swe-496
Forumsvar skapade
-
Du kan anmäla dig på plats……. eller försöka få tag på nån i Roslagens Brädseglare.
-
-Är det svårare att åka på en formula? Lite grann, men du planar å andra sidan tidigare.
-Är en formula lika slagtålig som en freeride? Nej det är en tävlingsbräda som är gjord för att vara så lätt som möjligt.
-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula? Jag tror att du utvecklas snabbare på en formula. Den har mer potential än en freeride.
-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena? Oftast lättare att dra rigg än att vattenstarta.
-Finns det några fördelar med en freeride? Slagtåligare annars ser inte jag några fördelar med freeride.
-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val. Satsa på en formula och pröva på några lokala tävlingar för att se hur kul det är…….
mvh Mattias
-
Gör som så här med hängseletamparna. Res riggen på land och se till att ha vind i seglet. Du ska nu försöka hitta seglets tryckpunkt. Det gör du genom att försöka hålla riggen med en hand i bommen. Du hittar på det här sättet balansen i riggen. Sen är det bara att sätta linorna på var sida om handen. Det brukar funka bra. Smärre ljusteringar kan du göra på vattnet.
Lycka till.
-
JONA vart tog jag vägen i listningen då?????????:(
-
Vad är det för tävling. Är det en stor tävling eller? Men det är bra jobbat av Macke.
Kommer han att åka till Garda ockå? Jona och Per kommer att åka ner dit som du kanske vet.
-
JAg skulle vilja hävda att formula är en konstruktionsklass precis som raceboard var förut. Det är därför allt är så måttangivet. Precis så var det med raceboard. Det fanns i princip mått för allt. Fena, centerbord, längder, bredder, vikter, placeringar på fenbox, centerbordstrumma, mm. Listan kan göras lång med detaljer kring raceboard. Det fanns till och med regler för hur nosen fick se ut.
Sen är det oftast så att de vikter tillverkaren anger är en ren skrovvikt med endast fenkasett och mastskena. -
600 låter ganska billigt. det är om man slår ut det per månad så blir det bara 50 spänn för greje r värda 40 000:-
-
Läste lite fel där. Missade att det var MELLAN Svenska Cupen.
-
Rätta mig om jag har fel nu Per. Skulle det inte köras enligt klassregler i Svenska Cupen i år?
”3.1.1. Only one Skeg may be fitted, the size and construction of the Skeg is optional.
A maximum of three skegs may be registered for a championship ,skegs shall not project more than 700 mm below the hull, measured at 90 degrees to the fairline of the underside of the hull.”Detta är saxat från Klassregeln som trädde i kraft 1/1-02.
-
Grejerna tappar inte så mycket prestanda. Det e lite bra psykiskt med nya grejer också. Jag har seglat 2 år på mina segel nu. Kommer att byta i år.
-
NÄR ÖPPNADE NI????????
-
Ingen bom är helt stum… Jämför en alubom av den längden och din kolbom så får du se vilken skillnad det är. Din bom är den helt ny eller är det en beggad som redan är förstärkt i frontbeslaget? Om den inte är förstärkt så rekommenderar jag att du gör det. De brukar gå av i leden där man sätter fast masten.
-
Hej Jag var i Cabarete i Januari i år. Var där en månad och fick segla med min 270 slalom och en 6,3:a 4 gånger under den tiden….
Jag skulle vilja hålla med om att det är väldigt osäkert med vind i Januari.
Vädret jag hade där var ett varanndagsväder.. Sol, regn, sol, regn osv.
Jag hyrde en Misral vision en dag med ett Trans Am 7,5 segel en dag.
Totalt på 28 dagar som jag var i Cabarete så fick jag segla 5ggr!!!!!!
Lite lite utdelning för så lång resa som det ändå är. Men å andra sidan så har de ju kiteskolor där som var ute betydligt mer med sina kitar. De var nog ute ca 15 dagar av de jag var där så om du vill lära dig kita när du inte kan vindsurfa så kan det vara värt att åka dit./Mattias
