Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

  • the_novice

    Medlem
    28 september, 2006 vid 11:04

    Hade vi bara haft sådana vågor så hade jag varit lycklig på vilken bräda som helst…

  • don_cavalli

    Medlem
    29 september, 2006 vid 08:34

    Lite egna erfarenheter av konan:
    3 önskningar i ett, det går ju bara inte! 😉
    1. En kul kompromiss! Har windsurfat den tillsammans med freeride knuttar, och den hänger med ovanligt bra faktiskt! Efter att ha vant sig vid den skumma kännslan att vara tillbaka på en 350 bräda igen efter 13 år.. så tar det inte lång tid innan man glömmer den grejen! Att brädan känns lite mindre än den är beror nog mycket på att den ju också blir kortare vid planing. Har provat på lite olika lättvindskossor tidigare, men just att Konan inte är så bred gör den mycket roligare att segla. Lättvindsgrejen är ju också lite kul.. har aldrig använt mig av centerbordet, så just lättvindsprylen har inte varit prioriterad.
    2. Sen va det dax att ta ut Konan i lite vågor! Har varit ute ett antal gånger tillsammans med stubby-generationen och det har nog sett rätt roligt ut med konans 350 bland 230 folket! Den är faktikt riktigt rolig att segla vågor med också! OBS då menar jag inte att den är rolig som i smacka lippen och sätta feta aireals, för det är en STOR bräda, men den har lite alohaspirit över sig.. man kan segla in på en våg, släppa skothanden och gå fram med framfoten framför masten och surfa vågen helt utan segeltryck. Hoppa är inte konans grej, men långa svängar på vågen när andra kämpar med planingen är en egenskap som talar för brädan. För att summera att windsurfa Konan i vågor, så ligger fokusen på att höjda ut och rida vågor alla longboardstyle in.
    3. Sen så har vi ju det tredje användningsområdet, som jag va mest spänd på när jag beslutade mig för att investera i en Kona. Beach Boy Surfing! Mr Wardog på surfingsports.com började tidigt promota Kona-brädan som en SUP bräda och som longboardsurfare blev man ju riktigt sugen på att testa detta i sverige. Beställde en kolfiberpaddel från wardog och inväntade nästa kuling. Att paddla ut stående när det blåser kuling motvind, är bara att glömma! Så jag paddlade ut liggande på brädan med paddeln fastkilad under ena benet. Väl ute paddlade jag förbi lineupen och ställde mig upp och började paddla inåt. Man kan plocka vågor sm annars inte skulle peaka tillräckligt för att ge kraft till en longboard takeoff. En helt annan kännsla är man med paddelns hjälp kan fortsätta surfa våger som annars inte skulle ha tillräkligt mycket kraft. Konan är i första hand en windsurfingbräda och det märks ganska väl när man ska börja belasta kanterna för att svänga brädan upp mot läppen. För att knyta ihop påsen kan man säga att konan är en ovanligt bra kompromiss med flera olika användningsområden. Resultatet av mitt konaägande är att jag nu satsar helhjärtat på Beach Boy Surfing och har beställt en Naish 10’6″ att rippa med! 😉

  • oscar

    Medlem
    29 september, 2006 vid 08:44

    Snart kommer ju även en Kona surf…

  • oscar

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 16:01
  • oaxen

    Medlem
    16 oktober, 2006 vid 16:22

    Finns det någon entypsrigg klar till Konan?

    Mvh

    Patrik

  • surfjohan

    Medlem
    17 oktober, 2006 vid 18:33

    Jag tycker konan är ful och lång.. och att SWE 514 är läskig.. jag tror han sover naken med konan varje natt.. och ligger och viskar ömma ord i fenboxen.. nu får ni fan sluta snacka om den här skitbrädan och komma tillbaka in i matchen, snart kommer vinden igen.. och då kommer fan ingen ens fundera på att släpa ut nåt jävla 3 meters åbäke.. Peace out!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.