the_novice
Forumsvar skapade
-
the_novice
Medlem14 oktober, 2006 vid 12:41 som svar på: Filmen från F2 SpeedChallange i Torkelstorp 7 oktAlltid kul med film, men jag hade nog hellre hört original ljudet än den sövande musiken, somnade i slutet där det var någon som hade glömt att dra i nedhalet…
-
Kul med nya idéer men jag är lite skeptiskt (som vanligt). En liten vinst i rangen på seglet borde man väl kanske kunna få till, förra årets Hansen segel twistade ju nästan löjligt mycket.
Siffror blir lätt tokiga tycker jag, 7-8 mph är väl ca 3.1-3.6 m/s och då kör vi inga race här ens med segel på 11.5 – 12.5? Nästa år är det alltså ett 10.0 Hansen på en Apollo som gäller då…?
-
Jesper_B wrote:Visst verkar det grymt logiskt? Konsitgt att ingen gjort detta tidigare.
/Jesper B
Det har väl Hotsailsmaui redan gjort i viss mån genom att lägga mjuka partier i SO och även med hela segelduken som stretchar i Superfreak?
-
Jäkligt kul, jag tycker nog att söndags förmiddagen var bäst med lite lagom tryck i 4.7 och lite cleanare vågor. Så jäkla sugen bara på att åka mer nu när man kommit igång lite…
Vet inte hur mycket folk det brukar vara där men tyskarna dominerade väl. Kul annars att se Pedersen mfl live i Klittmöller. Såg dom inte i Hanstholm under helgen, undrar var dom var då, secret spot?
-
Just det, placeringen av bakre fotstroppen kan också påverka en del, har man den långt fram så behövs det väldigt mycket tryck på bakfoten för att få runt brädan i en lite fuskad bottensväng. Sätter man istället bakstroppen längst bak så måste man automatiskt vara lite lättare på bakfoten och får då en lite bättre stance, hoppas jag…
-
Jag känner igen knäproblemet och tror att förhållandena spelar en rätt stor så stor roll här. I svenska förhållanden med långsamma vågor så tycker jag det är väldigt svårt att lägga en riktigt snygg och snabb bottensväng för då åker man ju ifrån vågen…
Då blir det istället lätt att man (läs jag) gör en snabb bottensväng med allt tryck på bakfoten för att komma tillbaka till den lilla läpp man tycker sig se.Jag hade min bästa segling någonsin (alla kategorier) med EVO 62:an i Hanstholm i helgen (med 4.2 och 4.7) och tycker den funkar grymt bra även i snabba vågor. Den är ju egentligen mest en leksak (och en jäkligt kul sådan!) men det går också att göra snabbare och vidare svängar om man koncentrerar sig och lägger tryck på framfoten, cutbacken går ju sedan helt av sig själv. Jag hade inga problem med att knäna slog i när man kör snabba vågor, däremot så nockade jag bommen en gång när jag inte la ned seglet tillräckligt…
-
Hanstholm gick av rätt gött i helgen också….
-
bronken wrote:Fraga till The_Novice: Vad har en 12% saltlosning for densitet? Jag ar fortfarande sa himla forvanad over hur latt det gick att plana i Laguna Madre, Corpus Christi, i Texas. Wikipedia sager att beroende pa vader (regnfall och sant) sa varierar salthalten dar i lagunen mellan 2% (lagre an havet efter mycke regn) till 12% (3 ggr sa mycket som havsvatten efter torka). Jag var dar i Mars nar det hade vart rigtigt torrt. Lat saga att det var 12% salthalt, vad hade min 100L brada kants som da?
Jag vet inte…
Densiteten går inte helt linjärt med salthalten, men vattnet i dödahavet (ca 30% salt) har väl en densitet på ca 1.17 så där skulle en 100 liters bräda kännas som 117 liter. Vid 12 % salthalt så skulle brädan nog kunna kännas som 107-108 liter.
Det borde ju bli en klart märkbar effekt men kan väl inte förklara SP värdena som förmodligen bara är en feluppskattning av vinden. Har för mig att dem riggar i lä medans där dom seglar så är det bara en låg sandbank som stoppar vågorna.Jag tycker annars att man kan känna skillnad på småbrädor när man kör en kort sommardräkt barfota jmf med en vattenfylld vintermundering men jag tror knappast att det skulle gå fortare att köra helt näck…
-
Snygga bilder, det finns inte fler tex på ngn från Göteborg…?
Vissa är även ute så tidigt att AP inte hunnit upp men hamnar inte på bild ändå! -
Effekten är väldigt liten och temperaturen på vattnet påverkar ju också.
Havsvatten med en salthalt på ca 3.5% har en densitet på ca 1.027 att jämföras med sötvatten på 1.0, dvs en 100 liters brädan skulle kännas som 102.7 liter.
På västkusten har vi väl knappt 2% så effekten bli då ännu mindre… -
Jester wrote:Ola: Frågan är varöfr just gubbarna i sandy point kör med mindre prylar i mindre vind än dom som tävlar på speed-touren? Har dom extra krydda i vinden där nere, eller?
Jaaa, det är ju så det ligger till, dom har ju sand i vinden som ger extra tryck! :shocked:
-
Jag har aldrig fått den att fungera, men den skall tydligen inte funka på Mac alls enligt dom själva och på PC vet jag inte vad man skall köra men firefox duger inte för mig heller…
-
Ola H. wrote:I min naiva hjärna känns det som det finns mycket att hämta genom att segla effektivt i vindar man ”klarar av”. Men som mer van speedseglare kanske man klarar att hålla perfekt trim på brädan och seglet även när man är ”toköverrigad”.
Jag upplever samma sak, dom gånger jag jämför fart med olika segel så har jag haft bättre topfart med ett 5.6 jmf med ett 6.5 utan att då ha varit toköverriggad med 6.5. Det gäller alltså ren toppfart och inte medelfart som är mer viktigt i tex slalom.
Men det snackas också en hel del om att detta gäller framförallt lättviktare och att det inte är samma sak för tungviktare, som istället kan tjäna på att köra det mer klassiska ”go big or go home”…
Skulle helt klart vara kul att få testa en repa därnere för att se vad dom snackar om…
-
Hade vi bara haft sådana vågor så hade jag varit lycklig på vilken bräda som helst…
