Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ännu en dag med 17m – Kort Review

  • Ännu en dag med 17m – Kort Review

    Publicerad av topy på 5 oktober, 2013 vid 19:47

    Som många gånger förr blåste det 1-2 sekundmeter mindre än prognosen och då räddades dagen. Igen..
    Har nu kört Blade Fat Lady 17kvm i snart ett halvår och kan säga att jag gillar den. Det är en stabil kite som är lätt att köra och man vänjer sig vid den väldigt snabbt. Detta tyckte också de nybörjare som provade den. Har även provat Zephyren och Slingshot Turbinen 2013 och man kan säga att alla kitesen kommer igång och drar ungefär lika tidigt. Zephyren har kanske lite mer häng i hoppen men Bladen lopar å andra sidan lite snabbare. Även om det blåser väldigt marginelt så att det knappt går att hoppa kan man hålla kiten stilla, ta höjd och ha hyfsad pop.
    Det som är imponerande är också High end som gör att man sällan blir överriggad även om det blåser upp rejält. Mycket tack vare den ganska tunna Leading edge och struttar.
    Att stora kite börjar bli populära igen är nog ingen slump. Kommer ihåg när jag 2004 mestadels körde 17 och 18kvm gamla C-kites som var hur slöa som helst och tungstyrda Bladen är nog en av de mest lättstyrad med minst bomtryck vilket är jäkligt skönt.
    MVH Tomas/Helsingborg

    blizzy svarade 10 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • murrefras

    Medlem
    6 oktober, 2013 vid 06:54

    Fat Lady är grym!

  • blizzy

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 11:20

    Riktigt go dag i lördags! Var sjukt avis på dig o Rasmus med varsin Fat Lady, så har beställt en jag också nu =) Lättvind for the win!

  • smaskens

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 08:57

    Det låter som ett fint tillskott till samlingen.

    -> Topy
    Har du någon uppfattning om det realistiska wind-ranget för feta frun?
    Körde du med standardbräda eller lättvindsbräda?

  • topy

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 09:19

    Startar lika tidigt som de andra kitesen sen när det momentet infinner sig är en variabel term beroende på bräda, vikt, lufttemperatur och erfarenhet. Men från 4 sekundmeter skulle jag generellt sätt vilja säga. Tycker den fungerar utmärkt med en lättvindsbräda/ större bräda men har även kört en 125cm bräda utan problem. Just nu har jag kört mycket med 135X44 ( ingen renodlad lättvindsbräda, väger ca: 76kg)
    Wind-rangen är däremot imponerande. Även om det inte är lika kul och du hoppar till och med sämre när det blåser riktigt mycket så vet man att den klarar det. Beroende på vikt men skulle tro någonstans mellan 10 -11 sekundmeter.

  • niss

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 11:48

    Har haft Fat lady i 2 månader. Är helnöjd. Bästa lättvindskiten. Kan dock lätt stala (ramla ner) då man har den i klockan 12. Den går nästan bakom en själv. Men det är bara att hålla kl 13 i stället så ordnar det sig. Loopar bra dessutom , verkar vara lite av en hybrid.

  • blizzy

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 06:52

    Var en snubbe som skulle ut med Fat Lady i Lundåkra i lördags när jag precis hade kommit in med min 9m!
    Han var snäppet mindre än mig men lyckades ändå köra på 17m trots att det punga på som fan.
    Kanske inte är att rekommendera att göra som han, men wind rangen är ju helt klart imponerande =D

  • snygging

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 07:51

    Vilken är bäst att kroka ur på?

  • murrefras

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 13:23

    Har inte testat några andra lättvindskites, men Fat ladyn är superbra urkrokad.

  • milkman

    Medlem
    14 oktober, 2013 vid 20:32

    snygging, Ozone Zephyr! Jag har inte testat att kroka ur med någon annan. Men jag vet det ändå. För jag säljer dom. Eller så är jag teamåkare. 🙂

  • blizzy

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 06:42
  • milkman

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 07:47

    Grymt.
    Gjorde en sökning på urkrokat och Zephyr 2013 eftersom jag inte kan lita på mig själv. Hittade en.
    http://www.intheloopkiteboarding.com/ozone-zephyr-2013-review
    Den är skriven utav Andy Yates, å han har ju satt en del urkrokade moves på Slingshot…

    Sen kom jag på att han blev teamkille för Ozone… Jag vill hoppas det har mer med att han gillar utrustningen att göra, än som tack för en review. Men oavsett så är jag tillbaks där jag startade.

    Trust me, Im a sales rep! 🙂

    Här krokas det ur en del:
    http://youtu.be/iPoDBhO4h5w

  • blizzy

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 13:43

    Lättast är ju bara att låna nåns kite eller snacka med butiken som säljer om man kan få låna en som demo.

  • topy

    Medlem
    18 oktober, 2013 vid 21:07

    @Blizzy 717411 wrote:

    Var en snubbe som skulle ut med Fat Lady i Lundåkra i lördags när jag precis hade kommit in med min 9m!
    Han var snäppet mindre än mig men lyckades ändå köra på 17m trots att det punga på som fan.
    Kanske inte är att rekommendera att göra som han, men wind rangen är ju helt klart imponerande =D

    Det var jag Tomas som startade tråden som stack ut då du kom in med din nia, Jag trodde vinden skulle lägga sig tidigare men istället blåste det upp rejält en period.
    Att kiten skulle tendera att flyga “bakom” en när du har den kl. 12 som någon skrev tidigare är inget jag har noterat i någon vindstyrka. Tvärtom tycker jag den driftar tillbaka fint även om man fått rejält slack på linorna i ett dåligt hopp/ landning exempelvis.

  • blizzy

    Medlem
    21 oktober, 2013 vid 06:25

    @topy 717681 wrote:

    Det var jag Tomas som startade tråden som stack ut då du kom in med din nia, Jag trodde vinden skulle lägga sig tidigare men istället blåste det upp rejält en period.

    Aha! Jo, jag var sjukt skeptisk först när jag skulle launcha dig men du verkade ju ha koll på grejerna och det gick ju finemang. Good stuff =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ännu en dag med 17m – Kort Review

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.