surfslusken
Forumsvar skapade
-
surfslusken
Medlem17 maj, 2005 vid 15:07 som svar på: Någon som tänker köra Torö – tisdag förmiddag????Du har fan inte nån 70liters planka Frippe! Du ljuger ju som en häst travar! Och med din buk och konsultrumpa bör du fixa lite större prylar om de ska bli nån surf överhuvudtaget!
-
surfslusken
Medlem17 maj, 2005 vid 06:36 som svar på: Någon som tänker köra Torö – tisdag förmiddag????Gurra & Frippe!??
Är ni ihop nu eller? Låter så iaf!
-
surfslusken
Medlem17 maj, 2005 vid 06:32 som svar på: GBG imorgon Väst, 9-13 m/s (onsdag), men vart?Låter som en dag i Apelviken.
Kanske blir lika fint som igår! -
Om de bara kunde ta och blåsa lite (o min dräkt kunde dyka upp) så att man får testa dom nya Hotroddsen! Dom känns o ser otroligt fina ut!
En kommentar jag fick i helgen var:
”Ja dom ser ju jävligt fina ut, men så kostar dom väl 5-6 tusen va?”Då känns det bra att kunna svara: ”Näe, 3-4 tusen.”
”Oj fan!” Fick man till svar.
-
Oavsett vilket märke du till slut väljer så se till att det blir en RDM (skinny, needle och allt vad dom kallas) finns inget annat än fördelar.
Eller har någon en annan åsikt?
-
Rätt där dr Masse!
Jag har varit inne på det här tidigare med att kvaliten på en mast har föga samband med brottsgarantin som lämnas av återförsäljaren. Den väsentliga ”kvaliten” avgörs av toleranser i tillverkningen. Snäva toleranser innebär att andelen harts (lim/epoxi) kan hållas låg och att fibrerna läggs lika i varje tillverkad mast, vilket leder till att skillnaderna mellan olika exemplar är minimala.
MEN! Snäva toleranser leder även till höga tillverkningskostnader och fler kasseringar (eller säljs dom ”kasserade” kanske under andra billigare varumärken?) vilket leder till dyrare master. Och om ni kollar med dom som kan det här med master (läs Ola H) och hur avgörande den är för seglets prestanda så känns det inte så frestande att förstöra det dyra seglet genom att snåla in några hundringar på masten. Men iof om du har tur kanske du får ett ex som helt stämmer med specifikationerna…eller en som inte ens är i närheten. -
Trodde det klart framgått för alla att halten kolfiber i en mast, eller någon annan konstruktion för den delen, syftar till just % av totala andelen fibrer. Eftersom fibrerna endast fungerar som matris och är beroende av något som fixerar dom, te x epoxi eller polyester. Dvs det är varken volym eller vikt% som avses utan % av andelen fibrer.
Exempel: 65% kolfibrer = 35% glasfibrer
100% kolfibrer = 0% glasfibrerSen har vissa fabrikat även nån % Kevlar som försträkning i bom höjd.
Claro??
-
Seglingen verkade ok, men var Bränningen öppen?
För vad är en Klittmöller tripp utan kvällarna där?

-
Svar till:
lite off topic här men vad är namnet på den franska tidningen? hur får ni tag på den? fattar ni allt ni läser?
Själv köper jag tyska surf ibland och trots lite gymnasietyska så kollar jag mest på bilderna och annonserna 
ska kolla på brett – beställde ni på postorder – är det inte svårt med storlekarna?
[/ QUOTE ]
Kolla på franskt test
Tolka får nån annan göra.
Dom har bra koll på storlekarna på http://www.brett.se . Bra maila dom dina mått, så vet dom vilken size du ska ha.
Det lite fulare alternativet är ju att prova hos nån handlare som har PL ställ och sen beställa från Brett
Fast det är faktiskt i fulaste laget och inget jag rekomenderar! -
Hade samma dilemma som du, och efter moget(?) övervägande uteslöt jag först torrisar eftersom dom numera är FÖR varma och dragkedjan är kännslig. (Delvis oxå för att de är ännu mindre lämpligt att lägga en kiss i en torris.
)Läste/hörde att Pro Limit 5/3 ska vara grym, Testvinnare i nån fransk balaska bla (om nu det är nåt att hänga i grenen). Sen att den kostar som en NP3000 fast den tydligen ska jämföras med NP5000 som kostar betydligt mer gjorde att jag slog till på en Pro Limit, bäst pris på den utlovar http://www.brett.se Kul med prispressare även i svenska surfbranschen!
Har inte fått mitt Pro Limit ställ än, men kommer med utvärdering så fort jag har underlag för en.
-
Har kollat upp det där med Iberia ett gäng ggr just till Kanarieholmaran eftrsom dom har hyfsat bra biljett priser dit och flyger dagligen. Men varja gång har det slutat med att dom vill ha mer betalt för att ta med en surfbag på 30kg än för en passagerare på 85kg med 23+5kg bagage. Som dessutom ska ha käk och service ombord.
Dom är även hopplösa att ha o göra med om du ska flyga mellan öarna. När du köper biljetten kan du lägga till för att få med surfprylar och det är inte ens nåt vidare dyrt. Men det får sin förklaring när du väl ska checka in, för då säger dom helt enkelt:
-Bag big, plane small. Och rycker på axlarna. Att du har betalt för att få med prylarna rör inte Paco, Jose och dom andra grabbaran på Iberia i ryggen.Näe, undvik Iberia om ni kan.
-
Den blir nog tipp-topp Frippe!
Hoppas allt e bra med dej och att du får en bra helg.
Hälsa Familjen.ILA
-
Svar till:
Det verkar med andra ord som att vi övriga fyra surfresenärer till Marocko slipper dig??? Dom andra sken upp när dom hörde detta… Denna resa kanske till och med blir kul nu när surfcp:et håller sig hemma!!!
[/ QUOTE ]
Jasså, så du får inte åka med dom?