt tagit mej tid när jag ahr åkt upp.

• styret

Medlem
    14 oktober, 2005 vid 07:41 som svar på: Surfresa

inte alltid men ofta. vi har ju bris som drar igång runt middagstid väldigt ofta.

• styret

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 21:00 som svar på: Öland på söndag?!

blir dock stort där jag pratade om.

bläsinge kan funka, norr om hamnen, trångt och stenigt och jag vågar inte lova nått. men tror det kan finnas pottential där, om det levererars mycket vind så kasnke jag åker förbi och rekar lite iallafall..
    måste ju finnas en anledning till att dom har byggt på ön norr om hamninloppet som skydd åt det hållet.

ålebäck behöver väl lite mer nordost för att funka? eller är jag ute och snecyklar som vanligt?

• styret

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 20:54 som svar på: Surfresa

undervår och sommar är det alltid fullt drag på haga. mängder av folk som strömmar in från hela sverige och oftast fest nånstans i närheten. från mitten av aprill till mitten av juni så blåser det normalt sett 3-5 dar i veckan.

ja, jag ahr mycket svårt att lämna det här stället fast flickvännen tjatar.

• styret

Medlem
    13 oktober, 2005 vid 20:38 som svar på: Öland på söndag?!

dålig koll på nordliga vindar men skulle tippa på norra udden. östra sidan om viken, precis där inloppet börjar. en bit att knalla med grejerna och bågorna stänger jävligt snabbt, inte mycket ridning tyvär, in och träffa fickan och ladda uppåt.

vet itne om det kann finnas nått en liten bit längre ner i skogen som ger bättre ridmöjligheter.’

själv får jag nog nöja mej med ltie freestyle i kleva. flickvännen är på besök så får nog dra ner det till en eller två timmar. nordligt kan bli kul, ladda grejer på invägen. sjukt laddad påd et faktiskt. fast fan vad gott det hade vart med vågor med iofs… hmmm

Sida 108 av 269
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA