tobhed
Forumsvar skapade
-
Badjanne;514784 wrote:Kul att ni fick till det där uppe.
Tyvärr finns inget intresse för Wintercup i SkåneDet finns det väl kanske visst, men det är endast Habo som kommer att gälla då pga upptagna stenmarkeringar i Klagshamn. Även om de inre markeringarna finns kvar så är detta inte tillräckligt för att kunna säkerställa säkerheten – jag är i alla fall inte sugen på att dra på med en djup slör rakt in i omarkerade stemområden. Visst kan det funka i Klagshamn som det är nu, men då ska många faktorer samspela för att det ska kunna gå och som sa tidigare, jag tycker är nersidan är större än uppsidan för att speeda i Klagshamn just nu.
Men som sagt Habo är ett alternativ, hur många kan tänka sig att köra cup:en där under vintern? -
Har Janne köpt en Falcon 79? Fan, snart har du ägt alla slalombrädor som finns…
-
tobhed
Medlem7 november, 2008 vid 13:51 som svar på: Ny fena choko fireblade eller select sl7 eller …?SafeSurfer;513941 wrote:Okej tack för tipsen. Jag ska testa den 42 jag har lite mer. Har läst en del på starboards forum och de flesta säger att 36-38 är optimala storleken. Antar att det beror på vilken fena man har och hur fet den är. Har inte seglat så jätte mycket med brädan men jag tycker drake 34 känns helt okej men misstänkter att jag skulle få lite bättre flyt med något större. Jag kommer mest köra 7,3 om det inte blåser tokmycket då får det bli ett freeridesegelProva då MFC 36-38 till ditt 7,3.
-
tobhed
Medlem5 november, 2008 vid 19:40 som svar på: Ny fena choko fireblade eller select sl7 eller …?Isonic101 kräver sin fena och frågan är om de både du nämner hartillräckligt mycket lyft? När jag träffade Taty Frans i våras så tipsade han mig om att köra MFC (MauiFinCompany) på is101 och den passade faktiskt riktigt bra. Jag körde en MFC SL38 tillsammans med 7,6 så ska du köra större segel så är nog typ 40 att rekomendera. Om de inte har slutat sälja dessa fenor så har Surfers MFC-fenorna.
-
MickeÖ;512456 wrote:Tackar jo dom går bra.
Jo fenan har kommit i retur till jobett vad har du för adress hem så slänger jag den på posten igen.
Mvh
MickeDu har fått PM
-
Micke, respekt med sån fart på en sån stor bräda!
Du råkar förresten inte ha sett min fena någonstans? -
Trots mina ringa 75 kg så upplever jag precis samma sak som ni lite tyngre gubbar. Så tycke och smak spelar nog in en hel del här…
-
ja det var ju en tanke som slog mig också, ska bli intressant och se vad de ger för nåt officielt statemant ang masterna sen i alla fall. Här en bild, dock har jag ingen aning om det är nya slalom eller racing
-
Vad som skrämmer mig (om jag har rätt) är att NP specificerar 2 master för vissa storlekar, dvs genom att använda olika längder på masten så får seglet olika karaktär och passar då bättre för vissa vindar?
6.2 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra Wave 400
7.0 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra 460Kommentarer?
-
Skruva fast foten direkt i brädan kanske?
-
När det gäller Carbon Art så ska man komma ihåg att meatrialet i dessa brädor inte går att jämföra med en Cobra-byggd dito. Dessutom har de rejält med volym i sina brädor så att man kan köra stora segel och man slipper sjunka som en sten om det är tveksamma förhållanden sp50 (50 bred) har t.ex 83 liter…
-
Lyssna på Petter Carbon Art är grejer, inte så dyrt som man kan tro heller
-
Känns som om 6,7 är en död storlek numera, North Warp kommer att finnas i 9,8 – 9,0 – 8,0 – 7,0 – 6,3 – 5,7 – 5,2 (tror jag)
-
Starboard är bra brädor, dock kräver de bra fenor med mycket lyft för att fungera. Årets brädor (2008) är de mest fenkrävande hittills och kan lätt kännas ”sticky” om man inte har rätt fena på.
Att Starboard ska vara lättare att köra än andra brädor tror jag inte är riktigt sant dock är is101 en helt fantastisk bräda att köra som jag verkligen kan rekomendera till alla att köpa. Annars är det mycket tycke och smak som avgör samt vilken stil man har. -
Jester;509981 wrote:Tillbaka till ämnet, eller iaf ganska nära…
Är detta med lite glesare linjer bättre eller sämre för oss vanliga dödliga? Kommer Starboard banta sitt program, eller har dom redan gjort det?
inför 2009 så ser starboards program likadant ut som 2008. Tror att där man kan se det tydligast är hos Fanatic.
Anledningen till Starboard har kvar alla storlekar kan vara att de har väldigt många teamriders och att de alla har olika preferenser vilka brädor de föredrar, är t.ex tveksam om AA kör is86 medans jag vet att Kevin gör det ibland osv. Hos tillverkare som har mindre team så kan man nog se förändringar framöver. När det gäller segel vet jag inte vad Pryde t.ex har baserat sina storlekar på, men det är väl högst möjligt att AA har haft ett finger med i spelet här? Storlekarna de har behållit är ju just de storlekar jag inte kör (jag kör gärna 5,8 6,7 7,2). Här har ju uppenbarligen t.ex nya 7,0 ersatt både 6,7 & 7,2 så varje segel måste nu ha ett större register – exakt vad detta innebär för mig som åkare eller om det är bra eller dåligt vet jag inte. Mauisails har tex valt att behålla alla storlekar inför 2009 (och de har väldigt många storlekar) och säger att de är upp till åkarna själva att välja sin segellinje, här har man alltså inte tagit någon hänsyn till att varje segel måste ha ett större regsiter (alternativt att de redan har ett tillräckligt stort register).
