Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Annan bom till Switschblade 2011???

  • Annan bom till Switschblade 2011???

    Publicerad av hooper på 7 april, 2011 vid 13:38

    Jag fick en bra deal på en cabr. switchblade 2011, 12m och slog till, är utomlands. Hursomhelst fanns ingen cabrinha-bom, så jag godtog en naish universal control bar från 2010, priset var sammanlagt ändå bra. Killen intygade att naishbommen var egentligen bättre än en cabrinha till kiten(litade inte helt på det, men köpte ändå). Det jag undrar är, har switchblade ngn särskild design som gör att detta ej borde funka?? Jag har kört med draken två gånger, kortare turer, var kraftigt överriggad egentligen båda gångerna. Men det funkade, kunde launcha och landa helt själv problemfritt med full depower och detta i hård vind.
    Finns ändå en gnagande oro om att kiten skulle bete sig annorlunda (bättre m a o) med en cabrinha powerdrive ids bom?! Kan det vara så eller är det bara en känsla, och har naishbommen annorlunda uppsättning linor/vinklar eller annat som skiter till det hela?
    Och isåfall, hur ska jag trimma det hela och tänka på? Ruggigt tacksam för eventuella svar, trots lång text…..

    pepa svarade 13 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    7 april, 2011 vid 13:50

    Det vanliga är att alla linor är lika långa på de flesta bommar (och då spelar det alltså ingen roll vilken du väljer). Jag har dock för mig att Cabrinha inte följer denna “standard” (kanske för att man då “måste” köra Cab-bom på Cab-kite).
    Finns nog flera som är bättre insatta i detta, Pepä, debkåusf med flera. Eller så ringer du bara Surfers i Varberg direkt och frågar.

  • hooper

    Medlem
    7 april, 2011 vid 14:02

    Jo, fast antar att Surfers i Varberg också vill sälja sina Cabrinha bars…..
    Tack för svar, och jag har hört det tidigare, att det skulle vara ngt annorlunda med cabrinha. Men annars gillar jag Naishbommen, den verkar gedigen, bra linor, lättåtkomlig depower vid midjan, och det funkade ju med att landa själv, och launcha, trots hård vind och överriggad, så det kändes iallafall inte hälsofarligt!
    Längden på linorna kan man ju anpassa själv efter lite testande och meck, har funderat på att bara jämföra med en kompis cabrinha ids bom och bara kolla längden på linor, då BORDE det bli lika bra, eller kan det vara annat som diffar också, speciella vinklar på linorna eller annat konstigt??

  • pepa

    Medlem
    7 april, 2011 vid 15:54

    Så länge linlängden är bra kan du köra med ett kvastskaft som bom. Naish + Cabrinha blir säkert ljuv musik. Inget speciellt behövs till Cabrinha i alla fall!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Annan bom till Switschblade 2011???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.