Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 25 knop är ganska fort….. en timme är en evighet…..

  • 25 knop är ganska fort….. en timme är en evighet…..

    Publicerad av 40knots på 16 augusti, 2008 vid 16:02

    Man måste kunna sätta allting i rätt perspektiv. Vad är fort? Jag kan intyga att 40 knop är fort men speedsurfing är inte bara platt vatten, storm vind och 10sec repor. Nej, speedsurfing är mycket annat också. 99% av tiden. Ingen skall känna sig misslyckad bara för att presonen i fråga inte klarar 30 knops gränsen för att sanningen är att alla gör det om man bara är på rätt plats vid rätt tidpunkt med rätt utstyr.

    Långt ifrån top ten i någon kategori
    Igår tex var jag ute och surfade när det blåste ca 8-10m/s med 80cm bred bräda och 8,4m2 camber segel. Jag höjde ut till havs och passerade segelbåtar till höger och vänster. Vågorna växte och jag försökte hålla farten uppe men fortfarande ta god höjd. Nu i efterhand kan jag konstatera med hjälp av tracken att jag gjorde mellan 15 och 20 knop. Det tog mig över tio minuter. Har länge tänkt att försöka sätta ett oslagbart 1 timmes PB genom att hålla farten uppe i en timme. Utan att stanna. Är det möjligt? Inte om du frågar mig. Inte för mig i alla fall. Det krampade i benmusklerna och i armarna började man bli slut för man kan ju inte balansera på trapetskroken hela tiden. När man parerar vågor och försöker utnyttja byar samtidigt som man måste hålla höjd och hållas i plan tröttar det ut alla muskler. Fortfarande kändes det inte som om det skulle ha gått skärskillt fort. Den sista segelbåten jag passerade vid halva vägen var nu långt efter. Jag gippade för det kom en holme emot. Den sista. Gippen gick inte vidare galant men jag stod i alla fall igenom och så flöt jag lite utan att plana för vinden var slut. Sedan kom en by och jag planade upp. Kursen var nu nedförbacke och vågorna kom inte mera snett emot. Mera från sidan och snett bakifrån. Nu gick det fortare. Det märktes. Fan så mycket fortare det gick. Brädan formligen flög över vågtopparna och ner för vågorna och jag kände hur detta skulle bli en bra 10 min repa. Inte hade jag surfat länge förrän vaderna krampade och jag kännde hur jag inte kunde ge mitt aldra bästa länge till. Det visade sig att jag gjort mellan 15 och 25 knop så lite fortare gick det men inte mycket. Som bäst gick det kring 27 knop. Efter denna bog måste jag vila och drog in till stranden. Har sällan kännt mig så slut. Måste bero på värmen och på det faktum att jag inte druckit tänkte jag. Vinden avtog och jag släpade grejerna till bilen. Tungt var det. Igår somnade jag tidigt och såv hela natten utan att vakna, första gången på länge. Idag, dagen efter, känner jag mig så trött som jag alldrig gjort förut. Har såvit och tittat på olympiaden och vaktat ungarna. Helt slut är jag och det börjar bli kväll. Det blev inget PB. Tror jag åtminstone. Inte på en timme. Jag surfade ju inte så länge. Orkade inte. Inte på milen heller, konstigt nog. Kom ganska nära men det räknas inte. Kanske skillnaden i % mellan top 2sec och milen kunde vara värt ett hurraa men det är jag för trött för att låta engagera mig stort över.

    Jag kan bara konstatera att 25 knop är ganska fort och att en timme är en hel evighet.

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=36078&uid=2442

    kapten-k svarade 15 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • getwet

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 17:36

    Underbar läsning 40knots, tycker mig känna igen hel del i din text:smile:

    Vi var några som körde havssegling tre dagar denna vecka plus “överlevnadskurs” i torsdags (med slalomgrejer samtliga dagar) . Känner att min rehabiliteringstid är dubbelt upp när det varit segling till havs…..så otroligt krävande det är för uthålligheten och inte bara det där “blixtra” till som man gör på speed.

    Och jag får samma adrenalinkickar trots att det bara går i 28-30knop till havs som jag får på speedrakan.

  • jester

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 18:07

    Nu blev jag inte mindre sugen på att min nya 118.litare skall dyka upp. Har storslagna planer på att *inte* segla TT ibland med denna bräda, utan nere i Frillesås, där mina föräldrar bor, och ligga o bränna böand vågorna. Just timmen är lite lockande, men tror inte jag orkar köra så länge just nu.. Mao bra träning…

    Kul läsning!

  • joth

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 06:51

    Kan bara konstatera att hålla hög hastighet i en timme är grymt jobbigt. Seglade 22 knop i en timme och ligger 3:a i sverige på det. Snabbaste är 22.4.

    Jag seglade med små grejor. 5.5 och iS87:a. Det är faktiskt enklare då iom att toppfarten på halvinden blir så mycket högre än med stora grejor och lite vind. Det blev en massa gippar och även ett par rena stopp. Höll på att tappa GPS:en bland annat. Ändå blir timmen bra.

    Visst en fet bog på en halvtimme eller så åt ett håll kanske är det bästa men tveksamt om du kan hålla hög hastighet i dyningarna så länge utan kramp.

    Men att komma ut lite och bara flyga över vågorna är härligt. Även om det inte är high speed.

  • 40knots

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 08:08

    getwet och Jester, tack för fina inlägg. Att vindsurfa till havs är min grej och det är ju roligt att höra andra som tycker lika. Vi har en fyr ute till havs ca 20km (12NM). Ifall man bränner på 20 knop är man lite över en timme till havs. Två bogar, halvtimme var. Har aldrig försökt men nu i och med gps-speedsurfing är kanske tiden mogen.

  • 40knots

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 08:22

    joth, 22 knop i en timme är väldigt fort. Det betyder att man surfar ca 25-30knop varje repa i och med att man stannar ibland helt upp så som du gjorde. Min bästa timme är bara 14 knop. En annan grej att mäta är distans. Mitt rekord är 61km. En sak är dock säker, man måste koncentrera sig på en sak i sänder. Man kan inte få bra 10sec repor om man försöker sätta rekord på 1 timme och vice versa.

  • jester

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 08:52

    Ang. sträcka, så gjorde ju en holländare 325 km på en dag häromsistens. Hittar inte sessionen just nu, men ruggigt imponerande är det iaf…

  • joth

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 09:57

    @40knots 491606 wrote:

    joth, 22 knop i en timme är väldigt fort. Det betyder att man surfar ca 25-30knop varje repa i och med att man stannar ibland helt upp så som du gjorde. Min bästa timme är bara 14 knop. En annan grej att mäta är distans. Mitt rekord är 61km. En sak är dock säker, man måste koncentrera sig på en sak i sänder. Man kan inte få bra 10sec repor om man försöker sätta rekord på 1 timme och vice versa.

    Helt klart så får man välja lite. Jag tycket Mile och Timme är roliga att försöka förbättra. Kanske för att man har lite mera chans till bra placering. Distans är ju också intressant. Har 92km som bäst men det beror ju mest på att jag håll på väldigt länge den dagen och inte att jag tog mig någonstans. Att klara en bestämd sträcka på fortast tid e ju häftigt. Tex Habo Ljung till Klagshamn eller nått sådant.

  • haze

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 10:29

    Vet ett gäng kite killar som körde Björkäng-Båstad för någon vecka..

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60179&highlight=bj%F6rk%E4ng

    Skojar man inte heller bort…

  • kapten-k

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 22:00

    @joth 491629 wrote:

    Helt klart så får man välja lite. Jag tycket Mile och Timme är roliga att försöka förbättra. Kanske för att man har lite mera chans till bra placering. Distans är ju också intressant. Har 92km som bäst men det beror ju mest på att jag håll på väldigt länge den dagen och inte att jag tog mig någonstans. Att klara en bestämd sträcka på fortast tid e ju häftigt. Tex Habo Ljung till Klagshamn eller nått sådant.

    Jag har hört om nån som slog flygbåten Limhamn-dragör för många år sen när det blåste nordlig kuling, sen om det är sant vet jag inte..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 25 knop är ganska fort….. en timme är en evighet…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.