Forumsvar skapade

Sida 1 av 33
  • swe-1

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 15:41 som svar på: Formula brädor 2010-2011

    Vilken bräda vinner SM i år?
    Vilka segel vinner SM i år?
    VEM vinner SM i år?

    //Undrar Jimmy 🙂

  • swe-1

    Medlem
    5 april, 2009 vid 15:29 som svar på: Nytt fenkoncept
    Rasmus_W;538547 wrote:
    Enligt deras FAQ så är glipans inverkan försumbar eftersom gränsskiket på fenans lågtryckssida alltid är turbulent.

    Vilket bullshit, kordan på en vindsurfingfena är så kort och farten så låg att man inte kommer upp i kritiska Reynoldstal (Re över ca 1.500.000), dvs då flödet slår om till turbulent. Har man bra form och finish på fenan så är flödet laminärt bra mycket längre bak längs kordan än vad de beskriver i sin FAQ. Det finns en anledning till att man på ACC-båtar lägger rätt mycket krut på att ha en perfekt övergång mellan fena och trimtab på kölen. Sugsidan står för två tredjedelara av lyftet och därför prioriteras denna sida, detta är också anledningen till varför motorer, hydraulik osv sitter på undersidan av vingarna på flygplan…

    //JIMMY 🙂

  • swe-1

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 14:39 som svar på: Mästarnas mästare Formula

    Japp du kan fylla i Bobban på alla tomma platser! :smirk:

  • swe-1

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 14:16 som svar på: Nybörjarens guide till Formula Windsurfing
    city69;535996 wrote:
    Är “gammal” surfare, och har inte surfat på ca 15 år, men nu börjar det suga i surftarmen igen 🙂 Va tror ni om en Starboard 170 med 9,7 m2 segel. Jag kommer nog mest segla i insjö.

    Ja Mattias har rätt, du bör nog satsa på en nyare bräda då dessa framförallt planar tidigare villket lär vara till nytta för dig om du seglar på en insjö. Segelstorleken beror på hur mycket du har seglat tidigare och hur tung du är. De största segelstorlekarna över 12kvm är rätt jobbiga att handskas med så skall man inte tävla så är dessa inte att rekommendera. Annars bör du nog ha så stor rigg som möjligt.

    //JIMMY 🙂

  • swe-1

    Medlem
    27 december, 2008 vid 08:08 som svar på: Longdistance Formula

    Matte, om ni kör i juli eller senare så är jag med!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    24 maj, 2008 vid 17:56 som svar på: I’ll Be Back!

    Visst är det så som du säger Jesper, tron kan försätta berg!

    Polerat eller inte det gör ju inga jätteskillnader, rätt rake och styvhet på fenan gör garanterat större skillnad. Men ponera att du och jag ligger å fajtas på en kryss, sida vid sida, jag ligger 10m i lä. Vi är båda på styrbords layline och det är några hundra meter kvar till märket. Vi matchar varandra precis i både fart och höjd, ingen av oss lyckas trycka bort den andra. I det här läget kommer jag att runda på insidan och då blir det väldigt svårt för dig att dig förbi. Om du hade polerat fenan och brädan så hade detta kanske gett dig någon tiondels knop till, det låter inte så mycket kanske men i de här läget skulle det troligtvis vara tillräckligt för att du skule komma fram nån meter extra villket ger dig möjligheten att kunna falla ned och ge mig skitvind utan att riskera att fastna i min spegelvind. Detta i sin tur skulle leda till att jag inte skulle sträcka upp till märket utan bli tvungen att dubbelslå. Strax bakom ligger ju Jona robban och Per och jagar och på två slag extra tappar jag dom också!

    Polerat kan vara skillnaden mellan 1:a och 5:e plats… :tongue:

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    23 maj, 2008 vid 08:02 som svar på: I’ll Be Back!

    Ja jag tror att många inte diggar korta linor för att de åker på kastfall för lätt, lite som att många påstår att våtslipat är snabbare än polerat bara för att de är lata och tycker det är jobbigt att polera. Människan är lat av naturen men ibland måste man ta tjuren vid hornen!

    Korta linor är snabbare än långa (i lättvind)
    Polerade fenor och brädor är snabbare än våtslipade

    Det finns inga genvägar till det perfekta lättvindstrimmet, bara blod, svett å tårar! 😉

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 21:15 som svar på: I’ll Be Back!

    Jag gillade dom där ställbara linorna, när det dojade så kunde man bara dra dom korta så man hängde upp vikten i riggen, då flög man vidare! Det var ett måste på Vacuum Mälaren, sen att man såg lite tysk ut det fick man ta. Det var ju liksom det eller stå å plöja å det såg ju fan ännu dummare ut! :smirk:
    Hur är det nu 2008, är plöja inne nu? :confused2:

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 20:38 som svar på: I’ll Be Back!
    Svenne;467573 wrote:
    Men åååhh! Du är ju SÅÅÅ 2007!
    Allt under 30 är tyskt. Du har inte läst forumet på ett tag va?.. 😉

    Alltså jag var sjukt före min tid, 20″ var 2001. Sist jag seglade, typ hösten 2006, hade jag så stooora segel att jag inte behövde något lättvindstrim! Så då körda jag med svårt långa linor, justerbara var dom också. Gick nog från 22″ till 28″. Nån gång i Halmstad när det blåste huggorm var jag ändå ute å flög så då lossade jag lite på grenbanden på sittselen och drog upp den i röven, sen var det bara hook in å blast off! Det var tider de!

    :smirk:

  • swe-1

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 14:46 som svar på: I’ll Be Back!
    SWE876;467309 wrote:
    ..och hur långa var hängselelinorna? 😀

    De var precis lagom runt 20″ 😀

    Ger ett upprätt och avslappnat stance i lättvind och plattvatten. Ingen risk att man drar riggen över sig och sänker lovartskanten.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    21 maj, 2008 vid 08:49 som svar på: I’ll Be Back!

    Det var ett Tushingham 9.6, Jag fick aldrig 10.6:an (som var det största seglet på den tiden) att funka något vidare så därför körde jag med 9.6:an i stället. Hade en 8.6:a också men den funkade inte heller…

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    20 maj, 2008 vid 15:22 som svar på: I’ll Be Back!

    Men hur stort var seglet som jag använde på den där vindfattiga distansseglingen från Åland till Öregrund?

    Cuben borde förbjudas, det kostar 3ggr så mycket och krymper som fan! De segel man tillverkar i Cuben blir inte långvariga!

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 09:11 som svar på: Grattis med seieren Jona,,

    Ja Jona seglade i princip felfritt och gjorde väldigt bra starter. Det kombinerat med fart och höjd som var svår för de övriga att matcha gjorde honom till en överlägsen vinnare. Jona har alltid haft en fantastisk förmåga att plocka fram det bästa när det verkligen gäller och denna helg brillierade han lite extra, fantastisk uppvinsning, grattis Jona!

    Jesper Blomberg seglade också mycket bra, rundade kryssmärket först i sista racet villket säger en hel del. Ser han till att pricka laylines lite bättre och hitta någon extra knop på undanvinden kommer han att bli livsfarlig!

    Vinnare av första deltävlingen i SWT 2007, Jona Ljungström:

  • swe-1

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 22:32 som svar på: Nedhalsvev pin sökes

    Annars har jag en :smirk: Vad bjuder du?

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    18 januari, 2007 vid 15:59 som svar på: Formula mot en entypsklass?

    Håkan har en mycket bra poäng! Varför måste just seglingsgrenarna i OS vara entyp? En sk boxregel som Formula är, borde väl fungera? Någon som vet?
    Men Formula Fungerar iof ändå inte i OS pga att man inte får till några race under 3,5-4 m/s.

    Formularegeln bestod från början av bara tre begränsningar, en bräda, utan centerbord och tre riggar. Undra hur det hade sett ut i dag om det hade varit så fritt?

    Det där med brädans vikt är intressant. Jag har alltid trott att det har stor betydelse, att det kan vara skillnaden mellan att vinna eller förlora. När jag läste om brädan som är hela 5 knop snabbare på alla bogar än min så poängterar dom just att vikten är en viktig fråga på de ständigt växande formulabrädorna. Ändå så väger den klart över 9kg och vissa andra fabrikat är nära 10 kg nu på papperet och kommer säkert att vara över 10 kg vid leverans. Jag kan inte påstå att de verkar anstränga sig för att hålla nere vikten. För det går att bygga minst 2,5kg lättare med samma volym, det har jag bevis på…
    Kanske har inte vkten så stor betydelse på en Formula ändå?

    //JIMMY

Sida 1 av 33

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums swe-1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.