• Publicerad av oscar på 1 juli, 2005 vid 06:24

    Den första sändningen har anlänt till Sverige och jag var och klämde på dem igår kväll. Fick se Shockwave 72 och 92 samt Slalom 110 och 130, resten låg ouppakcade för distribution ut till sina köpare. VILKA BRÄDOR!!! Mkt finare finish är föregående årsmodeller och de känns lätta och styva som spett! Väldigt harmonisk volymfördelning och köpsug uppstod!

    Observera att jag inte har nåt eget intresse i Abplus utan bara känner importören.

    mag svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 06:31

    Men du är väl polare med bringdal oxå?

  • basse

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 06:35

    Vilket pris hamnade de på vet du det Oscar?? En Shock 92 kanske skulle kunna passa som storvågis.

  • lars_k

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 07:02

    Nu blir nog Mag glad smile.gif
    Och jag som kanske får testa hans SW72:a… Är själv inne på att beställa en SW80:a som storvågis…

  • oscar

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 07:23

    Nej jag är inte polare med Bringdal. Har träffat honom en gång.

  • pederboy

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 08:49

    Reflektion:

    Stubby == Kort och bred.
    När det gäller AB så är Tidal 80 bredare än Shock Wave 82

    Från Anders sida:
    Tidal Wave
    Lenght Width Volume Weight
    8’0 56 80L 5,8 kg

    Shock Wave
    Lenght Width Volume Weight
    232 55 82L 5,6 kg

    Text till ShockWaven:
    Short and wide get the board up on a plane and easily powers up on slower waves to help you rip in any conditions.
    Bör inte TidalWaven som är bredare för ungefär samma volym komma upp i planing tidigare, om nu det bara är bredden som gör att brädan planar upp tidigare eller ej.
    crazy.gif wink.gif tongue.gif

  • mag

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:10

    Intressant utveckling eller hur!?
    Detta med bredden är dock endast EN av faktorerna som avgör bottenformen.

    Vi har ju haft ett antal diskussioner på konfen tidigare angående att det finns en gyllene medelväg eller två. Att de traditionella brädorna blir kortare och bredare och att stubby ännu kortare och ev bredare. Bottenformen i övrigt kommer förstås skilja sig också, konkaver, rocker mm, då det ofta är olika egenskaper på vågorna som shapern/tillverkaren eftersträvar.

    Dock ligger i bredden en begränsning i förmåga att svänga som man vill, något jag som är lättviktig märkt på några breda brädor 55+cm jag provat. Jag får kränga oerhört för att få ner kanten och hålla kvar den. Därför tilltalar detta mig mycket, att få ner längden något, men samtidigt inte upp bredden för mycket så att jag förlorar de egenskaper jag vill ha.

    T ex RRD har ju inte heller gått upp så mkt i bredd på sina Waveswallow.

    Verkar lovande! Var är vinden?
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:15

    Kanske för att den bredaste punkten på brädan inte har störst betydelse. Bredden i häcken (one-foot-off) betyder nog mer. När man jämför en stubby mot en trad får man nog kolla på hela outlinen, inte bara maxbredden. Och planingsegenskaperna sitter också mycket i rockern. En hel vetenskap med brädshaper (som jag inte behärskar…).
    Men är brädan kort så är det en stubby, det verkar alla vara överens om…

  • ola-h

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:25

    Lars och Mag har helt rätt. Själv har jag tjatat länge om att Stubbies egentligen inte bör definieras som särskilt breda utan att det är andra saker som ger dessa brädor deras (olika) karaktärer. Jag tjatat på Starboard att få en EVO 70 (nu 228*55, 36,3 tail) i en variant på ca 53 cm bredd (samma outlinekurva, bara smalare rakt av, 225*53, 34.3 tail, volymen blir lite mindre också förståss). Den skulle nog rippa fett i snabba vågor, men än så länge är Starboards shapers lite skeptiska och säger att det säkert skulle bli en grym bräda, men att den inte riktigt passar konceptet.För övrigt vill jag ha EVO 62:an ca 0.5 till 1 cm smalare också.

    Så min framtidsvision är att det kommer finnas EVOs som är smalare än motsvarande “klassiska” brädor om ett par år.

  • jesper_b

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 09:37

    Eftersom jag kört både Shock och Tidal: Tidal är något bredare i bredaste punkt men inte totalt, dvs knubbigare i häck och nos. Dessutom helt annan rocker och rails. Shocken känns bredare/stabilare när man guppar ut, men sitter i hyfsat (inte som Tidal) när man trycker på i bottomturn. Båda är relativt snappiga (svänger på en 5-öring) men Shocken ännu mer än Tidal. Tidal känns carvigare, ligger djupare i vattnet. Shocken mer ovanpå och cutback/arial-betonad. Två grymma brädor det är svårt att välja mellan. Vintermaui föredrar jag Tidal. Här har jag Shocken (som ska få känna på Torös stenar så fort min fot pallar om någon månad):

    /Jesper B

  • speedjanne

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 10:27

    Inga priser ännu?

  • oscar

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 10:54

    Priser kan nog fås från ulf.willquist@swipnet.se funkar inte den adressen så skriv det här så ska jag kolla med honom.

  • dannew

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 12:48

    Tjenare!
    Vilken skön tråd! Jag har funderat på en mindre EVO som komplement till min EVO 74 när man åker hem och kör 3.7 (Marocko) men är skeptisk till mindre EVO, jag vill ha en smalare bräda men inte så vädligt mkt mindre med volym och jag vill inte ha en klassik bräda heller. RRD Wave Swallow 68 är den jag skulle vilja ha. Kort och endast 53 cm, som min gamla vågis. Skillnaden är outlinen. Hela brädan är något bredare vilket tilltalar mig. Men ändå inte så bred att det stör vid mkt vind.

    Stå på dig Ola! Smalare stubby bryter INTE mot konceptet!

  • lars_k

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 12:56

    Har du testat en AHD Kauli Pro Ola? Där har du den smala stubbyn som du efterfrågar, tex 68:an: 234.5/52.0/34.5
    Men då får du byta märke, hehe. wink.gif

  • pederboy

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:06

    Visst låter det lågiskt med att det är den lite bredare delen på en stubby är lite längre än på en classic wave.
    Dock så har jag aldrig sett att ett märkes Stubby är smalare på den bredaste punkten än märkets classic Wave modell, men detta är ju nu bara kuriosa. Det skall även sägas att jag inte har letat med lupp efter märken som har gjort sina brädor på detta sätt.

    Förästen så har jag en Stubby på 59cm, lite bredare än den evon du har så om du är sugen på att testa lite bredare så är det bara säga till. wink.gif

    7p

  • ola-h

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 13:12

    Jo dessa är helt klart intressanta, men jag skulle hellre ha aningen mindre kurva i framdelen av outlinen. Kauilis egna brädor är för övrigt ännu mer extrema, tror jag (dvs kortare).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.