the_novice
Forumsvar skapade
-
Atan’s vinterskor, 6.5 mm frotté….
-
Snygga bilder, vad körde du för bräda? (vilken storlek alltså?)
Måste säga att tok-körningen ned till Vilshärad var väl värt resan, småler fortfarande…
-
Ser ut att bli nästan ren S och bättre vind söderut på morgonen. Var går man i någonstans i Vilshärad?
-
Hmm, få se nu, SW vridande till W, en vild gissning kanske men jag tror att det bär av till en stenstrand någonstans på västkusten…
Tyvärr verkar det blåsa som mest under natten och möjligen tidig morgon?
-
joth wrote:
GetWet: Vad tror du om uthalstrim a la formula-snubbarna? Bör ju bli rejält kämpigt när man skall vinna tillbaka förlorad höjd om man trimmar som Ben och Martin.
Jag har testat uthalstrim på ett 7.5 freeridesegel med gott resultat. Seglet behöver inte vara apstort för att det skall löna sig. Jag kommer att ha det även på 6.5 segel nästa år. Mindre segel vet jag inte om det kommer att ge så mycket på men det är väl bara att testa.
//Jonas
Jag kör med uthals trim på 6.5 och uppåt, skulle göra det på 5.6 också men där använder jag vågbommen så det känns lite dumt att sätta massa pinaler på den (man behöver ju kunna greppa långt bak på bommen i vissa lägen). Man behöver inte ha ett riktigt Formula trim (är det chinook?) med clamcleats och en massa justering utan det räcker med den lite enklare spännrems varianten på dom mindre seglen tycker jag. För min del så kör jag aldrig speedrepor och promenerar tillbaka utan kör väl egentligen mer som slalom och då är det rätt gott att kunna fintrimma medans man seglar.
-
Steffo wrote:adde wrote:testade att lägga in en produkt (Naish Force) på det sättet. Kanske kan man göra en underrubrik på recensionen, där man kan ange storlek odyl?
Det är min tanke men jag väntar med det tills jag har fixat buggen med att vissa värden inte fastnar.
Skall det göras likadant på brädfronten? Många brädmodeller finns väl i minst 3 storlekar också…
Är det tänkt att det skall används som trimguide också?
Dvs man bör kanske ange vilken mast man kört seglen med och hur man trimmat etc… -
Som lite hobby surfare så tycker jag allt att ombyte förnöjer. Visst, hade vi haft perfekta sideshore förhållanden varje dag så hade väl läget varit annorlunda men nu har vi ju inte det. Innan förra stormen tex så körde jag formula i 4 timmar ena dagen för att sedan gå ned till 62 litarn och 3.7 när vinden dök upp, kändes löjligt litet första vändorna men man ställer ganska fort om sig även om man är gammal…
Tycker inte det är särskilt konstigt att tex köra en lite större klassisk vågbräda när det är tveksam vind för att sedan gå ned på en liten stubbie när det brallar i. Tvärtom borde ju också funka om man känner för det. Tycker snarast att man kan utvecklas lite mera av att köra bägge delarna eftersom dom är bra på olika saker.
-
Det här med att ange ett pris blir ju lite konstigt när det inte står angivet när man köpte prylen…
(eller har jag missat ngt?) -
Är inte ett (dvs halva) sätet nedfällt…?
-
_Alexander wrote:The_Novice wrote:_Alexander wrote:vad du än gör köp inte en evo.
en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshoreVilken/vilka storlekar på EVO har du kört?
74Ok, själv har jag bara kört 62 litarn men den funkar även i apelviken, åsa och kanske allra allra bäst i hanstholm 🙂
Det är kanske inte riktigt är läge för att dra igång ännu en till tråd om stubbie vs klassisk shape här. Jag tycker definitivt att man bör provsegla en bräda innan man köper. Vet man något så när vad man är ute efter så kan man också ganska så fort känna om/när man hittat rätt, alla designer är ju en kompromiss av olika egenskaper och man kan helt enkelt inte få allt från en enda bräda…
Fördelen med stubbie som jag ser det är att man kan variera kurvradien i bottensvängen och att cutbacken sedan är väldigt lätt mha den låga svängvikten och extra bredden. Det är väl också dessa egenskaper som kan göra att man inte gillar stubbies, bottensvängen kan kännas lite vinglig jmf med en klassisk vågis som har en mer förutbestämd och given radie där den ligger bra. Det samma gäller väl lite på vägen ut, en klassik spårar lite bättre och går mera rakt fram, medans stubbien ber om att få svänga. Det här går ju också att påverka lite med fenval och övrigt trim. I mindre vindar och lite tveksamma förhållanden så kan dock en klassisk funka minst lika bra. Som sagt blev jag grymt impad av en Fanatic New wave (-05) 83l som funkade väldigt bra som lättvindsvågis för min vikt (ca 68 kg, kanske närmare 70 nu…)
Guppade bla ut i klittmöller (bunkers) i 5-6m/s med 5.3 segel och planade på vägen in, hade vi bara haft sådana förhållanden här också så hade jag slått till direkt! -
Helt rätt, bromscylindrar och backar gick bra att få tag på men renoveringsatsen till huvudcylindern var lite svårare att få tag på. Provade inte med england på den tiden men har sett att det rullar en del riktigt skabbiga exemplar där fortfarande.
Jag hade dessutom framsäten från Saaben, med passagerar sätet konverterat till snurrstol…
-
Ja jäklar där försa jag mig…
Nädå jag var ute rippade mellan 8 och 11, sedan blev det ilfart tillbaka till Gbg och jobbet där det gått ganska trögt…
-
Blev Apel imorse för min del, fullt drag i 4.7 och lite vinkel var det väl också emellanåt. Solsken och varmt (körde utan handskar) så man kan ju inte klaga.
Såg en silverfärgad hjälm på soffbordet i klubbstugan…
-
Det röret är normalt alltid väl synligt tillsammans med stenarna (så röret är egentligen onödigt…), måste ha varit väldigt högt vatten om det var dolt, borde dessutom varit en massa vassa stenar på samma ställe. Tidigare fanns det även rör/pinnar i stenrösen inne i fågelviken men de är borttagna nu, är väl bara att göra samma ska med detta röret.
-
_Alexander wrote:vad du än gör köp inte en evo.
en modern klassisk vågis från vilket märke som helst kan inte gå fel, om du tänker använda den till något annat än lejet onshoreVilken/vilka storlekar på EVO har du kört?
