Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3,7 och mast

  • 3,7 och mast

    Publicerad av alexasu på 8 november, 2006 vid 21:32

    yo, fellow surfers.
    jag kommer behöva en 3,7:a till en resa till våren. då mitt 4.2 går på 400 mast kommer det även behövas en nu 370. seher teur verkar det bli.
    har crossover 4.2-5.0-5.7 nu så jag är rätt inne på å köra det även på 3.7, men andra märken är också intressanta.
    i alla fall så är det jobbigaste att bestämma mast. simmer och powerex ska ju passa som handen i handsken på simmer segel, men hur är det med de billigare alternativen på marknaden?
    har ju kollat på sc-rdm sc-6 och powerx’s rdm, men sneglar då även på t.ex vinsurfing.se’s rdm-master (både 70 och 100%) eller gun select rdm. någon som testat?
    vad det gäller seglet har jag även sneglat lite på goya. hur passar de med master av andra fabrikat?

    el_duderino svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • ola_p

    Medlem
    8 november, 2006 vid 21:40

    Jag seglade med en reptile 370 mast i goyasegel, funkade rätt fint, goyamasterna är en anings styvare i botten än reptile masten. Resultet är att seglet blir lite softare i känslan. Kanske inte något ont i det, men det kan vara bra att veta.

    goya 07orna (seglen), verkar vara en liten aning softare än 06orna, men jag har inte kört dom i exakt samma storlekar, så det spelar kanske in lite också.

    3.7an och reptilemasten kan jag tänka mig att sälja tillsammans när jag fått en ny 370.

  • el_duderino

    Medlem
    9 november, 2006 vid 08:27

    Har kört min goya 3.7 på en Challenger Short 65% 370 mast och det har funkat finfint. Är riktigt nöjd med prestanda i alla avseende! Nu har jag inte kört min 3.7a så många gånger tyvärr men jag har även en 4.1 som jag kör på samma mast och det funkar även det finfint! 🙂

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11122

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 november, 2006 vid 10:20

    jag slänger in en lite mer specifik fråga också:
    hur skulle en goya mast göra sig i ett simmersegel?
    /alex på jobbet

  • charlieb

    Medlem
    9 november, 2006 vid 13:01
    alexasu wrote:
    yo, fellow surfers.

    har ju kollat på sc-rdm sc-6 och powerx’s rdm, men sneglar då även på t.ex vinsurfing.se’s rdm-master (både 70 och 100%) eller gun select rdm. någon som testat?
    QUOTE]

    Min erfarenhet av rdm master är gulftech. På mina längre master kör jag 100% och på de kortare 60%. Faktum är att min 60% är favoriter. Seglerna blir softa och supersköna samt att jag antar att du kommer att kunna köra din 4.2 på 370? antar jag. Perfekt om du är lite överriggad på 4.2.
    Ryktet säger att Gun är rätt styva.

    Charlie

  • alexasu

    Medlem
    9 november, 2006 vid 19:13

    co 4.2 går på 400, å dessutom väger jag 90 kg, så 370 kommer ju användas endast i minsta seglet vilket gör att det känns surt att lägga ner über mycket pengar.
    men man vill ju ha en schysst rigg åsså då den kommer användas en del när man är utomlands.
    så gulftech ska likna powerex? då borde den även likna naish och simmer då?
    någon som kört någon av dessa rdm:er i ett goya?

  • el_duderino

    Medlem
    9 november, 2006 vid 19:32

    Nu kanske jag är ute på hal is men jag skulle våga påstå att när man är nere på så här små segelstorlekar så spelar det ingen större roll hur man kombinerar. Tycker att ju mer det blåser ju mindre roll spelar finlir med kolhalt, trim och kombinationer av segel/mast osv… Det blåser så jävla mycket ändå…

    Detta är min personliga iaktagelse 🙂

  • ola-h

    Medlem
    9 november, 2006 vid 21:13

    Jag håller med om att rent generellt så skiljer det lite mindre på kortare master, dvs det är svårare att få ihop en totalt omöjlig kombination.

    Däremot tycker jag fortfarande att det kan skilja mellan hur olika 370-master funkar i ett givet segel.

    Har för övrigt även jag kört Gulftech i korta längder, men har oftast hållt mig till 100%-modellen. Även den är oerhört responsiv och presis som t ex HotRod är de korta storlekarna ett par snäpp mjukare än normalt. Det jag att även de små seglen blir sköna, aktiva och får ett maximalt stor register och känns helt enkelt som små varianter mer normalstora segel istället för att kännas stela och nervösa.

  • alexasu

    Medlem
    9 november, 2006 vid 22:24

    nu läste jag någonstans på boards forum att goyasegel inte var någon hit för tunga seglare. vad väger folk här som kört på dem? His Dudeness?
    ola h: menar du att optimal styvhet för en 370 är mjukare den styvhet som blivit “standard” (men som ingen håller sig till ändå), även för tungviktare som mig?
    sedan finns de ju de rdm-master som verkar ha en jämn böjkurva hela vägen, det verkar ju inte vara någon hit om man inte har ett segel som är väldigt specifikt designat för det. vilka fabrikat har en sådan kurva?

  • el_duderino

    Medlem
    10 november, 2006 vid 07:54

    Kan inte svara direkt på det där med tunga seglare, väger själv runt 75.
    Vad är anledningen till att det inte skulle funka för tyngre seglare?
    Jag tycker det låter lite konstigt eftersom jag upplever Goya seglen att ha väldigt bra bottendrag (antar att det är termen) och ger en väldigt tidig planing, egenskaper som en tung seglare borde(?) ha nytta av?

  • _alexander

    Medlem
    10 november, 2006 vid 08:01
    alexasu wrote:
    nu läste jag någonstans på boards forum att goyasegel inte var någon hit för tunga seglare. vad väger folk här som kört på dem? His Dudeness?
    ola h: menar du att optimal styvhet för en 370 är mjukare den styvhet som blivit “standard” (men som ingen håller sig till ändå), även för tungviktare som mig?
    sedan finns de ju de rdm-master som verkar ha en jämn böjkurva hela vägen, det verkar ju inte vara någon hit om man inte har ett segel som är väldigt specifikt designat för det. vilka fabrikat har en sådan kurva?
    På irland körde alla goya segel oavsett vikt, även Jamie Knox himself som väger 90+ och han planade tidigt med det! Så jag tror utan tvekan att det funkar kalas och även om du nu upplever draget lite mindre än crossover som har ett stört drag så gör det ingenting i dom vindarna, du planar oavsett och det är bara skönt med ett lite softare segel!
  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 08:26
    alexasu wrote:
    nu läste jag någonstans på boards forum att goyasegel inte var någon hit för tunga seglare. vad väger folk här som kört på dem? His Dudeness?

    Jag tror inteheller det är direkt avgörande på en 3.7:a. Eftersom du också har en 4.2:a kommer du oavsett hur 3.7:an är inte vara beroende av det grymmaste bottendraget i 3.7:an, direkt…

    ola h: menar du att optimal styvhet för en 370 är mjukare den styvhet som blivit “standard” (men som ingen håller sig till ändå), även för tungviktare som mig?

    Ja, rent generellt skulle jag säga att 370 och 340-master i allmänhet är lite för styva. För en seglare på 90 kilo spelar det givetvis lite midnre roll, men samtidigt så kommer det vara väldigt speciella förhållanden när du väl plockar fram 3.7:an. Få seglare kan i dessa förhållanden bara skota in och köra fullgas hela tiden. Nästan alla seglar i själva verket långsammare och i det stora hela försiktigare när det blåser 3.7-vind (fär en 90-kilosseglare). Därför lönar sig ett soft och rätt dämpat segel i dessa vindar (kompenserar också lite för choppigt och hårt vatten). Av just den anledningen gör sig mjuka korta master bättre i dessa små segel och jag tror alltså att även du skulle uppskatta en förhållandevis mjuk mast i din 3.7:a om du fick testa i en direkt jämförelse med en “standardhård” (om du inte testar kommer du dock troligen inte att känna att det är något “direkt fel” på seglet med en normalstyv mast, vi snackar trots allt om detaljer här).

    sedan finns de ju de rdm-master som verkar ha en jämn böjkurva hela vägen, det verkar ju inte vara någon hit om man inte har ett segel som är väldigt specifikt designat för det. vilka fabrikat har en sådan kurva?

    I princip är det väl bara Gaastra som har sådana mastkurvor som standard, tror jag. NoLimitz master är också mjuka på mitten. Min erfarenhet av olika längder på just NoLimitz (samt mätningar av Gaastra) ger dock vid lag att det skiljer mindre i 370-längd än i 400. Fast om man ändå skall köpa ny mast är det iofs dumt att chansa.

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 november, 2006 vid 10:15

    nä, det ju ka kanske inte just bottendraget som är det viktigaste, men segel för tunga segla tycker jag även ska fungera bra i sitt övre vindregister. just denna egenskap är kanske extra viktig på ett minstasegel då man ju inte kan byta ner. fast frågan är om inte ett “mjukare” segel tappar lite i just sitt övre register?
    /alex på jobbet

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2006 vid 10:30

    Jo, om man väljer en signifikat mjukare mast så tapapr seglet lite av sina hårdvindsegenskaper. Tvist och dyligt är egentligen fortfarande minst lika bra, men det som brukar hända är att seglet liksom viker sig på mitten när man håller i det i mycket vind. Min poäng med resonamanget i föregående post är dock att man inte så ofta klarar av att segla så i tokmycket vind (och det är inte seglets fel utan handlar mer om brädkontroll). Istället för “locked in speedsegling” där man liksom med kraft bara håller i seglet genom byarna så blir det mer “skota in-skota ut”, mer “stop and go” och överlag ryckigare segling. Man kommer så att säga aldrig till det läget där man verkligen kan utmana seglets toppregister. Å andra sidan har man grym nytta av bra dämpning i seglet, att det reagerar snabbt på plötsliga förändringar och helt enkelt är så dynamiskt som möjligt.

    Det är därför som jag tror att även de flesta förhållandevis tunga seglare mår bra av förhållandevis mjuka master. Men som jag sade i början – givetvis blir detta allt mindre kritiskt ju tyngre (och starkare) man är.

  • el_duderino

    Medlem
    10 november, 2006 vid 10:31

    Saxat från surfbutiken:

    “Storlekarna 3.4 och 3.7 har bara 4 lattor, gjorda för att vara förlåtande och lättmanövrerade i de blåsigaste och extremaste dagarna.”

    Du får helt enkelt prova dig fram, kommer säkert inte bli besviken vilket segel du än väljer.. men man kan inte spekulera för mycket heller, det bli man bara koko av! 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 november, 2006 vid 10:51
    El_Duderino wrote:
    KÖP, KÖP, KÖP!
    ……
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3,7 och mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.