Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka förlängare är bra till formulasegel?

Taggad: 

  • Vilka förlängare är bra till formulasegel?

    Publicerad av rasmus_w på 7 februari, 2005 vid 00:59

    Har vandrat igenom några förlängare till min 9,7:a. Först en gammal mistral som inte höll, sen en local spirit som höll men åt tamp nåt alldeles kollossalt. Nu har jag köpt en streamlined, de påstås ju göra grejor med superkvalitet. Första gången jag riggade blev jag dock lite tveksam. Med fullt nedhal var det plötsligt svårt att dra ut veven, och öppningen nedtill på förlängaren såg äggformad ut.

    Att det såg ut så beror ju på att blocket i princip bara är fäst i en punkt (okej, det är två skruvar, men de sitter rakt ovanför varandra) på förlängarröret, och det är klart ett belastningen på den punkten blir enorm, fast jag hade inte tänkt längre än att lita på att Streamlined med sitt rykte hade sett till att röret är grovt nog för att hålla. När jag såg röret plattas till av spänningen blev jag orolig. En gång fick jag dessutom tampen att rappa ur.

    Vilka andra kör formulasegel på streamlined? Håller de? Håller övriga (Kelapro, Liberty m.fl.) som använder Streamlineds block?

    En sak som i och för sig kan ha bidragit var att jag hade rullat ihop seglet i blött tillstånd gången innan, så mastfickan var hårdfrusen, vilket kanske gjorde nedhalet tyngre att dra.

    kalle_windy svarade 18 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • swe876

    Medlem
    7 februari, 2005 vid 08:16

    Sen några år använder jag NPs kolförlängare och har inte haft några problem; än…

    Jona – SWE876

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2005 vid 08:23

    Kelapro!
    Prepreg, streamlined osv….. helt suveräna!
    Desutom en svensk kille som driver företaget.
    Kolla in http://www.kelapro.com
    mvh.
    Wille

  • dala

    Medlem
    7 februari, 2005 vid 08:42

    NP standard förlängare i alu alt kol funkar klart bäst till formula segel. Stora rostfria block. Har testat många förlängare men köper nu bara dessa. Local spirit funkar till vågsegel men är kass till race segel.

    Förr att enkelt få till nehalet så kan man göra några enkla grejor så att det blir lättare.
    Vaxa masten med bilvax, men inte där bomen sitter. Masten glider då lättare i strumpan när du drar nedhal.
    Seglet ska ha trippelblock med kulager (streamline) alt NPs, North (05) block.
    Vaxa linan med bivax. Spraya blocken på förlängaren med silikonspray så att blocken rullar lätt. Med lite sand i förlängaren eller salt så är det kört så skölj den noga i sötvatten efter användning så funkar den mycket bättre.

    Streamlines förlängare brukat hålla bra till formula om man inte kör på max 40 cm då de kan böja sig men de går aldrig av.

    Vad har du för en 9.7:a som är så svår att dra ner.

    // Dala //

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 16:48

    Reflex gör sina alu förlängare i samma fabrik som NP och är likadana, så de funkar också bra för Formula. /Johan, Vindsurfing.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2005 vid 16:49

    Enda sättet att få dom riktigt coola surfarna att bli lite-lite-lite imponerade av ens prylar är att ha en Kelapro

    Hälsningar
    Jan-Erik

  • swe-496

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 09:51

    Jag använder Streamlined till alla mina formula segel och visst de blir lite äggformade som du säger…
    Men jag har inte haft några problem med dessa. Jag filade lite på själva mastfoten så att de gick i lätt i röret.

  • oscar

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 10:07

    Kelapro ska inte “ägga” sig enligt uppgift från the man himself. De är dessutom hållfasthetsberäknade för de laster som uppstår när man riggar en 12a

  • jesper_b

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 23:46

    Jag har enbart kört på Streamlined och Kelapro. Är dessutom partisk eftersom jag säljer båda.

    Streamlined:
    Har fram till 2004 aldrig haft problem. Dock bytte Streamlined leverantör av alurör 2004 liksom seglen ställer allt högre krav. Streamlined hade sina första böjda rör förra året. Streamlined stoppade tillfälligt produktionen och har ännu inte levererat några nya förlängare… Min Streamlined har jag enbart kört på mycket lite förlängning och då har det funkat bra, dock var den av äldre årgång och kanske därför av bättre kvalitet.

    Kelapro (som sagt jag är mycket insyltad i dessa och rejält opartisk):
    Dock – den som kan visa mig en förlängare med bättre kolfiberrör ska få en kelapro gratis av mig personligen. Lay-upen är simulerad i avancerade testprogram hos en av världens mest kompetenta kolfiberlaminattillverkare. Tillverkningen kompromisslös utan några pris/prestandakompromisser. Inte en tendens till ägg!

    Men det finns säker annat som funkar bra också.

    Jesper B

  • sebbe

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 10:11

    Har flera NP förlängare att sälja då jag slutar med formula.
    Hör av dig om du vill kolla på dem.
    Finns i stockholm

    Sebastian
    0733 116846

  • kalle_windy

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 22:28

    många märken tillverkas i samma fabrik, sen är de vissa som har “starkare” varumärken och tar ut mer pris och blir därför mer “troligt” bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka förlängare är bra till formulasegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.