• kinetic

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:26

    I praktiken har ju kite:arna redan knäckt 50knop på 500m för länge sen, skulle gissa att 60knop är en realitet snart…Deras nya dröm mål borde vara 65knop…

  • jester

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:33

    Tielman Henning har ju redan gjort en 500m på över 50 knop.

  • Knatte

    Gäst
    5 februari, 2008 vid 18:17

    @Jester 442952 wrote:

    Tielman Henning har ju redan gjort en 500m på över 50 knop.

    Det var väl diskussioner om han verkligen hade kört 500 m :tongue: Enligt Finian så hade de väl räknat ut att det var ca 495 m eller så de hade kört..
    Det var ju debatt om detta i föregående Kite-tråd i GPSx3….:smile:

  • dr-masse

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 19:05

    Jo, jag läste det där om Tielmans åk.

    Summasummarum är väl att det är nog bäst för vindsurfarna att skynda på om man skall bli först med 50 knop…

    Visst, kitarna kan få höga toppar, men nu börjar man ju se tider, både snitt och lite längre sträckor, från flera håll och spots som är väldigt imponerande måste jag säga.

  • tobhed

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 14:02
    Knatte;443008 wrote:
    Det var väl diskussioner om han verkligen hade kört 500 m :tongue: Enligt Finian så hade de väl räknat ut att det var ca 495 m eller så de hade kört..
    Det var ju debatt om detta i föregående Kite-tråd i GPSx3….:smile:

    Det är kanske därför han har bestämt sig för att ta bort sina sessioner från GPSSS? http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=6152

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 15:01

    Tur att han inte tog 50 knop projekted. Att segla med en drake på 10 cm vatten för att på slutet göra en båge där man seglar om draken, precis som man gör när man vänder om med wakebord när båten vänder.
    Dvs om man börjar på halvvind i 45 knop och faller av till slör så måste man få en första accelerationsbåge sen kan man lägga på en till accelerationsbåge efter 15 sekunder så har man gjort 500 m, i teorin i alla fall.
    Blir ju lite konstigt å bedömma om seglet bara har seglat 480 m när seglarn har kommit 500 m.

  • ola-h

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 15:25

    @benke. 443149 wrote:

    Tur att han inte tog 50 knop projekted. Att segla med en drake på 10 cm vatten för att på slutet göra en båge där man seglar om draken, precis som man gör när man vänder om med wakebord när båten vänder.
    Dvs om man börjar på halvvind i 45 knop och faller av till slör så måste man få en första accelerationsbåge sen kan man lägga på en till accelerationsbåge efter 15 sekunder så har man gjort 500 m, i teorin i alla fall.
    Blir ju lite konstigt å bedömma om seglet bara har seglat 480 m när seglarn har kommit 500 m.

    Hmm, en slags makromotsvarighet till vindsurfingens kastfall då man ju också i princip flyger om seglet.

    Om vi bara på ett exakt sett kunde mäta kroppens hastighet vid ett rejält kastfall så skulle vindsurfingen snart åter vara i topp.

  • jester

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 16:07

    Jag är lite kluven i ämnet, faktiskt. Isf kan vi ju även stryka alla tider satta på Sandy Point, då dom kör i en båge där med.
    Även om man drar en rak linje bara har kört 480m så har man ju faktiskt kört 500m i realiteten. Eller snarare x antal raka linjer beroende på hur ofta vi tar ut mätvärden (1 Hz med Amaryllon). GPSSS-killarna kallar detta för True Speed, och metoden där man mäter mellan två punkter för Projected Speed.
    Kite-gubbarna hävdar att dom inte kör med slingshot-prylar heller, det blir för mycket vindmotstånd på draken om dom ändrar vinkeln på den. Men det vet jag absolut inget om…

    Synd att Finian surade ur, dock… (igen :))

  • benke-2

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 16:42

    Alla som har åkt wakeboard vet ju hur mycket man kan accelerera när båten gör 180 graders svängen, inga problem att göra 30-35 knop även om båten bara gör 15 knop.
    Dvs om man faller av 30 grader på samma tid (19 sek) borde man tillföra en sjättedel av den stora kraft som en 180 graders sväng med båt gör, vilket borde göra några knop+ att om man slörar ner 30 grader blir kitens väg 10-12 m kortare än seglarens.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 05:34

    Tycker det finns två starka skäl till att fokusera på projected speed:
    1) Traditionellt sätt att mäta. True speed är en helt annan gren och då kan man inte jämföra resultat med olika stående rekord.
    2) Mättekniskt överlägset enklare. Med projected speed spelar t.ex. samplingsfrekvens och mätbrus (t.ex. grid effekt på Geko etc.) mindre roll och resultaten blir därmed mindre utrustningskänsliga.

  • jester

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 07:59

    Varför jämföra? Jag vill veta hur fort jag kört. Inte hur fort jag nästan kört. Ju bättre vår mätutrustning blir, desto mindre blir felmarginalen oxå. Jag föredrar True Speed framför False Speed… 😀 Mao så är jag inte kluven längre.. 😛

  • getwet

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 08:37

    @benke. 443149 wrote:

    Tur att han inte tog 50 knop projekted. Att segla med en drake på 10 cm vatten för att på slutet göra en båge där man seglar om draken, precis som man gör när man vänder om med wakebord när båten vänder.
    Dvs om man börjar på halvvind i 45 knop och faller av till slör så måste man få en första accelerationsbåge sen kan man lägga på en till accelerationsbåge efter 15 sekunder så har man gjort 500 m, i teorin i alla fall.
    Blir ju lite konstigt å bedömma om seglet bara har seglat 480 m när seglarn har kommit 500 m.

    Nu ramlade poletten ned varför dom kommer upp i sådana hastigheter. FUSK!

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 februari, 2008 vid 09:38

    Om man ligger rakt bakom en båt/drake med 30 m lina med kite bräda på platt vatten.
    Sedan gör man ett Wakeboard drag på 19 sek/500 m så att man går om kite/båten som samtidigt girar 45 grader så är det inte konstigt att det går fort, men det kommer ju aldrig kunna godkännas som ett seglingsrekord.
    Även om det är det snabbaste sättet att kitea.
    Även om hans åk kanske inte var så extremt fuskigt, men det är ju svårt att missa att dom sista 4-5 sek av hans åk “råkar” han segla om draken.

    Känns som att det är ganska enkel matematik att om man kitear med en kite som svänger längs en cirkelbåge med en projeketerad mittpunkt 100 m från kiten och kiten går i 47 knop, och kitearn hänger 125 från mittpunkten blir kitearns fart 47knop*125/100=58,75 knop, om vattnets friktion är liten vilket den helt klart verkar vara.
    Sen har man ju kommit 500 m rätt snart om man börjar med sådana farter.

  • danneman

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 00:54

    Ni får la dra av rejält jävla Kastfall som sista metrarna det borde la de generera några extra knop 😀

  • danneman

    Medlem
    11 februari, 2008 vid 02:24
Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.