svenne
Forumsvar skapade
-
svenne
Medlem3 september, 2007 vid 13:47 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorKol, eller kolfiber är extremt tunna trådar som tillverkas med hög värme och högt tryck. Både råmaterialet och tillverkningsprocessen är dyr och tar tid, en polymer (den vanligaste förkortas PAN) hettas upp stegvis till 1500-2000 grader under tryck med ädelgaser och annat hokus pokus inblandat för att sen kylas ner och hettas upp igen.
Just nu råder det brist på kolfiber. Bland annat Boeing nästintill dammsuger marknaden på kvalitétsfiber, och det gör att tillverkarna lägger lite extra krut på dyr fiber och tillverkar mindre med de ”vanliga” fibrerna. Vips, så har vi brist där också.Fibrerna står för all dragbelastning och epoxin både tvingar fibrerna till att inte kunna böja sig och tar tryckbelastningar. I ett laminat är det oftast epoxin som går sönder först vid för mycket belastning, en sandwichkonstruktion till exempel som böjs för mycket får sprickbildningar på den ”inre” sidan först just för att epoxin inte klarar lika hög tryckbelastning som kolfibern klarar drag. Så både ja och nej, kolfiber är inte mycket till hjälp i ett laminat utan resin (epoxi etc) men det är ändå starkare. I till exempel bogserlinor gjorda av kolfiber finns ingen epoxi alls, och de bogserar man hangarfartyg med.
Technora, Kevlar (aramidfibrer), nylonfibrer och så vidare är egentligen mycket sämre som konstruktionsmaterial än kolfiber. Däremot när det kommer till nötning så slår de kol med hästlängder (så det beror iofs på vad man konstruerar…). Kevlar togs från början fram för att göra tunna splitter och skottvästar, sen kom alla andra användningsområden som på ett snöre – precis som med kolfiber. Aramid och Technora används mycket i skyddskläder, handskar för slaktare och som nötningsskydd.
Det finns inte fiberväv för laminering med enbart aramid eftersom det inte finns något resin som fäster i fibrerna, därför är Kevlarväv alltid gul- och svartrutig – utan den svarta väven (oavsett om det är färgad glasfiber eller kolfiber) så skulle det kort och gott inte sitta kvar.
Technora är betydligt billigare än aramid och används rätt mycket i kläder, som Blåkläders snickarbyxor eller i Haglöfs dyra ryggsäckar.Ibland undrar jag om konstruktörerna av surfbrädor vet varför de stoppar aramidväv i brädorna. Jag tror att det finns en övertro på aramid/Kevlar i det sammanhanget också precis som kolfiber. Men som sagt, det säljer…
-
svenne
Medlem3 september, 2007 vid 12:05 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorJag kan tycka att det är patetiskt att färga in glas för att det ska se ut som kolfiber, det blir lite som MC-fjantarna på Sveavägen som klistrar på fejktejp på hojdetaljer. Men tyvärr är det som Mats skriver att det färgas rätt mycket och det säljer för att de flesta tror att det är bättre bara för att det är kol i grejerna.
Det finns glas som har samma egenskaper (och ibland bättre) som kolfiber av lägre kvalitéer så det i sig behöver inte betyda att det är dåligt med glasfiber. Ni ska inte tro att det kol som sitter i surfingbrädor är av någon högre klass. Sätter man väl sågen i brädan märks det på en gång om det är kol eller inte.Säljs det som kolfiber, så är det dock lurendrejeri.
-
Klart jag seedar, men vem är snubben från Dubai?..
-
Gun har fixat till sig ordentligt, rejält material, bra mastficka och så vidare. Jag körde CO förut och tycker att det är ett bra segel, men de Gun av årets och förra årets modeller jag har sett ser minst lika bra ut.
Sen är ju frågan om man gillar dem. Personligen tycker jag att Gun-seglen är lite för ”toppiga”, medans cedvar tycker att de är kanon. Han är iofs både längre och något tyngre än mig. -
…och för att komma med en lämplig höjd på bommen, någonstans mellan axel och näsan ska bommen vara. Jag kör med 26″-linor, men till exempel tüschkarna jag surfade med i våras körde lika hög bom, sittsele och 22″. Behöver jag säga att det gick fort?
Och sen kan jag ändå nämna den gamla klassikern, har du linorna på rätt ställe? Jag har mina på en tredjedel av bommens längd, och där är det perfekt. Sitter linorna där de ska så är det mycket lättare att ”stänga” när det börjar gå fort och då blir bommen för låg om den redan från början sitter lågt.
-
Jag skiter i formatet, bara jag får se filmen!
Dessutom seedar jag gladeligen en surfrulle eller tre. -
Jag tror inte att det spelar någon roll vilket märke du väljer men än en freestyle eller FSW är det mest optimala om man vill få surf i Stockholm.
Numera åker jag Drops och skrattar varje gång. Jävulskt rolig bräda. -
Sinker;409896 wrote:4) Tvätta bort fett och limrester med aceton. Jag blev väldigt osäker om aceton skulle lösa upp glas/kolfibern… men jag chansade på att det skulle gå bra om jag inte tog för mycket. Det verkar ha gått fint. Nån kemist får gärna fylla på här om vad som egentligen gäller.
Aceton påverkar varken kolfiber eller epoxi. Men det luktar förjävligt och om man vill prova något annat så kan T-röd hjälpa ibland för att ta bort det värsta, så behöver man bara svepa av det sista med aceton för att få helt rent.
Good work mannen!
-
Rasmus_W;409830 wrote:Har nån hört talas om en tjej som rippat Torö stenstrand?
Finns flera stycken, men de fjösar inte runt med segel.
-
Syrran och snubben är i Sydafrika nu, och det finns visst surf så det räcker… 🙂
Förhoppningsvis kommer de hem med leasing klar på ett kommande backpacker/adventure-hotell, kan bli ruggigt bra. -
Thailand – vinter – surf = 0
Typ… -
Närlunda blir bökigt på NV, åk upp till Älvnäs istället eller till Rasta!
-
Du behöver inte skota in, låt helt enkelt bli att släppa grejerna så löser det sig.
-
svenne
Medlem27 augusti, 2007 vid 22:03 som svar på: Vilken processor, Intel®Core®2Duo T7400/T7200/T5600?CAD eller solidmodellering och sunkigt integrerat grafikkort? Köp mer grafik!
-
Jag är på gränsen till att välja Erken, men det går fortare till Ekerö…