Forumsvar skapade

Sida 52 av 164
  • the_novice

    Medlem
    17 november, 2006 vid 21:50 som svar på: Vad kör ni 2007?
    Jester wrote:
    Beställ nu så har du dom lagom till maj nästa år. Om du har tur…

    Vilken av dom tänker du på då?
    Deb. fena går väl på 4-5 veckor…

  • the_novice

    Medlem
    17 november, 2006 vid 17:06 som svar på: Rostbekämpning T4a

    Är inte så bra på kemi men för att en offeranod skall fungera så måste det väl vara en sluten krets och den fås via vattnet när det gäller båtar. På bilar har man ju sällan en vattenfilm som täcker hela bilen, inte ens en vanlig höstdag i Gbg…?
    Alltså måste man ha många små offeranoder istället och det är det som zinket gör, så moderna bilar har redan offeranoder inbyggt… 😉

  • the_novice

    Medlem
    17 november, 2006 vid 16:55 som svar på: Vad kör ni 2007?

    Hur ser dom ut i verkligheten då?
    Tror nog att jag skulle kunna Photoshoppa snyggare än det där, dom har ju kört med dom bilderna i flera år nu…

    Till deras list-pris så tillkommer ju både frakt och moms. Då är det nog både enklare och billigare att köpa av Deboichet, ett par SL2 hade ju suttit fint…
    Är det förresten en sån som surfan står och smeker i en känd Lbj film?

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 20:31 som svar på: Rostbekämpning T4a

    Ok, jag gör ett försök:

    För att stoppa rosten från att komma tillbaka så måste all rost bort, det finns inga genvägar vad jag vet. Är det bara lite ytrost så kan det räcka att slipa eller köra med vinkelslip, men om det är grov rost, som det oftast är, så är det djupa porer med rost som måste bort. Kör man då med en vinkel slip så tar man bort mycket av den friska plåten och det är ju onödigt. Det enda som funkar är egentligen att blästra, det är bara då som man får ren plåt även ner i porerna/groparna. Efter att man blästrat så skall man snabbt grundmåla innan det blir ytrost igen (går på en natt om bilen står ute). Grundfärgen är heller inget vattentätt lager så man behöver få på slutlacken också innan man tar ut bilen utomhus.

    Finns numera små punktblästrar men dom funkar sådär bra (iaf dom jag testat), går på små ytor typ stenskott men är inget vidare på större ytor tyvärr.

    När det gäller skärmkanter så kan man ganska lätt lappa dessa själv om man har en MIG svets tex. Gas funkar också och är lite lättare där det är rostigt, MIG’en kräver ren och jämntjock plåt. Är det stora skador så kan det vara värt att köpa ”ekonomi plåt” men det är ganska dyrt och passformen är sådär bra.

    Rost undertill kan man bromsa upp lite genom att spruta gammal olja blandat med diesel, men det behöver göras om ganska ofta (typ en gång per år). I hjulhusen kan man täcka med tectyl (efter olje-behandlingen) som slitage skydd men det är väldigt viktigt att man först går över och skrapa bort det gamla slitskyddet på ställen där det släppt från plåten annars så får man väldigt goa luftfickor där rosten stortrivs.

    Rost vid vindrutan är lite pyssligt man tar ju inte gärna ut rutan där, kan gå att bromsa upp lite om man kan komma åt att blästra. Övriga rutor brukar vara ganska lätta att ta ut och då kommer man åt mycket bättre.

    Skall man fixa rost så tycker jag att man skall vara beredd på att göra det ordentligt, annars kommer det tillbaka direkt och arbetet är i princip ogjort. På den gamla goda tiden när jag körde buss så köpte jag begagnade dörrar mm och fixade till dessa separat innan jag satte på dom, på det viset så slipper man vara utan bil under längre perioder…

    Tog en surf-fri vinter till att fixa ett dasslocks stort hål inuti där den tidigare ägare isolerat med liggunderlag som gav en perfekt fuktig miljö närmast plåten där rosten kunde frodas. Takluckan hade också läckt och det bidrog väl också…

    Slänger in en bild på gamla ”bettan” igen av årgång -69. Jag hade den i 11 år och ca 15 000 mil (på en mätare som bara går till 10 000, enda bilen jag haft med 0 mil på mätaren!) och det var inte rosten (det lagade jag) som gjorde att jag sålde den utan det var bristen på reservdelar.

    Edit: När bilden togs så hade jag undan för undan bytt samtliga dörrar, motorhuven, fronten och höger framskärm. Samt lackat övriga delar av bilen i omgångar. Som syns på bilden så är det rost på sidodörrens nedre gångjärn som var svårt att komma åt med blästern…

    Edit nr2: Framfälgarna (hade det även bak innan jag böt bakaxeln) är lite kul bonntrim som faktiskt klarade besiktningarna. Förra ägaren skar helt enkelt ut centrummen, vände på fälgen och svetsade på centrummet igen. Funkar, men det är inte bra för hjullagren…

    Fan, så här kan jag ju hålla på hela kvällen, jag får nog ta och skaffa buss igen.

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 20:04 som svar på: Gruppresa till Rhodos i maj

    När är sista anmälningsdatum?
    Är sugen på att hänga med men har ju lite dålig koll nu på vad som kommer ske i övrigt v18…

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 19:02 som svar på: golf
    fredrik.ygge wrote:
    Det växte gradvis fram. Kom på mig själv med att efter fantastiska repor i strålande sol och underbar omgivning titta på en dosa på armen och tänka ”fan”. Det var flera surfdagar som förstördes. Kulmen var sedan en söndag i augusti när jag åkte till Torkelstorp. Hade inte prylar för den vinden och det gick urkass. Körde runt 30 knop när Erik Larsson hade 37.5 på displayen. Det var eländigt sjögräsigt och när jag stod på lerbotten och repade sjögräs från fenan för hundrade gången den dag undrade jag vad jag överhuvudtaget gjorde där.

    Känner igen det där. Jag hade en liknande dag när jag visserligen toppade 33.5 knop i TT men det var inte särskilt kul att studsa omkring där även om det gick fort och faktiskt fortast av dom som var där den dagen (och loggade sina filer)…

    Men motsvarande kan nog hända i alla varianter av windsurfing, har tex haft motsvarande dagar i apelviken när det varit rak onshore och man gått och laddat i ett par veckor innan och drömt om ideala side-shore förhållanden, men istället fått stökig crossbana och fullt med kitare som försöker att meja ned en hela tiden vid södra stranden…

    Gäller väl att hitta vad man gillar, kolla prognoserna noga och sedan vara beredd på att få köra en bra bit för att få de rätt förhållandena. Det är nog också det som gör surfing extra fascinerande, när man väl får perfekta förhållanden så glömmer man det inte i första taget, utan istället går man och dagdrömmer och letar spots för att få uppleva det igen!!!
    Vet ingen annan sport (förutom vanlig surfing då) där det är helt självklart att gå upp mitt i natten och köra i flera timmar på en osäker prognos, för att sedan med lite tur få en timme eller två på vattnet med horisontellt snöblandat regn. Men det är ju dom stunderna man lever för… :cool2:

    Frågar man en vindsurfare vad dom gjorde under tex estonia stormen, gudrun stormen etc så vet dom flesta exakt vad dom gjorde den dagen!!!

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 17:34 som svar på: Ramp! skulle det funka?

    Idén är väl egentligen lysande!
    Men det krävs väl att man offrar en bräda så att fenan kan sitta på rätt plats även när den är fällbar?

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 17:32 som svar på: Vad kör ni 2007?
    joth wrote:
    Har kollat på Gsports fenor. Verkar fina men tycker det känns som att fenorna skall vara så attans långa/djupa i förhållande till storlek på segel. Jag har inte lust med att köra en 38 fena till 7.5 segel. Känns som tex lessachner har mindre fenor men som ändå klarar hyffsade storlekar, tex deras project Eleven Slalom Duo Cut 30 som kan klara 7.5 segel utan problem. Har min vikt betydelse och kan jag då anv mindre fenor. Kan man ha en grundare fena så är det ju bättre tycker jag.

    //Jonas

    Gsport fenorna upplever jag inte som särskilt annorlunda storleks mässigt med andra slalom fenor, möjligen är profilen lite kraftigare faktiskt. Jag har kört 8.5 och en 38cm SR6b fena.

    Wolfgangs rekommendationer får man ta med en nypa salt, tror att det möjligen skulle kunna stämma på plattvatten (men det har vi ju inte här) men jämfört med andra slalomfenor så är Hyper Duo faktiskt mindre till arean för en given längd. Det där att dom inte får spinn-out lika lätt betyder inte att man kan köra med mindre fena som jag upplever det. Det är väl bara så att stall gränsen är flyttad/mindre destinkt, men man måste ju fortfarande få ett visst lyft från fenan för att det skall funka. Jag med 30 cm Hyper Duo till 5.6 men bara när det är fullt tryck, annars funkar faktiskt en North Shore Ultra slalom på 30 cm bättre (mer lyft).

    Är det någon som har en Ultra slalom på typ 32-34 cm till salu?
    Tycker dom är jäkligt goa, påminner väl lite om Tectonics Gold Wing i shapen men dom är ju ännu svårare/dyrare att få tag på…

  • the_novice

    Medlem
    15 november, 2006 vid 16:07 som svar på: Surfhoj

    Fast det ser ju lite felkonstruerat ut, hjulen på kärran sitter ju väldigt lååångt bak…
    Hade väl varit bättre om lastens tyngdcentrum hamnat mer rakt över hjulaxeln, nu riskerar du en massa ofrivillig (?) bakhjulsåkning…?
    För att inte tala om att göra snäva svängar, blir ju värsta lastbils radien med den…

  • the_novice

    Medlem
    15 november, 2006 vid 15:48 som svar på: Vad kör ni 2007?
    joth wrote:
    Skulle vara kul och veta om han hinner segla alla dom brädorna och verkligen testa igenom alla dom fenorna.

    Men intressant att fenorna för weed var så smala och lite spetsiga. Borde ge mindre motstånd helt klart. Jag har bara weedfenor med stor yta och som är relativt tjocka. Blir inte snabba då direkt.

    Undra vart man får tag på den typen av fena i Sverige?

    /Jonas

    Det är enklast att beställa direkt från Wolfgang, http://cameraid.com/lessacher/

    Jag har 2 st Hyper Duo (30 och 34 cm) som jag kört på HS 96 och Sonic 85.
    Jag är lite skeptiskt till just konkaverna, tycker det blir en lite degig känsla jmf med en mer traditionell slalom fena där man har en väldigt direkt känsla. Man får inte lika lätt spinn-out som med en vanlig fena men det skulle kunna komma från cutouten vid basen som ju är en etablerad lösning.

  • the_novice

    Medlem
    14 november, 2006 vid 17:01 som svar på: En himmla massa frågor om Formula

    Vilken konstig vändning den här tråden fick, men årets julklapp verkar ju given en ML7 med custom lack…

  • the_novice

    Medlem
    14 november, 2006 vid 16:22 som svar på: Vad är det som gör att man får kramp i händerna?
    canoya wrote:
    Men att hänga i ett räck tills man ramlar ner är nog effektiv förberedelse!
    /Håkan

    Det gäller också att inte överträna. Kör man mycket motorcykel, typ cross, enduro och trial tex så kan man få motsatt effekt. Har inte riktigt fattat vad det är men det verkar som det blir svårt med syretillförseln om man byggt för mycket muskler eller ngt i den stilen?
    Tror det varit uppe på konfen förut, är det jag som blivit gammal eller kommer inte väldigt många topics upp igen (och igen) efter en tid…? :confused2:

  • the_novice

    Medlem
    13 november, 2006 vid 19:11 som svar på: Bommått?

    Det kallas väl för boom cut-out, och finns väl på bla NP också (som ju nästan är lika kort…)?

  • the_novice

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:30 som svar på: Vad kör ni 2007?

    Och så snackas det om att det var prylhetsen som gjorde att slalom dog ut. Nu kommer istället den folkliga ”speed 74” som ersättare…

    Hur många prylar får man regga, eller reggar man något överhuvudtaget på tävling?

  • the_novice

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:09 som svar på: En himmla massa frågor om Formula
    Rasmus_W wrote:
    Trots det har de formulaseglare jag känner bland de grövsta armar och tjurnackar jag har sett i förhållande till övriga kroppen så om inte formula kräver muskler så ligger de på gym och tränar överkropp nästan varje vindstilla timme.

    Det där lät ju lite roligt, jag känner ju inte heller igen mig direkt men jag kanske har kört alldeles för lite och så gillar jag inte gym heller. Men sådana påstående måste ju kollas upp, bifogar en line-up från Halmstadstävlingen. Hittar inte så många tjurnackar…?

Sida 52 av 164
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA