Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En himmla massa frågor om Formula

Taggad: 

  • En himmla massa frågor om Formula

    Publicerad av sailorstiffrigg på 7 november, 2006 vid 16:36

    Halloj,

    Jag är grymt sugen på att börja köra Formula nästa säsong men då jag inte surfat de senaste 15 åren :shocked: (shit är det så j/la länge sedan?) så har jag inge direkt koll på vad man ska ha för prylar.

    Jag väger 100kg om det har ngn betydelse för val av utrustning.

    Klarar man sig med två riggar?

    Starboard 160, Lorch eller AHD vad är vassast?

    Kan läsa mellan raderna att ni börjat gå ifrån de riktigt stora seglerna på 12,5 kvm. Stämmer det? Och gäller det även fullvuxna?

    Kör ni något träningsläger på våren? Tänkte ev lägga mig i Frankrike eller Spanien i 1-2 veckor och nöta sått att man kommer i gång ordentligt så är det ngn som har liknande planer får ni gärna höra av er.

    Hur många är ni som kör på tävlingarna i svenska och mellansvenska cupen?

    Brukar Sverige vara representerat på VM och hur har det i sådanafall gått? Håller svenskarna hög internationell standard?

    När är kappseglingskalendern för 07 klar?

    Finns Det ngn organiserad träning i Sthlm:s området?

    Är det dessutom någon som har ett schysst konkurranskraftigt formulakit att sälja så får ni gärna också höra av er.

    Många frågor vart det men lite schyssta svar så kanske ni har ett ekipage till på startlinjen nästa säsong.

    swe131 svarade 17 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • bjarke

    Medlem
    7 november, 2006 vid 17:02

    100K har betydning, ja. Största rigg bör väre minst 11.6 (NP), 12 (evt. 11.5 Vapor) (Gaastra), 11.9 (North) etc., du kan gärna ha 12.5 ochså. Minsta segel inte mindra änn 10, på många ställan kan du lätt ha 10.5 om du köpar moderna styva/stabila segel.

    Ja, du klarar dig fint med två riggar. Många av dom med 3 riggar hinnar inte alls få rätt trim på dom i löpet av en säsong. Mer tid per rigg gir bättre koll och trim och räckar långt. Om du inte siktar på top5 i landet och typ 80+ dager på vatten kan nog 3 riggar rentav väre sämra. Dyrt är det ochså.

    SB 160 är nog enklast at få at gå fort; dom andra kan väre bra med mycjet rutin, fast SB160 är et riktigt bra och säkert val. Köp EN riktigt bra allroundfena; typ R13S+8 eller liknande.

    Dom fullvuxna seglar fortfarende på riktigt stora segel. Det är en sjuk skillnad på vad du kan kontrollera om du väger hhv. 70 eller 100. På 100kg är det svårt att gå höjd med mellomsegel i lättvind, som ju oftast är vanligt i skandinavia.

    Det är snack om at KNS i Oslo funderar på nåt läger i Almanarre i vinter, i så fall med Anders Löken som tränare (han har hyfsat koll…). Dette kan väre et bra sätt att hämta ut en ny Deboichet-finna på fabriken ochså.

    Inte en aning. Vore kul med en kombination avtävlingar på svenske vestkusten och norske østlandet, eller?

    Inte en aning. Danskarna ligger överlagset högst i formula internationalt; fast dom är många som seglar ochså.

    Inte några bra svar på resten av frågorna…

  • swe2

    Medlem
    7 november, 2006 vid 19:07

    Om du väger 100kg och vill komma ut på vattnet så ofta som möjligt och plana så tidigt som möjligt så kommer du garanterat att vilja segla på ett 12,5m2 80% av tiden speciellt om du seglar på ostkusten (lättvind + plattvatten).

    Du kan även köra en 11,5m2 men det kräver naturligtvis lite mer “aktiv” segling i lättvind å andra sidan så kan du hålla det rätt länge om vinden ökar. 11.5 kan även vara att föredra om du seglar på spots med mer vind och lite grövre sjö.

    Brallar det i så kör de flesta på 10m2 segel.

    / Stefan

  • swe223

    Medlem
    7 november, 2006 vid 20:06

    Hej !
    Jag har följande till salu:
    Fanatic TT06
    Mausails TR2 11,5 med SRS 550 mast
    Mausails TR1 10.0 med SRS 520 mast
    Vindsurfing.se kolbom 250-300cm
    Hör av dej om du är intresserad jag kan sälja alltihop som ett paket eller delvis. 070-7933663
    //Nicklas

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    7 november, 2006 vid 20:55

    Har Fanatic placerat sig bra under året?
    Finns det någon märkesranking internatiponellt och nationellt?

  • jesper_b

    Medlem
    7 november, 2006 vid 21:59

    Absolut ska du ha en 12.5 om du väger 100 pannor. Det är inte enbart en fråga om vikt utan även teknik. Är man i topp 3 kanske man klarar sig med en 11.6 även o man väger en del, men för oss andra behöver vi lite mer tryck i grejorna. Pär boström som definitivt inte väger som du körde dessutom med 12.0 så fort det blev marginalvindar.

    Har både en 12.4, 11.6, 10.8 och 10.0 till salu. Rekommenderas 12.4an och 10.8an till dig. Hade du vägt 20 pannor mindre hade 11.6 och 10.0 varit bättre kombination.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    8 november, 2006 vid 07:36

    Fanatics 2004a är grym. Lätt och lättseglad, åtminstone om det inte tokblåser och går vågor. 2005an anses vara en katastrof och 2006an någonstans mitt emellan 04 och 05, dvs funkar bra på undanvind men svår att få balans och höjd på kryssen. Om jag hajat rätt så har Fanatic helt enkelt gjort bort sig två år i rad och ger nu upp sina Formulaambitioner.

    Den bräda som dominerade totalt 2006 var Starboard som tycks ha finslipat sitt koncept och vet vad de gör i sin produktutveckling år från år. En annan bräda som funkat bra i flera år, inklusive de senaste är F2. Sedan har vi Lorsch som åtminstone 2006 var grymt skön på kryssen och uppfattas som lättseglad, har för mig att den anses lite segare på undanvinden? Vill man vara annorlunda finns fler allternativ, allt ifrån Kaliforniens eget gurumärke Mikes lab till fransosernas darling Exocet. Ska du köpa konkurrenskraftigt beggat i Sverige ska du definitivt titta efter sen årsmodell av Starboard, F2 och kanske Lorch.

    /Jesper B

    (Som har en SB 160 och som kanske kan tänkas sälja den)

  • swe223

    Medlem
    8 november, 2006 vid 08:58

    Hmm, jag håller inte riktigt med dej Jesper. Nog har TT06 fått dålig kritik men om man inte seglar i yttersta elit i Sverige eller internationellt så spelar det ingen roll om man står på årets starboard eller fanatic eller lorch. Det är absolut inte brädan som kommer att sätt begränsningen om du kommer på 10 :e eller 15 :e plats. Därimot spelar hela trimmet av utrustningen stor roll samt den egna förmågan hos seglaren givetvis.
    Som nybörjare eller medelgod (majoriteten av formula seglare i sverige) har det marginell betydelse om du seglar starboard,fanatic, lorch, f2, gun osv.
    Rätt trim på dom prylar man har och tid på vattnet gör mer än att man står på årets hetaste brädmärke.

    //Nicklas

  • swe-1

    Medlem
    8 november, 2006 vid 18:07

    Hej, kul om det blir fler som vill slåss på banorna! Alla har vi väl vår egen syn på formula, så här är mina svar på dina frågor.

    Jag väger 100kg om det har ngn betydelse för val av utrustning.
    Kanske inte en fråga men jag yttrar mig ändå! Ja vikten har stor betydelse. Om man jämför två seglare med lika god teknik och likadan utrustning så kommer den tyngre seglaren att ha svårare att komma upp i planing, väl i planing så kommer den tyngre seglaren att vara snabbare på alla bogar, allt annat lika. 100kg anser jag dock inte som optimalt i svenska förhållanden då det är mycke lättvind och då är det en klar fördel om man planar tidigt. Internationellt är det oftast mer vind och där verkar den optimala vikten ligga runt 90-95kg. I sverige skulle jag säga att den är runt 85 kg.

    Klarar man sig med två riggar?
    Tävlar du nationellt, dvs i Sverige kommer du kunna segla optimalt i 95% av alla förhållanden på tävling med två riggar. Då förutsätter jag att du skippar den minsta. dvs 9.0, 9.5 eller vad det nu kan tänkas vara.

    Starboard 160, Lorch eller AHD vad är vassast?
    Starboard är det största märket därför har de såklart flest seglare i toppenskitet om man tittar world wide, men också flest i bottenskiktet. Den stora massan vill segla på det som vinnarna seglar på. Det betyder inte att alla andra märken är sämmre (många är det dock). Alla brädor är en kompromiss, vissa är bättre i lättvinfd och vissa är bättre i hårdvind, vissa har bra höjd andra är kanske bättre på undanvind osv. Jag har inte testat AHD så jag kan inte uttala mig om hur bra och snabba de är, själv vann jag SM och NM på en Lorch så den funkar, den har för och nackdelar som alla andra. Vad jag kan säga är att alla brädor har olika känsla. Men man lärs sig oftast en bräda förr eller senare. Har provat Starboard många gånger men aldrig gillat gången. Skulle jag ha en en längre tid är jag övertygad om att jag skulle få den att fungera, den är bevisligen en mycket bra bräda och således ett “säkert kort”. Men ALLA brädor är helt värdelösa om inte fenan och riggen är riktigt bra! Min erfarenhet säger att brädan är det minst viktiga i ett formulakit.

    Kan läsa mellan raderna att ni börjat gå ifrån de riktigt stora seglerna på 12,5 kvm. Stämmer det? Och gäller det även fullvuxna?
    Ja det stämmer men gäller inte “fullvuxna” om du syftar på dig själv med 100Kg muskler. En 100Kg kille i lättvind med den allra vassate lättvindstekniken snurrar jag lätt upp på läktaren om vi båda har lika stora segel. Tänk på att begreppet lättvind är relativt, 6m/s också är lättvind om seglet är litet. De fina med Formularegeln är just att du kan använda det som passar dig bäst vilket jämnar ut olikheterna mellan tunga och lätta seglare.

    Kör ni något träningsläger på våren? Tänkte ev lägga mig i Frankrike eller Spanien i 1-2 veckor och nöta sått att man kommer i gång ordentligt så är det ngn som har liknande planer får ni gärna höra av er.
    Jag och några till brukar dra till Hyéres i slutet av mars i två veckor. Om vi gör det i år vet jag inte men om så är fallet så är som alltid alla välkommna att hänga på!

    Hur många är ni som kör på tävlingarna i svenska och mellansvenska cupen?
    SC brukar dra mellan 20-30 och MSC 15-20 seglare.

    Brukar Sverige vara representerat på VM och hur har det i sådanafall gått? Håller svenskarna hög internationell standard?
    Nej sverige brukar inte vara representerat på VM, men som bäst har Sverige placerat sig top 30 av ca 120 startanden. Sverige håller således inte hög internationell nivå men detta beror inte på att vi har så mycket sämre fart, höjd, eller taktiskt kunnande utan snarare på att vi är mycket ovana med så stora startfält. I Formula som i all annan segling är det helt avgörande om du kommer i väg i starten eller inte. Kommer man iväg dåligt har man störd vind och mycket svår sjö hela racet. De gånger proffsen gör bort sig i en start ser man tydligt hur omöjligt det är att placera sig bra efter en misslyckad start.

    När är kappseglingskalendern för 07 klar?
    Vet ej, håll utkik på http://www.vindsurfingforbundet.com

    Finns Det ngn organiserad träning i Sthlm:s området?
    Nej det vill jag inte påstå om du syftar på tränare i båt mm. Dock är vi ett gäng i sthlm som ringer runt till varandra alt bestämmer dagen innan här på forumet ett par ggr i veckan under högsäsongen, bara att hänga på!

    Är det dessutom någon som har ett schysst konkurranskraftigt formulakit att sälja så får ni gärna också höra av er.
    Jag ska nog behålla mitt en säsong till… 😉 Allvarligt, siktar du mot toppen och har råd så är min rekommedation att köpa en ny 12.5:a för det är den du kommer att använda mest och det är ett helvete med utslitna prylar som går sönder, mycket frustration, lite segling. Mellanriggen kan du köpa beggad då dessa är mycket frächare (iaf om de bara är en säsong gammla).

    Hoppas vi syns på vattnet i vår!

    //JIMMY

  • rasmus_w

    Medlem
    9 november, 2006 vid 23:57

    Jag har en liten sak att tillägga: Är du vältränad? Visst, 100 kilo är en del och är alltihopa muskler så kan du nog sluta läsa här.

    Annars så vill jag uppmana dig att ta det försiktigt i början. Visst, stora segel handlar om trim och perfekt balans och teknik, styrka kommer i andra hand. Trots det har de formulaseglare jag känner bland de grövsta armar och tjurnackar jag har sett i förhållande till övriga kroppen så om inte formula kräver muskler så ligger de på gym och tränar överkropp nästan varje vindstilla timme.

    Plus att i början kommer din teknik antagligen inte vara så bra, och det betyder ofta att musklerna får ta stryk. Mina fick, jag skaffade en 9,7:a (stort på en freeride) för två år sen och som ett brev på posten började nåt muskelfäste krångla i armbågarna och sen dess har jag haft återkommande problem med mina armbågar trots att jag numer har balans i riggen och inte behöver jobba lika hårt längre.

    Hur du tar det försiktigt i början vet jag inte, om du börjar med lite mindre segel eller gör på nåt annat sätt, men den där stickande smärtan som kommer när armbågarna fått jobba ett tag ställer till problem för mig även om den inte dyker upp vidare ofta just när jag surfar längre.

  • swe-1

    Medlem
    10 november, 2006 vid 02:29

    Rasmus, det där var väl ändå att ta i… Jag har aldrig varit speciellt stark (tar väl 80kg i bänkpress) och inte går jag på gym heller. Önskar att jag såg ut som du beskriver Formulaseglare men jag är en tunn liten jävel på 74 kg. Har seglat Formula sedan -99 och inte fått en enda skada, jo förresten jag sträckte korsryggen en gång -02 när jag skulle dra nedhalet och det satt i två dagar, har varit noga med tekniken sedan dess. Men det är klart jag kör ju inte med 12.5 sedan -04, nu är 11.6 mitt största (och mest använda) segel…
    :smirk:

  • rasmus_w

    Medlem
    11 november, 2006 vid 00:20

    Jag tycker inte du ser tunn ut. Möjligen kan jag tänka mig att du inte tar så mycket i bänk, bröstmuskulaturen är väl inte den som används mest när man vindsurfar, det brukar mer vara rygg, baksida axel, nacke och biceps som växer.

    Sen skulle jag vilja säga att vad jag skrev handlar ungefär lika mycket om återfallsfenomenet som om formulaseglares biffighet. Har du gjort nåt uppehåll på 5-10 år i vindsurfandet? Jag upplever att en del av mina problem kommer av det. När man lär sig surfa så utvecklas fysiken i takt med kunskaperna, när det är dags för nästa steg har man hunnit bli stark nog att klara det. Som återfallssurfare är man däremot inställd på att fortsätta där man slutade, så chansen är hyfsad att man ger sig ut med fullt drag i ett cambersegel eller på en pytteliten vågis det första man gör och det kan vara lite mer chock än kroppen pallar.

  • swe2

    Medlem
    11 november, 2006 vid 10:38

    Jag höll upp i 15 år,
    När jag provade formula så fastnade jag direkt.
    Det handlar mer om teknik & trim än styrka, även med 12,5m2 segel som länge var min favorit storlek, dessutom så finns det hängsele 😉 (Jag minns de som på 80-talet seglade både wave och bansegling utan hängsele).

    De stora seglen kan kännas ovana första gången men så fort man börjar få koll på segel trimmet av bräda och segel så är det en ren njutning.

    Det bästa av allt är att man får njuta så ofta.

    / Stefan

  • the_novice

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:09
    Rasmus_W wrote:
    Trots det har de formulaseglare jag känner bland de grövsta armar och tjurnackar jag har sett i förhållande till övriga kroppen så om inte formula kräver muskler så ligger de på gym och tränar överkropp nästan varje vindstilla timme.

    Det där lät ju lite roligt, jag känner ju inte heller igen mig direkt men jag kanske har kört alldeles för lite och så gillar jag inte gym heller. Men sådana påstående måste ju kollas upp, bifogar en line-up från Halmstadstävlingen. Hittar inte så många tjurnackar…?

  • jesper_b

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:56

    Men vem/vilka är sexigast? Jag tycker Jan-Eriks beach-stance gör honom till klar vinnare. Novice, Ulf och kanske till och Med Per B på delad tvåa. Eller?

  • jesper_b

    Medlem
    13 november, 2006 vid 15:58

    Äh fan, nu har jag dräglat på den här bilden lite mer ingående och ser att de är ju rätt sexiga allihopa! Saknar dock det svarta gummit. /Jesper B

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En himmla massa frågor om Formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.