surfslusken
Forumsvar skapade
-
Rasmus_W;605130 wrote:Du har la 145-litarn och en grym 55cm-fena med dig så du kan rippa seiöst?
Tänkte ja eventuellt skulle byta ut 145 litaren mot nåt mindre i år. Du, Knatte mfl har
säkert nåra bra tips på vad som passar bäst??? -
Rasmus_W;605086 wrote:Sluskis: Kanon, å du vet att du kan hänga med migut till Fituna varje gång du vill, bara jag får fart på bilen igen!
YEES!!! En heldag me 7-9 m/s o Rasmus_W i Fituna! Kan livet bli mkt bättre än så??
-
Rasmus gamle kompis, de e bara o höra av dej så kan du alltid åka me mej!
De vet du. -
mes;604996 wrote:Hmmm… det har jag inte märkt…v40 var bara ett exempel Helge. Aug-sept brukar väl inte var så bra här hemma!? Jag brukar ha otur med vinden… Jag ska kolla vindstats i aug-sep och ha grejorna packade helt enkelt. En poäng att åka långt bort är att man verkligen kommer ifrån. Jag har på tok för mycket på jobbet och trillar säkert dit och bokar in massa om jag är hemma…
Nä nu är det dags för ett glas rödvin för blodkropparnas skull.Nu blir ja förvirrad, snackar du aug,sep eller V40?? Hur som helst så är de ett konststycke
att bli utan vind om du tar en vecka eller 2 på norra Jylland i september. Dessutom har du PWA i både Klittmöller o Sylt i höst!! Kolla du vindstas för ”sistaminuten” spotsen i aug-sep e den inge vidare. Men ja kan ge dej vindstats för Varberg sep -05, ja körde 21 dagar me 4,7a eller mindre i Apelviken & Lejet!!! Men så jävla bra har de iofs inte varit sen dess.Lite crazy me lördagsgodis redan på tisdags kvällen!
-
tws;604988 wrote:Faen. Pendler til og fra jobb mens de later seg ’over there’. Til sommeren skal jeg ta en dobbel i Lejet på freestylen. Og du slusken, skal få stå under som en kald, redd og våt liten hund..
Kjetil, du får se till o ha nyktrat till innan du kör över Svinesundsbron. Vi har låg
promillegräns här i sverige. -
Men varför vill man åka V40 ?? De e ju absolut bästa tiden i Sverige, Danmark t o m Norge eller varför inte Irland. Dessutom e de vindmässigt riktigt osäkert på dom flesta
”sistaminuten” ställen som Kanarieholmarna, Portugal, Cap Verde, Marocko mm.
Näe, kör svenska västkusten och/eller Klittmöller så räcker slantarna till 2 veckors hardcore surf! -
tws;604951 wrote:Hei Dude. Både Ola og Slusken har fel. Det er en meget god ide å sette twin fenor på din JP 91. Brettet vil gå godt i wave når vinden ar svak. Gi plass til trusters så du kan lage quad av den senere.
Jeg lå på 3 plass i NM wave efter første dagen med en 100L Fanatic Skate 2009. Super i vågor. Nå får den trusters til dager med store waves og lite vind. Da blir det en single med trusters.
Jo visst, men du e ju norrman. Så ja tror inte nån här förväntar sej att
du ska förstå. -
Ja de e ju bra o va tidigt ute, i synnerhet om de e en sistaminuten resa man planerar.
-
Rasmus_W;604959 wrote:Ah, jag läste fel. Trodde du bad om stuvningstips off-season, inte tillfällig förvaring under sommaren.
Me tanke på dom svar du levererar överlag så undrar man om du kan
läsa överhuvudtaget? -
dude;604837 wrote:Hmm, vad menar du med ”twineffekt”? Jag är inte så bra på vad alla begrepp betyder…
Men snälla du! Nu måste ändå Ola yra på bra. En freestajl bräda på 91 liter GÅR INTE bra o rida vågor med, kolla på railsen från fram stropp o bakåt så inser du de själv. Oavsett hur många fenor du fräser ner i den.
Om de nu verkligen är så att du tycker den funkar fint att rida vågor me så är de nog tyvärr så att du aldrig riktigt varit där än.OBS!!! DETTA INLÄGG INNEHÅLLER NOLL IRONI!!!!
-
O ja kommer från nu sluta me rövin,rom&cola,pilsner o vodka lime kvällarna.
-
Ola H.;604764 wrote:Apropå frågan om rail i vattnet och brädan läge så kom jag att tänka på nedanstående bild. Här snackar vi en vanlig svensk seglare som uppfostrats i Apelviken, inte på Maui och Madagaskar, och som dessutom knappt håller i bommen (kolla bakhanden). Nu snackar vi alltså lätt att få i rail (utan toe in… med väl med twin fin). Liksom på Keith-bilden LarsK postade är brädan förvånansvärt ”horisontell” dvs man behöver inte begrava så mycket tail för att få i mycket rail.
Inget fel på den bilden Ola. Men en stillbild säger egentligen väldigt
lite om ämnet. De är ju jätte avancerat att få i mkt rail i en bottensväng. Men att få
ner mkt rail OCH ha fart e jävligt avancerat. -
gurra1978;604586 wrote:Jag vill segla…
De e du säkert helt ensam om, men va tror du vi kan göra åt saken?????
-
tws;604547 wrote:OK, dere så ikke quadtesten min på nynorsk, toe på 3 grader gav mer speed, men ser dere denne? Sivers backloop ved 2:58 !!!! Eller airial til Mark Angulo ved 2:15? Kauli som ovverroterer dobbel.
Endelig Hookipa action som jeg husker det med Mark i hovedrollen. Fyyyyfaenn jeg gleder meg til Lista tar av. Hva gjør dere inne i Sverige da?http://blog.mauiwindsurfing.net/2010/04/extreme-hookipa-video/
Pål, kan du ikke finne deg en tysk sajt istället???
-
Enligt gubben Boukes teori, som faktiskt för engångskull verkar logisk, så blir brädan snabbare med toe in på sidofenorna. Om brädan har helt plan undersida o seglas rakt fram borde ju den plogform som fenorna bildar bromsa. Men nu är ju inga brädor plana eller seglas rakt fram, vilket gör att vattenflödet styrs i en bågen under brädan. Så de gäller att hitta den vinkeln på fenorna som bäst sammanfaller med vattenflödets riktning vid fenorna.
Men som allt annat måste de bli en kompromiss eftersom för vattenflödet över (undersidan av) brädan påverkas av hastighet, hur o hur mkt/lite den kantställs mm.Kollade igår på två twins av 2010 års modell. Längd, bredd o volymsiffrorna på dom var indentiska. Men där emot var bottenformen, eller iaf skillnaden i djupet på konkaviten från framstroppar o bakåt enorm. Trots att de borde innebära att utgångsvinkeln för vattenflödet vid fonorna på brädorna är ganska olika verkar toe innen va den samma??
Dessutom har Fanaticen har så djupa konkaver att railsen nästan blir till fasta småfenor, dvs quad! Medans RRDen har väldigt grunda konkaver o mindre tail kick.
SUCK….att de ska behöva bli så invecklat o ha kul på en våg:(
