Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,4 – 6,4 ere för stort hopp?????

  • 5,4 – 6,4 ere för stort hopp?????

    Publicerad av donpedro på 2 januari, 2006 vid 15:41

    Jaha då hade män tänkt att köpa ett nytt segel eftersom både 5,2 och 5,8an pajjade neri i pozo så har jag nu lite ekonomisk brist och lite psykisk panik inför vilket segel jag ska köpa. Har redan införskaffat ett nytt NP serch 5,4 då undrar jag om hoppet mellan 5,4 och 6,4 e för stort??

    Jag seglar ju helst när det blåser 5,4 och neråt men det känns som om man bor i sverige och vill ha många timmar på vattnet (vilket jag vill ha!) så måste man åxå ha ett större segel förut var ju 5,8 ett ganska välanvänt segel men jag gjorde nån slags kompromiss när jag köpte 5,4 eftersom den införskaffades där nere där 5,8 kändes helt onödig. Därför har jag nu småkikat lite på ett challenger Bash i storleken 6,4 att ha som lättvindsvåg segel och allmänna lättvinds dagar och förhoppningsvis lyckas med lite freestyle manövrar på min 88 liters vågbräda. Men frågan e om hoppet mellan 5,4 och 6,4 är för stort?

    Hoppas att några kan hjälpa mig att välja rätt och tippsa om segel osv! Min budget e rätt sliten så jag har tyvärr inte möjlighet att köpa två segel och heller inte att köpa något sprillans nytt utan de måste va beggat vilket komplicerar det hela lite grana kanske eftersom man då inte kan välja från samma utbud.

    the_novice svarade 18 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 15:47

    Jag har kört 5.7 – 6.7 i flera år och det hoppet upplever jag inte som för stort.
    (ungefär samma som i ditt fal)
    När det gäller så pass stora segel så är det inga problem att hoppa 1 m2.

    Vad gäller BASH så har jag testat 4.7an och 5.3 lite nu i vinter och är änsålänge mycket nöjd.
    Jag är inte så inne på terminologin vad gäller segelegenskaper, men jag tycker dom känns sköna iaf!

    Lycka till i ångesten!

  • dr-masse

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 15:50

    Håller med duderinon, det borde vara lugnt. Extra lugnt eftersom det är bra drag i Search och de brukar gå fint att hålla i mycket vind. Jag kikar själv på att köra 6.4 – 5.4 och oroar mig inte alls över det hoppet.

  • oaxen

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 17:08

    Jag körde NS Disco 5.4 resp 6.4 m2 vilket, i mitt tycke, är helt optimalt. Jag kör idag NS Voodoo 5.3 respektive Triple XXX 6.2 m2 vilket också är klockrent.

    Köp!

  • jmb

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 18:05

    Håller med ovanstående; tror inte det hoppet är några problem. Det betyder mindre än vad folk gillar att påstå (vindsurfare e ju notoriska prylbögar, inklusive mig själv 😉 ), jag har kört 4,7 när brorsan kört 6,0 och jag har haft bra drag och han har inte varit speciellt överriggad. Vi väger ungefär lika mycket och jag var på en bräda som var 8L mindre än hans (lika till formen).
    Personligen har jag bantat min garderob för det blir mindre beslutsångest över vilket segel man ska rigga, det ger själv liksom.

  • poppo

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 14:31

    inga problem alls är min erfarenhet.

    till i år kör jag iofs 5,4 – 6,0 men det beror bara på att jag inte vill ha nån längre mast än 430. de överlappar varandra rätt bra, men blåser det mer än 6,0 vill jag ändå bara köra vågor så då är det bra med 5,4 istället för 5,0…

  • mrfreeride

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:08

    Tjena,
    Själv kör jag Simmer Crossover o Gun Target 6,8 och det har fungerat klockrent, så jag tror inte heller att hoppet är för stort, men sen är ju allting individuellt oxå.

  • mwp

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 15:29

    Ställde samma fråga på gaastra forumet.
    Om vilken nästa str från 5.4.(gaastra grind i detta fallet)man skulle ha,
    och fick till svar av M.Pritchard att han rekommenderade remedy 6.4
    MWP

  • the_novice

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 19:35

    Kör själv med steget 5.3 till 6.4 och det är inga problem med själva glappet, 6.4 är väl också bland det största man bör köra på ngt kring 88 liter?
    Däremot tycker jag nog att 6.4 är lite väl stort i vågor om man vill göra ngt vettigt mer än att köra fram och tillbaka. Tror nog att man kan plana ungefär lika tidigt med ngt kring 5.9 och då har man ett mycket smidigare segel och kan även köra med lite mindre fena. Sedan kan det ju bli en mast mindre att släpa på också, bara fördelar alltså…
    Ngn som vill köpa ett 6.4 trixx?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,4 – 6,4 ere för stort hopp?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.