Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2012 Exocet, JP

  • 2012 Exocet, JP

    Publicerad av zurfman på 1 september, 2011 vid 23:20

    Ser till min förtvivlan att Exocet ersatt Exocet Sting med SCROSS med mycket smalare nos.
    För plattvttten/chop tror jag inte att det blir lika tidig planing nu på 134 liter som Sting har, men då kan man kanske gå på RS-brädan (om man har råd).

    Gällande JP tycker jag deras nya FSW Pro ser intressant ut…med möjlighet till små extra fenor på vardera sidan av en central fena med powerbox.
    Finns väl vågbrädor som hamnar mycker nära den, men då US-box.
    Kan någon säga vad som skiljer i egenskap på JPs singel fena med 2 extra fenor och FSW-brädan (JP) med möjlighet till liknande set up?

    zurfman svarade 12 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • stefan_gbg

    Medlem
    2 september, 2011 vid 09:33

    Vet ej något om JPs nya FSWer men jag kan bara kontatera att min BIC Saxo265 från -95 som ligger uppe på vinden börjar bli modern igen.
    “The times they are a changing”…eller?

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2011 vid 11:39
    Zurfman;668237 wrote:
    Kan någon säga vad som skiljer i egenskap på JPs singel fena med 2 extra fenor och FSW-brädan (JP) med möjlighet till liknande set up?

    Ganska lite. De kör ju fortfarande med samma (nästan lika) stora mittenfena. Sidofenorna och en aningen smindra mittenfena gör brädan lite snabbare kant-kant och att den (i gängse terminologi) känns lite mer loose, fast i grunden fortfarande som en vanlig single fin.

    Till Simmers FSW skicka vi istället med fyra fina fenor. En stor freewave single fin som tom är lite större än vad som vanligtvis levereras (26cm på 85:an), allt för att ge bättre “B&J” och freerideegenskaper. Sedan har vi ett riktigt trefenkit, med tex 2*13+15cm-fenor på 85:an, dvs tre nästan lika stora. Då hamnar man snarare i samma härad som twin och quad i känslan (även om det fortfarande finns detaljer som skiljer dessa fenkonstellationer åt). Med detta trefenkit så tycker jag att vi får avsevärt mer grepp och tightare sväng i brädan, dessutom krävs det betydligt mindre teknik/arbete för att ta bra höjd och plana tidigt. En ytterligare fördel är att man liksom aldrig blir “överriggad på fenan” med ett sådant fin-kit.

  • zurfman

    Medlem
    2 september, 2011 vid 19:20

    Ja Simmer FSW kan vara intressant, låter genomtänkt.

    En sak som jag funderat på generellt gällande FSW o kanske specifikt Simmer är hur man använder fenorna i ett läge när man har väldigt mycket power i större chop.
    Kände vid tillfälle (med något stor bräda, 100 l FSW o överriggad 3,7, off shore) att brädan ville accelerera bortom kontroll i det choppet som fanns (höll den bra länge o fort gick det, sen small det bara) och att det var svårgippat då brädan ville hoppa på choppet. Gissar att en del av lösningen är att gå ned till 85-95 liter men att det kanske går att köra en bräda som är mer av vågis, med 3 fenor, för att brädan skall skära bättre genom choppet o inte hoppa uppe på det alltför mycket när man gått in i gippen och sedan accelererar väl inte en bräda med 3 fenor iväg lika mycket som en 1-fening gissar jag(?)
    Nu är det väl sällan vi har riktigt de förhållandena här (motsvarande skulle kunna vara 4,7 -5,5, med halvmeter-chop, on shore i Sthlm skärgård). Är multifen-setup en lösning för sådana förhållanden (om man prioriterar ned speed o vill kunna få snäva gippar för att undvika att köra över flera vågor från baksidan i samma gipp)?

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2011 vid 20:14

    Man kan säga att det beror mycket på seglaren. Å ena sidan softar ett trefenpaket med relativt liten bakfena ned brädan en hel del. Det blir inte lika mycket att kämpa mot, liksom och gången blir lite mjukare. Men å andra sidan kan man ju kolla på slalombrädor som körs med rätt kraftfulla fenor. Där använder man ju drivet i brädan och fenan för att hålla brädan stabil genom choppet. Jag tycker nog Simmers fsw kan seglas lite på det sättet med en stor singlefin (dvs den fena som kommer med) trots att vi inte har dubbelstropp bak. Men det ställer alltså lite andra krav på seglaren, typ att man klarar att stå stabilt och bara driva på brädan genom choppet. Kör men lite mer “tveksamt” och avvaktande är det klart enklare med trefenpaketet.

    Och den sortens gippar du pratar om är avsevärt enklare med tri-fin.

  • zurfman

    Medlem
    2 september, 2011 vid 20:31

    Tack, intressant!

    Bara att det går lättare att gippa i de förhållandena gör ju att det blir lättare, genom att man antagligen gippar oftare så bygger man ju inte lika mycket fart (om man inte vill) Det går ju att köra med öppet segel o med mindre drag i selen men det blir ju inte nån riktigt skön segling. I det fallet jag hade för stor bräda var också fenan alltför stor (enligt både mig själv o annan seglare, den hängde med hyrbrädan) så bara att centralfenan blir rejält mindre underlättar nog.
    Genom att bara köra med 85/95 istället o mindre fena skulle nog räcka långt, men jag tror att 3 fenor skulle kunna ge en skön känsla (i stark vind) o att kunna göra snäva gippar lättare med bra tryck i seglet ser jag som en stor fördel.

  • dala-lama

    Medlem
    3 september, 2011 vid 07:48

    Om jag inte minns fel skrev Masse nåt om att han testat JPs FSW i Jeri i vintras och tyckte bra om den också !
    Annars har ju Fanatic en FSW som fått grymt bra kritik i test efter test år efter år.
    Såg att Skidsport hade en demobräda 95L fsw till rätt bra pris när jag var där senaast.
    Dock kör Fanatic med singelfin setup.
    P

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2011 vid 09:54

    BTW har jag en helt oanvänd 2011 Starboard Kode 86 wood carbon till salu…

    Annars säger ryktet att även Fanatic jobbar på en trefenad fsw. Trender, trender… Egentlige tror jag inte man skall hänga upp sig för mycket på det här med tre fenor. FSW hör nog till den allra mest välutvecklade brädklassen på marknaden och RRD, JP, Starboard, Fanatics har alla gjort extemt bra brädor i den här klassen i åratal. Endast om man köper dem i tron att de skall göra något annat n vad de är designade för så kan man bli besviken.

    Tanken med Simmers FSW (en tanke som för övrigt är betydligt äldre än Simmers brädprojekt – jag har skrivit en del om det på forumet här tidigare) var att göra någon annat än en klassisk fsw. Klassiskt har ju fsw’s varit brädor som varit enkla och roliga att segla i förhållanden från plattvatten till vågor, utan att direkt vara fokuserade på t ex vågridning eller freeride. Jag tog istället utgångspunkten i seglare som jag själv och många av mina polare som å ena sidan är hängivna och rätt duktiga vågseglare men å andra sidan tillbringar en del av sin segling på en sjö. Inspirerad av det faktum att vi med twinfin brädor kunde göra rockerkurvan på vågbrädor rätt mycket snabbare och ändå få bra svängegenskaper började en ide växa. Vad händer om man tar en sådan bräda och sätter på en stor single fin. Då borde kunna bli bättre en tom en fsw på den mer freerideinriktade seglingen. Så istället för att på klassiskt fsw-maner göra en bräda som liksom ligger lite mellan en freeride och en vågbräda och gör just den saken riktigt bra så utgick jag från en bräda som med twin fin skulle vara en riktigt acceptabel vågis men som sedan med (en större) single fin skulle bli en ännu mer freerideinriktad bräda än den klassiska fsw:n. Mer Jekyll and Hyde än en gyllene medelväg, alltså. För att få det att funka som jag villa konstruerade jag en rätt ovanlig typ av rocker och satte också ihop en del andra “designelement” på ett sätt som skiljer sig lite från den typiska fsw:n. Under tidens gång började jag experimentera mer med tri fin (som har vissa andra fördelar) och när vi testade prototyperna för Simmers fsw hade vi fem boxar och körde både som single fin, twin och tri fin. Och det var sannerligen inte lätt att välja (vi tyckte fem boxar vara lite saftigt) men till slut blev det tri fin. Alla fenvarianterna funkade bra, fast lite olika och det var i slutänden mycket än fråga om vad som den så kallade marknaden skulle gilla än vad som var bäst. Det kunde vi nämligen inte ens avgöra själva och olika testare gillade olika saker i twin respektive tri fin uppsättningen.

    Men nu är brädorna i alla fall klara och även om man inte skall överdriva skillnaderna mot andra fsws för mycket så tycker jag nog att dom gör det som jag ville att de skulle göra. Det har varit ett rätt kul “projekt” och jag hoppas att flera än jag och de som varit med och testat fram brädan kommer gilla den.

  • zurfman

    Medlem
    3 september, 2011 vid 13:44

    Tack Ola, mycket intressant, o tack för tipset gällande brädan.
    oavsett om det är en nyare beggad eller helt ny bräda måste jag fundera litet till vad jag behöver framöver.

    Gällande design så tycker jag att Simmer Quantum blev mycket snygg, men funktionen är helt avgörande för mig.Ska läsa på litet mer i tester osv för att veta om jag ska gå på en FSW (troligare) eller en bräda som är mer som Quantum (alternativt äldre vågis?).
    Gällande volym känns väl 90-95 l mest realistiskt med min vikt på 80-85 kg för våra förhållanden, dock är tanken att det ska vara en hårdvindsbräda för 4,7 o 5,6 (o choppig, vågig 6,1) så 85 liter är inte helt otänkbart.

    Ola, tack för dina intressanta inlägg. Förhoppningsvis har även fler fått upp ögonen för er FSW.
    Då vi har så få dagar med 4,7 o 5,6 så tar det dock emot litet att köpa en FSW eller vågis modell mindre, men det är nog mest en tidsfråga, o eftersom jag kommer kunna köra en sån bräda länge måste det bli väldigt rätt.
    Ola, för min del har jag fått all info som jag behöver för stunden, tack!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 2012 Exocet, JP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.