Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ideér på nosskydd ala McGywer?

  • Ideér på nosskydd ala McGywer?

    Publicerad av mang-e på 26 augusti, 2007 vid 15:03

    Hello M8´s!

    Jag har scannat igenom detta forum för att få tips om hur man “tillverkar” ett eget ding skydd till brädan. Idee´r om sittunderlag och tejp har jag sett men är det ingen som kommit fram till något genialiskt, och som verkligen funkar?.

    Har även kollat runt efter ett eget tillverkat mast skydd som man sätter under bommen men ej hittat nått vettigt. Vet att man kan sätta masfots skyddet där fast upp och ner. Vore så enkelt och så ekonomiskt om man kunde klura ut någon lösning själv.

    Funderat på några lager sittunderlag och silvertejp på nosen…


    //— rörisolering på ovansidan brädan (svårt att få fast)


    //— att dela en flytpinne (sån som finns på badhuset) men ej sugen på att limma fast den på brädan

    Alla tips emottages tacksamt förrutom att undvik kastfall 😉 …he he

    (Skyddet skall både dämpa slaget samt fördela kraften på den)

    connykl svarade 16 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 17:05

    OKejdå. Släpp inte riggen när du får kastfall. Jag har en Haga-sesion med väldigt mycket sandbankskontakt i färskt minne och eftersom vartenda kastfall gick för fort för att jag skulle hinna kroka ur så slog masten inte i nosen en enda gång. Däremot märkte jag att jag hade en hade en tendens att landa på masten de gånger jag inte stod i stropparna när det small.

  • joli

    Medlem
    26 augusti, 2007 vid 17:05

    Jag fäste en bit sittunderlag med silikon. Det sitter kvar efter 4-5 turer inkl dagens 4.7-runda.

  • charlieb

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 08:43

    @Mang-E 408744 wrote:

    Hello M8´s!

    Jag har scannat igenom detta forum för att få tips om hur man “tillverkar” ett eget ding skydd till brädan. Idee´r om sittunderlag och tejp har jag sett men är det ingen som kommit fram till något genialiskt, och som verkligen funkar?.

    Har även kollat runt efter ett eget tillverkat mast skydd som man sätter under bommen men ej hittat nått vettigt. Vet att man kan sätta masfots skyddet där fast upp och ner. Vore så enkelt och så ekonomiskt om man kunde klura ut någon lösning själv.

    Funderat på några lager sittunderlag och silvertejp på nosen…


    //— rörisolering på ovansidan brädan (svårt att få fast)


    //— att dela en flytpinne (sån som finns på badhuset) men ej sugen på att limma fast den på brädan

    Alla tips emottages tacksamt förrutom att undvik kastfall 😉 …he he

    (Skyddet skall både dämpa slaget samt fördela kraften på den)

    Håll inte på och klåpa med liggunderlag och skit. Köp en mast-bom skydds-kombo på SP eller Bromma så slipper du allt strul. Risken är att du slår hål på nosen men att du inte ser det under ditt klet med lim och liggunderlag…

    C

  • jaca

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 13:59

    Håller med ovan att det bästa är att inte få kastfall 😉 Annars är det bästa att köpa mast/bom-skydden som finns att köpa.
    Om du vill ha ett McGyver-tips så har jag ett för RDM: Ta rörisoleringen du nämnde och trä på den på masten innanför mastfickan, justera till lämplig höjd. Fungerar för mig som inte har haft ett enda märke på nosen sedan jag började. Om du kör med “längre” brädor får du fundera på en annan lösning som tar hand om bommen också…

  • mang-e

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 18:37

    Den ide´n Jaca var inte dum alls…mkt har passerat i pallet men inte denna. Jag antar att det lilla det bygger inte stör seglets profil samtidigt precis som CharlieB skrev så slipper man lim och annat skit som ev kan skymma skador.

    Visste att man skulle få vettiga tips på denna guldgruva 🙂

    Till sist så är ändå det bästa att undvika kastfall

  • nlc

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 18:45

    @Mang-E 409195 wrote:

    Till sist så är ändå det bästa att undvika kastfall

    Ända tills man lånar ut prylarna till en polare :wink:. Rörisolering på masten var det bästa tipset jag läst hittills.

  • wiberg

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 21:10

    Jag har hört att man ska skota in som fan, så gör man typ en framåtvolt. Har aldrig ritkigt provat på vattnet än bara. Vad tror ni om den?

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 22:05

    Du behöver inte skota in, låt helt enkelt bli att släppa grejerna så löser det sig.

  • rabbit

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 08:45

    @Wiberg 409297 wrote:

    Jag har hört att man ska skota in som fan, så gör man typ en framåtvolt. Har aldrig ritkigt provat på vattnet än bara. Vad tror ni om den?

    OBS i avdelningen “Hört på stranden”

    Eller bara undvika att ha linorna för långt fram? Med linorna så långt bak som “guy cribb” säger att man skall ha det, så vrids masten ned i vind, bort från nosen.
    dvs tappar man ofta masten på nosen har man linorna på fel ställe(för långt fram).

    Något proffs som vill kommentera detta?

    här: http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=177&article_type=50
    är förresten en artikel om kraschade nosar och en HOWTO på hur man bygger sitt eget nosskydd ifrån Boards.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 15:59

    Rabbit: Jo, du har nog rätt. Fast min erfarenhet säger mig att det nog inte är hängselelinorna det kommer an på. I allmänhet räcker det med att det hänger nåt tungt i bommen (typ en gubbe) för att masten ska missa nosen. Det är när man släpper bommen som masten brukar braka rakt ner i nosen med stor kraft.

  • oskie

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 16:39

    Mitt bästa trick mot kastfall numera är att alltid gå i stropparna med bakre foten först… Och att alltid hålla i bommen. Jag vet inte om det är “standard” (jag gjorde i alla fall det inte i början, men lärde mig efter hand). Den största risken är då bara att man tappar planingen…

  • jps

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 16:59

    Kan nog vara ett bra tips.

    Det blir inte så många kastfall för min del längre men om de kommer så är det alltid precis då bakre foten ska in i stroppen och farten är lite för hög alt. kraften lite för stor.

    Bra tips för att helt undvika detta mottages tacksamt.

  • po525h

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 18:13

    Rörisolering fungerade ypperligt för mig i början. Körde med kontaktlim så satt det bra. Sen när jag hade lärt mig att hålla i bomen vid kastfall var det bara pilla bort rörisoleringen. Limmet gick att dra bort med lite pill. Döljde inte skador heller då skadorna sker på kanten och isoleringen sitter ovanpå nosen.

  • connykl

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 20:20

    kolla denna länk: http://www.roho.co.uk/acatalog/Robin_Hood_WS_Windsurfing_Accessories_449.html
    bläddra ner en bit på sidan

    //conny

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ideér på nosskydd ala McGywer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.