Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ännu en brädfråga

  • Ännu en brädfråga

    Publicerad av xkrja på 9 augusti, 2011 vid 14:39

    Jag är nybörjare och har kört ca 12 gånger den här sommaren nu och har en bräda som är 132 x 41 cm. Problemet som jag känner är att jag har problem att ta höjd. Några meter klarar jag men när man måste väja eller om jag inte får upp fart så tappar jag höjd direkt så ofta hamnar jag på minus totalt sett och får gå tillbaka på beachen 🙂

    Min fråga är om det finns några riktlinjer för brädstorlek för vikt och längd? Jag väger ca 82 kg och är 190 cm. Bör jag ha en större bräda p g a min längd eller vikt?

    Tack för hjälpen!

    walle svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • viktor77

    Gäst
    9 augusti, 2011 vid 15:19

    Jag kör mest med en bräda som har de måtten och jag är 6 cm kortare och ett par kg tyngre än du. Det tar lite tid att lära sig ta höjd. Visst skiljer det en del mellan brädor, men tekniken är ändå det viktigaste. Du kan dock se över hur du står. Jag kör max bredd och duck (snedställningen av strapsen).

    Att ta höjd handlar mycket om att kanta brädan och få ett kraftfullt tryck mot vattnet. Det får du genom att hålla kiten lågt och ha rätt position på brädan. Många nybörjare surfare runt med kiten högt, då de inte kan kontrollera kraften som skapas när kiten skickas lägre ner i vindfönstret. Med rätt hållning, dvs rakt framben och sittande på bakbenet (svagt böjt) samt fram med höften och bak med axlarna, kan du kanta bättre och genom det kontrollera kraften.

    När du nästa gång tycker att farten är lite väl hög, prova då att kanta mer istället för att höja kiten. Tänk också på att du inte kan ta höjd om du surfar fram i 190. Genom att kanta mycket saktar du ner farten – men fortsätt alltid att ha kiten lågt.

  • xkrja

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 18:46