svenne
Forumsvar skapade
-
Va?! Surfnet-obsar som inlägg? Riktigt najs! *tummen upp*
-
faster;364382 wrote:Hemligt vapen, jag gör som dom i Americas cup täcker över kölen.
Var sitter profilen????????????
Det är bra Faster, att åtminstone du kan köra fort (för det kan inte jag…) så det väger upp allt prylteknikformelberäkningsbögeri. 🙂
-
Oregistrerade;364151 wrote:Bäst vore att, som på vissa flygplansvingar, kontrollera gränsskiktet genom släppa ut vatten genom små hål, 0,5-1,0mm, på rätt ställen längs profilen, och därmed ytterligare påverka gränskiktet och avlösningens läge på fenan, vilket skulle ge maximal effekt.
Vi har tester på G, när det gäller detta oxå. Får se om det går att genomföra praktiskt. (På segelflygplan har man nått mycket långt här, med enkla medel)/HOT
Problemet som jag ser det är att gränsen för kontrollerad avlösning är väldigt liten för att plocka ut maximal effekt ur en fena. På en vinge med en korda på dryga metern kan det blir rodersläpp om avlösningen ligger en halv procent fel, och nu pratar vi om något som är runt en decimeter långt. Vill vi ha avlösning, eller alltid sträva efter så långt laminärflöde som möjligt?
Det finns nog ingen bransch som har utvecklat profiler som just segelflygtillverkare, de är helt galna i simuleringar och beräkningar – och att applicera dem, finns nog ett 70-tal profiler på tillverkade plan sen 60-talet och framåt. Skulle fentillverkarna ha en tiondel så mycket intresse som segelnissarna skulle våra fenor förmodligen se annorlunda ut och dessutom skilja sig mer mellan tillverkarna.
HOT: Skitkul att ni testar fenor, bättre prlyar till folket! 🙂 -
Oregistrerade;364133 wrote:…
men ger problem att kontrollera avlösningen i stället.Men dubbelscheisse! Nu är du där igen. 😉
-
HOT;364108 wrote:Det finns en och annan fena producerad även i här i landet.
Nedan en Slalom-line i kolfiber prepreg. 30-50cm.
Profilen är en low-cav.utvecklad redan 1995 av forskare vid UCLA, senare mod av oss på SAAB.
Finns även en Speed-line,men den är ej utprovad ännu, så den får vänta lite.
Speed-linen har även fillets runt om hela fenan för att tåla höga Ncrit.Efter tester kan konstateras att man kan köra med 2 storlekar mindre jämfört med SR6b, Tectonics Goldwing för samma konfiguration.
Vi får se hur långt vi kommer.Scheisse! Det där är kärlek!
Jag har länge funderat på varför fenor inte ser ut så här och så kommer du och dumpar årets porrigaste bild på konfen. De flesta fenorna är (i mitt tycke) rätt klumpiga och alldeles för ”grova”, även de SR-fenor jag har klämt på och de ska ju vara snabba. Kan det vara så att fenor har utvecklats av tradition, den ska vara så för den alltid har sett ut så? Och sen när någon har kommit med en grej som skiljer sig litegrann från mängden så anses det snarare vara radikalt…
Kul att någon testar egna idéer! -
Det beror på vilka storlekar du byter mellan, segel är designade för ett visst IMCS-värde. En del segel brukar gå bra med en storlek större mast men oftast så fungerar det bara om seglaren är tyngre.
–S
-
Har inte haft ett fel på min, och känner faktiskt ingen med större fel som inte har åtgärdats vid en service. MB däremot, köpvarning på den…
Nu är dieseln dyrare än när jag köpte den, men då räknade jag ut att driftskostnaden per mil hade en brytpunkt på 780 mil jämfört med bensinaren. Efter 780 blev det alltså billigare att köra diesel. Trots dyrare soppa idag tror jag inte att brytpunkten blir mer än 1500.
-
fredrik.ygge;363750 wrote:getwet: Verkar som du är på väg till nästa nivå som speedare! Alla storstjärnorna verkar helt absorberade av fenämnet. Det är väl den svåraste sista biten när man lärt sig basics om segel, brädor, stance etc.
Om ni inte sett den vill jag peka på:
http://speedsailingdesign.blogspot.com/
Finns många som tänkt länge och hårt på ämnet och en del artiklar finns att ladda ner där.Trevlig länk. Tackarns. 🙂
-
Drakglenn;363755 wrote:Det verkar som det går åt rätt håll, frågan är varför det ska gå så många år:smirk:
Jag kollade in BMWs dieselmotorer och utveklingen med antal hästkraften mot bränsleförbrukning är klart imponerande…
238)
2006…535d…..272…6/2933….0,8……………6,6…………..250*Finns även mindre dieselmotorer i programet men de har inte lika imponerande förhållande mellan häst & förbrukning (163hk mot 0,67), 200hk mot 0,5 hade varit nått!
//Glenn
Men du glömmer det som de flesta gör, diesel har en helt annan momentkurva. Jag har en 320D, blygsamma 165 hk men 340 Nm. Det är inga problem att slänga i sexans växel i 90 km/h och bara glida på lågvarv. Vid omkörning är det bara att gasa lite.
Sist jag körde Göteborg-Stockholm låg jag konstant 10-20 över hastighetsgränsen och landade på 0,55 milen.
–S
-
Rasmus_W;363742 wrote:En sak han gärna kan få berätta lite om är fenor och twist. Den biten har jag varit nyfiken på ända sen Sköldengren påstod (i surfsport) att en fena som inte är superstyv i framkant och mjuk i övrigt inte kommer twista eftersom sidkraften på en vinge är som störst lite framför mitten och att det man upplever som twist antagligen bara är att fenan flexar i sidled.
Jag hoppas snarare att mäster Håkan kan ta död på myten att det flexas och twistas över huvud taget. Möjligtvis att toppen på fenan rör sig lite i sidled, men annars är det en väl bevarad surfmyt som han gärna får ta kål på.
–S
-
-
Dags att väcka liv i tråden igen. Letade efter en elpryl och sprang på den här sajten. Skaplig projektbil…
http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html4WD, 640 pållar och eldriven. 🙂

-
Det är inget problem med koordinater. Den kan vara inställd på något annat system men det är bara att ändra. WGS-84 som är standard här numera har varit standard i USA ett bra tag innan. Kolla bara att trafon (den där du pluggar i väggen) klarar spänningsskillnaden, står det 110-240 V på den så är det helt okej, vilket det brukar vara.
–S
-
7503;362817 wrote:En hemlis Hm.. nä, du har rätt hadde filmen på analog filmade med en digitalkamera direkt på tvn
Din lilla mcGyver! 😉
Är det du som smurfar på Nickes gamla bräda (och rigg)?–S