swe-496
Forumsvar skapade
-
Jag använder Streamlined till alla mina formula segel och visst de blir lite äggformade som du säger…
Men jag har inte haft några problem med dessa. Jag filade lite på själva mastfoten så att de gick i lätt i röret. -
Tjena…
Har själv en Copello 270 på ca 85l som jag har kört med ett Arrows T-Force 7,7 och en 35cm fena. Inte jätteoptimalt att gippa med, men att speeda på på en slör eller halvind har det funkat bra. Jag väger ca 90kg. Men som sägs på annat ställe i denna tråd så är det cambersegel man ska ha om det ska gå fort med en slalombräda. Mest optimalt att ha på en slalombräda i den storlek du har är nog 6,5-7,0. Skulle skaffa lite större fena än den du har, kanske en på 35cm.God Jul och speeda på.
PS En speedtävling skulle vara riktigt coolt att anordna. DS
-
PS. Vet att det e svårt att få funktionärer under tävlingar. Jag kan ställa upp och hjälpa till men inte under formularacen….

-
VArför inte köra en VArberg Raceweek…….? Ja jag har Cabarete Raceweek i tankarna…….
-
Det jag har gjort i liknande situationer är att jag har riggat ihop på vattnet för att få med mig riggen hem. Har då rullat ihop seglet och bundit ihop det med bommen och har sedan försökt fästa det kitet i fotstropparna. Masten har jag sedan använt som paddel… Det funkar kanon. Man blir inte lika trött i armarna på detta sätt.
PS. Jag seglar inte bara formula….
DS -
Det tror inte jag heller. Har stått ett par år på raceboard förut… Skulle iofs vara kul att testa en kommande OS-bräda för att se hur det är…
-
Ja du Jonas…. Min högst personliga åsikt är att skulle man ändra klassregeln i formula till att bara tillåta formula med centerbord så skulle man antagligen ”döda” klassen…. Det är rätt många som tävlar i formula runt om i världen vilket skulle innebära ett massbyte. Frågan är om den tillverkare som får ynnesten att producera OS-klassen skulle kunna producera så många kit att alla som seglar Formula idag skulle kunna köpa ett och få det levererat inom rimlig tid…
-
Har för mig att det inom de andra seglingssporterna i OS så licenstillverkas materialet av olika tillverkare.
Jag kan ha fel i detta men har som sagt för mig att det är så…. -
Är det Oliver Farkas som skriver?
Synd att du i så fall går ut som att du skulle vara en klubb.
Du är inte registrerad som klubb hos
SSF vilket är kravet för en klubb för att representera en som vill tävla både nationellt och internationellt. Synd om någon skulle bli diskad pga formaliteter.
Säg istället att du isåfall bedriver skolverkasamhet vilket ví alla tackar för. -
Har varit där två ggr i december och det har väl varit surfbart ca 70% av dagarna. Vågorna är störst på vintern men tyvärr blåser det sällan tillräckligt för att man ska ha någon större glädje av dem. Men med lite tur kan du säkert få ett par tre dagar med 5-5.5 kvm och stora vågor (masthöga) på revet. Glöm inte surfskorna om du skall ut till revet – man kan skära sig ordentligt på fötterna om man vurpar där.
Samt att brädorna kan va väldigt hala om man hyr..:)
-
Önskar jag kunde det…..
Helgen e tyvärr uppbokad.
Speedseeker skulle va grymt tiil Fanatic 90….:) -
Håller med ovanstående talare….
Amatörklassen var ett bra försök för ett par antal år sen att för att få in nya tävlande.
Men efter X antal år med amatör så anser ag att man inte har fått så markant mycket fler i tävlandet.
Tror att man ska snegla mer på Norges koncept… De får in fler juniorer och seniorer i tävlandet.
A Lökken har pushat nycket för det de gånger han har varit i sverige och tävlat under året som gått.
Han har alltid fått med sig fler varje gång…… -
Gott jobbat av er allihopa….
Hur många var med? -
Mac. Den kommer inte att flyttas från JBSS´s klubbområde vid görväln.
Banan kanske kommer att läggas där det anses vara bättre med vind….