Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

  • Kona en smart entypsklass

    Publicerad av Joachim Larsson på 26 september, 2006 vid 12:13

    Jag måste dela med mig av mina erfarenheter. Förra året så hade jag bestämmt mig att åter börja Windsurfa. Jag skaffade mig en Formule bräda och började upptäckta att Formula krävde väldigt mycket fysik, då ska man veta att jag tränar väldigt mycket och måste klassas som elitmotionär. Det slutade med att jag slutade att utöva sporten. Jag funderade vad som gick fel då introducerar en gammal windsurfingkompis mig i en ny entypsklass som heter KONA en bräda med centerbord och ett segel 7:4 kvm inkl en konstruktion medför att denna fungerar lika bra i lättvind som i hårdvind. En helt ny värld öppnade sig för mig. Nu siktar jag på att ihop med ett gäng andra Kona-surfare återuppta seglandet och på köpet har vi fått våra barn intresserade.
    Jag kan bara rekommondera er att testa själva. Surfandet blir lika kul som på 70,80 och 90-talet, jag tror på en ny storhetstid. Brädas pris komplett är ca: 14-16.000 sek. Jag själv har blivit så fast så jag sticker till Thailand i slutet av november och deltar i Kona VM i Pataya.. läs mera om klassen på http://www.exocet-original.com/products/kona.asp

    surfjohan svarade 17 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • pure

    Medlem
    26 september, 2006 vid 14:26

    Har funderingar kring kona: Om jag har en segel linje 5.4, 6.4, 7.7, 8.7 . På vilket sätt skulle jag få en bättre upplevelse med en Kona jämfört med den 125 liters tabou rocket liter jag har idag?

    Jag är inte emot Kona eller andra stora brädor men är mer nyfiken på vad skillnaderna är eftersom jag inte var med och upplevde hur kul det var att surfa på 70,80 och 90 talet.

    Och en anna fråga.. var det bättre förr?

  • rasmus_w

    Medlem
    26 september, 2006 vid 14:50

    Du kryssar bättre när du inte planar, du har en meter extra bräda som slänger och far när det börjar skumpa.

  • kesse

    Medlem
    26 september, 2006 vid 14:59

    I lätt och mellanvind kommer du vart du vill. Om du vill köra runt i skärgården så gör det inget om du blir läad av en ö. Du kan kryssa vidare. När du kommer ut på öppet vatten trycker du in centerbordet och drar iväg lika snabbt som din nuvarande bräda.
    KONA:n går fort och mjukt, inte alls lika stötig som en mindre bräda. Den svänger lika bra som en freeride på 140 liter. Den är så lättseglad så det går inte att förklara.
    Blir du överriggad så får den inga lyft tendenser, den konstiga bottenformen trycker ner nosen om den börjar lyfta.
    Det är den mesta allroundbrädan på marknaden.
    Jag har toppat 28,4 knop på den med ett 8,5 i 13 m/s
    Personligen tycker jag fortfarande att en liten bräda är roligare när det blåser över 10m/s. Blåser det noll till tio tar jag KONA:n

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 september, 2006 vid 15:05

    Det finns nog ingen anna bräda som fått så mycket gratisreklam på denna konf som Konan. Man börjar nästan undra om det finns en bakomliggande marknadsstrateg?

    Jag tror dock inte så är fallet, snarare är Kona en bräda som slår an på ett par typer av vindsurfare som annars har svårt att känna igen sig i dagens vindsurfingvärld.

    Typ 1.
    Gamla stock-race-gubbar ser en möjlighet till seriös kappsegling i en ny Kona-klass (eller i någon av alla andra märkens nya long-boards och hybrider). De som racade division 1 eller 2, eller någon av de många entypsklasserna på 80-talet kan nog göra vassa come-backer på en bräda som Kona. Vinkla brädan lätt mot lä, känna centerbordet lyfta upp brädan i halvplaning och ta höjd… inte något formularus men ändå fint flow i en lätt insjöbris! Taktik, slå på skift, lite pump. Satan detta är något som en gammal division 2 mästare känner igen!

    Typ 2.
    En kategori vindsurfare är de som helt enkelt inte har så pass utvecklad teknik att de klarar av en mer avancerad eller mindre bräda. Jag håller defintivit INTE med om att en Formulabräda kräver mer fysik än att en normaltränad person utan vidare kan ha kul på den. En elitmotionär bör ha extremt goda förutsättningar vad gäller fysik. Däremot kräver Formulan en hel del teknik för att det ska funka. Saknar man teknik och försöker kompensera med styrka blir det självklart oerhört tungt. För en aktiv typisk freerideseglare, för en freestyleseglare och för vågseglaren är dock Formulan teknikmässigt ingen större utmaning att ha kul på. Det tar ett par gånger innan man kommer på det, att hitta trim och balans – sedan är det bara att tuta och köra!

    Konan däremot kan den som inte seglat sedan 80-talet ställa sig på och känna igen känslan från en gammal 80-tals stock. 2m/s nedfällt centerbord och bara glida iväg (absolut inget att se ner på – tvärt om). Att den sedan är enklare att segla i lite starkare vindar än de gamla 80-talsbrädorna är självklart en fördel. Mycket av detta ligger dock i riggen.

    Konan (och andra liknade brädor) är därför självklart bra för vindsurfingens framtida överlevnad. Den (och liknande brädor) bör kunna locka till sig avdankade och nya blåbär, veteran-race-gubbar, barnfamiljer medflera. Om sedan varje tillverkare hittar på en entypsklass eller om de kan samla sig under en regel orkar jag inte engagera mig i.

    Däremot: Racka för faan inte ner på Formulabrädan eller Formulaklassen! Den kräver mindre teknik och styrka att ha kul på än flertalet andra idag existerande typer av vindsurfing. Visst krävs det några gånger på vattnet för att komma underfund med trim, känsla och formulans speciella egenskaper, men det klarar de flesta idag aktiva vindsurfare. Dessutom är den en av de mest extrema kappseglingsklasserna som finns överhuvudtaget – om man känner för att ge sig in i det!

    Leve alla typer av surf, vindsurf mm som får oss ut på havet!

    /Jesper B

  • safesurfer

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:22

    “Surfandet blir lika kul som på 70,80 och 90-talet, jag tror på en ny storhetstid.” Låter kul men jag fördrar surfandet som man kan göra på 2000talet, saknar inte min gammla pråm.

  • adde

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:33

    Återpostar denna bilden på Gustav på en Kona i Läjet…

    paddel2.jpg

  • kesse

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:38

    Oregistrerad
    Du har en del poänger.
    Men prislappen på en Fårmule är ju betydligt högre. Jag tror dessa KONA killar väger in det. Samt att en KONA är mycket lättare att segla än en formula som jag själv seglat under 5 säsonger.

  • jesper_b

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:47

    OK, missförstå mig rätt nu. Jag har definitivt inget emot konan. Tvärt om tycker jag det är bra med alla nygamla brädor som kommer nu och gör vindsurfingen (och surfingen) enklare att börja eller fortsätta med. Jag tycker även att det är otroligt synd att det gamla stock-cruisandet som var så stort på 80-talet dog ut.

    Eftersom jag i flera flera år varit grymt nära att skaffa en SUP (stand-up-paddleboard), dvs en stor lång longboard som man använder när man paddelsurfar, tandemsurfar och vågseglar longboard i superlättvind, var jag mycket nyfiken på vad Exocet skulle hitta på när ryktet om Konan började florera. Därför blev jag också riktigt besviken när jag såg vad som kom. Jag (jag personligen utifrån mina intressen) hade hoppats på en renodlad SUP fast serietillverkad. Konan är defintivt inte det. Den är dubbelt så tjock, har ett centerbord, fenan sitter en halvmeter för långt fram och den har inte direkt en surfvänlig shape i aktern. Den är mycket mer en kompromiss mellan lättvind och hårdvindsvindsurfing än en bräda som är gjord för surfing och vågsegling. Nu finns det serietillverkade SUPs (bland annat SOS) så mitt behov är tillfredställt från annat håll.

    Man kan självklart surfa på det mesta. en gammal vindsurfer orginal är sannolikt bättre än en Kona (vore kalaskul att jämföra – Voxby plocka med din nästa gång du åker till Torö). Men vill man ha en bra SUP ska man inte välja Konan. Jag har pratat med flera “skilled longboard surfers” som provat surfa på konan och de är inte direkt stokade…

    Som trots ovanstående tycker konan är en kalasidé och kan tänka sig att den nya uppföljarkonan som just är betydligt tunnare kan funga bättre i surfet. Hoppas den också har en vettigare häck, vettigare rails, vettigare rocker för lek i vågor.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:50

    Kesse,
    Ett beggat formulakit är billigare än en kona. Men visst tror jag dig till 100% när du skriver att Konan är enklare att segla.

    /Jesper

    Som aldrig går på gym, aldrig cyklar till jobbet, aldrig är ute ock springer… tyvärr. Dock inga problem med fysiken på en formula.

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 15:53
    Oregistrerad wrote:
    Det finns nog ingen anna bräda som fått så mycket gratisreklam på denna konf som Konan. Man börjar nästan undra om det finns en bakomliggande marknadsstrateg?

    Jag tror dock inte så är fallet, snarare är Kona en bräda som slår an på ett par typer av vindsurfare som annars har svårt att känna igen sig i dagens vindsurfingvärld.

    Typ 1.
    Gamla stock-race-gubbar ser en möjlighet till seriös kappsegling i en ny Kona-klass (eller i någon av alla andra märkens nya long-boards och hybrider). De som racade division 1 eller 2, eller någon av de många entypsklasserna på 80-talet kan nog göra vassa come-backer på en bräda som Kona. Vinkla brädan lätt mot lä, känna centerbordet lyfta upp brädan i halvplaning och ta höjd… inte något formularus men ändå fint flow i en lätt insjöbris! Taktik, slå på skift, lite pump. Satan detta är något som en gammal division 2 mästare känner igen!

    Typ 2.
    En kategori vindsurfare är de som helt enkelt inte har så pass utvecklad teknik att de klarar av en mer avancerad eller mindre bräda. Jag håller defintivit INTE med om att en Formulabräda kräver mer fysik än att en normaltränad person utan vidare kan ha kul på den. En elitmotionär bör ha extremt goda förutsättningar vad gäller fysik. Däremot kräver Formulan en hel del teknik för att det ska funka. Saknar man teknik och försöker kompensera med styrka blir det självklart oerhört tungt. För en aktiv typisk freerideseglare, för en freestyleseglare och för vågseglaren är dock Formulan teknikmässigt ingen större utmaning att ha kul på. Det tar ett par gånger innan man kommer på det, att hitta trim och balans – sedan är det bara att tuta och köra!

    Konan däremot kan den som inte seglat sedan 80-talet ställa sig på och känna igen känslan från en gammal 80-tals stock. 2m/s nedfällt centerbord och bara glida iväg (absolut inget att se ner på – tvärt om). Att den sedan är enklare att segla i lite starkare vindar än de gamla 80-talsbrädorna är självklart en fördel. Mycket av detta ligger dock i riggen.

    Konan (och andra liknade brädor) är därför självklart bra för vindsurfingens framtida överlevnad. Den (och liknande brädor) bör kunna locka till sig avdankade och nya blåbär, veteran-race-gubbar, barnfamiljer medflera. Om sedan varje tillverkare hittar på en entypsklass eller om de kan samla sig under en regel orkar jag inte engagera mig i.

    Däremot: Racka för faan inte ner på Formulabrädan eller Formulaklassen! Den kräver mindre teknik och styrka att ha kul på än flertalet andra idag existerande typer av vindsurfing. Visst krävs det några gånger på vattnet för att komma underfund med trim, känsla och formulans speciella egenskaper, men det klarar de flesta idag aktiva vindsurfare. Dessutom är den en av de mest extrema kappseglingsklasserna som finns överhuvudtaget – om man känner för att ge sig in i det!

    Leve alla typer av surf, vindsurf mm som får oss ut på havet!

    /Jesper B

    Jag är helt enig med dig – Jeppe, förutom att det mesta ligger i riggen……

    Vårda språket med vänliga hälsningar “Pastor” Almqvist:wink:

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:00
    Jesper_B wrote:
    OK, missförstå mig rätt nu. Jag har definitivt inget emot konan. Tvärt om tycker jag det är bra med alla nygamla brädor som kommer nu och gör vindsurfingen (och surfingen) enklare att börja eller fortsätta med. Jag tycker även att det är otroligt synd att det gamla stock-cruisandet som var så stort på 80-talet dog ut.

    Eftersom jag i flera flera år varit grymt nära att skaffa en SUP (stand-up-paddleboard), dvs en stor lång longboard som man använder när man paddelsurfar, tandemsurfar och vågseglar longboard i superlättvind, var jag mycket nyfiken på vad Exocet skulle hitta på när ryktet om Konan började florera. Därför blev jag också riktigt besviken när jag såg vad som kom. Jag (jag personligen utifrån mina intressen) hade hoppats på en renodlad SUP fast serietillverkad. Konan är defintivt inte det. Den är dubbelt så tjock, har ett centerbord, fenan sitter en halvmeter för långt fram och den har inte direkt en surfvänlig shape i aktern. Den är mycket mer en kompromiss mellan lättvind och hårdvindsvindsurfing än en bräda som är gjord för surfing och vågsegling. Nu finns det serietillverkade SUPs (bland annat SOS) så mitt behov är tillfredställt från annat håll.

    Man kan självklart surfa på det mesta. en gammal vindsurfer orginal är sannolikt bättre än en Kona (vore kalaskul att jämföra – Voxby plocka med din nästa gång du åker till Torö). Men vill man ha en bra SUP ska man inte välja Konan. Jag har pratat med flera “skilled longboard surfers” som provat surfa på konan och de är inte direkt stokade…

    Som trots ovanstående tycker konan är en kalasidé och kan tänka sig att den nya uppföljarkonan som just är betydligt tunnare kan funga bättre i surfet. Hoppas den också har en vettigare häck, vettigare rails, vettigare rocker för lek i vågor.

    /Jesper B

    Håller absolut inte med att den gamla hederliga Windsurfer original är bättre dvs roligare än Konan. Gör inte Kona till nått den inte är – i båda riktningarna! Vad det handlar om här – är Kona ODklassen, som troligen kommer locka många av dina tidigare två nämnda kategorier brädseglare till att börja kappsegla – gud bevars. Och med min förhoppning att en viss avknoppning kommer att ske till alla Vindsurfingsamfund (grenar). Det är i alla fall en vision – och om det är i ett gott syfte, så får det vara hur jävla subjektivt som helst för mig!!

    Uppföljaren du menar heter Kona Surf och det är en miniatyrKona, men med lika långt “överhäng” som storasystern (för det är en kvinna), lite smalare och lite kortare centerboard. Jag tror du kommer bli besviken även på den -Jeppe, så skaffa dig en herderlig SUP du. Tips: testa Konan innan du uttalar dig – för trovärdighetens skull – även om du har en gedigen brädseglar/vindsurfingbakgrund 😉

    Ytterligare denna förjävliga marknadsföring från en gammal Div II stofil
    /Rikard Almqvist

  • swe-514

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:13
    adde wrote:
    Återpostar denna bilden på Gustav på en Kona i Läjet…

    paddel2.jpg
    Inte tillräckligt :cool2: för dig Jeppe?
    Ursäkta, kunde inte låta bli trots att det enligt mig skulle handla om Kona
    OD-klassen!

    /Rikardretsticka

    P.s nu börjar det hetta till igen – orkar……..:rolleyes:D.s

  • joachim_larsson

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:45

    Kul att många engagerar sig !

    Vad är viktigt som alla håller med om Konan är för många det ett väldigt bra alternativet om man ska komma till brädsegling..

    När det gäller fysiken att segla Formula så kanske jag ska säga mera extremt snabb extremt tuff. Jag själv har faktiskt också deltagit i ett 10-tal EM och VM både på Windsurfern och Div II, jag borde tycka att det inte är så extremt men jag gör det……..

    När jag nu varit från sporten ett 10-tal år hade jag inte kommit tillbaka om det inte hade finnits ett alternativ till den exiterande extrema klasserna.

    Det som också gör mig väldigt glad är att mina 3 döttrar 7, 10 och 13 år) älskar konan vilket de inte har gjort förut på deras nya barnbrädan, den hade inget centerbord och gjorde det väldigt svårt i mindre vind att kryssa.(i hård vind kan dom inte segla ännu).

    Man måste faktisk ta åt sig att något gick fel på vägen då den största tävlingsklassen drar maximalt 22 st deltagare…något har definitivt gått fel…

    Kostnaden för en bräda diskuteras: ställ Er frågan varför tillverkarna hela tiden utvecklar brädor och vad det innebär för utövarna och andrahandsvärdet ?

    Varför vill inte tillverkarna tills nu inte ha en entypsbräda ?

    Vad händer med andrahandspriset på entypsbrädor ?

    Vi har ju samma mål flera utövare till sporten…Konan är en väg som kanske är rätt.

    Vi har skitkul i alla fall se vad som hände när vi hade en kona-träff i helgen i Motala http://web.telia.com/~u58212766

    kör hårt bröder……

  • joachim_larsson

    Medlem
    26 september, 2006 vid 17:55

    Tänkte på en grej !

    Vill vi ha nya Anders Bringdahl så kanske faktiskt Konan är ett alternativ.
    Jag själv känner Anders ,då vi seglade tillsammans flera år, både nationellt och internationellt.

    Ander är faktiskt fostrad på en s.k långboard kanske det kan vara ett sätt att få flera duktiga nya surfare till Brädseglingssporten……

    Med hopp om ett större intresse för sporten…

  • pure

    Medlem
    26 september, 2006 vid 18:01

    Det såg trevligt ut på bilderna. Det känns som en riktigt bra familje bräda det där som alla kan ha kul med så jag förstår nöjjet med den. Så det kanske blir en framtids grej när man har familj 🙂 men just nu så är det mest adrenalinet som jag e utefter

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.