Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

  • 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

    Publicerad av surfgurux på 8 augusti, 2012 vid 09:49

    Hej

    Efter köpt mej ett Simmer Blacktip 2012 5.9:a så är jag lite fundersam.

    Körde imorse med min nya skinande Blacktip på en Fanatic Quad 94:a, hade nada drag eller heller kom jag “igång” speciellt bra, bara för å testa så drog jag ut min gamla Simmer Icon 2007 5.9:a.

    Vinden var densamma (hur man nu kan veta utan ha mätt 😉 å voila, kom igång å hade “ok” drag, är detta pga. jag drar omkring på 90kg+191cm som detta skedde & lättviktare enklare kan segla med dessa nya 4-lattade segel & vi tyngre gubbar kanske ska hålla oss till 5-lattade som verkar hålla formen bättre ? (men detta borde ju inte vara orsaken i lättvind ??)

    Eller så kanske Icon passar bättre för lättvind å 5.9 segling i svedala ??

    Tänkte gå in idag & byta till ett Simmer Icon 2012 5.9:a istället, men lite osäker.
    Efter läst lite olika inlägg så verkar den allmäna rek. vara att vi tyngre nissar inte kanske direkt ska gå på 4-lattade då dom är mindre stabila samt är sämre på överriggade förhållanden om man är tung, om än mer lättseglade & hanterbara.

    Någon som har nån tanke på om jag snurrat till nåt i “teorin” nu, verkar finnas en hel del på detta forum som seglat & testat en massa, allt är ju individuellt mm mm. men om någon har ett bra förslag så är jag i idel öra 🙂

    surfgurux svarade 11 år, 8 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:06

    Prata med Surfers, finns ju knappt någon butik i världen som har mer kunskap om Simmer segel.

    Men spontant så undrar jag hur du riggade ditt BlackTip 5.9? För lättvind har jag riggat mitt 5.3 med rätt lite nedhal (typ löst endast till andra lattan uppifrån), vilket har funkat förvånansvärt bra. Mitt intryck är att 2011 BlackTip funkar bäst med rätt mycket nedhal, medans 2012 kan man rigga med mindre. Jag upplever BlackTip 2012 som oväntat stabila, faktiskt nästan i klass med mina superstabila Gaastra Manic, vilket jag inte trodde skulle vara möjligt.

    Dock har ju Icon en klar fördel just när det gäller att komma igång lite tidigare, kanske framförallt med mer vikt bakom riggen, och det är ju en längre bom. Fem lattor gör ju dessutom, precis som du skriver, riggen stabilare.

    Jag känner minst en 95 kilo+ man som kört just BT 5.9 och första gången, felriggat, inte var så nöjd med drag å stabilitet, men som andra gången, rätt riggat, tyckte det presterade riktigt bra.

    Om du byter får du peta över ditt BlackTip 5.9 till mig, måste skaffa ett större segel… 😀

  • svennebanan

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:10

    Alltså en 5.9a med bara 175 i bom (iofs med tillstymmelse till såndär bomförkortningsskärning) jmf med en på 182 och längre luff skulle jag nog säga att det utifrån måtten borde ge sämre drag. Hur bra funkar den där bomförkortningsskärningen egentligen? Väger själv 95+ och har 185 i bom på min 5.9a, men kortare bom är ju alltid intressant om det funkar.

  • surfgurux

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:22

    Tjena Dr.Masse 🙂

    Jag riggade det som jag alltid gjort med minda gamla Icons, massa jäkla nedhal (löst till tredje lattan uppifrån å sen lite “påsigt”, dvs lite uthal, läser jag vad du skriver = felriggat 🙁

    Ja, jag får klampa in på surfers idag å snacka me lite me dom om vad man kan förvänta sej/göra.
    Kan jag inte byta rakt av te ett Icon (om jag bestämmer mej för det) så hojtar jag te om att ett BT finns te salu Masse 😉

    Svennebanan: Jo, jag känner åxå på nåt sätt att länge bom = mer drag (kanske tom. är så), varav lite större segel för oss tyngre kanske smartare med längre bom för komma igång snabbare i lättvind

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 10:51

    Njäe, det finns ju ingen automatik i att lång bom = bra drag. Beror mycket mer på hur seglet är skuret, skulle jag säga. Däremot så ger ju en längre bom nästan alltid en rigg som ger ett jämnare bottendrag och lättare att få igång. Själv gillar jag den kortare bommen på BlackTip riktigt mycket, det gör att min 5.3a är det mest lätthanterliga seglet jag haft i den storleken, men samtidigt blir det kanske lite ‘fladdrigare’ jämfört med ett lite mer traditionellt segel och med ett inte fullt lika tydligt planingsfönster om man inte hittar rätt i riggning och balans.

    Ja, det låter ju som om det kanske hamnade ett stänk för mycket nedhal i ditt BlackTip. Nu var det ett tag sedan jag hade och körde Icon, men de seglen hade (och har, tror jag) en förmåga att fungera bra riggade på flera olika sätt. BlackTip, tycker jag, har inte ett lika stort ‘riggregister’, även om de funkar med mindre nedhal än man kanske först tror.

    Simmer har en bra riggvideo, med Klaas Voget, för BlackTip, som jag tycker gäller rakt av för 2012 oxå:

    [ame=”http://vimeo.com/45492153″]2013 Blacktip Rigging Video on Vimeo[/ame]

    Ganska uppenbart att Klaaaasse inte drar supermycket i nedhalet.

    Men jag kan absolut tänka mig att ett Icon 5.9 är ett bättre val för en tyngre seglare som uppskattar ett bottendrag som är jämnare och lättare att hitta än i BlackTip 5.9. -Jag tycker att BlackTip har fullt tillräckligt bottendrag för mig, men någon planingsmaskin skulle jag inte beskriva det som. Däremot så ger det ett mer konstant drag i seglingen, och vågridningen, som jag måste säga att jag gillar.

    Och i slutändan så handlar det ju om vad man gillar för känsla i sina segel, kanske blir det lätt att ‘oj, ett sådant där fyrlattat segel måste jag ha!’ när ett femlattat kanske är precis vad som behövs?

  • surfgurux

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 11:44

    Jag snackade med Gubbsen på Surfers och ger BTn ett försök till med att rigga det rätt ;), typ nåt i stil med summerat från kanonvideon ovan:

    Nedhal=Löst mellan 1:a-2:a lattan till 50%in
    Uthal=Mellan stl. lattavslut=mitten på masten (minde sträck lite,större släpp lite)
    Latta 1-2 bara så inga vrinkels, 3+4 ska sträckas

    Hoppas på vind snart så jag kan ge er tyngre oldschool seglar gubbar lite feedback.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  • svennebanan

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 12:08
    surfguruX;694928 wrote:
    Hoppas på vind snart så jag kan ge er tyngre oldschool seglar gubbar lite feedback.

    Tackar för det (inte för att jag är oldschool snarare noschool). Det verkar nästan som det inte finns några 90+ som kör vågsegel över 5.3 och skriver om det. Jag antar att de hellre stannar hemma;-.

  • _frippe_

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 12:38
    svennebanan;694930 wrote:
    Tackar för det (inte för att jag är oldschool snarare noschool). Det verkar nästan som det inte finns några 90+ som kör vågsegel över 5.3 och skriver om det. Jag antar att de hellre stannar hemma;-.

    Jag tror att många oavsett vikt väljer att köra max 5.3 i vågor eftersom det på en vågbräda är marginell skillnad i när man planar med en 5.3 eller lite större segel, och nackdelen med ett större segel är hanterbarheten i vågor. Vissa tycker nog att det ger för lite för att det ska vara värt det och man guppar kanske hellre ut genom vågorna.

    Jag har dock kört 5.7 som största vågsegel i många år och tycker det funkar bra om jag har en vågis med tillräcklig volym (kring min kroppsvikt = 89-90 kg). Nu har jag en Goya Quad 92 liter och 5.7 funkar mycket bra på den för mig. Det skulle dock vara intressant att testa en 5.3 parallellt med 5.7 en tveksam dag och se hur mycket det egentligen ger att köra lite större segel. Marginellt tror jag ändå… Fördelen med en 5.7 för mig är att den också passar bra som minsta segel på min freeridebräda som ofta används här hemma i Stockholm.

    Jag kör Naish Force (5.7, 5.0, 4.5, 4.0) nu 2010or och förut 2006or och tycker dom funkar bra för “tungviktare” som mig. Stabila och tål mycket vind samtidigt som dom ändå har ganska kort bom tror jag och känns lätthanterliga. I vågor och fin vinkel på vinden skulle jag nog föredra ett vågsegel med lite mindre drag/buk (kanske Naish Session t ex) men i de varierande förhållanden som jag kör där det även blir plattvatten ibland så gillar jag ett vågsegel som är så stabilt och med drag som ett Naish Force. Och egentligen, varför välja något annat än Robby himself 😀

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:17

    Tung? Börja köra speed istället, där räknas 90 kg som lättvikt… 🙂

  • _frippe_

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:28

    Jag fuskar faktiskt runt med en gps ibland på freeridebrädan och skulle tycka det vore kul att testa det mer seriöst men pallar inte en uppsättning utrustning till. Det lockar dock att bli kallad lättviktare i vindsurfingsammanhang så jag kanske ska omvärdera det 😀

  • xavier

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:46

    Jag väger 100kg och tycker BlackTip funkar riktigt bra, men då har jag bara kört 4.2 och 4.7. Jag tycker definitivt bottendraget är jämförbart med Iron, men skillnaden är främst i hanteringen. För BlackTip känns det som om man kan använda bakhanden som gashandtag, Iron har mer ett konstant drag i seglet som är svårt att släppa ur, det går aldrig att få seglet riktigt neutralt tycker jag.

    Har tidigare kört Icon (4.1 till 5.9) och Iron (4.0 till 5.7) och skulle föredra Iron framför Icon för tyngre seglare då det finns markant mer power i Iron. Sen skulle jag iofs. föredra BlackTip framför Iron, men jag kan erkänna att jag är lite färgad av nuvarande segelquiver 😉

    @ drMasse:
    Jag håller med att BlackTip 2012 kräver mindre nedhal (än det står markerat på seglet) och förhållandevis mycket uthal.

    @_Frippe_:
    Jag bara hålla med dig, jag använder nästan aldrig mitt Iron 5.7 i vågor. Det är bra drag i det och seglet känns lätt i vanlig segling men på vågen är det för mycket segel att flytta runt för att det inte ska kännas som en mindre brottningsmatch…

  • s66

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 15:48

    Byt till Icon, ett mkt bra allroundsegel! Du kommer inte att ångra ditt val. Eventuellt ett Iron vilket har förfinats och är riktigt bra!

    Mvh Andreas

  • surfgurux

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 17:08

    @Xavier: Du som kört både BT,Iron & Icon, tyckte du att BT var lika, eller nästan lika bra att komma igång/få fart på, som Icon ?

    @S66: Gör nu inte livet komplicerat för mej 🙂

    Ska ut å rigga mitt 5.9 BT nu efter instruktionerna i videon & spänna lattorna korrekt så allt e redo om vinden vågar visa sej igen.

    Jo, jag kör mitt BlackTip 5.9 på en NeilPryde 430 X9 mast, fick en bra deal på beg. mast ;), men de e la inget problem?

  • surfgurux

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 18:39

    Ok, nu hamnar jag lite offtopic på mitt eget ämne, men:

    Satt i blötan ute nu å försökte få mitt BlackTip å se ut som Klaaaaases segel i videon ovan, helt omöjligt.
    Seglet säger: 21cm mast extenstion (430 mast/Luff 450).

    Jag kör med så lite som 16cm mast extension, ändå så blir det “fladder” ända ner till 3:e lattan, och det ska enbart bli fladder ner te 2:a lattan (och det med ca.20cm extension)

    Så jag kan bara “konstatera” att en NeilPryde X9 mast inte alls funkar te ett BlackTip ?, ska in på shopen imorron å rigga det på en Simmer SC8(SC10:an va slut) mast å se va som händer, de kanske inte alltid e smart va “budget minded” ;(

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 07:30

    Ja, det där borde du ha skrivit från början… och jag borde såklart ha frågat vilken mast du körde med. Nåja.

    Just moderna, fyrlattade vågsegel tycker jag dessutom är mer mastkänsliga än de flesta femlattade segel är. Eftersom man använder färre lattor för att stabilisera profilen så blir det petigare med rätt mast för att få rätt spänning, flex och balans i seglet. I min fina lilla teoribubbla, i alla fall.

    Och just en NP mast (flextop), som inte har rätt böjkurva för Simmer (mer constant curve), skapar precis det problem du beskriver. Som gör toppen i seglet för mjuk och ger sämre bottendrag. Om jag var tvungen så skulle jag faktiskt hellre köra med en Simmer-mast i ett NP segel än tvärtom.

    Kör du med samma NP mast i ditt Icon, förresten?

    Det är ju en fin mast du har, kanske byta till NP (Atlas eller Combat för dig) istället och få allt rätt om du absolut vill behålla masten? Annars så är nog ett byte till en Simmer mast (eller annan med samma böjkurva) nödvändigt om du skall få ditt segel att funka som du vill.

  • stinger

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 07:43

    Ska inte dessutom Black Tip ha RDM? Iofs kanske SDM ger mer drag åt en tungviktare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.