Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av 15cm spricka?

  • Lagning av 15cm spricka?

    Publicerad av sode på 14 oktober, 2005 vid 06:15

    Hej alla,

    lyckades senaste helg åstadkomma följande lilla missöde i samband med ett kastfall. Har aldrig tidigare reparerat en bräda (nån gång måste ju bli den första, och knappast sista…), så jag tänkte fråga den totala expertisen här om råd om precis allt: materialval, tillvägagångssätt, och andra erfarenheter.

    Förutom att bara vara en “rak” spricka, så har den även delat på sig, och “flikarna” har tryckts ut till lite olika nivåer…

    rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jonaish

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 06:44

    jag fixa min bräda precis å vet lite hur man gör iaf!!

    1. slipa ner så du ser väven glas fibrerna lr det under
    plasten lite försiktigt..

    2. gå till ett Varv vid en hamn dom köper in stora dunkar
    med en plast i flytande form du ska ha å dom köper in 1
    liter för
    30 kr…å om du hade gåt till en affär had du fåttt köpa
    det för kanske 80 kr för 1 liter!! så fråga snällt säg att
    du ska fixa en bräda av plast och du behöver lite saker
    å om du kan få lite för du behöver inte så mycket så det
    är onödig det är typ någon plast sak i flytandeform +
    att du ska ha någon till sa och bara 1 % av…det så fråga
    på ett varv. ( det ska va 2 komponentigt typ )

    3. när du har slipat bra och har fåt lite av plast i
    flytandeform så köp också tun glasfiber väv..

    4. ta en pensel å måla lite med plasten formen på den slipade ytan
    lägg på glasfiber väven i små bitar å sen gör det slät å
    å så ska det torka i rumstemperatur ca 1 h!!

    5. fila lite med vatten papper det finaste du kan fixa å
    sen om du behöver padding plastik för en fin yta grin.gif

  • jonaish

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 06:54

    du gör typ samma sak som när du ska fixa en vanlig glasfiber båt

    plast i lösform, 1 % av något, glasfiber väv, sandpapper kanske pladding plasting typ få lösningen i 2 komponetig form sen är det allt typ smirk.gif tar ca 2 h att fixa allt med det grin.gif

  • stickan

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 07:17

    Berätta gärna var du kan köpa “nån” liter epoxi för 30kr. Det du pratar om är polysester som kommer att smälta frigolit kärnan i brädan tills det bara är en lite plastklump kvar.

    En liter epoxi får du knappast för mindre en ett par hundra lappar.

    Håll dig till dina teckningar jonaish

    /Stickan

  • jonaish

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 08:27

    Svar till:


    Berätta gärna var du kan köpa “nån” liter epoxi för 30kr. Det du pratar om är polysester som kommer att smälta frigolit kärnan i brädan tills det bara är en lite plastklump kvar.

    En liter epoxi får du knappast för mindre en ett par hundra lappar.

    Håll dig till dina teckningar jonaish

    /Stickan

    [/ QUOTE ]

    jo som t.ex ett varv använder det å dom köper hem stora 2000 liters dunk typ !!så om man räknar ut va liter/priset blir är det 30 kr han sa det själv till mig å ja har inte märkt ett skit av att det förstör brädan för ja va bara med när han gjorde det !! det är ju nästan som när man fixar skadder på sin glasfiber båt !!??!!?? shocked.gif

  • stickan

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 08:29

    när du plastade, var det luktlöst eller luktade det så starkt att du höll på att storkna?

  • sode

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 08:59

    Är det nedslipning av det skadade området som gäller? Så långt som skadan sträcker sig, plus lite “överlappning” med ok material? Och sen smeta på epoxi och glasfiberremsor, under förutsättning att frigolitkärnan ser bra ut därunder?

    Å sen lite slipa, måla, osv? Glasfibret är ersättande för gelcoat som används vid vissa (främst mindre?) skador,eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:07

    Hej,
    Du måste vara säker på att du använder epoxy plast och inte polyster. Väven är det som ger styrka, plastens syfte är att binda ihop väven. Var noga med att det inte blir några luftbubblor i väven, “moddla” med pensel dvs pensla inte utan tryck lätt med änden av penselborsten så väven blir genomdränkt av plast. Gelcoat är lägger du på sist för att ge färg och förhindra att plasten suger åt sig vatten.
    /Mats

  • styret

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:20

    köp ett epoxikit på nån båtaffär, tex watski. brukar finnas kompletta kit med epoxi, härdare, väv och ofta limfiber och microballonger för spackeltillverkning.
    om inte det finns komplett så är det som behövs epoxi, glasfiberväv (obs INTE glasfibermatta), och microballonger.

    nu är det lite svårt att se på din bild om kärnan och sandvichen är mycket söndertryckt. men det märker du när du har slipat upp den.

    slipa upp ett område cirka 5 centimeter större än själva skadan åt alla håll ända ner till sandwichen (ligger precis under fibrerna) och ytterliggare 4-5 centimeter runt om det ner till väven så att din nya väv har nått att fästa i.
    svårt att se där på den lilla sprickan, troligen ingen spricka genom fibrerbna där utan bara i översta lagret, kläm och kolla och känn efter. är det inget sånt utan bara en spricka i topcoaten så är det inget att bry sej om och behöver alltså isåfall inte slipas upp.

    om du har tagit in vatten i brädan så skruva ur luftskruven och låt den ligga såhär inomhus ett par dagar så det torkar ur ordentligt.

    hur ser det nu ut i sanwichen. r det bara nån liten glipa, vilket det ser ut att vara så räcker det med att spackla igen den, spacklet blandar du av epoxi, härdare och microballonger, instruktioner finns nog på paketen. låt härda ordetnligt och nu är du redo att börja laga.

    klipp till bitar som täcker det uppslipade området ganska exakt av glasfiberväven. något något mindre bitar är bättre än något för stora. det underlättar finnisharbetet senare.
    klipp till så smånga du tror du behöver. 3-4 lager brukar jag ta, vet inte om det är för mycket eller för lite, känns lagom tycker jag

    blanda epoxin efter instuktioner på flaskan och pensla det tunt över hela det uppslipade området, läpp på första biten flasfiber och pensla ner den i epoxin tills väven blir nästan genomskinlig, du märker skillnaden mot när en är torr. se till att få bort alla luftbubblor och att hela väven än helt genomblött. kör på nästa lager och fortsätt till du har lagt på dina 2-3-4 lager (hur många du nu väljer). man rukar kunna lägga runt 5 lager i varandra blött i blött.
    blaska inte på för mycket epoxi! bara så det blöter igenom glasfibrerna ordentligt.

    när det är torkar och klart så slipar du ölver det en gång för att få bort ojämnheter och lösa trådar med mera.

    blanda epoxispackel igen och spackla och slipa så många gånger det behös för att få en snygg finnish, använd det du lärt dej i träslöjden. grova sandpapper i början och finare och finare mot slutet. här fuskar vi alla rätt ofta, jag är askass på att orka engagera mej i snygga spacklingar och slipningar. om du vill kan du ju skita i spackel och slipning totalt, när brädan är plastad och klar så kan du kasta den i vattnet igen men det är ju roligt att ha en snygg lagning med.

    hitta en färg som passar så bra som möjligt med den gammla och måla. använd sprayfärg och många tunna lager så du får snygga övergångar och slipper rinningar.

    halkskyddet fixar du genom att pensla på epoxi och sen strö bordssalt över. se till att det är torr luft där du jobbar med det här sista steget eftersom salt binder fukt så kommer det klumpa ihop sej istället för att ligga som enskillda saltkorn över ytan. när epoxin har härdat sopar du av överflödigt salt och sen spolar bort det som har härdat fast, strävt och fint.

    blev jävligt långt, men men… har beskrivit så bra jag ahr kunnat. lycka till.

  • jeppo_f

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 09:38

    Man kan fuska lite genom att ta gladpack och spänna över området efter att man har lagt på glasfiber och epoxi.
    Då trycker man ner alla ojämnheter, och det går mycket snabbare att slipa efteråt.
    Tejpa fast gladpacket på ena sidan, spänn över hela lagningen och tejpa fast på andra sidan.
    Gladpacken kan sitta kvar till hela klabbet har torkat. Det lossnar utan några problem.

    Gladpacktricket går även bra att använda vid smålagningar med marinepoxi eller liknande.
    Blir ofta så pass bra ytfinish på det att man inte behöver slipa någonting efteråt.

    /Jeppo

  • sode

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 11:23

    Tror du svarade på en hel del där, får bara försöka omsätta i praktiken… När jag sen börjar slipa ner, vad kan jag räkna med att stöta på? Dvs, hur är brädan uppbyggd, utifrån och inåt..? Man blir ju lätt lite förvirrad av alla sandwich/kolfiber/gelcoat/frigolit termer… vet väl typ att färgen sitter ytterst (no sh-t?!?) och friggon innerst, men just det “hålbara skyddande” lagret känner jag inte till så värst mycket om…

    Angående slipning, antar att man måste ta till maskinell slipning om man inte vill ha tennisarmbåge…? Eller funkar det med ettgrovt sandpapper…? Skall det vara “grovslipat” eller “finspliat” när man börjar kladda på epoxi+fiber…?

    Just den här sprickan är ju på undersidan, så jag slipper ju iaf fixa halkskydd… (fast det skulle kanske vara ett snyggt freestyletrick…?)

  • styret

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 11:49

    oftast ser det ut såhär. inifrån och ut. kärna, sandwich, fiberväv, top/gelcoat, färg.

    så ahr mina brädor sett ut iallafall.
    förutom nu den senaste som bara verkar ha väv direkt mot skummet i botten. iallafall framme i nosen.

    slipa för hand. manskiner har en förmåga att gå för djupe.

  • j_lydevik

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 12:20

    En grej som inte framgår av inläggen e att epoxi kan ha otrevliga biefekter så som allergier, cancer, elöverkänslighet mm. Så ansiktsmask o hanskar PÅ!!
    Är lika farligt vid härdning som vid slipning.
    MVH Johan

  • jonaish

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 14:53

    Svar till:


    när du plastade, var det luktlöst eller luktade det så starkt att du höll på att storkna?

    [/ QUOTE ]

    luktlöst grin.gif

  • styret

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:23

    klart epoxi är farligt men det leder ju itne till böld i hjärnan, andnöd och boende i tält i skogen resten av livet efter att ha lagat en bräda…

    men visst det är inte nyttigt. kan vara bra att låta bli att klia sej i ögon och sånt med slipdamm på händerna.

    men better safe than sorry så använd hanskar och mask isåfall, jag ahr aldrig gjort det och inte kännt nått.

  • brutus

    Medlem
    14 oktober, 2005 vid 20:59

    hmm, ser ut som du sniffat lite för mycke epoxi på din bild där, hehe wink.gif grin.gif
    seriöst, mask på! , känner en kille som fick så jävliga respiratoriska problem första gången han använde epoxi att han fick åka in till sjukhuset, man kan ju aldrig veta förrän man testat om man e hyperallergisk mot skiten eller hur? sen ska det ju nämnas att en mask hjälper sisådär om man e så allergisk men ändå…
    har använt det en hel del i mina dagar för olika syften o mina händer såg ett tag ut som gammalt fiskfjäll med skorv på… inget kul…kliade som fan!
    gummihandskar o mask eller skyll dig själv
    /mamma

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av 15cm spricka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.