Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ännu en brädfråga

  • Ännu en brädfråga

    Publicerad av xkrja på 9 augusti, 2011 vid 14:39

    Jag är nybörjare och har kört ca 12 gånger den här sommaren nu och har en bräda som är 132 x 41 cm. Problemet som jag känner är att jag har problem att ta höjd. Några meter klarar jag men när man måste väja eller om jag inte får upp fart så tappar jag höjd direkt så ofta hamnar jag på minus totalt sett och får gå tillbaka på beachen 🙂

    Min fråga är om det finns några riktlinjer för brädstorlek för vikt och längd? Jag väger ca 82 kg och är 190 cm. Bör jag ha en större bräda p g a min längd eller vikt?

    Tack för hjälpen!

    walle svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • viktor77

    Gäst
    9 augusti, 2011 vid 15:19

    Jag kör mest med en bräda som har de måtten och jag är 6 cm kortare och ett par kg tyngre än du. Det tar lite tid att lära sig ta höjd. Visst skiljer det en del mellan brädor, men tekniken är ändå det viktigaste. Du kan dock se över hur du står. Jag kör max bredd och duck (snedställningen av strapsen).

    Att ta höjd handlar mycket om att kanta brädan och få ett kraftfullt tryck mot vattnet. Det får du genom att hålla kiten lågt och ha rätt position på brädan. Många nybörjare surfare runt med kiten högt, då de inte kan kontrollera kraften som skapas när kiten skickas lägre ner i vindfönstret. Med rätt hållning, dvs rakt framben och sittande på bakbenet (svagt böjt) samt fram med höften och bak med axlarna, kan du kanta bättre och genom det kontrollera kraften.

    När du nästa gång tycker att farten är lite väl hög, prova då att kanta mer istället för att höja kiten. Tänk också på att du inte kan ta höjd om du surfar fram i 190. Genom att kanta mycket saktar du ner farten – men fortsätt alltid att ha kiten lågt.

  • xkrja

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 18:46

    Ok, tack för det. Ja, det händer ju rätt ofta att jag skickar upp kiten för att få ner farten. Ett annat problem är nog att jag inte håller den stadigt utan att den åker upp och ner en del. Skönt ändå att det inte är materialet som är felet utan kompetensen. Då är det bara att nöta 🙂

  • sl0k

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 19:38

    Det kan även vara svårare att kanta och ta höjd om man är överriggad och inte kan kontrollera kraften. Prova att trimma ner lite med depowern och känn efter om du lättare kan kanta brädan då.

  • solomin

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 17:21

    Det handlar mycket om vart man har tyngden på brädan och är det lite vågor så behöver man absobera dem med benen. Det betyder att jag inte är säker på att jag håller med viktor77 till fullo om rakt fram ben för max höjd.
    För att ta maxhöjd så böjer jag nog lite på bägge benen och kantar rejält, sedan gäller det att få tyngden rätt. För långt bak så bromsar man mycket och tappar höjd p.g.a det, för långt fram så dyker man. 🙂

    Sedan är det bekvämt att sträcka på främre benet och köra på med hyfsad höjd som viktor77 säger.

  • viktor77

    Gäst
    15 augusti, 2011 vid 06:55

    Notera att rakt framben inte betyder att du ska låsa knät. Håll det sträckt, men var ändå följsam. Det är lätt hänt att man böjer benen när det blir lite choppigt, då det kan kännas mer bekvämt. Tyvärr faller ofta då axlarna fram och baken sticker ut, dvs toa-position och då blir det svårt att ta höjd.

    En bra tumregel när man tar höjd och ja många andra sammanhang, är att du alltid ska ha brädan framför dig. Kan du se brädan när du surfar eller är den mer under dig? Fokusera att få fram höften, bak med axlarna och sträck ej lås frambenet. Brädan kommer då automatiskt hamna framför dig och du får mer kraft att håll emot när du sänker ner kiten för att ta höjd.

    Kör du med midjesele kommer du också upptäcka att selen håller sig bättre på sin plats.

  • walle

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 07:53
    Solomin;665682 wrote:
    Det handlar mycket om vart man har tyngden på brädan och är det lite vågor så behöver man absobera dem med benen. Det betyder att jag inte är säker på att jag håller med viktor77 till fullo om rakt fram ben för max höjd.
    För att ta maxhöjd så böjer jag nog lite på bägge benen och kantar rejält, sedan gäller det att få tyngden rätt. För långt bak så bromsar man mycket och tappar höjd p.g.a det, för långt fram så dyker man. 🙂

    Sedan är det bekvämt att sträcka på främre benet och köra på med hyfsad höjd som viktor77 säger.

    Ett av de största misstagen nybörjare gör för att ta höjd e just att dom “kantar rejält”…

    Det gäller i stället att hitta en linje i åkningen, följ med och hitta ett bra skär, rikta blicken låååångt bort och behåll farten!

    Det är mycket viktigare att hålla fart, inte fortare än du e bekväm, i men ändå så att du inte gräver ner dig i vattnet som man gör om man kantar för hårt!!!

    Stirra dig inte heller blind på att hålla höjd utan fall av i vind, och även följ vågor ibland, så att du inte bromsar upp och därför gräver ner dig! Du tar ändå igen den höjden mot om du kantat för hårt och stannar av.

    Alltså:
    *Kanta INTE för mycket utan se bara till att ha ett bra skär
    *Sikta in dig på ett mål högt upp i vind låååååångt bort, gärna lite högre än vad du tror du kan komma.
    *Försök få in en bra linje i din åkning, det gör inte så mycket att den faller ner i vind ibland, bara du håller en bra fart och skär utan att gräva!

    Plättlätt!

    🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ännu en brädfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.