• All carbon

    Publicerad av lagvast på 5 januari, 2002 vid 10:31

    Jag har köpt en Fiberspar all carbon bom 220-268.Den är väldigt lätt men jag hade förväntat mig att den skulle vara mer stum än vad den är( om man håller den likt en pilpåge och drar)Ska den då vara helt stum vid låt säga 250cm?Eller hur mycket flex ska man tillåta?

    storm svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 19:50

    De kolbommar jag har känt på är ovanligt svampiga…
    Man kan säkert göra något för att den skall bli lite styvare.

  • swe-496

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 22:03

    Ingen bom är helt stum… Jämför en alubom av den längden och din kolbom så får du se vilken skillnad det är. Din bom är den helt ny eller är det en beggad som redan är förstärkt i frontbeslaget? Om den inte är förstärkt så rekommenderar jag att du gör det. De brukar gå av i leden där man sätter fast masten.

  • peter-andersson

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 22:06

    Jag tycker personligen det brukar vara svårt att avgöra styvheten med pilbågsmetoden, det brukar visa sig mest sen på vattnet vilken som som är styvast.
    Letar ni efter styva kolbommar så ska ni köpa en Gulftech, kostar iofs skjortan, men vafan.

    ///Peter A

  • lagvast

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 08:57

    När du förstärker frontbeslaget gäller det hela beslaget alltså tar du även bort mastbeslaget,eller räcker det med böjen och bakåt?Och i så fall med bara epoxy eller?

  • peter-andersson

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 10:51

    Kopierade detta från ett gannal inlägg av Per Svanberg

    “Steg 1:
    Ta bort bombeslaget och skär bort ca 5cm in på bomgummit in på varje sida. Slipa försiktigt hela området så att du får en matt yta utan att för den skull slipa dig ner i den dyra kolen och göra bommen svagare. Se till att få bort allt bomgummi

    Steg 2:
    Ta fram din nyinförskaffade glasfiberremsa (ca 5-6 cm bred, finns på OK-mackar tillsammans med Epoxiplast och härdare) Och linda den så att varje nytt varv täcker halva av det föregående. Om man med handen “vrider” fast väven i efterhand så får man en perfekt passning i alla vinklar och vrår. Jag brukar sätta fast väven i början och slutet med eltejp för att hålla den fixerad.

    Steg 3:
    Häll på epoxi och vät hela ytan så att man “ser igenom” väven. Linda sedan 1-1,5 cm bred eltejp för att formligen pressa ut överbliven epoxi och var noga med att täcka hela ytan för att undvika tidsödande sliparbete i efterhand.

    Steg 4:
    Låt härda i ca 24 h. Skär sedan bort överflödig väv och kontrollera att du inte missat att pressa ut epoxi. Slipa bort denna epoxi i så fall. Annars kan du få problem att sätta på bominfästningen sedan.

    Steg 5:
    Upprepa steg 3-5 i så många lager som du vill ha (vanligast 2-4 lager) Personligen gör jag denna procedur 4 gånger dvs 4 lager väv, dvs 4 dygns procedur(phu!), där jag börjar lindningen från vartannat håll varje gång för att få glasfibrerna att rikta sig olika. Man kan säkert lägga på alla lager på en och samma gång. Personligen tycker jag dock att det är svårt att väta igenom väven då och att få det hela jämnt och fint.

    Steg 6:
    Ett av de mest tidsödande men ändock viktigaste stegen. För att inte krossa bomröret när du sätter tillbaka bominfästningen måste du se till att ta bort material så att man inte krossar bomröret när man “våldar på” beslaget(på NP och Fiberspar-bommar bör man slipa bort det gummi som sitter mellan infästning och bomrör motsvarande den vävtjocklek man laminerat fast)

    Steg 7:
    Sätt fast bominfästningen och ut och pumpa dig blå i 3-4 m/s….det håller…jag lovar.

    mvh

    Per 100 kg +”

    Alltså, mojängen man fäster masten(bombeslaget) med ska bort…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 13:06

    Idén att köpa en svindyr kolbom och sen stå och lappa själv för att få ett fäste att hålla är absurd. En bom som går sönder vid normal användning ska självklart bytas ut av säljaren/tillverkaren utan kostnad (om du plockar isär och förstärker bommen själv så kan du förstås glömma att någon garanti gäller). Den här kombinationen av mesighet och fanatism som låter tillverkarna komma undan med sopiga produkter är nog en viktig orsak till att den här sporten nästan har dött.

  • storm

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 13:11

    okej
    min bom gick sönder i frontbeslaget av helt vanlig användning.
    men problemet är det att jag köpte bommen nästan ny men beg. jag vet alltså inte när den är inköpt osv. så garanti kan jag nog inte räkna med, men jag ska i alla fall försöka.
    men vilka är det mer än SP som säljer Fiberspar (som har öppet nu).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.