Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt bom grepp ?

  • Nytt bom grepp ?

    Publicerad av klint på 6 juni, 2012 vid 11:35

    Har en NP x9 vågbom med några år på nacken där greppet börjar släppa helt, funkar inte längre att lappa o laga nuvarande grepp med kontaktlim.

    Tar gärna emot tips på hur man greppar om denna bom på bästa vis och vilket material ni rekommenderar.

    tackar på förhand

    Andreas

    ola-h svarade 11 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • doc

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 12:52

    Sinker greppade om sin X9 med gott resultat. Fråga honom vetja.

  • bicless

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 13:37

    grepp kan man köpa i vindsurfbutiker, liquidsolelim funkar fint

    bicless

  • klint

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 15:24

    Ok, tackar. Hittade ett par bra artiklar på nätet hur man re grippar.

    Frågan är vilket lim man använder ? Kontaktlim? Eller funkar Liquisole för ett helt bom jobb…

  • calle

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 07:06

    Hej!
    Jag måste laga greppet på min bom och har fått för mig att kontaktlim skall fungera utmärkt.
    Stämmer det eller måste det vara liguidsolelimmet?

    Mvh Calle S

  • jesper-b

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 08:16

    Bäst är vattenfast kontaklim.

    Har bytt grepp på en massa bommar (way back) och det är hyfsat enkelt. Det jobbigaste brukar vara att få bort det gamla greppet. Det varierar från bom till bom hur väl det är ditsatt från början. Finns lite allehanda trix. Ett är att bara man får upp en flik i ena bakändan kan man sitta med en trasa med aceton och trycka in under gummit samtidigt som man drar, ett annat som jag inte prövat men hört talas om är att elda (!). Annars kan man sitta och karva med en vass, kniv, vette 17 hur bra det är på en eloxerad alubom dock…

    Flertalet bommar kommer med skarven på bomgummit placerat på insidan. Idiotiskt om du frågar mig då det är vid händerna på skarven på insidan som det brukar börja lossna. Jag lägger alltid skarven på utsidan. Skär undre kanten snett med vass kniv och ha på lim även på den snett skurna kanten. Sedan limmar du runt bommen och upp överlappande denna snea yta. Skär och slipa ner så blir det en fin övergång.

    /JB

  • klint

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 10:56

    Precis – liquisole är bra till mindre lagningar men griper inte direkt och tar lång tid att torka.

    Hittade den här länken på hur gå tillväga

    http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=117

  • jesper-b

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 12:09

    Skitbra instruktion du länkat till. Exakt så gör man! /JB

  • klint

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 12:25
  • jesper-b

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:55
    Klint;690504 wrote:

    Det inte bara funkar, det funkar skitbra!

    Dessutom är det bättre att köpa ett par tuber än en hel stor burk, i vart fall om man inte ska göra ett jättejobb. Burken blir stående och limmet har en tendens att tjockna (även om man försöker få locket riktigt riktigt tätt). Nej, köp ett par tuber sen lägger du en tub i samma bag eller låda som extrafenan, dingsticket, ducktapen, den lilla neoprentuben, reservnedhalstampen och reservjointen. Då kan du limma fast paden eller bomgummit på plats om det skulle börja lossna.

    /JB

  • klint

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 15:07

    Ok, stort tack för er input. Då är det bara att köra igång…

  • calle

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 20:50

    Tack för hjälpen Jesper då köpte jag rätt.
    Bra länk!
    / Calle S

  • sinker

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 09:29
    Doc;690423 wrote:
    Sinker greppade om sin X9 med gott resultat. Fråga honom vetja.

    Stämmer. Här finns en utförlig beskrivning: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52422″]Så funkar det – Att byta bomgummi – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    /sinker

  • ola-h

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 06:40

    Det ÖVERLÄGSET jobbigaste tycker jag är att få bort det gamla gummit. Men ett trick som jag tycker gör det enklare är följande.

    Skaffa två avlånga plastpåsar (eller plasttuber), lika långa som bomarmen. Linda lite trasa som du dränkt i lacknafta runt bomgummit. Jag brukar offra några utslitna skidstrumpor. Trä på plastpåsen på bommen och häll ev ner några extra skvättar lacknafta. Tejpa igen och vänta över natten. Dagen efter när du tar av det hela sitter bomgummit helt löst och kan enkelt dras av utan kniv eller dylikt. Gummit släpper helt enkelt från limmet. Man får kämpa ett tag med att göra rent bommen från upplöst limgegga, men överlag tycker jag ändå denna metod är bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nytt bom grepp ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.