tall-jonny
Forumsvar skapade
-
Hej,
I senaste numret av tyska Surf har man testat hur olika master (med olika böjkurva) påverkar seglet, både avseende riggningen och seglingsegenskaper och alla verkar rörande överens; Rätt eller fel böjkurva har större inverkan på seglets egenskaper än exempelvis styvhet och kolhalt. NP:s segel tycks vara de segel som skiljer sig mest, omvänt gäller även att NP:s master inte funkar särskilt bra på andra segel.Gaastra SDM och North ligger ganska nära varandra medans Gaastra RDM hamnar närmre Mauisails (hardtop).
Det hela är knepigt och följdaktligen har jag köpt NP-master till mina NP-segel för att slippa fundera.
-
Fy farao va najs filmat!:shocked: Själv har jag bommat tre gånger på rad i Torö men kunde inte komma ut igår eller idag. Och nu verkar det onekligen betydligt kallare – måste köpa en ny dräkt om man skall palla med oktober ut
-
Såg ju ut att gå riktigt skapligt – kul med formula på film!
-
svennebanan;578530 wrote:Förutom färgen på vattnet är N Ässundet en utmärkt ställe att vindsurfa på. Bra tryck i sydvästan och ganska blåsigt. De högsta talltopparna är ju tom sådär krökta från vinden som man brukar se vid kusterna. Stor slalom/freeride och du får bra med planande lärotid. Söndag ser bra ut. Jag borde varit i Örebro den här helgen istället.
Är det verkligen grunt en bit ut oxå? Även en 50cm fena är lång och riskerar att slå i om man surfar nära land. Som jag sa tidigare – testa formula innan du bestämmer dig!
-
lukasw;578177 wrote:Det finns en parkering i årsta havsbad ca: 10m från vattnet, om man kommer från stan, åker upp i backen 1:a vänster sen ska man in bland små hus område parkeringen är inte så stor max 7 bilar
LW
”upp i backen 1:a vänster” – var då? :confused2:Höger måste det väl bli om man skall komma 10 meter från vattnet. Peka gärna ut med karta – tacksam för svar!
-
svennebanan;578309 wrote:Borde det inte räcka med en slalom utrustning och runt en 9.0a för N Ässundet? En formulafena där är nog inget jag skulle vilja åka runt med iaf. Det är väldigt få där vid lättare slalomvindar, men då det är platt och lättplanat så är tom jag sugen på en slalomutrustning och lite ”skoj”racing.
NEJ, NEJ, NEJ OCH ÅTER NEJ!
Tro mig – du kommer att ångra dig om du inte köper formula!
För ca tre år sedan insåg jag faktum; Om man vill surfa mycket i Stockholm måste man satsa på stora grejer. Sagt och gjort, istället för formula köpte jag bräda modell freeride 145 liter med 50 cm fena + 9,0 freerace med 75% carbonmast + bom för hyfsat mycket pengar.Så här i efterhand borde jag lyssnat på alla som visste vad de talade om; Det är så j*kla mycket roligare att köra formula. Den absolut största skillnaden mellan ett freeridepaket och formula är inte de direkta planingsegenskaperna (ett 9,0 och stor bräda planar hyfsat tidigit oxå) nej, det är framförallt höjdtagningsförmågan som är sanslöst mycket bättre på en formula. Detta gör att man kan segla hur som helst – man behöver aldrig oroa sig för att inte kunna ta sig hem. Detta gör att man verkligen kan ta sig mellan platser som tidigare bara var i fantasin – igår seglade jag från Årsta Havsbad ut genom öarna halvvägs ut på Mysingen nästan 15 km – i ett enda ben, utan att slå, utan gipp och utan att tappa planingen! Otroligt häftig känsla att bara bränna på utan stopp!
Köp formula – eller iallafall testa innan du bestämmer dig!
-
Kula att du skall köpa forumula! Jag gick igenom samma tankar som du när jag skulle köpa formula strax innan sommaren.
Hittade ett bra paket på riders.dk innehållande Starboard, Mauisails 11,0 + tillhörande 550 mast och NP X9 bom, allt från 2007 för 10 000 SEK,
Grejerna fungerar verkligen kanon och jag kan knappt komma ihåg en annan sommar med så mycket vindsurfing :cool2:Apropå segelstorlek; Välj ett stort segel – då får du segla mer och fortare i lättvind – antar att du är intresserad av det. Till nästa säsong skall även jag komplettera med ett större segel över 12 kvm. Själv har jag inga direkta tävlingsambitioner, men det är klart; Ser jag ett annat segel växer hornen som på beställning!
Lycka till, vi ses på vattnet:smile:
-
Vad sägs om Älta sjön, på rak västlig funkar det faktiskt hyggligt även om det inte blir några längre runs. Det är helt befriat från vågor så det funkar bra för fart och freestyle.Jag själv bor uppe på berget ovanför så jag är ute på vattnet 20 minuter efter att jag lämnat bostaden. Igår kväll fick jag 30 minuter med min formula efter jobbet
-
Vad bra, jag tänkte dra ner vid 15:00 till Årsta, vilken bräda körde ni?
-
PatrikS;577503 wrote:Det är jag också intresserad av att veta, blir som sagt första gången. Det är fortfarande parkeringsavgift som gäller?
Jodå, det är parkeringsavgift – iallafall borta vid utöfärjan, däremot vet jag inte hur frekvent p-lisorna hänger där men det kanske är dumt att chansa. Jag glider nog ner längre fram på dagen
-
Skickade in frågan till Neil pryde och fick svar;
Question:
Hi,
I bought NP Alpha 2008; 4.0, 4.5, 5.0, 5.4, 5.8 and 6.2.
Should I buy the X6 SDM or RDM X6? Pros and Cons with the different masts?Sincerely,
Johan, Sweden
Solution:
Hi Johan,
If you are below 85 KG I would for sure go for the RDM X6 as this is a stronger mast as well as for the performance it gives to the sail.
If you weigh more then 85 KG I would recommend to get the SDM as this would give you a little more stiffness that helps keep the sail shape stable as the heavier rider would use the sail in more wind and the additional stiffness there with stability is always welcome.The different in performance is minimal is you don’t weight more the 85 Kg. The main difference is in feeling, the sail will feel a little more direct with the SDM mast while it might feel a little more forgiving with the RDM mast. With the RDM mast you will find it takes a little longer to have the sail inflate as there is a little more material.
Regards Pieter Bijl
NPDCNåväl, jag har redan köpt mina RDM och väger 100……men det blir nog bra ändå. Nu får det börja blåsa!
JOhan
-
Nu är masterna beställda – det blev RDM!
Det var en fin bom som jag köpte av dig Anders:smile: -
crash151;576898 wrote:Kändes mycket lättare att pumpa upp brädan på planing med rdm (hotrod), än vad det någonsin gjorde med sdm masterna ja hade innan. Som om rdm flexar mer och ger en kick i pumpen.
Men är lite osäker, kan vara dom nya seglen kanske. Hann aldrig pröva rdm`en i dom gamla seglen för att se om det var någon skillnad.
Någon annan som upplever något liknande?Ja, men det är det där jag är lite rädd för – själv är man tung och hyfsat stark (nåja:smirk:). Jag vill inte att riggen skall upplevas för soft och flexig, hellre stunsig och direkt….svårt att förklara
-
tall-jonny
Medlem17 september, 2009 vid 12:48 som svar på: Sydafrika 15 december – 15 januari , vi har 2 platser!Kul o höra, vår familj åker ner med Lufthansa 15 dec – 14 jan.
Dock har vi boendet fixat redan på Sunset Beach, det är under den här här resan som det är meningen att min hustru skall ta det fulla steget och segla liten bräda…vi får väl se 😉 -
Okej, det lutar väl åt RDM, men man kanske ändå skall testköra en Hotrod först, för att vara på den säkra sidan. Nu är det bara lite vind som fattas:smirk:
