Taggad: 

  • 125 cm bred!

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 december, 2002 vid 20:07

    Från starb. forum.
    12/16/2002 12:58:50 PM
    Hi Svein Rasmussen and the starboard team!
    I´m from Sweden, having 3 boards under 100 lit. and 3 over, incl. the FW
    which I use 95% of the TOW.
    Occasionally we get big waves (long fetch from Finland)
    and offshore storms occur once or twice a year,
    thats why I have boards for almost every occasion.
    Still the most common winds in most places of the world (incl. the lakes of Finland and Sweden)
    are under 14 knots, with holes of 4-6kn, where most of us drop of a plane.
    In winds 14 knots up, many windsurfers already have sufficient equipment, so I´m dreaming of a
    high aspect planing surface, on a board 125 cm wide, 199 cm long superplaner..
    Ofo tail: 99 cm can take a 99 cm high aspect RETRACTABLE fin that doesn´t need those dreadful, heavy old center board gaskets because the fin folds up behind the board and makes it possible to
    launch in shallow waters.
    The fin function will also make it easy to minimize the wetted surface on the runs, when the
    hydrodynamical, lateral centre of force, easily can be moved a bit back with your foot.
    Instead of the chicken strap, you can keep your foot at the
    finhead, giving you perfect grip and control over your board- and fintrim-angle, going
    deep downwind.
    When?..-will this light, high performance board, for maximum early planing and upwind
    capacity come true..
    – so we once and for all can stop thinking of those longboards we got rid of
    years ago.
    A 125 cm -board will make a 11,0 – 12,5 feel very easy to handle, the same way a 10,4
    feels easy on a 100 cm FW, or a 9,0 on a 85 cm board.
    Barry could even start doing fuller 12,5´s for extreme early planing on the 125/99
    board/fin combo..
    I think there´s potential for Sweden, Finland (-the land of thousand lakes)
    -the world and the olympics.
    But most of all for the sport of windsurfing.
    I´m shure this new high aspect board, will be my next 95% of TOW superplaner!
    -when you´ve put it in production.
    The question is when?
    Let´s have fun! ( -with less limitations.. )
    Ulf Astrom (ulf.astrom@skola.skelleftea.se)

    anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2002 vid 11:46

    Problemet är att inget flygbolag accepterar transport av en bräda över 1 meter bräda. Jag tror också att olympiareglerna har krav på lättransporterat material i enmanssporterna. Dessutom, har du provat att bära en 1 metersbräda till stranden när det blåser ordentligt? Inte roligt.

    Kalle S.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2002 vid 12:43

    tror du att det är svårare att frakta en bräda som är 1,25 än en finnjolle eller ejolle? eller en häst? eller en kanot?
    tror inte det va..?

    -emil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2002 vid 14:41

    Att frakta prylar är ett mycket starkt argument mot bredare brädor. Vet ingen som flyger jorden runt med en finn eller e-jolle. De har oftast båtar tillhandahållna på stora mästerskap så som OS, VM, om inte så får de skicka sin båt med kontainer två månader innan tävlingen och låna en extrabåt hemma för sin träning. Inget att eftersträva för vindsurfingen. Att kunna ha lite prylar som inte väger för mycket ar en otrolig lättnad och underlättar väldigt mycket för alla på elitnivå.

    Att en bräda på 125 cm skulle vara något skoj har jag svårt att bedömma. Blir inte stancen väldigt konstig ? Att stå 50 cm från riggen. Men vad vet jag. Är supernöjd med mina 100 cm och 12.0 segel. Om det blåser så lite att jag inte planar så är det bara att hitta på något roligar i de förhållandena, ex vakeboard.
    Stort i all ära men inte större. Hur får man en 125 cm bred bräda i vattnet? På högkant är den ju nästan omöjlig att gå med.
    Den som lever får se. grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2002 vid 18:56

    men du besserwisser, andemeningen i mitt inlägg var ju ivetvis att det inte finns någon olympisk regel som säger att enmanssporternas material skall vara lätt att transportera. Att man inte flyger med sin jolle är ju ganska givet för de flesta hoppas jag, de gånger jag har kört mästerskap i fjärran länder, kontinenter o.s.v har vi antingen chartrat båtar eller fraktat dem i konteinrar, så där har du fullkomligt rätt.
    Att det är jobbigt att resa med 125 cm bräda kan man lista ut med ***** och en bit krita, men skall det hindra utvecklingen?

    fröjdefull jul

  • surferboy

    Medlem
    18 december, 2002 vid 16:22

    Drar man utomlands på surfsemester så är väl inte extrema lättvindsprylar det första man tänker på att frakta med?!? Jag skulle aldrig ens fundera på att åka till ett ställe där jag behöver större grejor än 6-7 kvm.

    Men att få en bräda med ännu bättre lättvindsegenskaper är ju alltid välkommet i våra vindfattiga vatten. Är lösningen en bräda på 2,0/1,25 m med fällbar fena så gärna för mig. En fällbar fena skulle verkligen vara välkommet då fenorna tar mycket stryk i dagsläget. Och de är ju varken billiga eller stryktåliga.

    Bra inlägg Ulf. Trist att du bara fått tråkinlägg hittills.

    Mvh,
    Gustav

  • storm

    Medlem
    18 december, 2002 vid 16:50

    Jo det är det, inte med tanke på hur skrymmande den är.
    utan med tanke på hur jäkla ömtåliga dessa brädor är.
    En formulabräda har ju inte precis hög slagtålighet om man säger så.
    Så på så sätt är det jobbigt att transportera en så bred bräda. Riske blir ju trots allt större att den får slag.
    Men å andra sidan är dagens brädor rätt breda som de är. Så några centimeter till kanske inte gör så mycket.
    Och om dessutom längden minskar så kan man kanske kvitta där.

    Men om man bortser från transportegenskaper, så tycker jag personligen att de borde se över den här enmetersregeln. 12.5 är bra. Om det visar sig att en 120 cm bred bräda planar väldigt mycket tidigare så tycker jag att man ska tänka på att höja maxbredden. Även fenlängden tycker jag att de kan höja maxmåttet på, ifall det skulle visa sig att effekten är stor.
    Vad är negativt med en 80cm fena egentligen?
    skulle väl vara att den lättare kör på grund. Men då får man väl lägga med det i beräkingarna innan man drar ut, och om det är mycket stenar som ligger 76 cm under ytan, kanske inte välja 80 utan 70 cm.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 2002 vid 13:25

    Saxat från Starboards forum som svar till ULf.

    Ulf,
    For 2003 *board is producing two boards at 110 cm, a Start and a Go, though they aren’t 125.cm boards, but they are wider than anything else and are designed by a respected team, so they should give an indication of of how wider boards will perform. They are inexpensive enough to play with and should retain their value well as beginner boards so they can easily be resold in light wind markets when wider shapes become available.
    Ray (rkuntz@ndak.net) wink.gif

  • anders_hoffman

    Medlem
    20 december, 2002 vid 17:08

    Håller med surfer boy. Anledningen att man åker utomlands och surfare (om man bortser från tävlingar) är väl att man vill ha bättre förhållanden. Vilket betyder mer vind och större vågor. Och då kör man inte gärna en tolvnolla med 100 cm brädd under fötterna.

    /Anders

  • boman

    Medlem
    21 december, 2002 vid 11:21

    bättre förhållanden för formula!! kan vara anledningen

    Som svensk seriös formula seglare kanske man vill ha värme & vind som tränning inför kommande tävlingar. och då gärna en formula och ett 12,5.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2002 vid 14:46

    För den som är intresserad av max prestanda är det inte
    särskilt spännande att köpa en nedtrimmad Start även om den har lockande bredd på 110 cm.
    Det intressanta i Starboardsvaret är avslutningen “when
    wider shapes become available” Obs when.. -inte if..
    -det är bara en tidsfråga innan vi har bredare/effektivare lättvindsbrädor!
    Alla vet vi ju att ett långsmalt objekt kräver mera
    ytterhölje-skal-laminat, dvs högre vikt/volymenhet jämfört
    med ett rundare objekt (-en kort och bred bräda är mycket lättare än en långsmal)
    125:an som bara är 199 lång ska kunna göras betydligt lättare än dagens 1m-brädor, med bibehållen styrka, snarare starkare.
    Jim Drake har länge pratat om 125:an.
    Svein R. skrev för ett par veckor sedan om 125:ans fördelar
    i plattvatten och lättvind, så jag hoppas detta blir nästa
    projekt efter HS fokuseringen. Mvh -Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2002 vid 15:15

    Från Starb. forum..
    1
    F147 for lakes
    12/9/2002 5:55:40 AM
    Tiesda or Gonzola,
    “Is it necassary to look for other caracteritics in a FW board when I need a FW board for sailing on lakes with little chop only, this compared to sailing on the sea with a lot of rolling waves?

    What should I be looking for when I sail only at lakes? Can the scoop rocker line be flatter then?

    So how would the new 147 differ from it’s current shape if it was only meant to sail on flat water lakes with winds no more then 16 knots( and mostly 10-12 knots)??? Please be as open as possible so I get the honest answer that is currently available? I will probably build my own light wind sailing machine for personal use.

    Should it be bigger with more volume and more lenght. Also with a more straight scoop rocker lines?

    Sven ()

    2
    12/13/2002 3:56:12 AM
    Hi.

    Tiesda is in London at the moment.

    I would suggest a board at 125 cm width for the maximum early planing and
    upwind capacity . You will not need more volume or lenght.

    Svein Rasmussen ()

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2002 vid 16:48

    En av killarna i min klubb(USS) seglar neppare(2:a på SM)
    och har inga problem med att dra 9-meters båten flera
    hundra mil på vagn efter bilen varje säsong.
    Men varför ska vi jämföra en 8kg bräda (199*125 cm, 145
    liter) med båtar?!
    -Den minsta jollen (optimisten) väger mer än 4 ggr så mycket!! som superplanaren (ofo 99 cm, fällbar fena 99 cm)
    Efter att ha tävlat många år på nationell och internationell
    nivå med egen jolle (ej lånad!) -vet jag hur lätt det är att
    lägga jollen på biltaket.
    Den som klagar på att lägga en 8 kg bräda på taket måste skämta! -eller så är det dags att öka muskelmassan.
    -Den fällbara fenan lägger man förståss i bilen, innan brädan läggs på takräcket.
    De som pajat FW-prylar i shorebreaket på Sylt 2002, eller
    VM 2001, ser nog fördelarna med fällbar fena! -på ett par
    sekunder byter du dessutom till annan fenstorlek!
    -Jag ser många fördelar med fällbar fena och tänker inte
    bära omkring den här lättvindsbrädan i kuling! -dessa
    mycket sällsynta dagar vill jag köra småbrädorna.
    Om ej 1m/70cm-regeln fanna i FW, är jag övertygad att vi
    skulle se 125:or vid tävlingar i Polen, Sverige,Finland osv.
    Detta vet också Svein, Jim mfl, så jag är inte ensam om
    insikten.
    Det finns flera mycket enkla sätt att bära en 125:a med
    uppfälld fena, tillsammans med rigg: tex ställ dej som
    vanligt mellan bräda och mast, ta tag i närmaste fotstropp
    och bär brädan plant (-du behöver inte oroa dej en sekund
    för fenan,-den är ju uppfälld!)
    Med uppfällbar fena finns ingen anledning att bära brädan
    på högkant, men vill du ändå så är det hur lätt som helst:
    Greppa bortre stroppen med underhandsgrepp och håll
    stroppen uppe på axeln.
    Om du tex väljer att bära med riggen på huvudet,
    underlättar också den uppfällda fenan.
    Jag ser ytterligare många sätt at bära en ultrlätt 125:a
    som bara är 199 cm lång, men jag skulle vilja fokusera
    på den våldsamma höjdtagning och extremt tidiga planing,
    125:ans mycket effektiva planingsyta skulle ge.
    Med två brädor skulle man få enormt vindomfång:
    HS eller liknande från 6 m/s och 125:an under 8 m/s, dvs
    125:an 9 av 10 dagar vid norrlandskusten.
    Stoppa ner en mindre fena (tex 88 cm) i 125:an, och du
    håller den till 10 m/s utan problem, men vem vill inte
    hellre stå på en HS de ytterst få dagar det blåser 10 m/s
    i vår del av världen..
    På 80-talet sa´ vindsnobbarna, som sällan och mycket korta stunder sågs på vattnet, “blåser det för lite för 5,7
    gör jag annat”.
    Efter att, med otränade underarmar, ha fått agera rundningsbojar för folk med 6,3-7,0 slutade snobbarna med sporten. För oss som fortsatte gick utvecklingen vidare
    med 7,8-8,3 och ännu mera TOW.
    Idag har vanligt folk, -även de som ej tävlar, segel på 8,0-10,6 som normalstorlek eftersom de är så lätta att hantera
    när brädorna blivit bredare.
    De största problemen med stelopererade 70-fenor, på 1 meters-brädorna, är att de planar för sent för att vara ett
    olympiskt alternativ.
    De är svårhanterade på långgrunda stränder.. -och när
    gammal sjö (dyning) bryter vid land.
    Alla dessa problem, och många fler, försvinner när vi börjar köra 125:or med fällbar fena!
    När jag får min 125:a med 88 och 99 cm -fenor, kommer jag
    att köra 125:an 9 dagar av 10!
    Jag behöver aldrig mera hoppa i på midjedjupt vatten,
    när jag ska gå iland.
    Den mycket lättseglade 125:an kommer at bli en revolution
    för tusentals framtida vindsurfare, inte bara för några hundra tävlingsseglare. Nyckeln är den fällbara fenan.
    I USS har vi en jättebåt med 8 mans besättning, som körs
    i Gotland runt mm, (-bara stortet i kevlar är värt en förmögenhet)
    Jag har vid några tillfällen använt den båten som rundnings-
    boj i 5-6 m/s, så jag tänkte ställa upp i någon regatta i
    somras, för att visa att vindsurfingbrädan är snabbare än de kolossala båtarna.
    Vi hade pratat en hel del om detta inför tävlingssäsongen
    och jag var mycket välkommen. -På frågan “vad har du för LYS-tal? svarade jag kaxigt “först i mål vinner”
    Vad hände?
    -Jo.. vid alla regattor då jag var ledig, och kunde ställa upp, blåste det mindre än 4 m/s!
    -jag blev kvar på land, -mycket frustrerande!
    3-4 m/s är de, i särklass vanligaste vindstyrkorna hos oss.
    Jag skulle få mycket mera kvalitativ segling på en
    125:a med fällbar 99:a!
    -Tänk vilken power 99:an skulle ge på kryssen i 3 m/s!!
    Om du vill segla när du är ledig och tex på förutbestämda
    regattadatum (vare sig det gälle lokala tävlingar eller
    olympiska spel) måste brädor och fenor utvecklas power- och
    prestandamässigt!
    -Jag längtar oerhört efter 125:an med fällbar 88:a och 99:a!
    Mvh. Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 december, 2002 vid 11:51

    Tor (starboard team) svarar:
    Hei Ulf,
    Mange takk for ditt innlegg. Jeg kan fortelle deg at det er mye mer akrivitet omkring et ultra wide-board enn hva dere (end users) kanskje faar intrykk av. Vi har bygd flere proto’s, (120/125 etc) og det er kun snakk om fin-justeringer for aa dra ut max light wind performance. That is the “easy part.” Et teknisk problem er en god fen loesning. Det sier seg selv at fenan maa vaera minst 85 og kanskje stoerre. Vi har redan konstruert en fellbar fena, som vil bli standard paa alla Start bredor i 2003, men som “for fin” for betre pointing i lett vind. En innfellbar fena i hekken er en stoerre utfordring, og troligtvis inte praktisk. Vi sitter da tilbake med en retractable loesning som enda alternativ. Det er mojligt, og vi har vurderat en svensk konstruksjon, men det finnes fortfarande limitations. Fenan maaste vara rak (inte konisk) i det minste 50% fraan basen. En lett vinds “dream Machine” vil dyka opp foer eller senare, men troligen inte foer vi har en fine -tuned hollow production running,- med rett pris tag. Interessant.? Yes VERY.
    Tor (tor@star-board.com)

    3
    12/23/2002 2:09:05 AM
    Did not know there is a Swedisch section too. Must be great for those who can read it. Congrats. Maybe now it is time to install a language translater form all languages into Englisch (and back ) Thumbs up.
    Sven ()

    4
    12/23/2002 6:47:30 AM
    Thanks for your positive and very interesting declaration of starboards
    high activity in 120/125 proto´s.
    I´m very glad you´re taking this part of windsurfing seriously!
    I´ve seen the new Olympic constructions, and I think exocets superbig
    center-board is not a step in the right direction. It gives you a heavy
    gasket forward on the board, generating a awfully heavy swingweight
    planing.
    A very big retractable fin, or a fin that just folds back without any
    gasket at all makes much less weight, and most important puts that
    small weight right back on the board were it does the least harm.
    The benefits would be enormous in terms of performance, launching
    ability and trim-options.
    I´m hilarious in the fact that you see this development of the light
    wind “dream Machine” as a VERY interesting project!
    Good luck and a Merry Cristmas to you all!
    Ulf Astrom ()

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.