Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ab+ slalom 280 som freeride bräda?

  • ab+ slalom 280 som freeride bräda?

    Publicerad av surfarsmurfen på 10 juli, 2006 vid 12:56

    Hej, letar efter en begagnad/ billig freeride bräda. Jag är inne på andra säsongen och kör på en 15 år gammal Bic calypso.. Men dom grejorna faller ihop för varje gång jag surfar så nu vill jag köpa bra grejer.

    Surfersparadise har brädrea och säljer AB+ brädor för 2999:- , se;
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_24_35&products_id=344

    vad jag fattar så är det ett bra pris för dessa prylar? Kan slalom 280 brädan eller ev. freestyle 8.0 brädan tänkas funka för mig ??
    Eller bör jag välja bredare brädor med mer volym?

    väger 75 pannor och avser att rigga med 6,5 – 7,5, kör mest i sthlms skärgård.
    Uppskattar fart mest, och är ännu inte så interesserad av att tricka så mkt. ( Vill kunna surfa så mkt som möjligt under sommaren och det blåser oftast inte mer än 5-6 m/s)

    Oregistrerad svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • nikke

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:43

    jag har sett ab+ brädorna på SP också men kan inte uttala mig om vad du behöver. Men det jag har funderat på är om ab+ har konkat eftersom SP fått tag i så billiga brädor eller om bringdal hade förmånga brädor i förrådet som han villa bli av med! 🙂

  • adde

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:49
    NIKKE wrote:
    jag har sett ab+ brädorna på SP också men kan inte uttala mig om vad du behöver. Men det jag har funderat på är om ab+ har konkat eftersom SP fått tag i så billiga brädor eller om bringdal hade förmånga brädor i förrådet som han villa bli av med! 🙂

    Det finns spaltmeter skrivet om vad det är för brädor SP säljer och varför de ser ut som de gör….

  • surfarsmurfen

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 20:54

    Ja, nån typ av specialdeal är det ju.. Har läst lite om det där, men ingen verkar ju veta säkert vad det beror på.
    Men hur det än är borde det inte påverka garantin då S.P enligt lag är skyldig att svara för den.
    Jag vill ha en sjysst bräda helt enkelt och det ska inte vara för svårsurfat, så jag antar att det är en freeride modell som jag ska ha.

    Har kört lite på en Bic Techno II, ca 120-130 ltr tror jag. Den gillades skarpt. Frågan är bara om nån vet hur AB+ Slalom 280 skulle kunna tänkas ha samma egenskaper som en sådan, e det ett bra köp eller ska jag satsa på något kortare/bredare??

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 juli, 2006 vid 21:04
    surfarsmurfen wrote:
    Ja, nån typ av specialdeal är det ju.. Har läst lite om det där, men ingen verkar ju veta säkert vad det beror på.
    Men hur det än är borde det inte påverka garantin då S.P enligt lag är skyldig att svara för den.
    Jag vill ha en sjysst bräda helt enkelt och det ska inte vara för svårsurfat, så jag antar att det är en freeride modell som jag ska ha.

    Har kört lite på en Bic Techno II, ca 120-130 ltr tror jag. Den gillades skarpt. Frågan är bara om nån vet hur AB+ Slalom 280 skulle kunna tänkas ha samma egenskaper som en sådan, e det ett bra köp eller ska jag satsa på något kortare/bredare??

    Jorå, visst vet vi säkert. Läs till exempel inlägg #7 i följande diskussion:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=29059

  • nikke

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 12:36

    Bra tips på ab+ tråden, nu har man koll igen! 🙂

  • stinger

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:06

    Var det den tråden där Anders B själv gick in och dödade alla rykten och spekulationer?

    Jag har inte kört någon av brädorna men utan att veta kan jag nog säga att BIC:en är mer “lättkörd” än en AB+-slalom. Å andra sidan 3000 för en NY bräda är inte mycket pengar. Om inte Freestylen är för extrem kanske den kan vara ett alternativ.

    Förslag: Ring SP o fråga vad de kan rekommendera.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 13:12
    stinger wrote:
    Var det den tråden där Anders B själv gick in och dödade alla rykten och spekulationer?

    Jag har inte kört någon av brädorna men utan att veta kan jag nog säga att BIC:en är mer “lättkörd” än en AB+-slalom. Å andra sidan 3000 för en NY bräda är inte mycket pengar. Om inte Freestylen är för extrem kanske den kan vara ett alternativ.

    Förslag: Ring SP o fråga vad de kan rekommendera.

    Tack för det, det var ju det som tråden igentiligen handlade om.. Ska nog försöka få tag i en beggad freeride bräda.. Så en kort fråga om volym.

    jag väger som sakt 75 kg och tänker köra 6.0 7.5 rigg, hur många liter måste jag ha för att brädan inte skall sjunka när jag gör en klassisk “dra upp seglet” start?

  • Knatte

    Gäst
    11 juli, 2006 vid 16:45

    För att inte sjunka, så bör du ha en volym på 80-90 liter 😀 För att vara mer bekväm, så bör du satsa på minst 100 liter om du skall ha lite marginaler..

  • wiseguy

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:16
    surfarsmurfen wrote:
    Så en kort fråga om volym.

    jag väger som sakt 75 kg och tänker köra 6.0 7.5 rigg, hur många liter måste jag ha för att brädan inte skall sjunka när jag gör en klassisk “dra upp seglet” start?

    för att kunna köra 7.5 så tycker jag att du behöver minst 115 liter. För att inste sjunka igenom med 6.0 behövs 100-105 liter

  • billie

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 07:26

    “Surfersparadise har brädrea och säljer AB+ brädor för 2999:- , se;”

    Fena och stroppar kommer till . Det kan lätt gå på 1500 till

  • surfarsmurfen

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 07:40
    Billie wrote:
    “Surfersparadise har brädrea och säljer AB+ brädor för 2999:- , se;”

    Fena och stroppar kommer till . Det kan lätt gå på 1500 till

    Ja, jag är medveten om det. Har släppt tanken på att köpa en sån.. Ska försöka hitta nån prisvärd freeride planka på 130 – 140 L istället.

    Om man kan välja mellan;

    -Fanatic SHARK HRS 05
    -JP X-Cite Ride ES 06
    -RDD Z-ride 06
    -Mistral Explotion 06

    Vilken välja?, om man vill ha god kvalité och en bräda att växa i på några års sikt. Skall i huvudsak anvädas i sthlm skärgård, så det blir mest planvatten, och nog inte mindre rigg än 6,5 ?

  • stinger

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 08:21

    Windsurf magazine juni har test på alla de brädorna du nämner där. Nu är i o f s juli-numret ute men kolla om du kan få tag i juni-numret.

  • Knatte

    Gäst
    12 juli, 2006 vid 16:04
    surfarsmurfen wrote:
    Billie wrote:
    “Surfersparadise har brädrea och säljer AB+ brädor för 2999:- , se;”

    Fena och stroppar kommer till . Det kan lätt gå på 1500 till

    Ja, jag är medveten om det. Har släppt tanken på att köpa en sån.. Ska försöka hitta nån prisvärd freeride planka på 130 – 140 L istället.

    Om man kan välja mellan;

    -Fanatic SHARK HRS 05
    -JP X-Cite Ride ES 06
    -RDD Z-ride 06
    -Mistral Explotion 06

    Vilken välja?, om man vill ha god kvalité och en bräda att växa i på några års sikt. Skall i huvudsak anvädas i sthlm skärgård, så det blir mest planvatten, och nog inte mindre rigg än 6,5 ?

    Om du läser testet i windsurf så ligger Sharken bra/bäst till om du bara räknar poäng. De har höga allroundpoäng på allt.
    RRD Z-ride är inte så snabb och toppfartinriktad, men lättseglad. Ungefär samma betyg på JP X-ride fast denna är lite vassare än Z-riden över lag.
    Bäst i test var Tabou rocket 74 och snäppet efter Tiga Free-X 135

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 juli, 2006 vid 16:16
    Knatte wrote:
    surfarsmurfen wrote:
    Billie wrote:
    “Surfersparadise har brädrea och säljer AB+ brädor för 2999:- , se;”

    Fena och stroppar kommer till . Det kan lätt gå på 1500 till

    Ja, jag är medveten om det. Har släppt tanken på att köpa en sån.. Ska försöka hitta nån prisvärd freeride planka på 130 – 140 L istället.

    Om man kan välja mellan;

    -Fanatic SHARK HRS 05
    -JP X-Cite Ride ES 06
    -RDD Z-ride 06
    -Mistral Explotion 06

    Vilken välja?, om man vill ha god kvalité och en bräda att växa i på några års sikt. Skall i huvudsak anvädas i sthlm skärgård, så det blir mest planvatten, och nog inte mindre rigg än 6,5 ?

    Om du läser testet i windsurf så ligger Sharken bra/bäst till om du bara räknar poäng. De har höga allroundpoäng på allt.
    RRD Z-ride är inte så snabb och toppfartinriktad, men lättseglad. Ungefär samma betyg på JP X-ride fast denna är lite vassare än Z-riden över lag.
    Bäst i test var Tabou rocket 74 och snäppet efter Tiga Free-X 135

    Ja, jag betalade precis $8 för den lilla läsnigen. Tabou:n verkar sjysst men sharken går ju att få för 8000:-, vilken gör att den får den bästa pris/prestanda.
    Tack för all hjälp iallf.,

    Nån som har något tips om vilka som har de billigaste paketen, jag har mest kickat på S.P:s paket, och de går ju lös på runt 14000:-.

  • Knatte

    Gäst
    12 juli, 2006 vid 18:12

    Har du kollat på dessa ?
    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=83&products_id=999
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=35
    http://www.vagryttarna.se/af75e0a5-a907-4d4b-bd4e-061fbb736266-29.html
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_51&products_id=597 SP alternativ..

    Då ser väl Sharkpaktet hos SP inte alls så tokigt ut.. Men jag tror du hamnar på 14-15.000 kr för nytt hos alla handlare om du inte köper begagnat. Men alla paket ovan är bra grejer, utan tvekan. Det handlar väl mer om var du får bäst pris i slutändan..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ab+ slalom 280 som freeride bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.