Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska man surfa utan bil?

  • Hur ska man surfa utan bil?

    Publicerad av rasmus_w på 6 april, 2010 vid 23:34

    Jag jag skrev i en annan tråd ([ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=72465″]Konsten att släcka en brand i motorrummet… – http://www.Surfzone.se[/ame%5D) så fick jag en liten motorbrand i min Multivan på skärtorsdagen och fick den bärgad till märkesverkstan. Pratade med dem idag och fick veta att “just nu bokar vi verkstan för slutet av maj”. Bussen ska alltså stå och rosta på verkstan i två månader innan de börjar titta på den. Tänk om man hade tecknat en sån där extra hyrbilsförsäkring…

    Nu har jag förvisso en del jourer plus ett bröllop och vårrustning/sjösättning av båten som lär ta en massa dyrbar surftid, men nåt borde jag kunna surfa. Hur? Spontanhyra bilar när vinden kommer brukar vara meckigt och äta upp halva dagen, plus att man säkert inte hittar en billig och bra bil på studs.

    Ett sätt kan väl vara att försöka placera formulan nånstans nära vatten och kollektivtrafik. En tripp till Öland på kristi flygare lär jag fixa hur som haver.

    Vilka hyrbilsfirmor är bra och vilka suger? Finns det nån kombi som har plats för en formula i skuffen? Helst ska en freewave, en vågis och resten av kittet gå att klämma in.

    Innan jag hade wv-buss hyrde jag ibland en Nissan Note på Statoil. Är dagens motvarigheter lika bra?

    kiropraktorn svarade 14 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • stinger

    Medlem
    7 april, 2010 vid 05:54

    Köp en billig “skräp”-bil, kör med den till bussen är fixad sen är det bara att sälja den. Lite pengar förlorar du säkert men vad kostar hyrbil/surfdag + du slipper strula när det är läge, Murphy styr fortfarande världen så kuling = fullbokade hyrfirmor…

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:16

    Hm. Billiga skitbilar har ju iofs också ett stråk av murphy över sig.

    Det funkar: Man får tag på en femtusenkronorsbil, sk o bes, den funkar bra, det är en kombi, bagageutrymmet är en meter brett och långt nog för formulan. När bussen är fixad så går det enkelt att sälja den.

    Det funkar inte: Alla 5000-bilar man hittar är närapå skrotfärdiga, men för 25000 hittar man nåt. Lite kredit så är det fixat. Biljäveln pajar bums, plus att bilen är för liten -> köpa takräcke. Bilen är obesiktigad. Sen får man inte aset sålt förrän man gått ner till 5000…

    Well, få se vad det kan bli…

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:22

    Att hyra en bil 30 dagar kostar ca 5000 kr med takräcke, kolla bl.a carrent, rentawreck osv.

    Kanske lite dyrt men sjukt smidigt att ha en bil…. Och du slipper allt krångel med köpa/sälja osv

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:30

    Åk taxi till surfet! Minst 10 sköna resor för 5000:-, ha, ha!

    va faen, känner du inte några som du kan låna bil av lite då och då mot rimlig ersättning (fylla upp tanken å en biltvätt, typ)?

  • surfslusken

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:49

    Rasmus gamle kompis, de e bara o höra av dej så kan du alltid åka me mej!
    De vet du.

  • staffomania

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:51

    När tjejen krashade vår bil hyrde vi bil men det blev rätt dyrt även om försäkringsbolaget stod för 75%. Efter att frågat rätt många ggr om när bilen skulle vara klar fick vi låna en ersättningsbil av verkstaden.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2010 vid 10:59

    Och nu såg jag en nyare multivan (96:a) för runt 43000. Ett alternativ kan ju vara att ditcha den gamla brunna 92:an och köpa den i stället… Ständigt dessa beslut.

    Sluskis: Kanon, å du vet att du kan hänga med migut till Fituna varje gång du vill, bara jag får fart på bilen igen!

  • kinetic

    Medlem
    7 april, 2010 vid 12:06

    Rasmus: För 5″ kan det vara svårt att hitta en “pålitlig” bil, men i regionen 10-13″ finns det sådana. Jag köpte själv en Passat Kombi -95 för ca 2 år sedan, gav 14″ för den skattad, besiktigad ett drygt år framåt. Visst fanns det några enkla reparationer i början: drivknut (600kr),hjullager bak (350kr). Har till dags dato kört bilen i över 8000mil, det enda som har gått sönder av “dignitet” är generatorn, eller rättare sagt laddregulatorn (ca 500kr). Utöver detta har jag fått byta en ställmotor till AC:n. Givetvis så måste man skruva själv om man har gamla bilar, funkar inte att lämna på verkstad. Så mitt råd är: byt verkstad i första hand o se dig om efter ett alternativ i andra hand….

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2010 vid 12:11

    Just nu byter jag inte verkstad, motorbrand täcks av försäkringen och bolaget vill att det görs på auktoriserad verkstad.

  • surfslusken

    Medlem
    7 april, 2010 vid 12:53
    Rasmus_W;605086 wrote:
    Sluskis: Kanon, å du vet att du kan hänga med migut till Fituna varje gång du vill, bara jag får fart på bilen igen!

    YEES!!! En heldag me 7-9 m/s o Rasmus_W i Fituna! Kan livet bli mkt bättre än så??

  • sebbe87

    Medlem
    7 april, 2010 vid 13:13
  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2010 vid 13:29
    surfslusken;605118 wrote:
    YEES!!! En heldag me 7-9 m/s o Rasmus_W i Fituna! Kan livet bli mkt bättre än så??

    Du har la 145-litarn och en grym 55cm-fena med dig så du kan rippa seiöst?

  • surfslusken

    Medlem
    7 april, 2010 vid 14:22
    Rasmus_W;605130 wrote:
    Du har la 145-litarn och en grym 55cm-fena med dig så du kan rippa seiöst?

    Tänkte ja eventuellt skulle byta ut 145 litaren mot nåt mindre i år. Du, Knatte mfl har
    säkert nåra bra tips på vad som passar bäst???

  • rasmus_w

    Medlem
    7 april, 2010 vid 14:24
    surfslusken;605136 wrote:
    Tänkte ja eventuellt skulle byta ut 145 litaren mot nåt mindre i år. Du, Knatte mfl har
    säkert nåra bra tips på vad som passar bäst???

    Min gamla CLS från 1988 passar säkert som hand i handsken.

  • kiropraktorn

    Medlem
    7 april, 2010 vid 14:29

    Ang Öland Kristiflygare så har jag planer på att åka ner. Tänkte försöka låna ett öppet släp, fylla det och taket med surfprylar och sen fylla bilen med surfare (saab 9-5). Kanske är rimligt med max 3 beroende på hur mycket prylar alla ska ha med. Hör av dig om det låter intressant. Mvh Urban

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ska man surfa utan bil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.