svenne
Forumsvar skapade
-
Det gula i väven är aramidfiber (Kevlar), det fransar sig när du slipar i det och ju mer du slipar desto mer kolfiber slipar du bort – och mer aramid fransas upp…
Det enda sättet reparera en aramidväv är att laminera över den. Om jag vore dig skulle jag bespara mig jobbet att slipa ner eftersom det skapar mer problem på just en aramidväv. Slipa ENDAST av halkskydd och färg, sen lägger du en tunn väv ovanpå som du sen kan lacka över för att få det snyggt. Om det är mjukt där det är sprickor så använder du spruta och kanyl, trycker kanylen genom sprickan och pressar in epoxi under skadan (jag har kanyl och spruta om du behöver).Skadan på aktern, slipa lätt och lägg på en fiberlapp ovanpå. Lev med att det blir en liten kant, så slipper du mycket slipa.
-
dude;692803 wrote:Tja!
Om vikten ska vara intressant måste du säga längden på paddeln…
Ja, jag ska leta fram en tiokilosvikt jag med 🙂Om en paddel är 210 cm lång eller 190, så ger det inte så stor skillnad i vikt, den har jag bara sparat för att jag vet den. 🙂
En 10 liters hink med vatten funkar skitbra, det är flera mått som är gjorda så.
-
frippe75;692709 wrote:just hemkommen ifrån 9 dagar i portugal. Sög elefantballe! Portugal inte vi alltså 😉
Dåligt med vind måste ju vara något ovanligt fenomen. En Italienare hade aldrig haft så lite vind under sina senaste 8 år.Det finns ju helt klart en del positiva saker med Portugal men inte var det surfen. Vi fick en bra surfdag efter att ha hetsat runt … iofs kom vi helt oförberedda vad g’äller surfspots… Det blir Marocko nästa år.
Kanske kan feber och magsjuka ha påverkat lite lite lite …. Undvik Crepe’s Rango i Praia Grande… 🙂
Nä nä nä, då var inte italienargubben där för tre år sen. Det blåste inte på 3½ månad. 9 dar? Pffff.
Fast om du hade masat upp ditt arsle på en vanlig surfbräda eller en SUP så hade du fått åka varenda dag, garanterat.
BTW, hur kommer det sig att Ola bevisligen finns på bild och du inte surfade?.. För mycket öl den dagen också? 😉
-
Men ärligt talat, hur bra segling blir det under 3.7?
Hyffsat av/på, eller? -
Jag kan rekommendera att fästa spännbanden i stolchassit eller i Isofix-fästena till barnstolar om bilen har sådana. Rails och takräcken håller inte för hur mycket som helst. Jag har sett avslitna rails och DET är inte snyggt…
Det är bara att dra remmarna genom dörrarna. Det sitter tusen gånger bättre.Vi tar bara vindsurfingbrädor som försäkringsärenden, så jag är inte ett alternativ om inte ett F-bolag betalar.
Om valet är mellan Uffe och någon annan så skulle jag välja någon annan. 🙂 -
Trestegs sicksack.
Three step Zig Zag på engelska (eller bara three step Z).Fast vad spelar det för roll om du ändå ska göra den för hand?..
BTW, Skomakarsöm görs i enkelhålsrad med två trådar, en från varje håll.
-
Doc;692302 wrote:Va, är det ingen som vågar säga att det skulle se ut som en PENIS?
Eller för all del en grillkorv doppad i ketchup…Pads behöver man alltid 🙂
Med gigantisk hängpung!
Vita eller svarta pads? Dra ett mail med adressen så har du dem snart.
-
Jo, 200 är lättare att jobba med för hand då den håller ihop bättre och erbjuder mer skärmotstånd. Men ett lager extra fiber tål betydligt mer än ett frigoblock som är tyngre. Du får en något dingtåligare bräda, hoppmässigt ingen större skillnad.
Ska du göra en mindre bräda har en högre densitet ganska liten inverkan på vikten (eller, det är sammma viktökning procentuellt som på en stor, men den känns inte). Så visst, vill du göra shaping-processen enklare kan du använda S200. -
Det är väl lite att ge bort sin egen tekniska fördel. så det är inte så konstigt. Men jag har ett hett tips till dig, gå in på http://www.boardcad.org och kör igång Board Cad. Gratis, går att starta direkt och ger allt du behöver ända upp till G-kod för 5-axliga CNC-maskiner.
Det finns dessutom en PDF på sajten med grunderna i programmet. -
bohm;692194 wrote:Går det att köra med glödtråd om man limmat ihop med epoxy?
Ja.
bohm;692194 wrote:Jag limmade ihop bauhaus blåa markisolering och fick problem när jag körde med hyvelmaskinen. Den bräckte sönder cellplasten och det var sjukt hårt och svårt att få till det runt epoxyn. Kan ha varit min kassa hyvel…Blå skivor är inte EPS utan XPS (eXtruderad Polystyren) och den är inte som EPS, varken när du skär i den eller laminerar på den. Det finns bara ett fåtal tillverkare som kör med XPS och de har haft mycket strul på vägen. XPS gasar och en halvtimme i solen så har du med stor risk en delaminerad bräda.
Håll dig till EPS så har du eliminerat många problem. Eller så köper du en Styrofoam-kärna, men det kostar däremot mycket mer.bohm;692194 wrote:Mitt projekt var inte så seröst, så det blev inte så bra. Jag körde bara med ett lager glas och epoxy och det var för lite. Den blev ganska mjuk och skör, speciellt i railen där jag ganska snabbt slog hål med paddeln.Ett lager är för lite även om du har en tung EPS. XPS är har dessutom dåligt formminne och det i kombination med att den är ”spröd” gör att en kantstötning alltid slutar med en ding.
-
De flesta kan ta hem 2400 mm om du ber dem. Tex. Byggmax har det i sortimentet men inte alla gårdar har det på lager. Fast om du limmar ihop två block med Epoxi gör det ingen som helst skillnad.
Kör hellre tre tunna lager fiber istället för två med samma tjocklek, lamineringen i sig gör att det blir starkare. -
S200 har en densitet på 30 kg. Varför gå på med så tung kärna?
-
alexasu;692134 wrote:shit, coolaste brädan jag sett på länge!
Synd att den inte funkar om man kör spots med både styrbord- och barbordssegling…Alltså, jag har frågat ganska många nu om jag får lacka om brädan i en beige/rosa nyans med röd nos. INGEN har nappat och ingen har fattat varför.
Jag säger bara, det skulle funka i alla vågor och skulle sitta som en smäck i varje aerial. Speciellt de som kommer på bild…Och den som FÖRST postar rätt svar i den här tråden vad det skulle se ut som på bild vinner nya pads till sin bräda!
