• Mera fensnack

    Publicerad av getwet på 5 februari, 2007 vid 19:39

    Har haft mer snack här på sjukan nu angående fenor och dynamik runt dessa. (vi utgår ifrån att det enbart är FART som gäller, inte något annat)

    Ett av de absolut viktigaste sakerna man måste komma fram med är att få en bra “avlösning” på fenan vilket naturligtvis kan vara väldigt olika beroende på fart och förhållande.
    Vad vi ganska snabbt kom fram till var iaf att Lessachers fenor med “steg” på är teoretiskt sett ren humbug, har ingen som helst effekt, snarare en negativ effekt eftersom vinkeln mot vattnet aldrig kan garanteras. Det är mer en design grej.
    De “urgröpningar” (mindre yta) som finns längst upp på fenan, mot botten på brädan, ni vet den där urfasningen i bakkant faktiskt har en teoretisk effekt(troligen också i verkligheten) eftersom avlösningen i det området kommer att bli bättre pga det troligen är där det är mest turbulent, vi vill ju egentligen ha en så smal fena som möjligt eftersom en effektiv avlösning då kommer tidigare. Nu går det ju inte att ha en för smal fena pga andra orsaker, synd men sant. Håkan (som min sänggranne heter) menade på att vad vi verkligen måste göra är att fixa skarven mellan bräda och box. Minsta lilla ojämnhet/springa där så förstör det avlösningen radikalt, då kan urgröpningen vara till en viss hjälp eftersom det finns brister i skarven mellan box och fena. Problemet kvarstå ändå och är bara hjälpt till en viss del.

    Håkan påpekade också att man måste ha klart för sig att förstå vilken fart fenan träffas med, farter på 70-80km/h i ett vattenmotstånd.
    Eller som han sa: Stoppa ned en hand i vattnet när du kör i 40knop med båten och försök att hålla den kvar……….

    Ikväll ska vi snacka anfallsvinkel…..fenor med torsion!

    mattias-j svarade 15 år, 5 månader sedan 48 Medlemmar · 288 Svar
  • 288 Svar
  • ola-h

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 19:43

    Jag tror din sänggranne bara simulerar sjukdom för att få nöjet att snacka hydrodynamik med någon som verkligen är intresserad.

  • faster

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 22:32

    Som yrkeslärare ser jag gärna att du redovisar ditt projektarbete (100 poäng) innan säsongen börjar, annars blir det inget MVG.

  • rasmus_w

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 00:08

    @getwet 363694 wrote:

    Ikväll ska vi snacka anfallsvinkel…..fenor med torsion!

    En sak han gärna kan få berätta lite om är fenor och twist. Den biten har jag varit nyfiken på ända sen Sköldengren påstod (i surfsport) att en fena som inte är superstyv i framkant och mjuk i övrigt inte kommer twista eftersom sidkraften på en vinge är som störst lite framför mitten och att det man upplever som twist antagligen bara är att fenan flexar i sidled.

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 07:34
    Rasmus_W;363742 wrote:
    En sak han gärna kan få berätta lite om är fenor och twist. Den biten har jag varit nyfiken på ända sen Sköldengren påstod (i surfsport) att en fena som inte är superstyv i framkant och mjuk i övrigt inte kommer twista eftersom sidkraften på en vinge är som störst lite framför mitten och att det man upplever som twist antagligen bara är att fenan flexar i sidled.

    Jag hoppas snarare att mäster Håkan kan ta död på myten att det flexas och twistas över huvud taget. Möjligtvis att toppen på fenan rör sig lite i sidled, men annars är det en väl bevarad surfmyt som han gärna får ta kål på.

    –S

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 07:50

    getwet: Verkar som du är på väg till nästa nivå som speedare! Alla storstjärnorna verkar helt absorberade av fenämnet. Det är väl den svåraste sista biten när man lärt sig basics om segel, brädor, stance etc.

    Om ni inte sett den vill jag peka på:
    http://speedsailingdesign.blogspot.com/
    Finns många som tänkt länge och hårt på ämnet och en del artiklar finns att ladda ner där.

  • the_novice

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 09:03

    @getwet 363694 wrote:

    Vad vi ganska snabbt kom fram till var iaf att Lessachers fenor med “steg” på är teoretiskt sett ren humbug, har ingen som helst effekt, snarare en negativ effekt eftersom vinkeln mot vattnet aldrig kan garanteras. Det är mer en design grej.
    De “urgröpningar” (mindre yta) som finns längst upp på fenan, mot botten på brädan, ni vet den där urfasningen i bakkant faktiskt har en teoretisk effekt(troligen också i verkligheten) eftersom avlösningen i det området kommer att bli bättre pga det troligen är där det är mest turbulent, vi vill ju egentligen ha en så smal fena som möjligt eftersom en effektiv avlösning då kommer tidigare. Nu går det ju inte att ha en för smal fena pga andra orsaker, synd men sant. Håkan (som min sänggranne heter) menade på att vad vi verkligen måste göra är att fixa skarven mellan bräda och box. Minsta lilla ojämnhet/springa där så förstör det avlösningen radikalt, då kan urgröpningen vara till en viss hjälp eftersom det finns brister i skarven mellan box och fena. Problemet kvarstå ändå och är bara hjälpt till en viss del.

    Låter riktigt kul på eran avdelning, ni får kanske se upp så att ni inte blir flyttade direkt till psykavdelningen när fysiken är fixad… 😮

    Är det “stegen” på Chameleon fenan du tänker på? Enligt Lessacher så skall dom ge ett lyftande effekt när man fått upp farten, har själv inte testat just dom fenorna.
    En fördel annars med “urgröpningen” som jag ser det är att det minskar risken för spinnout i choppigt vatten. Just övergången mot brädan är ju viktigt och jag har för mig att jag även sett designer som gått åt andra hållet dvs fenan är bredare i basen för att få en bättre övergång mot brädan.

    Ser fram emot ett torsions inlägg! 🙂
    (alla som kör/kört formula vet ju hur viktig styvheten på fenan är, i speed kanske det är mindre viktigt…)

  • svenne

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 10:08
    fredrik.ygge;363750 wrote:
    getwet: Verkar som du är på väg till nästa nivå som speedare! Alla storstjärnorna verkar helt absorberade av fenämnet. Det är väl den svåraste sista biten när man lärt sig basics om segel, brädor, stance etc.

    Om ni inte sett den vill jag peka på:
    http://speedsailingdesign.blogspot.com/
    Finns många som tänkt länge och hårt på ämnet och en del artiklar finns att ladda ner där.

    Trevlig länk. Tackarns. 🙂

  • oaxen

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 19:00

    VARFÖR???

    Inte så svårt att förstå det teoretiska resonemanget kring varför ett segel behöver twista. Spilla vind i byarna, hårdare vind med ökad höjd etc.

    MEN, varför skulle en fena behöva twista? Vattenhastigeheten lär ju vara konstant över hela fenanslängd i vertikalledet, t ex.

  • getwet

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 20:19

    När någon skriver tvista så förmodar jag att man inte menar samma tvist som det är på ett segel.
    Rätt uttryckt ska det nog vara torsion, och då är det en helt annan sak plötsligt.

  • getwet

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 20:30

    Är det “stegen” på Chameleon fenan du tänker på? Enligt Lessacher så skall dom ge ett lyftande effekt när man fått upp farten, har själv inte testat just dom fenorna.
    En fördel annars med “urgröpningen” som jag ser det är att det minskar risken för spinnout i choppigt vatten. Just övergången mot brädan är ju viktigt och jag har för mig att jag även sett designer som gått åt andra hållet dvs fenan är bredare i basen för att få en bättre övergång mot brädan.

    Ser fram emot ett torsions inlägg! 🙂
    (alla som kör/kört formula vet ju hur viktig styvheten på fenan är, i speed kanske det är mindre viktigt…)

    Japp, det är just dom stegen som vi pratat om. Nu är det ju inte bara hans fenor som ser ut så, finns en hel uppsjö av dem på marknaden.

    Du har förstått rätt just med urgröpningen, eftersom fenan är känsligast upptill vid fenboxen (om fenan är ok förövrigt vill säga) så vill man självklart ha en avlösning så långt tillbaka som möjligt på fenans yta, helst bakom…..
    Och är den då smalare upptill så kommer naturligtvis avlösningen med automatik längre bak just där. Och en bra avlösning på fenan hindrar eller minskar risken för spinout, det är ju det som är grejen.

    När du skriver att fenan är bredare i basen så undrar jag bara om det är fenans profil i strömlinjen du syftar på?

    Torsions snack blev det inte så mycket av under dagen……sjuksyrrorna var lite för unga och snygga idag så vi hann inte med teori snacket, mer praktik så att säga:blush:

  • oaxen

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 20:50

    @getwet 363876 wrote:

    När någon skriver tvista så förmodar jag att man inte menar samma tvist som det är på ett segel.
    Rätt uttryckt ska det nog vara torsion, och då är det en helt annan sak plötsligt.

    Nja..

    Torsion är ett annat ord för vridning som kan liknas vid twist(eng. vridning).

    Att fenan böjer sig är väl en sak, men vrida sig? Varför?

  • getwet

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 20:53

    @Oåxen 363883 wrote:

    Nja..

    Torsion är ett annat ord för vridning som kan liknas vid twist(eng. vridning).

    Att fenan böjer sig är väl en sak, men vrida sig? Varför?

    Anfallsvinkeln.

  • oaxen

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 09:41

    @getwet 363884 wrote:

    Anfallsvinkeln.

    Den lilla vridning som kan tänkas uppstå torde väl vara ack så liten. Dessutom borde man väl vilja ha så liten vridning som möjligt, eller?

  • getwet

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 12:28

    @Oåxen 363950 wrote:

    Den lilla vridning som kan tänkas uppstå torde väl vara ack så liten. Dessutom borde man väl vilja ha så liten vridning som möjligt, eller?

    Det är just hur man kan få fram mer vridning som vi diskuterar, och det finns olika lösningar på det. Tex kan man välja olika material i fenan, eller göra fenan i olika tjocklekar osv för att få fram en vridning. Naturligtvis kommer inte hela fenan vrida på sig, det troliga är väl att kanske maximalt 50-60% kan vrida sig medans resten förblir fast, jag gissar vilt nu…
    Kruxet är att hitta en rätt vridning så att anfallsvinkeln blir rätt, och får du rätt anfallsvinkel så kommer också avlösningen bli betydligt bättre, eller mer korrekt är väl egentligen att avlösningen blir lika på bägge sidor. Om anfalls vinkeln är fel så blir avlösningen olika på vardera sidan, vilket betyder fartförlust eller spinout. Det är EN av anledningarna till att risken för spinout är större desto fortare det går, men bara en.

    Vad jag förstår av min granne så skulle man ganska enkelt kunna ta fram en sådan fena som vrider sig, problemet är att dom måste provas fram och det kanske behövs ett par hundra fenor till det. Det är många variabler som ska stämma……….troligen därför det inte finns några!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 13:22

    Vore det inte läge att kasta sig in i en tråd som denna getwet?
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=3165

    Där hänger flera tunga namn som provat enormt mycket och dessutom kan mycket om teorin. I Sverige är det förmodligen väldigt få som byggt egna fenor eller läst massor av fenteori och som kan säga vare sig bu eller bä om en påläst ubåtsingenjörs argument.

Sida 1 av 20

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.