Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

  • svenne

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 08:03

    Och så ska du inte, som vanligt, stirra dig blind på siffrorna för riggning. Jag har löjligt bra prylar men ändå så stämmer det inte. Hot-mast och Aeron-bom ihop med Goya-segel resulterar i extra-cm både här och där. För ett par veckor sen träffade jag en av de bättre seglarna i världen som seglar på samma segel som jag (fast han seglar självklart betydligt sämre än jag. Not.) och han hade bommen 6 centimeter längre ut än angivelsen, så mina extra två blev helt plötsligt obetydligt.

    Tillverkarna mäter inte från samma punkt, mast-skims är olika tjocka, masterna skiljer lite och bommarna har olika mått. Värst är nog förlängare. Jag har sagt det förut men mina tre RDM-förlängare skiljer sig flera centimeter vid samma inställning…

    Gå på ett ungefär, rigga visuellt och testa hur det känns!

  • surfgurux

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 10:13

    Kanon, jag går in idag på Surfers å riggar det med en Simmer mast då jag får inte fason på den med Combat X9 masten, det blir bara “skit” av seglet hur jag än drar nedhalet…..kan ju vara jag som är helkass på riggteknik åxå, men hur svårt skare va få fason på det med en variabel 😉

    Jag återkommer om “mast testen” efter lunch, om det var mitt fel så kommer jag antagligen ljuga om vad vi kom fram till 😉

    Ps.
    Jo, jag kör samma mast på mina Icons, dom ser skitfina ut med samma mast, så det är nog som du skrev Masse att 4-lattade kanske är mer känsliga (sen är Icon gamla åxå med säkert annan mastkurva insydd åxå)

    @Stinger: Kanske skrev fel nånstans, jodå, det är en RDM mast jag har

  • surfgurux

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 12:56

    Feeback om NeilPryde X9 Combat mast på en 2012:a Blacktip 5.9:
    Jo, ok, det riggar liiiite “taightare” i toppen på en Simmer SC6:a (dom hade inga andra hemma, men iom böjkurvan e densamma som på SC10:an så = samesame lixom vid riggning)

    Så jag behåller NeiPryde masten….det var nog jag som va full eller nåt igår kväll….

  • jesper-b

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 13:31

    OK,
    1) Rigga på rekommenderad mast av rätt märke, om annan mast bör du jämföra seglet hur det ser ut och känns med riggad på en rekommenderad. Orkar man kan man prova sig fram till en rigg som känns precis som man vill. Till exempel en lätt seglare vill ha en lite mjukare mast, eller lite mjukare segel för att kunna arbeta dynamiskt med riggen och få en aktiv seglingsstil. En relativt tyngre seglare vill oftast ha en lite styvare rigg för att få feedback/respons på sin segling. Alltid mycket nedhal för att få den där glatta snabba känslan, även i lättvind, även för tunga seglare.

    2) Vet inte mycket om Zimmers olika modeller, men generellt: 4 lattade segel är lite svårare att designa för att BÅDE vara stabila OCH ha bra bottendrag. Gör man 4-lattat segel plattare är det enklare att hålla allt på plats med 4 lattor än om man gör det bukigare. Så, vill man ha ett segel med bra bottendrag som håller formen i hårdare vindar blir 4-lattat segel mer begränsat än ett 5-lattat. Detta är generellt, självklart finns det 4-lattade segel som klarar av trade-offen bra bottendrag-top end stabilitet bättre än andra. Men generellt är de sämre på detta än 5-lattat.

    3) Som relativt tung seglare bör man använda relativt styvare segel (eller snarare rigg, eftersom det är segel-mastkombon som ger totalkänslan) än lättare seglare. Om en lätt seglare har för styv rigg blir riggen för statisk och seglingsstilen detsamma. Om en tung seglare använder en relativt felxigarerigg blir det segt och kraftlöst. Man kanske ska lägga till faktorn styrka här. En 100 kg fettsäck klarar inte att jobba aktivt med en rigg designad för till exempel Dunkerbeck eller Josh Angulo. Då blir den riggen stel och svårhanterlig. En riktigt vältränad lättviktare kan hantera lite styvare riggar än kontorsråttan med samma vikt.

    4) Trenden är att man använder allt mindre segel som sitt största vågsegel och istället kompenserar med större snabbare bräda, MEN det är otroligt beroende på var man seglar och hur vilken storlek som är lämplig som störstasegel. I ren side-shore och någorlunda tryck i vågen behöver man inte något tryck i riggen för att hålla fart i bottom-turn, riggen funkar mest som en tredje fot som sätter tryck på railen. Då blir mer segelyta bara bängligt och onödigt. Detsamma gäller när man ska hålla balansen på väg ut i strömt vatten utan planing. Mer segel bara försvårar. Här gör oerfarna lättvindsvågseglare alltid fel – de riggar på för stort segel!

    I sega svaga vågor och kanske mer cross on, kommer (våg)seglingen bygga mer på att vinden ger fart: Man kanske vill hoppa och plana på vägen ut, och det är mer vinden som ger driv i brädan i bottom-turn, då är lite mer segelyta guld för att få en sån där “locked in” drivig känsla i brädan i bottom-turn.

    Sålunda räcker säkert en 5.3 för en 90 kg ripper på Hookipa en halvfet lättvindsdag i januari. Men det blir mycket bättre med en 5.7 i samma size men mycket slöare vågor på Kanaha, och självklart för en liten hoppsession på Lejet i marginalvind!

    Go figure – lycka till med segelval!

    /JB

  • xavier

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 14:21

    Jag tycker BlackTip och Iron var lika snabba att komma igång med från stillastående (men de känns på olika sätt), medan Icon kommer på sista plats för mig. Jag ska tillägga att mina Icon var 2006, Iron 2009 och BlackTip 2012, så det kan oxo inverka på bedömningen…

    Iron är konstant bukigt, så det räcker att man ställer det upp så letar sig vinden in och så drar det iväg. Väldigt enkelt, alltid full power 🙂 BlackTip får man vara lite mer finkänslig med tycker jag. Samma kraft finns definitivt där, men vid stillstående får man inte överskota för då kommer man ingen vart. Jag tycker man känner det väldigt tydligt när vinden hitter rätt i BlackTip seglet. Jag ser dock inte denna finkänslighet som något negativt för BlackTip, men det är kanske här 5-vs-4 lattor spelar en viss roll…

    Jag har bara kört med RDM master på Simmer, Simmers egna och Maverx Stilo (http://www.maverx.it/). Den senare har lite mer “stuns” i toppen…

  • surfgurux

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 15:47

    Kanon feedback från många, samt bra info, nu är det bara & vänta på vind så man får testa alla nya “knep” etc 🙂

  • ola-h

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 18:25

    Svårt det där med master. Man måste vara extremt duktig för att till fullo kunna få koll på segel/mast-kompatibiliteten enbart genom att titta (statiskt) på riggade segel. I praktiken måste man nästan testsegla.

    Jag tror generellt att BlackTip (speciellt de större) kan vara lite “känsligare” för tunga seglare, dvs inte alla kommer att gilla det. Och även känsligare i betydelsen mastkänsligare.

    Det sagt, det verkar fastslaget att du riggade med på tog för mycket nedhal när du seglade med ditt Blacktip. Testa ordentligt med klart mindre nedhal först. Och jag skulle inte vara allt för blyg med uthalet. Visserligen riggar Klaas med ganska lite uthal, men ett problem med en sådan riggning är att seglet liksom ställer högre krav på maststyvheten. Om man då samtidigt är tung och försöker pumpa igång sig lite, så kan masten vika sig och seglet tappar kraft. Med lite planare riggning (dvs mer uthal) upplevs oftast masten lite styvare och seglet blir mycket snärtigare i pumpsituationer. I Blacktip tår du sedan i alla fall en hel del buk när väl seglet fylls med vind (och masten flexar i sidled). Så ibland kan kan sådan lite planare riggning bli effektivare i lättvind.

  • surfgurux

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 19:23

    Kanon, tack Ola & övriga.

    Personligen så gillar jag “mjuka” segel och lite skämmigt så har jag nog varit lite av en lazyboy och inte pumpat så mycket utan väntat på vinden (berätta inte för nån), men lovat mej själv nu å vara mer aktiv på vattnet och ladda mer !, speciellt nu när planen ev. är Sydafrika i vinter en kortis.

    Rigga min 5.3 nu åxå precis i trädgårn på en Simmer SC8 400 mast, visst är det olika segelstorlekar men dom såg “statiskt” rätt lika ut.

    Men som du skrev Ola så är det först på vattnet man verkligen ser & känner skillnad på master om man inte är nån expert sas. får se snäll ut & raka av mej mitt helskägg å se om nån är villig låna ut en 430 SC10:a nästa gång det brallar på så jag får göra en real life test sas.

  • xavier

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 20:40

    Som lite halvt off topic så kan man dra paralleller med OS seglarna. Jag vet personligen ett seglarpar som för några år sedan jagade den rätta kolfibermasten till sin båt väldigt länge, och det tittade bara på master från en och samma tillverkare. De mätte flex i hemmabyggda jiggar, de var med i produktionen, de testseglade “alla” master de fick tag på och hittade tillslut ett par master de var nöjda med. Och även då tyckte de att prestandan var olika på styrbord och barbords bogar…

    Nu kanske de blev lite skrockfulla i en processen, men det var ganska intressant att höra årets svenska OS medaljörer i starbåt säga i en intervju att de vårdade sina master med kärlek för det var så svårt att få tag i bra master 🙂

    Tur att man inte seglar OS, så att man slipper det problemet 🙂

  • surfmeister

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 09:02

    Vill man ha ett bra allround segel för vågor tycker jag Icon är ett bra val. Jag seglade för i tiden på Crossover men vägde då ca ca 85 (mot 76 kg idag) och valde för några år sedan att segla Icon vilket jag inte ångrat. Jag har seglat på 2008 och nu på 2010 och det är ganska stor skillnad i känsla, bottendrag och stabilitet. 2010 är faktiskt överlägsna 2008 på det mesta medan det är relativt liten skillnad mellan 2010 och 2012. Som jag har förstått det hände det en del till 2009 på Icon och därefter har det skett smärre justeringar.

    I vågor riggar jag mina Icon med lite extra nedhal och relativt lite uthal. Detta då seglen blir mjukare och mer neutrala i vågseglingen men samtidigt förlorar man lite i bottendrag. Vill man ha mer bottendrag och response är det bara att minska nedhalet lite och justera uthalet ngt. En av fördelarna med Icon är att de är väldigt trimbara och är inte så känsliga för “fel” riggning. De har stort vindregister vilket är en fördel i våra seglingsförhållanden; exempelvis har jag en surfpolare som seglar Crossover/Iron och när han seglar 5,7 seglar jag 4,7 och när han riggar ner till 5,0 seglar jag fortfarande på 4,7.

    Jag har aldrig testat ett 4-lattat segel så jag kan tyvärr inte jämföra mot ex Blacktip men det är svårt att bli besviken på ett segel som Icon.

  • surfgurux

    Medlem
    2 september, 2012 vid 19:06

    Tjenare igen

    Tänkte ge lite “feedback” till er som klurar på vilket segel ni ska köpa (å e +90kg som jag).
    Kört nu ett tag på mina Blacktip (efter lite initialt strul med…tummen mitt i näven 🙂

    Man går igång snabbt på dom, men man får inte överskota, då stannar man.
    Samt tycker buken ligger långt fram, men börjar vänja mig vid det, jag tror, att fördelen med det är i vågridningen, då jag tycker dom bara “är” där utan skjuta på, men skulle velat haft trycket liiiite längre bak när man gasar på utåt (men man kan la inte få allt), samt det får mej stå mer upprätt = ovant för mej men det börjar kännas riktigt bra å man e mer “med” när man ska rida vågor.

    Men med nedhal som det står på seglet (kanske liite mindre) å inta va blyg med uthalet (jag drar fortfarande för lite uthal märkte jag idag) så tror jag inte trycket känns så markant vid mastfickan.

    Inte helt polare än med det, men det börjar “växa” på mej, så ska ge det denna säsong ut iallafall 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4-Lattat som "Tungviktare/+90kg" ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.