Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Nytestat: Navis Boards!

Taggad: 

  • Nytestat: Navis Boards!

    Publicerad av ollos på 12 maj, 2012 vid 07:09

    (Postar här då recensionshörnan på Surfzone verkar insomnad.)

    Jag har haft möjlighet att testa några brädor från det nya kitemärket Navis Boards och måste säga att jag är imponerad. Jag har testat dem i choppigt vatten vid Strandbaden, Falsterbo och i något plattare vatten vid Sydvestpynten i Danmark. Bakom företaget ligger Mirsad Cviko en bosnisk/dansk kille, boendes i Malmö, och som har investerat i en liten “produktionsanläggning”.

    Brädorna byggs med en kärna av stavar i Paulowniaträ som plastas med epoxy och lamineras i tre lager med triaxiala glasfiberdukar i vikten 550g/m2 (kan varieras). Brädorna värms sedan till 80 grader och pressas under 30 tons tryck för att få en luftfri och jämn härdning. Överst ligger en UV-resistent duk. Kanterna består av ca 3 mm ren epoxy och verkar inte ha en tendens att delaminera om man tappar brädan i marken på kanten (som många serieproduktionsbrädor).

    De modeller som jag kört är Lewis 132×40, Hulk 146×46 och Bolt 136×41 (se http://www.navisboards.com/)

    Lewis är extremt lätt och rätt styv (här är glasfibern ersatt med kolfiberduk) och borde passa hardcoresurfaren, men kändes aningen för hård för mig och kanske lite kort för den som endast vill ha en bräda.

    Hulk är, om inte fantastiskt vacker, en riktig “planka”. När jag testade den så blåste det så pass bra att jag inte riktigt behövde dess yta, men kan tänka mig att den är riktigt fin när det är gränsfallsvind. Personligen tror jag mer på att gå upp i brädyta än i drakyta. Med min Ozone Edge 13 och denna bräda så skulle jag lätt kunna köra i 4-5 m/s (väger 67 kilo) och samtidigt slippa dra runt med en gigantisk och trög drake. När det blåste lite mer och gick små vågor så upplevdes den förstås något stor och jag fick en del stänk i ögonen från sjöarna. Enligt Mirsad så ska de nya modellerna få en förbättrad rundning i framkanten för att minska spray.

    Den bräda som jag verkligen föll för var Bolt 136×41. Den möter mina krav på en riktig allrounder som funkar bra att ta höjd, cruisa och att göra lite småtrick med. Lagom mjuk för att ta upp chop utan att kännas svampig och inget stänk i ögonen. Har testat en hel del allroundbrädor de senaste åren och det här är lätt den skönaste! Dessutom är den nästan ett kilo lättare än många produktionsbrädor i samma storlek.

    Padsen är riktigt tjocka och väl formade efter en fot med mycket hålfot. Jag har problem med hälsporrre och de här kändes klart bättre än Liquid Force Luxury pads 2.0 som jag testat senast. Däremot så tyckte jag strapsen var aningen för sladdriga i riktning i brädans sidled, men bortsett från det, så satt de rätt bra. Det här är en smaksak, men jag skulle nog satsat på egna straps.

    Det jag inte har nämnt ovan, och som är anledningen till att jag knåpar ihop den här recensionen, är en annan faktor som åtminstone jag tycker är viktig – DESIGN! Att produkter fungerar som de ska är en förutsättning, men design är det som gör dem unika. Jag fattar inte vad de stora kitemärkena har plockat in för pårökta nollor till designers? Vem vill ha en drake/bräda med tribalmönster? Navis design är riktigt clean och skönt retro. Har noterat att de svenska märkena Tablas och Nordström också har rätt trevlig grafik, men Navis går vinnande ur den kampen i mina ögon, även om Tablas design förstås är lite mer jobbad…

    Så tack Mirsad, äntligen någon som bygger funktionella och dessutom snygga brädor.

    grodanboll svarade 11 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • viktor77

    Gäst
    21 maj, 2012 vid 21:19

    Provade en Navis Bolt idag och kan bara instämma – riktigt fin bräda. Enkel att ta höjd med, greppade fint så enkel att landa hopp med och ja brädan är lätt, men känns ändå stabil. Rätt lite rocker, så inge vidare pop och sen flexar den en hel del så det är inget för plattvattennörden. Men för freeride i choppiga förhållanden är det helt klart en av de bästa brädorna jag testat. Bindningarna är väl inte de bästa, men fyller sin funktion. Jag är väl inte så överförtjust i trädesignen, men brädan andas kvalitet och känns gedigen. Och ja du kan placera bindningarna som du vill.

  • grodanboll

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 05:05

    Har oxå testat Bolt brädan. Tycker det är en jäkligt skön mjuk bräda, framförallt är den sjukt lätt att ta höjd med!
    Lite mer info här:
    http://kite2012.com/navis-boards-the-best-upwind-board-on-the-market/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Nytestat: Navis Boards!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.