svenne
Forumsvar skapade
-
Men du är ju sååå många veckor efter.
http://surfzone.se/forum/showthread.php?t=64657&highlight=snygg+br%E4daPuss påre.
-
kinetic;545882 wrote:Helt plan botten med ett lätt V i aktern
Helt plan och V samtidigt? Jag förstår vad du menar, men ändå. 😉
Jag har en bräda med liknande shape, ytterst lite V i rumpen och den går som ett skållat troll.Quote:inga tönterier med cut-outs eller liknande…frakt…Bra där! Ut och testa nu!
-
svenne
Medlem11 maj, 2009 vid 14:36 som svar på: Nån som har en gammel mtb som står och skräpar i förrådet i gbg?Kom igen nu, ta klivet över till den mörka sidan. Bygg en fixie och livet börjar på riktigt.
Eller som vi brukar säga: If it ain’t broken, fix it! -
Spray;545298 wrote:Tack för alla tips, men hur gör ni för att falla av såpass mycket så det blir jippbart? Jag kan max falla av runt 60 grader från vinden, mer går inte för då vill brädan lova upp igen. I svagare vindar klarar jag av plattläns, men det är två olika grejor att gippa i deplacements fart och i full planing…
Vad är en lämplig vinkel från vinden för att påbörja en jipp?
Till att börja med och inte för att vara negativ, men om du inte har båda fötterna låsta i stropparna är det inte ”full” planing. När du har båda fötterna i, och har bra balans i både segel och segling kommer du att uppleva det.
Om vi nu pratar planande gippar så är 60 grader lite väl mycket, då har jag nog redan börjat fundera på att flytta fötterna. Eller rent utav kanske redan gjort det. Att brädan vill sticka upp i vind betyder att du:
- Inte har tillräckligt med häng i seglet (AKA mastfotstryck). Återigen, ner med armbågarna, och böjda knän är det som gäller.
- Inte styr tillräckligt med fötterna. Bakre foten ska ha tårna nere på inre railen och sen ska du successivt öka trycket på insidan tills du visar undersidan för alla blekfeta husvagnscampare som badar.
Det finns en uppsjö med giuddar på hur en gipp ska gå till, men ta en sak i taget. Gör du många fel så finns det inte en sportmössa att ändra alla fel på ett bräde. Det kan inte hjärnan hålla reda på. Det spelar ingen roll vilken sport man håller på med, samma sak gäller: Rätta en sak i taget. Första repan, tänk på knäna. Andra repan, tänk på armarna, tredje repan, tänk på blicken osv. Till slut sätter du den. Visst, det är 1,12×10^3 gånger lättare när någon ser vad felen är, men det går att rätta själv – om man tänker på en sak i taget. Guy Cribb, Jem Hall och min favorit Peter Hart har alla skrivit ett otal artiklar och gjort filmer hur det går till. Läs, läs, läs, läs och läs en gång till så att du inte behöver tänka på vad du gör. Öva fotplacering och segel hemma i köket, bara du undviker att tänka på vattnet för då är det för sent.
Animal;545324 wrote:Spray, jag har liknande probs. Hoppas det är ok att ansluta till denna tråd. Har seglat en säsong, ganska intensivt. Planar, kommer i stropparna (ibland lite okontrollerat), börjar sätta vattenstarterna osv, men gipparna….. helt kass… Fumlar med fötterna och febblar med seglet. Jag har en känsla av att jag inte heller faller av tillräckligt innan jag börjar, men det känns klurigt att slöra. Så här går jag iaf tillväga när jag försöker:1. faller av genom att ta ur bakre foten ur stroppen och trycka så att brädan svänger
2. tar ur främre foten och svänger vidare
3. flyttar främre foten så att den ”är i närheten” av den bakre.
4. försöker kvickt flytta fram den tidigare bakre foten i närheten av mastfoten.
5. försöker flippa över seglet.
6. badar….När man ser på instruktionsvideor så ser det ut som om seglet liksom flippar av sig självt. När jag kör vill det inte rotera ens om jag sliter hårt i det. I momentet där jag står med båda fötterna ganska långt bak känns balansen sådär… Jag snackar inte om fullplanegippar utan gippar med ”lite lagom fart” vad nu det innebär.
Väger 90 pannor, seglar på 135 liter, mest med 6.5. Jag kan fulgippa på en större bräda…
Nu antar jag att det handlar om planande gippar igen. Det är inte så himla enkelt att bena ut varje liten detalj och det finns de som inte gippar planande trots 20 års surfande. Som jag skrev innan så ta en sak i taget och hitta alla småfel så kommer det till slut.
Seglet vill inte rotera? Kan sätta en hamburgare på att du flippar seglet för tidigt. Du ska vara dead down eller på väg ut på nästa bog innan flippen kommer. Jag tycker att din beskrivning på hur du gör är ”fel” redan på första punkten.- Fall av, fin fint. Men innan du mosar på med bakre foten ska du ha balans och en lugn bräda. Återigen, foten långt ner på inre railen och SMYG på trycket successivt. Inte trycka eller stampa. Mjukt och kontrollerat ska det vara. Och så glömmer vi inte armbågar ner och böjda knän, eller hur?
- Tar ur främre – varför då? Låt främre foten sitta kvar så att du har kontroll så länge som möjligt. Främre foten ska ur när det är dags att byta sida, så behåll den i stroppen!
- Flytta ihop fötterna? Mjaaee. Se istället till att TITTA DIT DU SKA, och behåll foten i främre stroppen. Om du inte har öppnat upp seglet så behöver du göra det. Som sagt titta dit du ska, armbågar ner och böjda knän.
- Gör fotbytet. Här finns två skolor, fotflipp eller segelflipp först. Välj själv. Men nu är det dags att plocka ur fossingen ur stroppen och göra den fjolligaste grejen en surfare kan göra – nämligen ställa sig i balettens tredje position, dessutom i svart helgummidräkt. (Jä**igt okoolt för en surfare, men jag lovar, det finns inget som ger så extrem träningsvärk som balett).
Behåll bakre foten nere på railen, vrid ur den främre ur stroppen och sätt den på mittlinjen av brädan med tårna åt andra hållet. Kliv snabbt fram med den bakre foten och sätt den där du känner att du fortfarande har balans, vilket förmodligen är någonstans mellan stropparna och mastfoten, men försök att sätta den närmare stropparna så att du lättare kommer tillbaka till rätt stance. Och vet du – det är lättare att gör fotbytet om knäna är böjda. - Slå seglet (som sagt, de här två punkterna kan lika gärna byta plats). TITTA DIT DU SKA – inte på seglet! Masthanden ända längst fram, släpp bakre handen, dra ner seglet bakom dig med masthanden för att så fort det har slagit aggressivt dra det fram igen. Hela den här punkten och punkten ovan sker snabbt. Du kan tveka mellan dem, men varken fotbyte eller segelflipp får vara tveksamma. Snabbt och konsist, parera efteråt för att få balans.
Det magiska för mig var varken att falla av innan eller en massa planerande. För mig var hela besväret att jag för snabbt tog mig upp på rätt bana efter svängen. Ingen fart, inget tryck i seglet och för mycket tryck på fötterna. Planingen är borta på två meter. Fortsätt istället slörandes tills du har balans igen och får upp mer fart, sen skickar du på upp mot vinden. Och när väl känslan finns där kan du glömma alla stegen och börja kapa både på den initierande slören och den på vägen ut. Men innan dess, gör stora svängar för att behålla farten. Fart är nästan allt för att göra en planande gipp.
Kolla filmer, läs artiklar, kolla filmerna igen, läs artiklarna, gör fotflippen på bussen, kolla det klippet igen, läs artiklarna. Sitter steget i huvet kan du lägga energin på balansen och att TITTA DIT DU SKA.
-
Närlunda är snällare än Rasta, både för bilen och för dig.
-
-
Spray;545050 wrote:Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?
Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?
Det är inte byigare i Dalarna än någon annanstans. Ner med armbågarna, axelbredd mellan händerna och rak rygg så kan du surfa planandes utan någon stropp över huvudtaget (har du bommen för lågt?). Ska du lära dig att gippa planandes så är du illa tvungen att lära dig surfa med främre foten i och bakre vid sidan om – dessutom framför bakstroppen.
Gör om gör rätt, börja läs första svaret och neråt så ser du att flera har gett dig samma svar. Främre först, bakre sen. Kastfallsvarning ja visst – men du måste kunna surfa utan stroppar för att kontroll när det går fort.För övrigt så surfade Dave White ifrån Guy Cribb. Utan stroppar, utan sele.
-
Ozkar;544827 wrote:Stenull går med eller ?? tänkt bara om de bli fukt (möglar), värmen utefrån sedan all fukt från utrustningen inne i skåpet jag har ju ventiller med solcell i men endå e blir varmt i ett skåp när solen ligger på ..
Jo, den där har jag hört förut. Husbussar har isolerats med isoleringen i 40 år och ingen av de bussarna jag har rivit hur har varit varken rostiga, fuktiga eller fulla med mögel. Om du slänger på ordentligt med rostskydd på plåten, vanligt lättflytande, så lär det inte rosta (eller mögla) så länge du äger bussen och lite till.
-
Ozkar;544793 wrote:Någon som har någon tips på isolering i skåpet så man kan stöta bort solvärmen??
Tonade rutor och vanligt hederlig gullfiber i karossen.
-
rookie;544584 wrote:Antar att du dingat en nos, då är lamineringen i första hand ett skydd mot vatteninträngning. I sådana fall ”tror” jag att det är ok. Du bör dock vänta en vecka innan du slipar, eller använda ansiktsmask och handskar. Monomeren i epoxy är väldigt allergiframkallande.
Mjaa, där håller jag inte med.
Lagningen, rätt gjord, är till för att bibehålla styrkan i laminatet. Vatteninträngning javisst, men det är inte primärt.
Posthärdning sker i mer än en vecka och det kommer alltid att finnas obundna kedjor i en härdad epoxi, för alltid. Det är inte de bundna kedjorna som är allergiframkallande utan de obundna delarna, dvs fenolerna och allt annat skrot i exempelvis härdaren som inte har blandats eller inte har hittat en kompis att binda till.
Slipning går alldeles utmärkt att göra efter den angivna härdningstiden. Våtslipa alltid. -
snaffe;544515 wrote:Laminerade precis min bräda med glas och lamineringsepoxi. Hur lång tid tar det innan det är färdig härdat? Går det att köra för fullt efter 15 timmar. Det verkar ju blåsa bra i morgon, men vill dock inte sabba min lagning!
Vilken epoxi?
Temperatur?Ingen av de sorter jag använder är klar på 15 timmar trots värme, men har du använt en med snabbare process eller med katalysator så går det fortare.
Bara som en parentes, det tar några veckor innan det är ”helhärdat”, men det är en annan femma. -
Kom igen nu, är det verkligen bara en (plus mig) som tycker att det här är en bra idé? Hade jag varit i Stockholm hade jag lätt hängt på, tusen gånger bättre att surfa en dålig Haga-dag än fem bra dagar på Skälåker.
-
vindsökaren;542886 wrote:Nice!
Hur orkar du pula med allting,måste ju vara tidskrävande och vara matrialnörd dock bra att ha sådana att fråga.
O ja just nu kan man lämna in fräsningen av plywood till dej(sharp4 iceboards)Jamän, nu fixar vi dina feta iceboards. 🙂
-
Sorry för lite eftersläp i uppdateringarna. Är fullskiten med jobb innan jag drar till Portugal för att testa mina idéer, dvs hur en bräda borde byggas för att tåla stryk utan att kosta elefant. Och sen kanske det inte kommer som en överraskning, men det är Ola H som ritar brädorna.
BC++ var tungt. Kanske måste smyga in det nånstans… 🙂
More to come, when time comes…